<<24 uur van Le Mans 2010 | 24 uur van Le Mans 2011 | 24 uur van Le Mans 2012 >> |
DATUM.
Op 11 en 12 Juni werd op het Circuit de La Sarthe de 79ste editie van de 24 uur van Le Mans verreden. De 24 uur van Le Mans is tevens de derde ronde van de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC).
TESTDAG.
De in 2009 uit kostenoverwegingen afgeschafte testdag is in 2011 teruggekeerd. De datum voor de testdag is vastgesteld op 24 April.
PROGRAMMA.
Zondag 5 Juni
14:30 uur – 18:50 uur: Scrutineering. Technische keuring op de Place des Jacobines in het centrum van Le Mans. Toegang gratis.
Maandag 6 Juni
9:30 uur – 17:30 uur: Scrutineering. Technische keuring op de Place des Jacobines in het centrum van Le Mans. Toegang gratis.
Dinsdag 7 Juni
17:00 uur – 18:oo uur: Handtekening sessie in de pitstraat. Toegang met “algemene toegang” tickets.
22:00 uur – 00:00 uur: Film, de Film Le Mans zal worden vertoond in het midden van de pitstraat. Veertig jaar geleden kwam de film uit en daarom zal deze vertoond worden door de ACO en Paramaount Pictures. Toegang met “algemene toegang” tickets.
Woensdag 8 Juni
16:00 uur – 20:00 uur: Vrije training voor de 24 uur van Le Mans.
20:30 uur – 21:30 uur: Vrije training Ferrari Challenge Trofeo Pirelli.
22:00 uur – 00:00 uur: Kwalificatie sessie voor de 24 uur van Le Mans.
Vanaf 21:00 uur zijn er bij de Dunlop brug concerten van Raphaël en Sarah Bessie.
Donderdag 9 Juni
16:00 uur – 17:00 uur: Kwalificatie voor de Le Mans legend.
17:30 uur – 18:30 uur: Kwalificatie voor de Ferrari Challenge Trofeo Pirelli.
19:00 uur – 21: 00 uur: Kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans.
21:15 uur – 21:35 uur: Demonstratie “Le Mans towards the future”.
22:00 uur – 00:00 uur: kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans.
Vanaf 21:00 uur zijn er bij de Dunlop brug concerten van Julian Peretta en Mia Wallas.
Vrijdag 10 Juni
10:00 uur – 20:00 uur: Pit Walk. De pitstraat is open om bij de teams te kijken.Toegang met “algemene toegang” tickets.
18:00 uur – 20:00 uur: Rijders parade in het centrum van de stad Le Mans. Gratis toegang.
Zaterdag 11 Juni
9:00 uur – 9:45 uur: Warm-up voor de 24 uur van Le Mans.
10:05 uur – 10:50 uur: Race Le Mans Legend.
11:15 uur – 12:00 uur: Race Ferrari Challenge Trofeo Pirelli.
12:10 uur – 12:30 uur: Demonstratie “Le Mans toward the future”.
14:22 uur – 15:00 uur Start procedure 24 uur van Le Mans.
15:00 uur: Start 79ste 24 uur van Le Mans.
Vanaf 21:00 uur zijn er bij de Dunlop brug concerten van Razorlight en Concrete Knives
Zondag 12 Juni
15:00 uur: Finish van de 79ste 24 uur van Le Mans.
REGLEMENTEN.
In 2011 krijgen we grondige wijziging van de reglementen te zien bij de 24 uur van Le Mans zowel voor de Prototype klassen (LMP) als de Grand Touring klassen (GT). De laatste ingrijpende wijzigingen dateren van 2007. De LM GT1 klasse zal zoals al was verwacht verdwijnen. Er blijft nog één GT klasse over, gebaseerd op de GT2 regels van 2009, die wordt onder verdeeld in een GTpro en een GTam categorie. Fabrikanten krijgen in 2011 veel ruimte om met hybride technologieën te experimenteren.
Prototype categorie.
