Nicky Catsburg wint eerste Dutch GT4 wedstrijd voor Ginetta.

Print Friendly, PDF & Email

20090801-DSC00371Een week na zijn debuut in de Dutch GT4 wist Nicky Catsburg zijn eerste wedstrijd te winnen tijdens het Automaxx vs. DPP event op het circuit van Zandvoort. De tweede en derde race werden gewonnen door Paul van Splunteren, de derde race samen met Bas Schothorst. Christiaan Frankenhout die als leider van het kampioenschap naar Zandvoort kwam scoorde slecht maar behoud wel de leiding in het kampioenschap.


Dit weekend werd tijdens het Automaxx versus Dutch Power Pack evenement weer gereden voor het Tango Dutch GT4 kampioenschap. Op zaterdagochtend waren eerst de beide kwalificatie sessies en was ‘s middags de eerste sprintrace van 25 min. Zondag was de tweede sprintrace en de hoofdrace van 50 min.


Race1.

Foto: MArco van de Bildt.

Foto: Marco van de Bildt.

Bas Schothorst, die pole getraind had,  behield na de start de leiding bij het het ingaan van de Tarzanbocht. Maar het duurde niet lang voordat Nicky Catsburg, de vervanger van Mark Kroes, begon aan te dringen. In de Masters bocht was het al zo ver, en Catsburg pakte de leiding met zijn Ginetta G50. Hij kon snel een voorsprong van enkele seconden opbouwen, terwijl Schothorst voornamelijk z’n spiegels in de gaten moest houden. Ricardo van de Ende met de BMW M3 drong flink aan en wist zelfs de wagen naast de Porsche van Schothorst te zetten. Schothorst wist met veel moeite de tweede plaats vast te houden. Ook Danny van Dongen mengde zich in het gevecht om de tweede positie met de Corvette C6.


Foto: Marco van de Bildt.

Foto: Marco van de Bildt.

Vanwege deze strijd kon Catsburg zonder veel problemen de voorsprong vergroten naar 6 seconden. Gele vlaggen waren er vanwege een crash van Harmen Putten, die zijn Corvette in de Tarzan bocht parkeerde, twee ronden voor het einde. Doordat er niet ingehaald kon worden was de race eigenlijk gelopen. De pechvogel van de race was Menno Kuus. Zijn teamgenoot won de race maar voor Kuus was het over na twee ronden met een brandende Ginetta. Grote afwezige op het podium was Christiaan Frankenhout, voor het eerst dit seizoen was hij er niet bij. De 100 kg. ‘succesballast’ die Frankenhout en teamgenoot Phil Bastiaanse meeslepen in de Porsche heeft hierbij ongetwijfeld een rol gespeeld. De overwinning voor Catsberg is tevens de eerste overwining voor de Ginetta van Match Racing.

uitslag:

1) Nicky Catsberg, Ginetta G50. 14 ronden in 26.10.780.

2) Bas Schothorst, Porsche 997 GT4. op 6.630 s.

3) Ricardo van de Ende, BMW M3. op 6.630 s.


race 2

In de tweede race van 25 minuten die van start ging met regen, vertrok Ferdinand Kool vanaf de pole positie met z’n BMW Z4. Achter Kool al in de Tarzanbocht belande Henry Zumbrink  met de Corvette in de grindbak, nadat hij en Duncan Huisman elkaar hadden geraakt. Huisman kon met grote achterstand verder. Ook in de Tarzanbocht wist Paul van Splunteren met de Porsche 997 GT4 als snel de tweede plaats te pakken na van de achtste positie te zijn vertrokken.


Foto: Marco van de Bildt

Foto: Marco van de Bildt

Nog in de openingsronde wist hij ook de koppositie van Kool over te nemen. Phil Bastiaanse, ook met een Porsche, wist ondanks de 100 kg. ballast, binnen vijf ronden op te klimmen van een twaalfde startplek naar de tweede positie achter van Splunteren. Kool wist in de regenachtige omstandigheden de derde positie vast te houden, zijn eerste podiumplaats dit seizoen. Ardi van de Hoek, de derde Porsche rijder, wist vanaf de 14de startpositie op te klimmen naar een mooie vierde plek.


Uitslag:

1) Paul van Splunteren, Porsche 997 GT4. 12 ronden in 25 .34.799.

2) Phil Bastiaanse, Porshe 997 GT4. op 0.948 s.

3) Ferdinand Kool, BMW Z4. op 6.730 s.


race 3.

Bas Schothorst mocht van pole vertrekken in de hoofdrace. Bij de rollende start kwamen de wagens langzaam op gang. Schothorst wist wel de koppositie vast te houden.Doordat er achter hem een gevecht om de tweede plaats lostbarste tussen Danny van Dongenen Nicky Catsburdg wist hij zonder veel probemen de voorsprong uit te bouwen. Henry Zumbrink had zich een weg naar voren gebaand en wist uiteindelijk in de Tarzanbocht de leiding over te nemen. Na de rijderswissel, waarbij Harmen van Putten het stuur van de Corvette overnam, vielen ze terug om uiteindelijk als 13de te finishen.


Foto: Marco van de Bildt.

Foto: Marco van de Bildt.

Toen Paul van Splunteren bij een late pitstop het stuur overnam van de leidende Porsche was er nog maar één wagen in de buurt. Ricardo van de Ende met de BMW M3. De felle strijd om de eerste positie werd door van Splunteren gewonnen. Van de Ende werd tweede op 0,3 sec. Simon Knap wist met z’n BMW M3 een mooie derde plaats te behalen na van de elfde plek op de grid te zijn gestart.

Uitslag:

1) Bas Schothorst en PAul van Splunteren, Porsche 997 GT4. 26 ronden in 50.37.509.

2) Duncan Huisman en Ricardo van de Ende, BMW M3 GT4. op 0.341 s.

3) Simon Knap, BMW M3 GT4.op 9.910 s.


De volledige uitslag is hier te vinden.

Christiaan Frankenhout die dit weekend slechts 2 punten scoorde gaat nog wel aan de leiding in het kampioenschap. Paul van Splunteren heeft met zijn twee eerste plaatsen goede zaken gedaan en staat nu met 77 punten op de tweede plaats in het kampioenschap, 9 punten achter Frankenhout.

De volgende races voor het Dutch GT4 kampioenschap zijn tijdens de Wijzenol Trophy op 5 en 6 september op het circuit van Zandvoort.


Share