We hebben er weer een jaar lang op moeten wachten, maar nu is het bijna zover, de jaarlijkse 24 uur van Le Mans zal dan weer worden verreden. Een jaar lang hebben we afgeteld naar 15 Juni wanneer de grootste autorace ter wereld, de 24 uur van Le Mans, van start gaat op het Circuit de la Sarthe. Een week lang zal Le Mans het centrum van de wereld zijn voor honderdduizenden autosport liefhebbers die naar Frankrijk komen om deze wedstrijd live mee te kunnen maken. Dit is de 87ste editie van deze endurance klassieker sinds in 1923 de Grand Prix d’Endurance voor de eerste keer werd verreden. In de loop van de jaren is het startveld gegroeid naar 62 auto’s, en met de daarbij behorende 186 coureurs die aan de start verschijnen belooft het weer een mooie wedstrijd te worden. In vier verschillende klassen prototypen en GT wagens zal 24 uur lang worden gestreden om de overwinning. We kijken vast vooruit naar de 24 uur van Le Mans 2019 in een serie van vier artikelen waarin we ieder van de klassen onder de loep zullen nemen. Vandaag in de tweede aflevering kijken we naar de LM P2 klasse. Gisteren hebben we de LM GTE Am klasse bekeken. Morgen en overmorgen volgen dan nog de LM GTE Pro en de LM P1 klasse.
De LM P2 klasse is dit jaar met 20 deelnemers weer de grootste klasse van het totale deelnemersveld. De deelnemers komen uit drie verschillende raceseries te weten: Asian Le Mans Series (3x), European Le Mans Series (10x) en de FIA WEC (7x). Alle teams rijden met een motorblok van het merk Gibson (GK 428 4,2 liter V8) en hebben de keuze uit verschillende chassis bouwers zoals Ligier, Oreca, Arus, Dalara en Alphine. Voor de banden kan men kiezen tussen Dunlop of Michelin. In deze klasse zien we dit jaar ook weer de meeste Nederlandse coureurs rijden, vijf in totaal, en ook staat er weer een compleet Nederlands team aan de start.
De winnaar van 2018 in deze klasse was het Franse Signatech Alpine Matmut team. Dit team rijd als enige met een chassis van Alpine en komt het hele seizoen al uit in het FIA WEC waar het momenteel als eerste in de klasse staat. De nummer twee van vorig jaar, en nu ook weer aanwezig, was team van Graff-SO24 die met hun Oreca 07 auto met slechts 1 ronde achterstand de finish haalde. En ook de nummer drie van 2018, United Autosports met o.a Alex Brundle, zal weer aan de start verschijnen. In 2018 haalde van de 20 auto’s er 5 de finish niet, wat reuze meevalt want een paar jaar geleden viel in deze klasse zomaar de helft of meer uit voor het einde van de race.
De meeste coureurs uit deze klasse zijn afkomstig uit Frankrijk (20x) en dit is ook de klasse waar de meeste Nederlanders in meerijden. Het Racing Team Nederland heeft net als vorig jaar een compleet Nederlands rijderstrio. Frits van Eerd en Giedo van der Garde waren er in 2018 ook al bij maar voor Nyck de Vries, die Jan Lammers vervangt, zal het de eerste keer worden dat hij de 24 uur van Le Mans rijd. Het Nederlandse team is één van de twee teams dat met een chassis van Dallara rijd. Racing Team Nederland eindigde in 2018 nog op de zevende plek in de LM P2 klasse en men hoopt dat er dit jaar zeker een beter resultaat genoteerd kan worden. Het Nederlandse team staan op dit moment, met 70 punten, op een 5de plek in het FIA WEC klassement voor de LM P2 klasse.
Er rijden nog twee Nederlandse coureurs mee in deze LM P2 klasse en dat zijn Ho-Pin Tung en Job van Uitert. Ho-Pin Tung rijd dit jaar voor de 7de keer mee in de 24 uur van Le Mans en behaalde in 2017 zijn beste resultaat, een eerste plaats in de LMP2 klasse. Ho-Pin rijd al weer voor het derde jaar voor het team van Jackie Chang DC Racing en is zeker een kandidaat voor de overwinning in de LM P2 klasse. De 21 jarige Job van Uitert werd in 2018 kampioen in de LM P3 klasse van de European Le Mans series en komt dit seizoen in de LM P2 klasse uit voor G-Drive Racing en deelt de auto op Le Mans met Roman Rusinov en Jean-Eric Verne. Job rijd ook de rest van het seizoen voor het team van G-Drive en doet dit in de LM P2 klasse van de European Le Mans Series. Het team van G-Drive Racing staat dit seizoen bovenaan in het klassement van deze series mede door een mooie overwinning tijdens de 4 uur van Monza die op 12 mei j.l verreden werd.
