Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2019, deel 3, de LM GTE Pro klasse.

Print Friendly, PDF & Email

We hebben er weer een  jaar lang op moeten wachten, maar nu is het bijna zover, de jaarlijkse 24 uur van Le Mans zal dan weer worden verreden. Een jaar lang hebben we afgeteld naar 15 Juni wanneer de grootste autorace ter wereld, de 24 uur van Le Mans, van start gaat op het Circuit de la Sarthe. Een week lang zal Le Mans het centrum van de wereld zijn voor honderdduizenden autosport liefhebbers die naar Frankrijk komen om deze wedstrijd live mee te kunnen maken. Dit is de 87ste editie van deze endurance klassieker sinds in 1923 de Grand Prix d’Endurance voor de eerste keer werd verreden. In de loop van de jaren is het startveld gegroeid naar 62 auto’s, en met de daarbij behorende 186 coureurs die aan de start verschijnen belooft het weer een mooie wedstrijd te worden. In vier verschillende klassen prototypen en GT wagens zal 24 uur lang worden gestreden om de overwinning. We kijken vast vooruit naar de 24 uur van Le Mans 2019 in een serie van vier artikelen waarin we ieder van de klassen onder de loep zullen nemen. Vandaag, de derde aflevering, kijken we naar de LM GTE Pro klasse. Eerder keken we naar de LM GTE Am en LM P2 klasse. Morgen is de laatste aflevering, waarin we kijken naar de LM P1 klasse.

 

In de GTE Pro klasse zijn er ook dit jaar weer 17 auto’s aanwezig tijdens deze editie van de 24 uur van Le Mans. Dit zijn er net zoveel als in 2018 en dat zullen in 2020 er wel een stuk  minder zijn want zowel Ford als BMW hebben al aangekondigd om in het seizoen 2019/2020 niet meer mee te rijden in het FIA World Endurance Championship (FIA-WEC), waar de 24 uur van Le Mans een onderdeel van is. Dit jaar verschijnen de volgende auto’s aan de start van deze editie van de 24 uur van Le Mans: Porsche 911 RSR (4x), Ferrari 488 GTE Evo (3x), Ford GT (4x), Aston Martin Vantage AMR (2x), BMW M8 GTE (2x) en natuurlijk ook mijn persoonlijke favoriet de mooie en brute Chevrolet Corvette C7.R (2x). 10 van de 17 deelnemers rijden in deze klasse rijden het hele seizoen mee in het FIA WEC en de overige zeven zijn te zien in het Amerikaanse WeatherTech Sportscar Championship. 

De 24 uur van Le Mans 2018 werd in deze klasse gewonnen door het Porsche GT team. Het was de Porsche 911 met startnummer 92 die in 343 ronden de 24 uur van Le Mans wist te winnen. Op de tweede plaats eindigde in deze klasse de tweede Porsche van het Porsche GT team met starnummer 91 en als derde in in deze klasse eindigde de Ford GT van het Ford Chip Ganassi Team USA. Beide auto’s eindigde op 1 ronde achterstand op de nummer 1. Het Porsche GT Team zal dit jaar dus ook weer met vier auto’s aan de start verschijnen om hun eerste plaats van 2018 te verdedigen.

Ford is dit jaar net als in 2018 weer met vier Ford GT’s aanwezig in deze klasse. De coureurs op deze vier auto’s zijn ook nagenoeg hetzelfde als in 2018. Ford zal na dit  FIA WEC siezoen 2018/2019 niet meer terugkeren in de GTE Pro klasse. Er is wel gezegd dat Ford ondersteuning aanbied aan teams die met deze auto’s willen gaan racen, iets wat dit jaar ook al gebeurt in de AM klasse bij het team van Keating Motorsports. De Ferrarie 488 GTE EVO staat in deze klasse net als in 2018 drie keer op de startgrid. Twee van deze worden gerund door het Italiaanse AF Corse en de derde auto door het Amerikaanse Risi Competizione. In 2018 werd de nummer 52 nog vijfde in deze klasse maar wel met drie ronden achterstand op de winnende Porsche.

