We hebben er weer een jaar lang op moeten wachten, maar nu is het bijna zover, de jaarlijkse 24 uur van Le Mans zal dan weer worden verreden. Een jaar lang hebben we afgeteld naar 15 Juni wanneer de grootste autorace ter wereld, de 24 uur van Le Mans, van start gaat op het Circuit de la Sarthe. Een week lang zal Le Mans het centrum van de wereld zijn voor honderdduizenden autosport liefhebbers die naar Frankrijk komen om deze wedstrijd live mee te kunnen maken. Dit is de 87ste editie van deze endurance klassieker sinds in 1923 de Grand Prix d’Endurance voor de eerste keer werd verreden. In de loop van de jaren is het startveld gegroeid naar 62 auto’s, en met de daarbij behorende 186 coureurs die aan de start verschijnen belooft het weer een mooie wedstrijd te worden. In vier verschillende klassen prototypen en GT wagens zal 24 uur lang worden gestreden om de overwinning. We kijken vast vooruit naar de 24 uur van Le Mans 2019 in een serie van vier artikelen waarin we ieder van de klassen onder de loep zullen nemen. Vandaag, de derde aflevering, kijken we naar de LM GTE Pro klasse. Eerder keken we naar de LM GTE Am en LM P2 klasse. Morgen is de laatste aflevering, waarin we kijken naar de LM P1 klasse.
In de GTE Pro klasse zijn er ook dit jaar weer 17 auto’s aanwezig tijdens deze editie van de 24 uur van Le Mans. Dit zijn er net zoveel als in 2018 en dat zullen in 2020 er wel een stuk minder zijn want zowel Ford als BMW hebben al aangekondigd om in het seizoen 2019/2020 niet meer mee te rijden in het FIA World Endurance Championship (FIA-WEC), waar de 24 uur van Le Mans een onderdeel van is. Dit jaar verschijnen de volgende auto’s aan de start van deze editie van de 24 uur van Le Mans: Porsche 911 RSR (4x), Ferrari 488 GTE Evo (3x), Ford GT (4x), Aston Martin Vantage AMR (2x), BMW M8 GTE (2x) en natuurlijk ook mijn persoonlijke favoriet de mooie en brute Chevrolet Corvette C7.R (2x). 10 van de 17 deelnemers rijden in deze klasse rijden het hele seizoen mee in het FIA WEC en de overige zeven zijn te zien in het Amerikaanse WeatherTech Sportscar Championship.
De 24 uur van Le Mans 2018 werd in deze klasse gewonnen door het Porsche GT team. Het was de Porsche 911 met startnummer 92 die in 343 ronden de 24 uur van Le Mans wist te winnen. Op de tweede plaats eindigde in deze klasse de tweede Porsche van het Porsche GT team met starnummer 91 en als derde in in deze klasse eindigde de Ford GT van het Ford Chip Ganassi Team USA. Beide auto’s eindigde op 1 ronde achterstand op de nummer 1. Het Porsche GT Team zal dit jaar dus ook weer met vier auto’s aan de start verschijnen om hun eerste plaats van 2018 te verdedigen.
Ford is dit jaar net als in 2018 weer met vier Ford GT’s aanwezig in deze klasse. De coureurs op deze vier auto’s zijn ook nagenoeg hetzelfde als in 2018. Ford zal na dit FIA WEC siezoen 2018/2019 niet meer terugkeren in de GTE Pro klasse. Er is wel gezegd dat Ford ondersteuning aanbied aan teams die met deze auto’s willen gaan racen, iets wat dit jaar ook al gebeurt in de AM klasse bij het team van Keating Motorsports. De Ferrarie 488 GTE EVO staat in deze klasse net als in 2018 drie keer op de startgrid. Twee van deze worden gerund door het Italiaanse AF Corse en de derde auto door het Amerikaanse Risi Competizione. In 2018 werd de nummer 52 nog vijfde in deze klasse maar wel met drie ronden achterstand op de winnende Porsche.