De huidige LMP wagens die vanaf 2007 in gebruik zijn met alle doorontwikkelingen zullen niet meer toegelaten worden in 2011. Voor deelnemers die de kosten van een nieuwe auto niet kunnen of willen maken is er een overgangsperiode. Zij kunnen met de 2010 wagen aan de start verschijnen, maar de ontwikkelingen aan het huidige chassis worden dan stop gezet op 31 december 2010 en de prestaties van de motor worden aangepast aan de 2011 reglementen.
Bij de LM P1 klasse gaan we met de motoren een stap terug. De motoren voor 2011 zullen gelijkwaardig zijn aan de LM P2 motoren van voor 2010. De maximale cilinder inhoud zal 3400 cc worden met 8 cilinders voor normale benzine motoren. Voor met benzine aangedreven turbo motoren geld een maximum van 6 cilinders met een inhoud van 2000 cc. De diesel turbo’s mogen dan weer 8 cilinders hebben met een maximale inhoud van 3700 cc.
– Het minimale gewicht voor een LM P1 wagen word 900 kg. En voor een LM P2 wagen tussen de 825 en 900 kg.
– De benzinetanks worden kleiner. Voor benzine word de maximale inhoud 75 l., eerder was dat nog 90 l. Voor diesel aangedreven wagens geld een maximum van 68 l., voorheen was dat 81 l.
– Het prototype bodywork krijgt achter boven de motor een vin zoals dat nu ook gebruikelijk is bij de Formule 1 wagens. De vin moet zorgen voor meer stabiliteit van de wagen en het risico van ‘vliegende’ wagens verminderen.
De LM P2 klasse wordt een ‘low cost’ klasse. Er komt een limiet aan de kosten. De motor mag maximaal 75.000 Euro gaan kosten en een compleet chassis met alle toeters en bellen krijgt een limit van maximaal 325.000 Euro. Voor 400.000 Euro moet er dus een complete LM P2 bolide op de grid staan.
– Er worden productie motoren gebruikt en de motoren worden gereduceerd tot ze vergelijkbaar zijn met GT2 motoren.
– Er komt een minimum levensduur voor de motoren. Tussen twee revisies in moet een motor in 30 uur meegaan in 2011. In 2012 gaat dat naar 40 uur en in 2013 naar 50 uur.
– Voor teams die met hun 2010 wagen willen blijven rijden geld er naast de ontwikkelingsstop op 31 december ook nog de voorwaarde dat er een productie model motor moet worden gebruikt.
Grand Touring Enduarnce categorie.
Onder de nieuwe reglementen zal er nog maar één GT klasse zijn. De GT1 verdwijnt zoals al was te verwachten. De huidige GT1 wagens die in het FIA GT1 Wereldkampioenschap uitkomen zijn meer sprint dan endurance wagens, en eigenlijk was alleen bij de 24 uur van Le Mans een redelijk startveld aanwezig. Samen met de fabrikanten heeft de ACO derhalve regels opgesteld voor één GTendurance klasse met reglementen die doorlopen tot 2013. Het nieuwe reglement is gebaseerd op de GT2 regels van 2009 met enkele aanpassingen.
– Er mag één ontwikkeling aan de wagen worden gedaan. Bij nieuwe wagens mogen twee ontwikkelingen per jaar worden toegepast.
– Er mag geschakeld worden met de ’lepeltjes’ aan het stuur.
– Er worden maatregelen genomen om de topsnelheid te reduceren zonder het vermogen te verminderen.
De GT endurance categorie word verdeeld in twee klassen, de GTpro en de GTam klasse. De GTpro klasse, de professionele klasse, staat open voor professionele rijders. De GTam klasse, de amateur klasse, is voor auto’s van minstens een jaar oud, en waarvan minstens twee van de coureurs worden ingedeeld bij de Brons of Zilver categorie volgens de 2010 regels van de LMS.
Hybride categorie.
De ACO wil fabrikanten de gelegenheid geven om hybride systemen te ontwikkelen. Er zijn wel een paar regels waaraan een dergelijk systeem moet voldoen.
