Audi R18 TDI (Ultra).

Print Friendly, PDF & Email

Foto: Marco van de Bildt.

De Audi R18 TDI werd in 2010 gepresenteerd en in 2011 geïntroduceerd, en is de opvolger van de Audi R15 TDI. De wagen maakte zijn race debuut bij de 1000 km. van Spa-Francorchamps, de tweede wedstrijd van de Le Mans Series en de Interontinental Le Mans Cup. De no. 3 wagen van Dindo Capello, Tom Kristensen en Alan McNish finishte op de derde positie.

 

SPECIFICATIES:

De Audi R18 TDI is een Le Mans Prototype wagen met een gesloten cockpit (coupé). Het gewicht is 900 kg. het minimum voor LM P1 wagens. De koplampen bestaan uit LED’s en vormen het cijfer 1.

chassis: Monocoque van carbon fiber. De monocoque is gemaakt uit één deel i.t.t. de meeste andere wagens die uit twee delen gemaakt zijn.

motor: 3,7 l. V6 turbo diesel

transmissie: S tronic, 6 versnellingen, sequentiële versnellingsbak

brandstof: diesel, 65 l. tankinhoud

 

Audi R18

Foto: Marco van de Bildt.

Bij de 24 uur van Le Mans behaalde de wagen een zogenaamde triple. Pole, snelste ronde en de overwinning gingen naar de no. 2 Audi van Marcel Fässler, Benoit Treluyer en Andre Lotterer, waarmee ze Audi de 10de overwinning bezorgde. De andere twee wagens vielen uit na zware crashes met langzamere deelnemers.

In de Intercontinental Le Mans Cup eindigt Audi met de R18 op de tweede plaats bij de constructeurs en Audi Team Joest wordt tweede bij de teams.

 

2012

In 2012 komt Audi met een doorontwikkelde R18 onder de naam R18 Ultra. Naast de wijzigingen die vereist werden volgens de reglementen heeft Audi hard gewerkt om de R18 nog lichter te maken.

 

Audi R18 Ultra

Foto: Marco van de Bildt

De R18 Ultra maakt z’n racedebuut bij de 6 uur van Spa-Francorchamps, waar tevens de hybride R18 e-tron quattro voor het eerst in actie komt. Er komen twee Ultra’s aan de start. De no.3 R18 Ultra van Romain Dumas, Loïc Duval en Marc Gene wint de race voor de e-tron quattro.

Bij de 24 uur van Le Mans zet Audi vier R18’s in waarvan twee R18 Ultra’s. De Ultra’s finishen de wedstrijd op de plaatsen drie (no.4 Audi van Oliver Jarvis, Marco Bonanomi en Mike Rockenfeller) en vijf (no.3 Audi van Marc Gené, Romain Dumas en Loïc Duval).

De R18 Ultra komt dit seizoen nog in actie bij de 6 uur van Silverstone, tweede plaats, en de 6 uur van Sao Paulo, derde plaats. De rest van het seizoen rijd Audi alleen met de R18 e-tron quattro. Audi wint het eerste FIA World Endurance Championship seizoen.

 

 

 

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.