Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2019, deel 4, de LM P1 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

We hebben er weer een  jaar lang op moeten wachten, maar nu is het bijna zover, de jaarlijkse 24 uur van Le Mans zal dan weer worden verreden. Een jaar lang hebben we afgeteld naar 15 Juni wanneer de grootste autorace ter wereld, de 24 uur van Le Mans, van start gaat op het Circuit de la Sarthe. Een week lang zal Le Mans het centrum van de wereld zijn voor honderdduizenden autosport liefhebbers die naar Frankrijk komen om deze wedstrijd live mee te kunnen maken. Dit is de 87ste editie van deze endurance klassieker sinds in 1923 de Grand Prix d’Endurance voor de eerste keer werd verreden. In de loop van de jaren is het startveld gegroeid naar 62 auto’s, en met de daarbij behorende 186 coureurs die aan de start verschijnen belooft het weer een mooie wedstrijd te worden. In vier verschillende klassen prototypen en GT wagens zal 24 uur lang worden gestreden om de overwinning. We kijken vast vooruit naar de 24 uur van Le Mans 2019 in een serie van vier artikelen waarin we ieder van de klassen onder de loep zullen nemen. Vandaag is al weer het laatste deel van onze vierdelige voorbeschouwing, de LM P1 klasse. Eerder keken we naar de LM GTE Am, de LM P2 en de LM GTE Pro klasse.

 

De LM P1 klasse is met maar acht deelnemers de kleinste in aantal. Alle deelnemers zijn ook het hele seizoen actief in het FIA World Endurance championship (FIA-WEC). Vorig jaar waren er twee meer, toen waren er ook nog de beide CEFC TRSM Racing Ginetta’s. Die werden aangekondigd voor het hele seizoen FIA-WEC. Maar na de 24 uur van Le Mans, die niet echt geweldig verliep, hebben we de Ginetta’s niet meer in actie gezien.

Binnen de LMP1 klasse hebben we dan nog de verdeling tussen fabrieks en privé teams (Toyota vs de rest). als er geen gekke dingen gebeuren gaat Toyota er weer met de winst vandoor. Maar bij de 24 uur van Le Mans weet je het nooit, daar kunnen wel degelijk gekke dingen gebeuren. We herinneren ons de keer dat alle Peugeot’s (4) gedurende de 24 uur uitvielen met een mooie plof, of die keer dat 2 van de drie Audi’s crashte en de derde er met de winst vandoor ging. En twee jaar geleden ging in de laatste fase van de race de LMP2 wagen van Jackie Chan Racing met o.a. Ho Pin Tung aan de leiding om uiteindelijk maar nipt tweede te worden achter de Porsche 919. Uiteindelijk wisten in die race maar twee van de zes LMP1’s de finish te bereiken.

Het kampioenschap voor zowel de teams is inmiddels beslist. Het mag geen verassing zijn dat dat voor Toyota is. Bij de coureurs gaat het nog tussen de coureurs Fernando Alonso,  Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima met 160 punten en Mike Conway, Jose Maria Lopez en Kamui Kobayashi met 129 punten. Conway, Lopez en Kobayashi moeten dan wel winnen terwijl de andere Toyota uitvalt.

Bij de prive teams ontlopen Rebellion Racing en SMP elkaar niet zoveel. Normaal gesproken zullen zij gaan vechten om de derde plaats op het podium. Bij SMP is Jenson Button er niet meer bij. Zijn plek is over genomen door de Belgische oud Formule 1 coureur Stoffel Vandoorne.

De enige Nederlander in deze klasse, Renger van der Zande, komt in actie bij het DragonSpeed team. Helaas lijkt dit team gedurende het seizoen net tekort te komen, met daarbij de nodige uitvalbeurten, om om de prijzen mee te doen.

 

no 1 Rebellion Racing Gibson

1. Rebellion Racing – Rebellion R13-Gibson

Neel Jani – Zwitserland

André Lotterer – Duitsland

Bruno Senna – Brazilië

no 3 Rebellion Racing R13 Gibson  

3. Rebellion Racing – Rebellion R13-Gibson

Thomas Laurent – Frankrijk

Nathanaël Berthon – Frankrijk

Gustavo Menezes – Verenigde Staten

no 4 ByKolles Racing ENSO CLM Nismo

4. ByKolles Racing TeamENSO CLM P1/01-Gibson

Tom Dillmann – Frankrijk

Oliver Webb – Groot Brittannië

Paolo Ruberti – Italië

no 7 Toyota Gazoo Racing TS050

7. Toyota Gazoo Racing – Toyota TS050 Hybrid

Mike Conway – Groot Brittannië 

Kamui Kobayashi – Japan

José María López – Argentinië

no 8 Toyota Gazoo Racing TS050

8. Toyota Gazoo Racing – Toyota TS050 Hybrid

Sébastien Buemi – Zwitserland

Kazuki Nakajima – Japan

Fernando Alonso – Spanje

no 10 Dragonspeed BR1 Gibson

10. DragonSpeedBR Engineering BR1-Gibson

Henrik Hedman – Zweden

Ben Hanley – Groot Brittannië

Renger van der Zande – Nederland

no 11 SMP Racing BR1 AER

11. SMP Racing – BR Engineering BR1-AER

Vitaly Petrov – Rusland

Mikhail Aleshin – Rusland

Stoffel Vandoorne – België 

no 17 SMP Racing BR1 AER

17. SMP Racing – BR Engineering BR1-AER

Stéphane Sarrazin – Frankrijk

Sergey Sirotkin – Rusland

Egor Orudzhev – Rusland

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt.

 

 

Share