Matteo Bobbi en Allesandro Pier Guidi winnen op Zolder, FIA GT kampioenschap voor Bartels en Bertolini.

Print Friendly, PDF & Email

MOTORSPORT / 2009 GT FIA ZOLDERMike Hezemans en Anthony Kumpen hebben tijdens de laatste race van het FIA GT kampioenschap nipt de titel gemist. Het kampioenschap ging naar Andrea Bertolini en Michael Bartels die in de wedstrijd de derde plaats pakten. Allesandro Pier Guidi en Matteo Bobbi hebben de wedstrijd gewonnen. Bij de GT2 klasse ging de winst naar Richard Westbrook en Marco Holzer, waarmee Westbrook tevens de titel naar zich toe trok.


Afgelopen weekend vond op het Belgische Zolder het 8ste en tevens laatste raceweekend plaats van het 2009 seizoen van het FIA GT kampioenschap. In zowel de GT1 klasse als in de GT2 klasse stond het kampioenschap nog op het spel. In de GT1 klasse moesten Mike Hezemans en Anthony Kumpen met de PK Corvette  4 punten goed maken op het Maserati duo Michael Bartels en Andrea Bartolini. Bij de GT2 klasse moesten Richard Westbrook en Emmanuel Collard 3 punten goedmaken op het Ferrari team Gianmaria Bruni en Toni Vilander. Collard en Westbrook kozen voor een opmerkelijke strategie door in verschillende wagens aan de start te verschijnen en zodoende de kansen op een rijders titel te spreiden.


MOTORSPORT / 2009 GT FIA ZOLDER

Foto: (c) DPPI / FIA GT.

Bij de GT1 bolides mocht Allesandro Pier Guidi van pole vertrekken met de Maserati MC12. Mike Hezemans die met Anthony Kumpen pole had getraind moest vanwege een straf vanaf de zesde plek op de grid starten. Kumpen zou hebben ingehaald onder geel in de kwalificatie. Al bij de start ging het bijna mis voor Guidi, wiens auto uitbrak, maar hij wist de controle over zijn Maserati en de koppositie te bewaren. Xavier Maassen had even een momentje en Enrique Bernoldi en Andrea Bertolini zagen hun kans en sloten aan op de plaatsen twee en drie achter Guidi. Hezemans had met z’n Corvette een goede start  wist vanaf de zesde positie snel op te klimmen naar de vierde positie.

Al na twaalf ronden ging Hezemams als eerste de pit in, waar Kumpen het stuur overnam met een volle tank en vers rubber.

Contact tussen Xavier Maassen met de Corvette en de Maserati van Miguel Ramos en Alex Müller resulteerde in een spin van de laatst genoemde, waarna Müller achter Enrique Bernoldi terecht kwam. Xavier Maassen en zijn teamgenoot Thomas Biagi finishte de wedstrijd uiteindelijk op plek vier. Bertolini was intussen ook in de pit geweest, maar door het niet wisselen van de banden wisten ze zoveel tijd te winnen dat de Maserati voor Kumpen de baan weer op kon komen. Müller had met de Maserati de grootste moeite om Bernoldi voorbij te komen. Uiteindelijk zouden ze ver terugvallen. Bernoldi en Roberto Streit finishte als 5de.

Guidi, die pas laat de pit opzocht wist intussen een riante voorsprong op te bouwen met de Maserati.

Na een uur in de race had Kumpen, met snelle rondetijden, het gat met  de nummer 1 Maserati dicht gereden en een lange felle strijd om de titel  onstond.

Toen Hezemans  het stuur overnam kwam hij enkele seconden achter de de leidende no. 33 Maseratie weer op de baan terug. Door geen banden te wisselen werd tijd uitgespaard en Hezemans wist de no. 1 Maserati, de kampioenschaps leiders, te passeren.

Alleen de winst zou voor Hezemans en Kumpen voldoende zijn voor het kampioenschap, met de no. 1 Maserati op de derde plaats.. Helaas was Hezemans niet in staat om in de laatste fase van de wedstrijd de no. 33 Maserati in te halen. Guidi en Bobbi  behouden de koppositie. Hezemans komt als tweede over de finish en de op plaats drie geëindigde Bertolini en Bartels prolongeren hun titel.

In de GT2 klasse lag het kampioenschap ook nog open. Gianmaria Bruni, samen met teamgenoot Toni Vilander leider in het kampioenschap, mocht van pole vertrekken met de Ferrari F430 GT. Richard Westbrook , die voor deze gelegenheid werd bijgestaan door Marco Holzer, had een goede start en zat vrijwel direct met zijn Porsche 911 GT3 op de staart van Bruni. Het gevecht om de kop zou ronden lang duren. Totdat Bruni een foutje maakte, Westbrook profiteerde en pakte de leiding om die niet meer uit handen te geven.


MOTORSPORT / 2009 GT FIA ZOLDER

Foto: (c) DPPI / FIA GT.

Na de laatste pitstop weet Westbrook de leiding vast te houden, en komt als eerste over de finish. Bruni en Vilander, de directe tegenstanders voor de titel, worden slechts vierde, niet voldoende, en Westbrook pakt zijn eerste GT2 titel met 56 punten, twee meer dan Bruni en Vilander. Emmanule Collard, gelegenheids teamgenoot van Martin Ragginger, word zesde in de wedstrijd, en derde in het kampioenschap met 49 punten.

Op Zolder kwam een einde aan een tijdperk. Na 13 seizoenen en 131 races komt er een einde aan het in 1997 gestarte FIA GT kampioenschap. Volgend jaar zal de start zijn van het FIA GT1 Wereld kampioenschap en het FIA GT2 Europese kamioenschap. Mike Hezemans en Karl Wendlinger gaan de boeken in als recordhouders. Wendlinger won de meeste races met Hezemans als mooie tweede en Hezemans wist de meeste poles te scoren.


Uitslag:

GT1

1) Alessandro Pier Guidi / Matteo Bobbi. Maserati MC12. 2:01:07.362.

2) Mike Hezemans / Anthony Kumpen. Corvette Z06. op 20.354 sec.

3) Michael Bartels / Andrea Bertolini. Maserati MC12. op 35.557 sec.

GT2

1) Richard Westbrook / Marco Holzer. Porsche 911 GT3. op 3 ronden.

2) Paolo Ruberti / Matteo Malucelli. Ferrari F430 GT.  op 3 ronden.

3) Rob  Bell /Andrew Kirkaldy. Ferrari F430 GT. op 3 ronden.


Eindstand kampioenschap:

GT1

1) Michael Bartels / Andrea Bertolini. 55 punten.

2) Mike Hezemans / Anthony Kumpen. 53 punten.

3) Bert Longin / James Ruffier. 38 punten.

GT2

1) Richard Westbrook. 56 punten.

2) Gianmaria Bruni / Toni Vilander. 54 punten.

3) Emmanuel Collard. 49 punten.


De volledige uitslag is hier te vinden.

Er lopen nog een aantal protesten, o.a. vanwege de straf die Kumpen en Hezemans kregen waardoor ze vanaf de zesde positie moesten starten. Ook loopt er nog een protest tegen de PK Corvette met Hezemans en Kumpen. Derhalve is de uitslag nog onder voorbehoud.


Share