Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2018, deel 4, LM P1 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Het weekend van 16 en 17 Juni staat voor de deur. Een weekend waar door autosport liefhebbers wereldwijd een jaar naar is uitgekeken. Een jaar lang is er afgeteld naar de belangrijkste autosport race van het jaar, en van over de hele wereld zullen mensen naar het legendarische Circuit de La Sarthe komen voor de 24 uur van Le Mans, om live aanwezig te zijn bij de 86ste editie van deze endurance klassieker. Met 60 auto’s en 180 coureurs verdeeld over vier klassen met geavanceerde en indrukwekkende sportscars en GT bolides belooft het weer een geweldig spektakel te worden, een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Met de deelnemerslijst erbij kijken we vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2018 in een serie van vier afleveringen. Vandaag, in het vierde en laatste deel van onze voorbeschouwingen, kijken we naar de LM P1 klasse. De afgelopen dagen keken we al naar de LM GTE Am, de LM P2 en de LM GTE Pro klasse.

 

De LM P1 klasse ziet er dit jaar heel anders uit dan in vergelijk met voorgaande edities van de 24 uur van Le Mans. Na het verdwijnen van Audi en Porsche uit deze klasse is Toyota nog het enige overgebleven team met Hybride LM P1 auto. De ACO heeft de verschillen tussen Toyota en Priveteer teams voor een groot deel aangepast en er nu één klasse van gemaakt. Door enkele wijzigingen aan het motor en chassis reglementen is het nu mogelijk gemaakt dat de LMP1 klasse uit 10 auto’s bestaat verdeeld over 6 verschillende teams. De Le Mans testdag van 3 juni j.l. heeft laten zien dat het verschil aan de top erg klein is maar Toyota nog steeds de snellere is. 

Toyota Racing is al voor vele de aangewezen winnaar van deze 86ste editie van de 24 uur van Le Mans. Sinds hun terugkeer op Le Mans in 2012 hebben ze deze 24 uurs race nog niet kunnen winnen en was Audi of Porsche hun te snel af. In 2014 heeft Toyota wel het WEC kampioenschap gewonnen maar niet Le Mans. In 2017 reed het team nog met drie auto’s en dit jaar doen ze het er met eentje minder. Vijf van de zes coureurs rijden al langer mee voor Toyota, maar Fernando Alonso is nieuw en zal dus zijn Le Mans debuut maken dit jaar. De eerste race van het WEC eerder dit jaar werd gewonnen door de Toyota no. 8 met o.a. Fernando achter het stuur. 

Het Zwitserse team van Rebellion Racing is weer terug in de LMP1 klasse, het team was in 2017 nog te zien in de LMP2 klasse en wist deze voor het WEC kampioenschap van teams te winnen. Rebellion Racing was van de periode 2012 tot en met 2016 ook terug te vinden in de LMP1 klasse maar dan die van de “privateers”. Tijdens de 24 uur van Le Mans 2017 eindigde het Zwitserse team met 1 auto als derde maar deze werd helaas na de race gediskwalificeerd en zo uit de uitslag van de race verwijderd. De tweede auto van het team had veel technische problemen en werd uit eindelijk 16de algemeen. 

Dit jaar rijd het team met de twee auto’s van het type Rebellion R13-Gibson. De coureurs Neel Jani en André Lotterer waren in het verleden te zien bij Porsche en Audi waarmee ze ook beide Le Mans in de LMP1  klasse wisten te winnen. Van de overige vier coureurs is alleen de Fransman Thomas Laurant de enige die dit jaar debuteert in de LMP1 klasse maar hij wist in 2017 wel samen met Ho-Pin Tung de LMP2 klasse te winnen. Als de twee auto’s heel blijven tijdens de race zullen ze het Toyota heel erg moeilijk kunnen maken, zeker als je de rondetijden van de Le Mans testdag bekijkt.

