Christiaan Frankenhout eerste Dutch GT4 kampioen.

Print Friendly, PDF & Email

20091011-dsc03747Bij de Formido Finaleraces, op 10 en 11 oktober, op circuit Zandvoort is Christiaan Frankenhout de eerste kampioen van het dit jaar gestarte Tango Dutch GT4 kampioenschap geworden. Al in de eerste  drie races wist Frankenhout voldoende punten te pakken voor het kampioenschap. Stéphane Ratel van de SRO was er om de prijs aan Frankenhout uit te rijken. Dagsuccessen waren er voor Ricardo van der Ende en Danny van Dongen die beide een sprintrace wonnen. Jan Joris Verheul wist met z’n Aston Martin GT4 de hoofdrace op z’n naam te schrijven. Zo komt er een einde aan een succesvol eerste seizoen van het Dutch GT4 kampioenschap.


Afgelopen weekend vonden op circuit Zandvoort de Formido Finaleraces plaats van het Dutch Power Pack (DPP). Naast het aansprekende Dutch GT4 kampioenschap bestaat het DPP o.a. ook uit de Benelux Racing League, Formule Ford en de Clio Cup. Voor de BRL volgt nog een raceweekend op Assen, maar voor alle andere series is dit het laatste weekend van het seizoen.

20091011-dsc02754

Foto: Marco van de Bildt.

20091011-dsc03599

Foto: Marco van de Bildt.

We zagen dit weekend een aantal debutanten en oude bekenden. Zo was er het gloedje nieuwe team Scuderia Corse met de Maserati Grand Turismo, die bestuurd werd door Nicky Pastorelli en Meindert van Buren.

Donkervoort was met maar liefst drie wagens naar Zandvoort gekomen. De Donkervoort’s D8 GT werden bestuurd door Denis Donkervoort, en Stéphane Winterberger en Thomas Loussier in de 2de wagen en Nico Pronk en Peter Kox deelde de derde, zwarte bolide. Terug van weggeweest, Jan Joris Verheul die het seizoen was begonnen met de Ginetta G50, zagen we terug in de HTP Racing Aston Martin. Hij hoorde pas in de loop van de afgelopen week dat hij weer mee kon doen.

Als teamgenoot van Peter van der Kolk in de Corvette kwamen we de kersverse Formule Ford kampioen Melroy Heemskerk tegen.

Dan was daar ook nog de SolutionF Nissan 350z met Nick Catsburg en Ronald Morien. Morien rijd ook de Clio Cup en Nick Catsburg kennen we van zijn mooie overwinning met de Ginetta. Helaas heeft de slechte voorbereiding  ze genekt. Al in de vrije training plofte de motor, onderdelen waren er niet, derhalve konden ze meteen weer inpakken.


Zaterdag, sprintrace 1.

Op zaterdag werden ‘s ochtend de kwalificaties afgewerkt en volgde ‘s middags de eerste sprintrace over 25 minuten. Door op de tweede plaats te finishen wist Christiaan Frankenhout voldoende punten te scoren om al in de eerste race het kampioenschap veilig te stellen.


20091011-dsc03736

Foto: Marco van de Bildt. Ricardo van der Ende met de Ekris BMW.

De van pole vertrokken Frankenhout finishte met zijn Porssche 997 GT4 achter Ricardo van der Ende met de BMW M3. Paul van Splunteren, ook met een Porsche 997 maakte het podium compleet.

Frankenhout had een slechte start en viel vanaf pole terug naar de derde plaats. Paul van Splunteren kon profiteren en nam de eerste plaats over. Ricordo van der Ende volgde op de tweede plaats. Van Splunteren, die teveel van z’n banden had gevraagd, zag van de Ende naderen. Één foutje was genoeg, Van der Ende profiteerde en zette zijn auto ernaast, en er voorbij. Ook Frankenhout rook z’n kans. Met een mooie manoeuvre buitenom in de Tarzanbocht wist hij de tweede positie over te nemen.

