![]() Foto: Marco van de Bildt |
Op 29 Februari 2012 presenteert Audi de R18 hybride LM P1 wagen met de naam e-tron quattro. De ontwikkeling van deze hybride versie van de R18 TDI werd al in 2010 gestart, en de eerste testritten waren in 2011.
Specificaties: chassis: Monocoque van carbon fiber. motor: 3,7 l. V6 turbo diesel, ongeveer 510 pk transmissie: S tronic, 6 versnellingen, sequentiële versnellingsbak. De versnellingsbak behuizing is van carbon fiber composiet. brandstof: diesel, 65 l. tankinhoud De Audi R18 e-tron quattro maakt gebruik van het vliegwiel systeem ontwikkeld door Williams voor het opslaan van kinetische energie. Bij een snelheid vanaf 120 km/uur drijft een elektrische motor de vooras aan. De conventionele turbo diesel motor drijft de achteras aan. |
De R18 e-tron quattro maakt z’n race debuut bij de 6 uur van Spa-Francorchamps, de tweede wedstrijd van het FIA World Endurance Championship, waar ook de R18 Ultra voor het eerst in actie komt. De hybride e-trons finishen op de plaatsen twee (Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer) en vier (Dindo Capello, Tom Kristensen, Allan McNish).
![]() Foto: Marco van de Bildt Bij de 24 uur van Le Mans komt Audi met vier wagens, waarvan twee R18 e-tron quattro’s. De quattro’s finishen op de plaatsen één en twee. De winst op Le Mans is voor de tweede maal op rij voor het trio: Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Tréluyer. Bij de races van het FIA World Endurance Championship zet Audi één e-tron in, en vanaf Bahrein twee voor de rest van het seizoen. In Bahrein wint Audi met een 1 – 2. In de laatste twee races op Fuji en Shanghai finishen de Audi’s op de tweede plaats achter de Toyota TS030. Het kampionschap in het eerste seizoen FIA WEC is wel voor Audi.
|
2 thoughts on “Audi R18 e-tron quattro.”