-Energie mag terug gewonnen en los gelaten worden op zowel de voor- als achteras.
– Andere vormen van energie terugwinning zijn toegestaan zoals van de dampers of de hitte van de motor en/of uitlaat.
– Hybride wagens mogen vierwiel aangedreven zijn, voor andere wagens geld dat alleen achterwiel aangedreven auto’s worden toegestaan.
– Energie opslag mag elektrisch of mechanisch, dus zowel accu’s/batterij en vliegwiel systemen worden toegestaan.
– De maximale energie die ‘los gelaten’ mag worden tussen twee remacties is 500 kJ.
-Het minimum gewicht van de auto’s is gelijk aan de andere wagens in de klasse waarin ze uitkomen.
– De tank inhoud zal 2 liter minder zijn voor zowel diesel als benzine auto’s.
– De motoren worden bediend door de bestuurder via het gaspedaal, er zal geen push to pass knop zijn.
– Systemen om input output te controleren
– Wagens die uitkomen in de hybride klasse krijgen ook nog te maken met de ‘pit lane test’. De auto moet de afstand van de pitstraat, 400 m., kunnen afleggen met de energie opgewekt door het hybride systeem.
– Er zullen veiligheidsregels worden opgesteld door de ACO, en er komen (uiteraard) systemen om de regels te controleren.
UITNODIGINGEN.
Een aantal teams ontvangt automatisch een uitnodiging voor de 2011 editie van de 24 uur van Le Mans. Daarbij word gekeken naar de prestaties bij de 24 uur van Le Mans in 2010. Tevens worden de prestaties beoordeeld in de Le Mans Series, de American Le Mans Series, de Asian Le Mans Series, Petit Le Mans en de dit jaar debuterende Intercontinental Le Mans Cup. Ook de winnaar van de Michelin Green x Challenge kan een uitnodiging tegemoet zien.
LM P1 | LM P2 | LMGT | |
Winnaar 24 uur van Le Mans | Audi Sport North America | Strakka Racing | Team Felbermayr Proton |
runner up bij de 24 uur van Le Mans | Audi Sport Team Joest | OAK Racing | Hancook Farnbacher |
Le Mans Series kampioen | Team Oreca Matmut | RML | Team Felbermayr Proton |
Le Mans Series runner up | Signature Plus | Strakka Racing | AF Corse |
Winnaar Petit Le Mans | Team Peugeot Total | Patron Highcroft Racing | Corvette Racing |
Winnaar American Le Mans Series | Patron Highcroft Racing | BMW Rahal Letterman Racing | |
Winnaar Intercontinental Le Mans Cup | Team Peugeot Total | OAK Racing | Team Felbermayr Proton |
Michelin Green x Challenge | OAK Racing |
In totaal is er plaats voor 56 deelnemers sinds er een extra pitbox is gebouwd in 2010.
DEELNEMERS
LM P1
1. Audi Sport Team Joest, Audi R18 TDI
Timo Bernhard – Duitsland Romain Dumas – Frankrijk Mike Rockenfeller – Duitsland |
|
2. Audi Sport Team Joest, Audi R18 TDI
Marcel Fässler – Zwitserland André Lotterer – Duitsland Benoît Tréluyer – Frankrijk |
|
3. Audi Sport North America, Audi R18 TDI
Dindo Capello – Italië Tom Kristensen – Denemarken Allan McNish – Groot Brittannië |
|
5. Hope Racing, Oreca 01 SwissHyTech
Steve Zacchia – Zwitserland