Opvallende nieuwkomer in het GT4 veld was de Maserati Grand Turismo MC bestuurd door Nicky Pastorelli. Pastorelli slaagde erin zich als vierde te kwalificeren en wist deze positie in de race vast te houden. De Donkervoorts D8GT hadden een minder goed debuut. Peter Kox was als dertiende de beste Donkervoort rijder. De beide andere Donkervoorts werden niet geklasseerd. De Donkervoorts worstelden uiteindelijk het hele weekend met de banden. Ze slaagden er niet in om voldoende temperatuur in het rubber te krijgen.


20091011-dsc03747

Foto: Marco van de Bildt.

Nu de strijd om het kampioenschap is beslist in het voordeel van Christiaan Frankenhout kon er zondag in de laatste 2 wedstrijden alleen nog om dagsuccessen worden gereden. Desondanks hebben we geen saaie races gezien.

Uitslag sprintrace 1:

1) Ricardo van der Ende. BMW M3, 14 ronden in 25 min.

2) Christiaan Frankenhout. Porsche 997 GT4, op 4.362 s.

3) Paul van Splunteren. Porsche 997 GT4, op 5.031 s.

4) Nicky Pastorelli. Maserati Gran Turismo MC, op 6.881 s.

5) Ferdinand Kool. BMW Z4, op 7.679 s.


Zondag.

Op de zondag werden er twee races gereden. ’s Ochtends de tweede sprintrace en ’s middags de hoofdrace, die live door RTL7 werd uitgezonden, een unicum. Niet eerder werd een nationaal autosport kampioenschap live op tv uitgezonden in Nederland. De voorspelde regen bleef beperkt tot een bui tussen de races in waardoor beide Dutch GT4 races droog bleven. Voor de Clio Cup en de Benelux Racing League was dat een ander verhaal. Zeker de BRL werd een soort grindbak spektakel. Zoals gezegd waren de beide GT4 races droge races, maar daarom niet minder spannend.

Sprintrace 2.

20091011-dsc02699

Foto: Marco van de Bildt. De start van de sprintrace.

In de sprintrace mocht Henry Zumbrink met z´n Corvette van pole vertrekken. Meestal komen de Corvettes maar moeilijk weg bij de start. Zo ook Henry Zumbrink vandaag. Danny van Dongen, ook Corvette, had een iets minder slechte start en wist de kop te pakken. Met een aantal snelle ronden wist van Dongen de voorsprong uit te bouwen naar een comfortabele 4 seconden. Maar een foutje maken blijft uit den boze.


20091011-dsc02709

Foto: Marco van de Bildt.

Zumbrink wist het gat met van Dongen uiteindelijk wel dicht te rijden en wist bovendien een voorsprong van 15 seconden op te bouwen naar de nummer drie, Rory Bertram. Bertram werd uiteindelijk uit de uitslag geschrapt vanwege technische onregelmatigheden aan z´n Porsche 997 GT4. Phil Bastiaanse, teamgenoot van de kersverse kampioen Christiaan Frankenhout, schoof daarmee op naar plaats drie.

Pechvogel Duncan Huisman kwam niet verder dan de eerste ronde. De motorkap kwam los en klapte open, tegen de voorruit. Einde zicht, en einde race voor Huisman.


20091011-dsc03011

Foto: Marco van de Bildt.

Uitslag sprintrace 2:

1) Danny van Dongen, Corvette C6. 14 ronden in 25 min. 47.974 s.

2) Henry Zumbrink, Corvette C6. op 1.657 s.

3) Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4. op 19.312 s.

4) Ferdinand Kool, BMW Z4. op 19.463 s.

5) Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4. op 26.833 s.

Hoofdrace.

De hoofdrace, die live werd uitgezonden, begon om even voor vieren in de middag. De baan was weer opgedroogd na die ene regenbui. Henry Zumbrink mocht van pole starten, en ging ook als eerste de Tarzanbocht in met z’n Corvette.

Danny van Dongen mocht niet starten in de hoofdrace. Bernhard van Oranje, z’n teamgenoot, was geschorst omdat hij, niet geheel terecht, de schuld had gekregen van een aanrijding bij de Toerwagen Diesel wedstrijd eerder dit weekend op zaterdag. Van Dongen was schijnbaar te laat met het doorgeven van deze wijziging en mocht daarom ook niet van start gaan. Buitengewoon jammer, de twee Corvettes hadden voor een mooie strijd kunnen zorgen!!


