In Oktober 2006 presenteerde Peugeot de 908 HDi FAP, een diesel LM P1 prototype, op de autoshow van Parijs. In 2007 maakte de wagen zijn debuut bij de openingsrace van de Le Mans Series op Monza. Nicolas Minassian en Marc Gené winnen de race met de no. 7 wagen. Peugeot wint dat jaar het Le Mans Series kampioenschap. Bij de 24 uur van Le Mans finishen Stéphane Sarrazin, Pedro Lamy en Sebastien Bourdais met de no. 8 Peugeot als tweede achter de Audi R10. De tweede Peugeot, de no. 7, van Nicolas Minassian, Jaques Villeneuve en Marc Gené valt kort voor het einde van de race uit.
Specificaties: De Peugeot 908 HDi FAP is een Le Mans prototype wagen (LM P1) met een gewicht van 900 kg. het minimum voor LM P1 wagens. chassis: carbon fiber monocoque coupé motor: 5,5 l. 100 graden V12 twin turbo, met een vermogen van ongeveer 700 pk. transmissie: semi automatisch 6 versnellingen sequentieel brandstof: diesel
|
2008 wordt voor Peugeot een jaar om snel te vergeten. Bij de 24 uur van Le Mans finishen ze wederom als tweede. Nu zijn het Nicolas Minassian, Marc Gené en Jaques Villeneuve die met hun no. 7 wagen achter de Audi R10 finishen. De no. 9 908 HDi van Franck Montagny, Ricardo Zonta en Christian Klien finisht als derde. Op de vijfde plaats volgt de derde wagen van Peugeot, de no. 9 met Stéphane Sarrazin, Pedro Lamy en Alexander Wurz aan het stuur. Het programma is dit jaar uitgebreid met de 12 uur van Sebring (11de plaats voor Nicolas Minassian, Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy) en Petit Le Mans (2de plaats voor Nicolas Minassian, Stéphane Sarrazin en Christian Klien), maar ook daar weten ze niet te winnen. Het Le Mans Series kampioenschap gaat de mist in bij de laatste race op Silverstone. Ze raken daar door crashes hun leidende positie kwijt aan Audi, en finishen op plaats twee en vier in de eindklassering.
|
2009 is een goed jaar voor Peugeot. De 24 uur van Le Mans werd met een mooie 1 -2 gewonnen. David Barbham, Marc Gené en Alexander Wurz winnen de ‘thuisrace’ voor Peugeot met de no. 9 wagen , gevolgd door Franck Montagny, Sebastien Bourdais en Stéphane Sarrazin met de no. 8 wagen op de tweede plaats.
|
Pescarolo Sport krijgt een 908 tot zijn beschikking zodat er bij de 24 uur van Le Mans vier wagens aan de start verschijnen. Helaas crasht de wagen in de handen van Benoit Treluyer in de nacht. Bij de 12 uur van Sebring moet Peugeot Audi nog voor laten gaan. Franck Montagny, Stéphane Sarrazin en Sébastien Bourdais finishen met de no. 8 wagen als tweede. De no. 7 Peugeot van Nicolas Minassian, Pedro Lamy en Christian Klien eindigt de race op de vijfde plaats. Petit Le Mans, waar Peugeot met twee wagens naar toe komt, werd een vreemde wedstrijd. De race werd vroegtijdig afgevlagd vanwege zware regenval. Peugeot ligt op dat moment op de plaatsen één (Stéphane Sarrazin en Franck Montagny) en twee (Nicolas Minassian en Pedro Lamy).
|
In 2010 wint Peugeot met een 1 – 2 de 12 uur van Sebring. Alexander Wurz, Marc Gene en Anthony Davidson winnen de race voor Sebastien Bourdais, Nicolas Minassian en Pedro Lamy. Bij de openingsrace van de Le Mans Series op Paul Ricard hebben ze pech en moeten de winst aan Audi laten. Team Oreca Matmut heeft dit seizoen een Peugeot 908 HDi FAP tot z’n beschikking. Ze winnen de Le Mans Series race in de Algarve (Olivier Panis, Nicolas Lapierre en Stéphane Sarrazin) en het kampioenschap.
|
|
Bij de 24 uur van Le Mans komen er 4 908’s aan de start, drie van Peugeot zelf en die van Oreca Matmut Na de kwalificatie zijn de eerste vier plaatsen op de grid voor Peugeot, maar in de race vallen alle vier de wagens uit met technische problemen. Een zwarte dag voor Peugeot. Peugeot wint daarna nog wel achtereenvolgens op Silverstone en Road Atlanta, de Petit Le Mans wordt gewonnen met een 1 – 2. De laatste race van de Intercontinental Le Mans Cup op het Chinese Zuhai wordt ook gewonnen en daarmee pakt Peugeot de titel van de dit jaar debuterende Intercontinental Le Mans Cup.
|
Voor 2011 heeft Peugeot een nieuwe wagen ontwikkeld die in eerste instantie als 90X door het leven gaat, maar uiteindelijk ook als naam 908 HDi FAP krijgt. De specificaties zijn wel heel verschillend t.o.v. de 908 die in de voorgaande jaren op het circuit te zien was. Opvallend is de zogenaamde haaivin die volgens de reglementen van 2011 verplicht is voor nieuwe wagens om de zijwaartse stabiliteit te verbeteren. Team Oreca Matmut heeft ook dit jaar een Peugeot 908 HDi FAP, echter niet het 2011 model maar één van een jaar eerder.
Specificaties: chassis: carbon fiber monocoque motor: 3,7 l. 90 graden V8 twin turbo, ongeveer 550 pk transmissie: 6 versnellingen, sequentieel brandstof: diesel, 65 l. tankinhoud
|
De 2011 908 maakt zijn debuut bij de 12 uur van Sebring, maar de winst gaat in deze race naar de oudere Team Oreca Peugeot van Nicolas Lapierre, Loïc Duval en Olivier Panis. De fabrieks Peugeot’s finishen op de plaatsen drie en acht. Bij de 24 uur van Le Mans finishen ze dit jaar tweede achter de Audi R18. Naast de tweede plaats (Sébastien Bourdais, Simon Pagenaud en Pedro Lamy) bezetten de fabrieks Peugoet’s op de ranglijst ook plaats drie (Stéphane Sarrazin, Franck Montagny en Nicolas Minassian) en vier (Anthony Davidson, Alexander Wurz en Marc Gené), gevolgd door de Team Oreca Peugeot (Nicolas Lapierre, Loïc Duval en Olivier Panis) op plaats vijf. Peugeot rijd het hele seizoen Intercontinental Le Mans Cup. Het tweede en laatste seizoen van de ILMC telt zeven races. Daarvan wint Peugeot er zes en daarmee het kampioenschap bij de constructeurs en de teams. Alleen de 24 uur van Le Mans winnen ze niet.
|
Begin 2012 maakt Peugeot Sport onverwacht bekend dat ze stoppen met deelnamen aan de 24 uur van Le Mans en het FIA World Endurance Championship. De Intercontinental Le Mans Cup Race, november 2011, was de laatste wedstrijd waarbij de Peugeot 908 HDi FAP in actie kwam. Het Hybride project, Hybrid4, waar Peugeot aan werkte voor de 908 wordt ook stopgezet.
|
One thought on “Peugeot 908 HDi FAP.”