Henri Pescarolo is er weer bij in 2011.

Print Friendly, PDF & Email

Viervoudig Le Mans winnaar en levende autosport legende Henri Pescarolo zal er in 2011 weer bij zijn. Nadat het team Pescarolo Sport in grote financiële moeilijkheden kwam, en niet aanwezig was bij de 24 uur van Le Mans in 2010, volgde het dieptepunt met de gedwongen verkoop van Pescarolo Sport bij een openbare veiling. De ommekeer werd ingezet door Jaques Nicolet en Joël Riviere die de complete Pescarolo Sport boedel kochten en de sleutels overhandigden aan Henri Pescarolo. Het verhaal laat zich lezen als een jongensboek.


Henri Pescarolo

Henri Pescarolo word in 1942 geboren in Frankrijk. Hij rijd in 64 Formule 1 wedstrijden mee, en finisht éénmaal op het podium. In zijn loopbaan scoort hij 12 punten.  Hij komt 33 maal aan de start van de 24 uur van Le Mans als coureur, een record aantal. Viermaal wint hij de 24 uur, in 1972 voor de eerste keer met Graham Hill in een Matra. Ook in 1973, 1974 en 1984 wist hij te winnen.

Pescarolo Sport

In 1999 word Pescarolo Sport opgericht door viervoudig Le Mans winnaar Henri Pescarolo. Pescarolo, die het record aantal van 33 Le Mans deelnames op z’n naam heeft staan, besluit om te stoppen met zijn actieve race carrière en als team eigenaar verder te gaan. Het team wordt opgericht in de stad Le Mans. Pescarolo, die van 1994 tot 1998 voor Courage Competiton had gereden, kreeg voor zijn team de beschikking over Courage C52 chassis’s, en met Peugeot werd een overeenkomst afgesloten voor het gebruik van hun turbo motoren.
Het jaar daarna heeft het team de beschikking over twee Courage C60 chassis, waarmee ze tweede worden in het FIA Sportscar  Championship, achter Racing for Holland dat de titel pakt. Ook in 2003 finishen ze als tweede achter Racing for Holland. In 2004 worden de Courages C60 omgedoopt tot Pescarolo C60 na de vele modificaties die het team heeft doorgevoerd. Ondanks financiële problemen, weet het team Judd motoren te verkrijgen na het wegvallen van Peugeot als leverancier/sponsor.In 2005 is een succesvol jaar voor Pescarolo Sport, pole positie en tweede in 24 uur van Le Mans. In hetzelfde jaar wordt de Le Mans Series gewonnen. In 2006 wordt het kunstje herhaald. Pescarolo Sport wint alle Le Mans Series wedstrijden en daarmee op dominante wijze het kampioenschap. En wederom finisht Pescarolo bij de 24 uur als tweede.


Foto: Marco van de Bildt. De Pescarolo 01.

Pescarolo 01

Pescarolo Sport kondigt aan dat ze in 2007 met een nieuw chassis zullen komen. Vanuit de Pescarolo/Courage C60 worden een nieuw chassis en bodywork ontwikkelt dat voldoet aan de nieuwe reglementen voor 2007 waarin de LM P1 en LM P2 klassen ontstaan.  De Pescarolo 01 is een feit. Pescarolo zal de chassiss’s ook leveren aan klanten zowel voor de LM P1 klasse als de LM P2 klasse. Bij de 24 uur van le Mans finisht één van de wagens op het podium achter Audi en  Peugeot. Rollcentre finisht met een Pescarolo 01 als vierde.


Foto: Marco van de Bildt. De Saulnier Racing Pescarolo met o.a. Jaques Nicolet achter het stuur.

Sora Composites en OAK Racing

Pescarolo Sport wordt in 2008 door Sora Composites overgenomen. Begin 2009 ontstaat uit Saulnier Racing OAK Racing. Het team neemt van Sora Group de Pescarolo constructeurs rechten over, en concentreert zich op deelname bij de LM P2 klasse, en met succes.  Sora blijft eigenaar van het sportieve gedeelte van Pescarolo Sport.


Foto: Marco van de Bildt. De Pescarolo Peugeot 908 HDi FAP

In 2009 rijd Pescarolo Sport met een van Peugeot ‘geleende’ 908 HDi FAP. Midden in de nacht gaat de wagen hard van de baan met Benoit Treluyer achter het stuur. Ook achter de schermen gaat het niet goed. Henri Pescarolo verdwijnt uit beeld en Jean Py, teambaas van Sora, is niet in staat om in 2010 wagens van Pescarolo Sport aan de start te krijgen. Genii Capital, een Luxemburgse investeringsmaatschappij, zou voor het geld moeten gaan zorgen om Pescarolo Sport LM P1 wagens aan de start te krijgen in 2010. Genii trekt zich terug , naar eigen zeggen vanwege mismanagement en onvoldoende garanties van team baas Jean Py.

Pescarolo Team

Pescarolo Sport komt in een neerwaartse spiraal en uitstel van betaling volgt. Faillissement lijkt onafwendbaar en een openbare veiling van de Pescarolo Sport eigendommen volgt. Deze veiling zal het keerpunt blijken. OAK Racing’s Jaques Nicolet en Joël Riviere van Prestige Racing zijn bij die veiling aanwezig. Voor $550.000 kopen ze de complete Pescarolo Sport boedel, waaronder twee Pescarolo 01 chassis’s.  De sleutels van de werkplaats worden ter plekke aan Henri Pescarolo overgedragen. Pescarolo Team is geboren, en voor Henri Pescarolo ligt er een hoop werk in het verschiet om in 2011 aan de start te kunnen verschijnen van de 24 uur van Le Mans. Nicolet heeft laten weten dat OAK Racing zal zorgen voor de onderdelen, waaronder chassis en aerodynamica, om het team de baan op te krijgen in 2011. Daarbij vormen de reglementswijzigingen een extra uitdaging. Ook smeermiddel fabrikant Motul heeft heeft zich inmiddels verbonden met Pescarolo Team. Motul was al eerder sponsor van Pesacarolo Sport. Nicolet en Riviere hebben laten zien dat geld niet het belangrijkste is in de autosport, maar kameraadschap en sportiviteit. En wij kijken uit naar de Pescarolo´s in 2011.


Share

2 thoughts on “Henri Pescarolo is er weer bij in 2011.

Comments are closed.