In Oktober 2011 kondigt Toyota aan dat ze terug willen keren naar Le Mans in de LM P1 klasse met een Hybride wagen. Tevens geeft Toyota aan mee te willen doen aan een aantal races van het FIA World Endurance Championship. Op 13 Januari 2012 komt de Toyota TS030 HYBRID voor het eerst op de baan op Paul Ricard.
Specificaties: De Toyota TS030 HYBRID is een benzine aangedreven Le Mans prototype wagen, LM P1, met hybride technologie. chassis: carbonfiber composiet monocoque motor: 3,4 l. V8, 90 graden transmissie: 6 versnellingen sequentieel brandstof: benzine, tankinhoud 73 l. lengte: 4,65 m. breedte: 2,00 m. hoogte: 1,03 m. hybride motor voor: Aisin AW hybride motor achter: DENSO banden:Michelin |
2012. De 6 uur van Spa-Francorchamps in 2012, de tweede race van het FIA World Endurance Championship, zou in eerste instantie het race debuut zijn van de Toyota TS030, maar een crash tijdens een testsessie op Paul Ricard gooide roet in het eten.
|
De TS030 kwam daardoor voor het eerst in actie bij de 24 uur van Le Mans. Toyota kwam met twee wagens en aan verrassende blauw-witte livery. Helaas vielen beide auto’s uit. Anthony Davidson maakte met de no. 8 TS030 een zware crash mee na contact met een langzamere deelnemer. De no. 7 wagen tikte de DeltaWing uit de race en viel later uit met technische problemen.
|
3 thoughts on “Toyota TS030 HYBRID.”