Jan Lammers – Nederland
Casper Elgaard – Denemarken |
|
7. Peugeot Sport Total, Peugeot 908 HDI FAP
Alexander Wurz – Oostenrijk Marc Gené – Spanje Anthony Davidson – Groot Brittannië |
|
8. Peugeot Sport Total, Peugeot 908 HDi FAP
Franck Montagny – Frankrijk Stephane Sarrazin – Frankrijk Nicolas Minassian – Frankrijk
|
|
9. Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi FAP
Sébastien Bourdais – Frankrijk Pedro Lamy – Portugal Simon Pagenaud – Frankrijk
|
|
10. Team Oreca Matmut, Peugeot 908 HDi FAP
Nicolas Lapierre – Frankrijk Loïc Duval – Frankrijk Olivier Panis – Frankrijk |
|
12. Rebellion Racing, Lola B10/60 Toyota
Nicolas Prost – Frankrijk Neel Jani – Zwitserland Jeroen Bleekemolen – Nederland
|
|
13. Rebellion Racing, Lola B10/60 Toyota
Andrea Belicchi – Italië Jean-Christophe Boullion – Frankrijk Guy Smith – Groot Brittannië |
|
15. OAK Racing, OAK Pescarolo 01 Judd
Guillaume Moreau – Frankrijk Pierre Ragues – Frankrijk Tiago Monteiro – Portugal
|
|
16. Pescarolo Team, Pescarolo 01 Judd
Emmanuel Collard – Frankrijk Christophe Tinseau – Frankrijk Julien Jousse – Frankrijk
|
|
20. Quifel ASM Team, Zytek 09SC Zytek
Miguel Amaral – Portugal Olivier Pla – Frankrijk Warren Hughes – Groot Brittannië
|
|
22. Kronos Racing, Lola-Aston Martin
Vanina Icxk – België Maxime Martin – België Bas Leinders – België
|
|
24. OAK Racing, OAK Pescarolo 01 Judd
Jacques Nicolet – Frankrijk Richard Hein – Monaco Jean-François Yvon – Frankrijk |
|
007. Aston Martin Racing, Aston Martin AMR-One
Darren Turner – Groot Brittannië Stefan Mücke – Duitsland Christian Klien – Oostenrijk
|
|
009. Aston Martin Racing, Aston Martin AMR-One
Harold Primat – Zwitserland Andy Meyrick – Groot Brittannië Adrian Fernandez – Mexico
|
|
Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 5 (c) polevisionracing.com, no. 15 en 24 OAK Racing (c) motors.all-free-photos.com, no. 007 en 009 (c) Aston Martin Racing. |
LM P2
26. SignaTech Nissan, Oreca 03 Nissan
Franck Mailleux – Frankrijk Lucas Ordoñez – Spanje Soheil Ayari – Frankrijk
|
|
33. Level 5 Motorsports, Lola B11/80 HPD
Scott Tucker – Verenigde Staten Christophe Bouchut – Frankrijjk Joao Barbosa – Portugal |
|
35. OAK Racing, OAK Pescarolo 01 Judd BMW
Frédéric Da Rocha – Frankrijk Patrice Lafargue – Frankrijk Andrea Barlesi – België
|
|
36. RML, HPD ARX-01d
Thommy Erdos – Brazilië Mike Newton – Groot Brittannië Ben Collins – Groot Brittannië
|
|
39. PeCom Racing, Lola B11/40 Judd BMW
Luis Pérez Companc – Argentinië Matias Russo – Argentinië Pierre Kaffer – Duitsland |
|
40. Race Performance, Oreca 03 Judd BMW
Michel Frey – Zwitserland Ralph Meichtry – Zwitserland Marc Rostan – Frankrijk |
|
41. Greaves Motorsport, Zytek 07S Nissan
Olivier Lombard – Frankrijk Karim Ojjeh – Saudi Arabië Thomas Kimber-Smith – Groot Brittannië |
|
42. Strakka Racing, HPD ARX-01d
Nick Leventis – Groot Brittannië Danny Watts – Groot Brittannië Jonny Kane – Groot Brittannië |