Ook Aston Martin Racing is net als in 2018 weer met twee Aston Martin Vantage AMR aanwezig. De twee auto’s van dit Britse team eindigde in 2018 op een 8ste en 13 plek wat enigszins teleurstellend te noemen was. De zes coureurs op deze mooie auto’s zijn wel hetzelfde gebleven. Het BMW Team MTEK zal deze 24 uur van Le Mans voor het laatst meerijden want BMW heeft onlangs aangekondigd helemaal te stoppen met de WEC en dus ook de 24 uur Le Mans. BMW blijft nog wel actief in het Amerikaanse Weathertech Sportscar Championchip. Wel zal de Nederlander Nick Catsburg nog 1 keer kunnen schitteren in de deze BMW M8 GTE op het Circuit de la Sarthe. Helaas zien we deze mooie M8 GTE na pas twee Le Mans starts niet mee terug in de Pro klasse

Natuurlijk is Corvette Racing weer met twee auto’s aanwezig tijdens deze 78ste editie van de 24 uur van Le Mans. De Corvette C7.R zal, als het goed is, volgend jaar door een opvolger worden vervangen. In 2015 wisten ze met deze auto voor de PRO klasse de 24 uurs race nog te winnen. De Pro klasse zal er volgend jaar heel anders uitzien met minder deelnemers dus we zullen er dit jaar nog maar even goed voor gaan zitten want de strijd in deze klasse blijft altijd spannend tot de laatste ronde. 

 

no 51 AF Corse Ferrari 488

51. AF Corse – Ferrari 488 GTE Evo

Alessandro Pier Guidi – Italië

James Calado – Groot Brittannië

Daniel Serra – Brazilië

no 63 Corvette Racing C7R

63. Corvette Racing – Chevrolet Corvette C7.R

Jan Magnussen – Denemarken

Antonio García – Spanje

Mike Rockenfeller – Duitsland

no 64 Corvette Racing C7R

64. Corvette Racing – Chevrolet Corvette C7.R

Oliver Gavin – Groot Brittannië

Tommy Milner – Verenigde Staten

Marcel Fässler – Zwitserland

no 66 Ganassi Team UK Ford GT

66. Ford Chip Ganassi Team UK – Ford GT

Stefan Mücke – Duitsland

Olivier Pla – Frankrijk

Billy Johnson – Verenigde Staten

no 67 Chip Ganassi Ford GT

67. Ford Chip Ganassi Team UK – Ford GT

Andy Priaulx – Groot Brittannië

Harry Tincknell – Groot Brittannië

Jonathan Bomarito – Verenigde Staten

no 68 Ganassi Team USA Ford GT

68. Ford Chip Ganassi Team USA – Ford GT

Sébastien Bourdais – Frankrijk

Joey Hand – Verenigde Staten

Dirk Müller – Duitsland

no 69 Ganassi Team USA Ford GT

69. Ford Chip Ganassi Team USA – Ford GT

Ryan Briscoe – Australië

Richard Westbrook – Groot Brittannië

Scott Dixon – Australië

no 71 AF Corse Ferrari 488

71. AF Corse – Ferrari 488 GTE Evo

Davide Rigon – Italië

Sam Bird – Groot Brittannië

Miguel Molina – Spanje

no 81 BMW Team MTEK M8 GTE

81. BMW Team MTEKBMW M8 GTE

Nick Catsburg – Nederland

Martin Tomczyk – Duitsland

Philip Eng – Oostenrijk

no 82 BMW Team MTEK M8 GTE

82. BMW Team MTEKBMW M8 GTE

Augusto Farfus – Brazilië

Antonio Felix da Costa – Portugal

Jesse Krohn – Finland

no 89 Risi Competizione Ferrari 488 (c) Risi Competizione

89. Risi Competizione – Ferrari 488 GTE Evo

Pipo Derani – Brazilië

Oliver Jarvis – Groot Brittannië

Jules Gounon – Frankrijk

no 91 Porsche GT Team 911 RSR

91. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Richard Lietz – Oostenrijk

Gianmaria Bruni – Italië

Frédéric Makowiecki – Frankrijk

no 92 Porsche GT team 911 RSR

92. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Michael Christensen – Denemarken

Kevin Estre – Frankrijk

Laurens Vanthoor – België

no 93 Porsche GT Team 911 RSR

93. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Nick Tandy – Groot Brittannië

Patrick Pilet – Frankrijk

Earl Bamber – Nieuw Zeeland

no 94 Porsche Gt Team 911 RSR

94. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Sven Muller – Duitsland

Mathieu Jaminet – Frankrijk

Dennis Olsen – Noorwegen

no 95 Aston Martin Racing Vantage AMR

95. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage AMR

Nicki Thiim – Denemarken

Marco Sørensen – Denemarken

Darren Turner – Groot Brittannië

no 97 Aston Martin Racing Vantage AMR

97. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage AMR

Maxime Martin – België

Alex Lynn – Groot Brittannië

Jonathan Adam – Groot Brittannië

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 89 (c) Risi Competizione.

 

 

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.