Ook Aston Martin Racing is net als in 2018 weer met twee Aston Martin Vantage AMR aanwezig. De twee auto’s van dit Britse team eindigde in 2018 op een 8ste en 13 plek wat enigszins teleurstellend te noemen was. De zes coureurs op deze mooie auto’s zijn wel hetzelfde gebleven. Het BMW Team MTEK zal deze 24 uur van Le Mans voor het laatst meerijden want BMW heeft onlangs aangekondigd helemaal te stoppen met de WEC en dus ook de 24 uur Le Mans. BMW blijft nog wel actief in het Amerikaanse Weathertech Sportscar Championchip. Wel zal de Nederlander Nick Catsburg nog 1 keer kunnen schitteren in de deze BMW M8 GTE op het Circuit de la Sarthe. Helaas zien we deze mooie M8 GTE na pas twee Le Mans starts niet mee terug in de Pro klasse
Natuurlijk is Corvette Racing weer met twee auto’s aanwezig tijdens deze 78ste editie van de 24 uur van Le Mans. De Corvette C7.R zal, als het goed is, volgend jaar door een opvolger worden vervangen. In 2015 wisten ze met deze auto voor de PRO klasse de 24 uurs race nog te winnen. De Pro klasse zal er volgend jaar heel anders uitzien met minder deelnemers dus we zullen er dit jaar nog maar even goed voor gaan zitten want de strijd in deze klasse blijft altijd spannend tot de laatste ronde.
51. AF Corse – Ferrari 488 GTE Evo Alessandro Pier Guidi – Italië James Calado – Groot Brittannië Daniel Serra – Brazilië |
|
63. Corvette Racing – Chevrolet Corvette C7.R Jan Magnussen – Denemarken Antonio García – Spanje Mike Rockenfeller – Duitsland |
|
64. Corvette Racing – Chevrolet Corvette C7.R Oliver Gavin – Groot Brittannië Tommy Milner – Verenigde Staten Marcel Fässler – Zwitserland |
|
66. Ford Chip Ganassi Team UK – Ford GT Stefan Mücke – Duitsland Olivier Pla – Frankrijk Billy Johnson – Verenigde Staten |
|
67. Ford Chip Ganassi Team UK – Ford GT Andy Priaulx – Groot Brittannië Harry Tincknell – Groot Brittannië Jonathan Bomarito – Verenigde Staten |
|
68. Ford Chip Ganassi Team USA – Ford GT Sébastien Bourdais – Frankrijk Joey Hand – Verenigde Staten Dirk Müller – Duitsland |
|
69. Ford Chip Ganassi Team USA – Ford GT Ryan Briscoe – Australië Richard Westbrook – Groot Brittannië Scott Dixon – Australië |
|
71. AF Corse – Ferrari 488 GTE Evo Davide Rigon – Italië Sam Bird – Groot Brittannië Miguel Molina – Spanje |
|
81. BMW Team MTEK – BMW M8 GTE Nick Catsburg – Nederland Martin Tomczyk – Duitsland Philip Eng – Oostenrijk |
|
82. BMW Team MTEK – BMW M8 GTE Augusto Farfus – Brazilië Antonio Felix da Costa – Portugal Jesse Krohn – Finland |
|
89. Risi Competizione – Ferrari 488 GTE Evo Pipo Derani – Brazilië Oliver Jarvis – Groot Brittannië Jules Gounon – Frankrijk |
|
91. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR Richard Lietz – Oostenrijk Gianmaria Bruni – Italië Frédéric Makowiecki – Frankrijk |
|
92. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR Michael Christensen – Denemarken Kevin Estre – Frankrijk Laurens Vanthoor – België |
|
93. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR Nick Tandy – Groot Brittannië Patrick Pilet – Frankrijk Earl Bamber – Nieuw Zeeland |
|
94. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR Sven Muller – Duitsland Mathieu Jaminet – Frankrijk Dennis Olsen – Noorwegen |
|
95. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage AMR Nicki Thiim – Denemarken Marco Sørensen – Denemarken Darren Turner – Groot Brittannië |
|
97. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage AMR Maxime Martin – België Alex Lynn – Groot Brittannië Jonathan Adam – Groot Brittannië |
Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 89 (c) Risi Competizione.