|
44. Extrême Limite AM Paris, Norma M200P Judd BMW
Fabien Rosier – Frankrijk Phillipe Haezbrouck – Frankrijk Jean-Rene De Fournoux – Frankrijk
|
|
48. Team Oreca Matmut, Oreca 03 Nissan
Alexandre Prémat – Frankrijk David Hallyday – Frankrijk Dominik Kraihamer – Oostenrijk
|
|
49. OAK Racing, OAK Pescarolo 01 Judd BMW
Nicolas de Crem – België Shinji Nakano – Japan Jan Charouz – Tsjechië
|
|
Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 36 RML HPD, no. 39 PeCom Racing, no. 48 Oreca-Matmut (c) motors.all-free-photos.com, no. 49 OAK Racing Pescarolo (c) oak-racing.com |
LM GTE-Pro
51. AF Corse – Ferrari F458 Italia
Giancarlo Fisichella – Italië Gianmaria Bruni – Italië Toni Vilander – Finland |
|
55. BMW Motorsport – BMW M3
Augusto Farfus – Brazilië Jörg Müller – Duitsland Dirk Werner – Duitsland |
|
56. BMW Motorsport – BMW M3
Andy Priaulx – Groot Brittanië Dirk Müller – Duitsland Joey Hand – Verenigde Staten |
|
58. Luxury Racing – Ferrari F458 Italia
Anthony Beltoise – Frankrijk François Jakubowski – Frankrijk Pierre Thiriet – België |
|
59. Luxury Racing – Ferrari F458 Italia
Stéphane Ortelli – Frankrijk Frédéric Makowiecki – Frankrijk Jaime Melo – Brazilie |
|
64. Lotus Jetalliance Racing- Lotus Evora GT2
Martin Rich – Groot Brittanië Oskar Slingerland – Nederland John Hartshorne – Groot Brittannië |
|
65. Lotus Jetalliance Racing- Lotus Evora GT2
Jonathanm Hirschi – Zwitserland Johnny Mowlem – Groot Brittannië James Rossiter – Groot Brittannië |
|
66. JMW Motorsport –Ferrari F458 Italia
Rob Bell – Groot Brittanië Tim Sugden – Groot Brittanië Xavier Maassen – Nederland |
|
71. AF Corse – Ferrari F458 Italia
Robert Kauffman – Verenigde Staten Michael Waltrip – Verenigde Staten Rui Aguas – Portugal |
|
73 Corvette Racing – Chevrolet Corvette ZR1
Olivier Beretta – Monaco Tommy Milner – Verenigde Staten Antonio Garcia – Spanje |
|
74. Corvette Racing – Chevrolet Corvette ZR1
Oliver Gavin – Groot Brittannië Jan Magnussen – Denemarken Richard Westbrook – Groot Brittannië |
|
75. ProSpeed Competition – Porsche 997 GT3 RSR
Marco Holzer – Duitsland Marc Goossens – België Jaap van Lagen – Nederland |
|
76. IMSA Performance Matmut – Porsche 997 GT3 RSR
Raymond Narac – Frankrijk Nicolas Armindo – België Patrick Pilet – Frankrijk |
|
77. Team Felbermayr Proton – Porsche 997 GT3 RSR
Marc Lieb – Duitsland Richard Lietz – Oostenrijk Wolf Henzler – Duitsland
|
|
79. Jota Sport AMR – Aston Martin Vantage
Simon Dolan – Groot Brittanië Sam Hancock – Groot Brittanië Chris Buncombe – Groot Brittanië |
|
80. Flying Lizard Motorsports – Porsche 997 GT3 RSR
Jörg Bergmeister – Duitsland Patrick Long – Verenigde Staten Lucas Luhr – Duitsland
|
|
88. Team Felbermayr Proton – Porsche 997 GT3 RSR
Nick Tandy – Groot Brittanië Abdulaziz al Faisal – Saudi Arabië Bryce Miller – Verenigde Staten |
|
89. Hankook Team Farnbacher – Ferrari F458 Italia