Het Duitse By Kolles Racing teams rijd al Le Mans sinds 2009 (m.u.v. 2011 en 2014).  Het team rijd sinds 2013 mee in de  privateer LMP1 klasse maar heeft sinds het begin alleen de eerste twee jaren de race weten uit te rijden en dat was dan nog in de LMP2 klasse. Olivier Webb en Dominik Kraihamer hebben beide al aardig wat Le Mans ervaring alleen voor de Fransman Tom Dillmann zal het zijn Le Mans vuurdoop worden. Het Amerikaanse DragonSpeed rijd in deze klasse met een BR Engineering BR1-Gibson. In 2017 was het team met één auto aanwezig in de LMP2 klasse en eindigde toen op een 14de plek algemeen. De Nederlander Renger van der Zande is één van de drie coureurs op deze auto die dit jaar zijn eerste 24 uur van Le Mans gaat rijden.

Het CEFC TRSM Racing team (Manor) was in 2017 nog in de LMP2 klasse aanwezig maar zal dit jaar met twee hagel nieuwe Ginetta G60-LT-P1-Macachrome auto’s in deze klasse gaan proberen. Tijdens de 6 uur van Spa Franchorchamps eerder dit jaar was het team niet aanwezig dus veel ervaring met deze nieuwe auto heeft het team niet. Omdat niet alle rekeningen waren betaald mochten de wagens niet starten van Ginetta. Van de zes coureurs zijn er vijf van Britse afkomst en is Alex Brundle degene met de meeste Le Mans ervaring en hij wist in 2017 nog een derde plek in het algemeen klassement te bemachtigen. SMP Racing komt ook uit de LMP2 klasse waar het in 2017 ook met 1 auto aanwezig was. Dit jaar dus met twee nieuwe BR Engineering BR1- AER auto’s. Stéphane Sarrazin heeft zestien deelnames aan de 24 uur van Le Mans achter zijn naam staan maar deze nog nooit gewonnen. Het SMP team heeft ook twee ex Formule 1 coureurs in dienst en dat zijn de Rus Vitaly Petrov en de Brit Jenson Button.

1. Rebellion Racing – Rebellion R13 Gibson

André Lotterer – Duitsland

Neel Jani – Zwitserland

Bruno Senna – Brazilië

 

3. Rebellion Racing – Rebellion R13 Gibson

Thomas Laurent – Frankrijk

Mathias Beche – Zwitserland

Gustavo Menezes – Verenigde Staten

 

4. Team ByKolles – ENSO CLM P1/01 NISMO

Oliver Webb – Groot Brittannië

Dominik Kraihamer – Oostenrijk

Tom Dillman – Frankrijk

 

5. CEFC TRSM Racing – Ginetta G60-LT-P1 Mecachrome

Charles Robertson -Groot Brittannië

Mike Simpson – Groot Brittannië 

Léo Roussel – Frankrijk

 

6. CEFC TRSM Racing – Ginetta G60-LT-P1 Mecachrome

Oliver Rowland – Groot Brittannië

Alex Brundle – Groot Brittannië

Oliver Turvey – Groot Brittannië

 

7. Toyota Gazoo Racing – Toyota TS050 Hybrid

Mike Conway – Groot Brittannië

Kamui Kobayashi – Japan

José Maria López – Argentinië

 

8. Toyota Gazoo Racing – Toyota TS050 Hybrid

Sebastien Buemi – Zwitserland

Kazuki Nakajima – Japan

Fernando Alonso – Spanje

 

10. DragonSpeed – BR Engineering BR1 Gibson

Henrik Hedman – Zweden

Renger van der Zande – Nederland

Ben Hanley – Groot Brittannië

 

11 SMP Racing – BR Engineering BR1 AER.

Mikhail Aleshin – Rusland

Vitaly Petrov – Rusland

Jenson Button – Groot Brittannië

 

17. SMP Racing – BR Engineering BR1 AER

Matevos Isaakyan – Rusland

Egor Orudzhev – Rusland

Stéphane Sarrazin – Frankrijk

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 10 (c) Michel Faust.

 

 

Share