Het uit Amerika afkomstig Dragon Speed team heeft als enige deelnemer een auto rijden in de LM P1- en de LM P2 klasse. Het team rijd met deze auto’s ook het hele seizoen mee in het FIA WEC en ze staan in het klassement nu op een 5de plek voor de LM P1 klasse en een 4de stek in de LM P2 klasse. In de LM P1 klasse rijd de Nederlander Renger van der Zande zijn tweede Le Mans en in de LM P2 klasse zijn het o.a Antony Davidson en Pastor Maldonado die achter het stuur zitten. Antony en Pastor zijn bekend van hun carrière in de Formule 1. Antony heeft ook nog 6 jaar in de LM P1 klasse gereden voor o.a Toyota en hij verschijnt dit jaar al weer voor de 11de keer aan de start van de 24 uur van Le Mans.
De strijd in het FIA WEC kampioenschap van deze klasse is zeer spannend en gaat tussen de auto’s van Dragon Speed, Jackie Chang DC Racing en het Franse team van Signatec Alphine Matmut. De laatst genoemde heeft een voorsprong in het klassement van slechts vier punten op de nummer twee, auto met nr 38 van Jackie Chang DC Racing. Bij de 24 uur van Le Mans zijn dubbele punten te verdienen en het is ook de laatste race van het 2018/2019 seizoen, dus er nog nog van alles gebeuren in deze klasse van het FIA WEC.
20. High Class Racing – Oreca 07-Gibson Anders Fjordbach – Denemarken Dennis Andersen – Denemarken Mathias Beche – Zwitserland
|
|
22. United Autosports – Ligier JS P217-Gibson Filipe Albuquerque – Portugal Philip Hanson – Groot Brittannië Paul di Resta – Groot Brittannië |
|
23. Panis Barthez Competition – Ligier JS P217-Gibson René Binder – Oostenrijk Will Stevens – Groot Brittannië Julien Canal – Frankrijk |
|
25. Algarve Pro Racing – Oreca 07-Gibson David Zollinger – Frankrijk John Falb – Verenigde Staten Andrea Pizzitola – Frankrijk |
|
26. G-Drive Racing – Oreca 07-Gibson Roman Rusinov – Rusland Jean-Eric Vergne – Frankrijk Job van Uitert – Nederland |
|
28. TDS Racing – Oreca 07-Gibson François Perrodo – Frankrijk Matthieu Vaxiviere – Frankrijk Loïc Duval – Frankrijk |
|
29. Racing Team Nederland – Dallara P217-Gibson Frits van Eerd – Nederland Giedo van der Garde – Nederland Nyck de Vries – Nederland |
|
30. Duqueine Engineering – Oreca 07-Gibson Nicolas Jamin – Frankrijk Pierre Ragues – Frankrijk Romain Dumas – Frankrijk |
|
31. DragonSpeed – Oreca 07-Gibson Roberto González – Mexico Pastor Maldonado – Venezuela Anthony Davidson – Groot Brittannië |
|
32. United Autosports – Ligier JS P217-Gibson Ryan Cullen – Ierland Alex Brundle – Groot Brittannië William Owen – Verenigde Staten |
|
34. Inter Europol Competition – Ligier JS P217-Gibson Jakub Smiechowski – Polen Nigel Moore – Groot Brittannie James Winslow – Groot Brittannie |
|
36. Signatech Alpine Matmut – Alpine A470-Gibson Nicolas Lapierre – Frankrijk Pierre Thiriet – Frankrijk André Negrão -Brazilië |
|
37. Jackie Chan DC Racing – Oreca 07-Gibson David Heinemeier Hansson – Denemarken Jordan King – Groot Brittannië Ricky Taylor – Verenigde Staten |
|
38. Jackie Chan DC Racing – Oreca 07-Gibson Ho-Pin Tung – Nederland Stéphane Richelmi – Monaco Gabriel Aubry – Frankrijk |
|
39. Graff – Oreca 07-Gibson Vincent Capillaire – Frankrijk Tristan Gommendy – Frankrijk Jonathan Hirschi – Zwitserland |
|
43. RLR MSport/Tower Events – Oreca 07-Gibson John Farano – Canada Arjun Maini – India Norman Nato – Frankrijk |
|
47.Cetilar Racing Villorba Corse – Dallara P217-Gibson Roberto Lacorte – Italië Andrea Belicchi – Italië Giorgio Sernagiotto – Italië |
|
48. IDEC Sport – Oreca 07-Gibson Patrice Lafargue – Frankrijk Paul-Loup Chatin – Frankrijk Memo Rojas – Mexico |
|
49. ARC Bratislava – Ligier JS P217-Gibson Miro Konôpka – Slowakije Henning Enqvist – Zweden Konstantin Tereshchenko – Rusland |
|
50. Larbre Compétition – Ligier JS P217-Gibson Erwin Creed – Frankrijk Romano Ricci – Frankrijk Nicholas Boulle – Verenigde Staten |
Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 20 (c) High Class Racing, no. 30, no 43 (c) eurepeanlemansseries.com, no. 34 (c) Inter Europol Competition, no. 49 (c) ARC Bratislava.