Dominik Farnbacher – Duitsland Allan Simonsen – Denemarken Leh Keen – Verenigde Staten |
|
Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 80 Flying Lizard (c) Bob Chapman, Autosport Image. |
LM GTE-Am
50. Larbre Competition- Chevrolet Corvette C6-ZR1
Patrick Bornhauser – Frankrijk Julien Canal – Frankrijk Gabriele Gardel – Zwitserland |
|
57. Krohn Racing- Ferrari 430 GT2
Tracy Krohn – Verenigde Staten Nicolas Jönsson – Zweden Michele Rugolo – Italië |
|
60. Gulf AMR Middle East- Aston Martin Vantage
Fabien Giroix – Frankrijk Roald Goethe – Duitsland Michael Wainwright – Groot Brittannië |
|
61. AF Corse-Ferrari 430 GT2
Marco Cioco – Italië Piergiuseppe Perazzini – Italië Sean Paul Breslin – Ierland |
|
62. CRS Racing – Ferrari 430 GT2
Pierre Ehret – Duitsland Shaun Lynn – Ierland Roger Wills – Nieuw Zeeland |
|
63. Proton Competition – Porsche 997 GT3 RSR
Horst Felbermayr Jr. – Duitsland Horst Felbermayr Sr. – Duitsland Christian Ried – Duitsland |
|
68. Robertson Racing- Doran Ford GT
David Robertson – Verenigde Staten Andrea Robertson – Verenigde Staten David Murry – Verenigde Staten
|
|
70. Larbre Competition – Porsche 997 GT3 RSR
Christophe Bourret – Oostenrijk Pascal Gibon – Frankrijk Jean-Philippe Belloc – Frankrijk |
|
81. Flying Lizard Motorsports – Porsche 997 GT3 RSR
Seth Neiman – Verenigde Staten Darren Law – Verenigde Staten Spencer Pumpelly – Verenigde staten |
|
83. JMB Racing – Ferrari 430 GT2
Manuel Rodrigues – Frankrijk Jean-Marc Menahem – Frankrijk Nicolas Marroc – Frankrijk |
|
Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 68 Robertson Racing Doran Ford GT, no. 70 Larbre Competition Porsche (c) motors.all-free-photos.com, no. 81 Flying Lizard Porsche (c) Bob Chapman Autosport Image, no. 83 JMB Ferrari (c) 24h-en-piste.com. |
UITSLAG
Pos. | Klasse | No. | Team | Coureurs | Auto | Ronden |
1 | LM P1 | 2 | Audi Sport Team Joest | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
Audi R18 TDI | 355 |
2 | LM P1 | 9 | Team Peugeot Total | Sébastien Bourdais Simon Pagenaud Pedro Lamy |
Peugeot 908P HDi FAP | 355 |
3 | LM P1 | 8 | Peugeot Sport Total | Stéphane Sarrazin Franck Montagny Nicolas Minassian |
Peugeot 908 HDi FAP | 353 |
4 | LM P1 | 7 | Peugeot Sport Total | Anthony Davidson Alexander Wurz Marc Gené |
Peugeot 908 HDi FAP | 351 |
5 | LM P1 | 10 | Team Oreca-Matmut | Nicolas Lapierre Loïc Duval Olivier Panis |
Peugeot 908 HDi FAP | 339 |
6 | LM P1 | 12 | Rebellion Racing | Nicolas Prost Neel Jani Jeroen Bleekemolen |
Lola B10/60 Toyota | 338 |
7 | LM P1 | 22 | Kronos Racing | Vanina Ickx Bas Leinders Maxime Martin |
Lola-Aston Martin B09/60 | 328 |
8 | LM P2 | 41 | Greaves Motorsport | Karim Ojjeh Olivier Lombard Tom Kimber-Smith |
Zytek Z11SN Nissan | 326 |
9 | LM P2 | 26 | Signatech Nissan | Soheil Ayari Franck Mailleux Lucas Ordoñez |
Oreca 03 Nissan | 320 |