20091011-dsc03552

Foto: Marco van de Bildt.

Zumbrink ondertussen, weet enkele ronden de koppositie vast te houden, maar uiteindelijk is Jan Joris Verheul met z’n Aston Martin sneller, en hij weet Zumbrink voorbij te steken. Een ronde later weet ook Paul Meijer Zumbrink in te halen met zijn Aston Martin Vantage. Zumbrink probeert op het rechte stuk nog om de plek terug te pakken, maar Meijer kan hem voorblijven, en weet zelfs uit te lopen. Een felle strijd om de kop tussen de beide Aston Martin coureurs zal de rest van de wedstrijd domineren.

Harmen van Putten, die het stuur overneemt van Henry Zumbrink kan het tempo niet bijbenen, en ze spelen de rest van de wedstrijd geen rol van betekenis meer. Nicky Pastorelli maakt met de Maserati van Scuderia Corse een sterke indruk, en weet een aantal wagens in te halen. Ook hier kan teamgenoot Meindert van Buuren helaas niet hetzelfde tempo draaien, en uiteindelijk zullen ze op plaats negen finishen, één positie lager dan Harmen van Putten en Henry Zumbrink.


20091011-dsc03689

Foto: Marco van de Bildt.

Aan de kop van het veld gaat ondertussen de strijd tussen Jan Joris Verheul en Paul Meijer onverminderd voort. Er zit minder dan een halve seconde tussen de beide Aston Martins. Bumper aan bumper komen ze tegelijk binnen voor hun verplichte pitstop. Meijer is sneller en doortastender de pitstraat uit  en pakt bij het ingaan van de Tarzanbocht de leiding. Helaas is hij wel over de doorgetrokken streep de pit uit gereden, waar hij later voor gestraft werd.

Verheul weet bij de Audi-S bocht de leiding terug te pakken. Aan de strijd tussen Verheul en Meijer word een einde gemaakt als de laatste de drive-through-penalty krijgt voor de fout bij de pitstop. Meijer wacht zolang mogelijk met het inlossen van de straf. In de laatste ronde komt hij binnen. Bij het verlaten van de pitstraat rijd hij jammer genoeg door rood en word gediskwalificeerd.

In de laatste fase van de race word de Porsche van Christiaan Frankenhout nog aangetikt door merkgenoot Rory Bertram die een inschattingsfout maakt. Beiden eindigen in de grindbak bij de Tarzanbocht en scoren niet.

Jan Joris Verheul pakt de winst, en Ferdinand Kool word tweede met z’n fraaie oranje BMW Z4. Simon Knap met de BMW M3 schuift een plekje op na de diskwalificatie van Paul Meijer.


20091011-dsc03903

Foto: Marco van de Bildt

Uitslag hoofdrace:

1) Jan Joris Verheul. Aston Martin GT4, 26 ronden in 50 min 2.980 s.

2) Ferdinand Kool. BMW Z4, op 5,662 s.

3) Simon Knap. BMW M3, op 16,732 s.

4) Pim van Riet. Aston Martin GT4, op 28,084 s.

5) Tim Buijs / Sebastiaan Bleekemolen. BMW M3, op 35,581 s.


20091011-dsc03916

Foto: Marco van de Bildt.

Eindstand in het kampioenschap:

1) Christiaan Frankenhout, 121 punten (kampioen).

2) Ricardo van der Ende, 99 punten.

3) Paul van Splunteren, 99 punten.

4) Bas Schothorst, 95 punten.

5) Jeroen Bleekemolen, 92 punten


De volledige uitslag is hier te vinden.


Hiermee komt weer een seizoen DPP tot een einde. Een succesvol eerste seizoen van het Tango Dutch GT4 kampioenschap en afgaande op wat we recentelijk hebben gezien aan wagens zoals de Donkervoort en de Maserati, belooft het volgende seizoen net zo mooi zoniet mooier te worden.

Het DPP mag zich ook verheugen op uitbreiding. In 2010 zal het Pack worden uitgebreid met de Radical Cup, een race serie met sportscars. Het 2010 seizoen van het Dutch Power Pack zal van start gaan met de Paasraces op zaterdag 3 en maandag 5 april.


Share