10 | LM P2 | 33 | Level 5 Motorsports | Scott Tucker Christophe Bouchut João Barbosa |
Lola B08/80 HPD | 319 |
11 | LM GTE Pro |
73 | Corvette Racing | Olivier Beretta Tommy Milner Antonio García |
Corvette C6.R | 314 |
12 | LM P2 | 36 | RML | Mike Newton Ben Collins Thomas Erdos |
HPD ARX-01d | 314 |
13 | LM GTE Pro |
51 | AF Corse SRL | Giancarlo Fisichella Gianmaria Bruni Toni Vilander |
Ferrari 458 Italia | 314 |
14 | LM P2 | 49 | OAK Racing | Shinji Nakano Nicolas de Crem Jan Charouz |
OAK Pescarolo 01 Judd-BMW | 313 |
15 | LM GTE Pro |
56 | BMW Motorsport | Andy Priaulx Dirk Müller Joey Hand |
BMW M3 GT2 | 313 |
16 | LM GTE Pro |
77 | Team Felbermayr-Proton | Marc Lieb Wolf Henzler Richard Lietz |
Porsche 997 GT3-RSR | 312 |
17 | LM GTE Pro |
76 | IMSA Performance Matmut | Raymond Narac Patrick Pilet Nicolas Armindo |
Porsche 997 GT3-RSR | 311 |
18 | LM GTE Pro |
80 | Flying Lizard Motorsports | Jörg Bergmeister Lucas Luhr Patrick Long |
Porsche 997 GT3-RSR | 310 |
19 | LM P2 | 40 | Race Performance | Michel Frey Ralph Meichtry Marc Rostan |
Oreca 03 Judd-BMW | 304 |
20 | LM GTE Am |
50 | Larbre Compétition | Patrick Bornhauser Julien Canal Gabriele Gardel |
Corvette C6.R | 302 |
21 | LM GTE Am |
70 | Larbre Compétition | Christophe Bourret Pascal Gibon Jean-Philippe Belloc |
Porsche 997 GT3-RSR | 301 |
22 | LM GTE Pro |
65 | Lotus Jetalliance | Jonathan Hirschi Johnny Mowlem James Rossiter |
Lotus Evora | 295 |
23 | LM GTE Pro |
75 | Prospeed Competition | Marc Goossens Marco Holzer Jaap van Lagen |
Porsche 997 GT3-RSR | 293 |
24 | LM GTE Pro |
66 | JMW Motorsport | Rob Bell Tim Sugden Xavier Maassen |
Ferrari 458 Italia | 290 |
25 | LM P2 | 35 | OAK Racing | Frédéric Da Rocha Patrice Lafargue Andrea Barlesi |
OAK Pescarolo Judd-BMW | 288 |
26 | LM GTE Am |
68 | Robertson Racing LLC | David Robertson Andrea Robertson David Murry |
Ford GT-Doran | 285 |
27 | LM GTE Am |
83 | JMB Racing | Manuel Rodrigues Jean-Marc Menehem Nicolas Marroc |
Ferrari F430 | 272 |
Niet geklasseerd | ||||||
28 | LM P2 | 44 | Extrême Limite AM Paris | Fabien Rosier Phillipe Haezebrouck Jean-René De Fournoux |
Norma M200P Judd-BMW | 247 |
Niet gefinisht | ||||||
29 | LM P1 | 16 | Pescarolo Team | Emmanuel Collard Christophe Tinseau Julien Jousse |
Pescarolo 01 Judd | 305 |
30 | LM GTE Pro |
55 | BMW Motorsport | Augusto Farfus Jörg Müller Dirk Werner |
BMW M3 GT2 | 276 |
31 | LM GTE Pro |
74 | Corvette Racing | Oliver Gavin Richard Westbrook Jan Magnussen |
Corvette C6.R | 211 |
32 | LM GTE Am |
81 | Flying Lizard Motorsports | Seth Neiman Darren Law Spencer Pumpelly |
Porsche 997 GT3-RSR | 211 |
33 | LM P2 | 48 | Team Oreca-Matmut | Alexandre Prémat David Hallyday Dominik Kraihamer |
Oreca 03 Nissan | 200 |
34 | LM GTE Am |
63 | Proton Competition | Horst Felbermayr, Jr. Horst Felbermayr, Sr. Christian Ried |
Porsche 997 GT3-RSR | 199 |
35 | LM P1 | 13 | Rebellion Racing | Andrea Belicchi Jean-Christophe Boullion Guy Smith |
Lola B10/60 Toyota | 190 |
36 | LM GTE Am |
61 | AF Corse SRL | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Seán Paul Breslin |
Ferrari F430 | 188 |
37 | LM GTE Pro |
59 | Luxury Racing | Stéphane Ortelli Frédéric Makowiecki Jaime Melo |
Ferrari 458 Italia | 183 |
38 | LM GTE Pro |
71 | AF Corse | Robert Kauffman Michael Waltrip Rui Águas |
Ferrari 458 Italia | 178 |
39 | LM GTE Pro |
88 | Team Felbermayr-Proton | Nick Tandy Abdulaziz Al-Faisal Bryce Miller |
Porsche 997 GT3-RSR | 169 |
40 | LM P2 | 42 | Strakka Racing | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
HPD ARX-01d | 144 |
41 | LM GTE Am |
60 | Gulf AMR Middle East | Fabien Giroix Roald Goethe Michael Wainright |
Aston Martin Vantage GT2 | 141 |
42 | LM P2 | 39 | PeCom Racing | Luís Pérez Companc Matías Russo Pierre Kaffer |
Lola B11/40 Judd-BMW | 139 |
43 | LM GTE Pro |
89 | Hankook-Team Farnbacher | Dominik Farnbacher Allan Simonsen Leh Keen |
Ferrari 458 Italia | 137 |
44 | LM GTE Pro |
58 | Luxury Racing | Anthony Beltoise François Jakubowski Pierre Thiriet |
Ferrari 458 Italia | 136 |
45 | LM GTE Pro |
64 | Lotus Jetalliance | Oskar Slingerland Martin Rich John Hartshone |
Lotus Evora | 126 |
46 | LM GTE Am |
57 | Krohn Racing | Tracy Krohn Nic Jönsson Michele Rugolo |
Ferrari F430 | 123 |
47 | LM P1 | 24 | OAK Racing | Richard Hein Jacques Nicolet Jean-François Yvon |
OAK Pescarolo 01 Judd | 119 |
48 | LM P1 | 1 | Audi Sport Team Joest | Timo Bernhard Romain Dumas Mike Rockenfeller |
Audi R18 TDI | 116 |
49 | LM P1 | 5 | Hope Racing | Steve Zacchia Jan Lammers Casper Elgaard |
Oreca 01 Swiss HyTech Hybrid | 115 |
50 | LM GTE Am |
62 | CRS Racing | Pierre Ehret Shaun Lynn Roger Willis |
Ferrari F430 | 84 |
51 | LM P1 | 15 | OAK Racing | Guillaume Moreau Pierre Ragues Tiago Monteiro |
OAK Pescarolo 01 Judd | 80 |
52 | LM GTE Pro |
79 | Jota | Sam Hancock Simon Dolan Chris Buncombe |
Aston Martin Vantage GT2 | 74 |
53 | LM P1 | 20 | Quifel-ASM Team | Miguel Amaral Olivier Pla Warren Hughes |
Zytek 09SC | 48 |
54 | LM P1 | 3 | Audi Sport North America | Tom Kristensen Rinaldo Capello Allan McNish |
Audi R18 TDI | 14 |
55 | LM P1 | 007 | Aston Martin Racing | Stefan Mücke Darren Turner Christian Klien |
Aston Martin AMR-One | 4 |
56 | LM P1 | 009 | Aston Martin Racing | Harold Primat Adrián Fernández Andy Meyrick |
Aston Martin AMR-One | 2 |
LINKS:
Datum 24 uur van Le Mans 2011 bekend gemaakt.
De eerste uitnodigingen voor de 24 uur van Le Mans 2011.
Meer uitnodigingen voor de 24 uur van Le Mans.
Deelnemers 24 uur van Le Mans 2011 door de ACO bekend gemaakt.
Balance of performance aanpassingen.
Voorbeschouwing deel 1, LM P1.
Voorbeschouwing deel 2, LM GTE Pro.
Voorbeschouwing deel 3, LM P2.
Voorbeschouwing deel 4, LM GTE Am.
Audi wint spectaculaire 97ste 24 uur van le Mans.
One thought on “24 uur van Le Mans 2011.”