Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2018, deel 3, LM GTE Pro klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Het weekend van 16 en 17 Juni staat voor de deur. Een weekend waar door autosport liefhebbers wereldwijd een jaar naar is uitgekeken. Een jaar lang is er afgeteld naar de belangrijkste autosport race van het jaar, en van over de hele wereld zullen mensen naar het legendarische Circuit de La Sarthe komen voor de 24 uur van Le Mans, om live aanwezig te zijn bij de 86ste editie van deze endurance klassieker. Met 60 auto’s en 180 coureurs verdeeld over vier klassen met geavanceerde en indrukwekkende sportscars en GT bolides belooft het weer een geweldig spektakel te worden, een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Met de deelnemerslijst erbij kijken we vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2018 in een serie van vier afleveringen. Vandaag, in het derde deel, kijken we naar de LM GTE Pro klasse. Gisteren en eergisteren hebben we al naar de LM GTE Am en de LM P2 klasse gekeken, en morgen volgt nog het laatste deel over de LM P1 klasse.

 

De LM GTE Pro klasse is dit jaar met zeventien deelnemers weer goed gevuld. Dit waren er in 2017 nog dertien. Deze professionele klasse telt dit jaar maar liefst zes verschillende merken. Dit jaar is BMW terug in de WEC met twee keer een snelle en mooie BMW M8. Ford en Porsche komen beide met vier auto’s naar de 24 uur van Le Mans, terwijl Ferrari het deze 86 editie van deze 24 uurs race het met drie F 488 GTE EVO gaat doen. Tenslotte zijn Aston Martin en Corvette Racing ieder met twee auto’s aanwezig. Van de 17 deelnemers zien we er dit jaar 10 terug tijdens het hele seizoen van het World Endurance Championship en zes auto’s waaronder natuurlijk de Corvette C7.R in het Amerikaanse Weathertech Sportscar Championship. 

De 24 uur van Le Mans was in deze klasse vorig jaar ongelooflijk spannend. Tot een half uur voor het einde leek het erop dat Corvette de race zou winnen maar werd na een mooi gevecht toch nog ingehaald door een Aston Martin Vantage GTE. De Corvette eindigde uiteindelijk op een derde plek en de Ford GT werd tweede. De hele top drie van deze klasse eindigde, na 24 uur racen, in dezelfde ronde. Ford komt ook dit jaar met vier auto’s naar Le Mans, twee uit de WEC en twee uit het Amerikaanse Weathertech Sportscar Championship. De rijders bezetting van de vier Fords is nagenoeg hetzelfde als in 2017, alleen Sébastien Bourdais is erbij gekomen om Pipo Derani te vervangen.

Porsche dat zich dit jaar weer heeft teruggetrokken uit de LMP1 klasse, heeft zijn auto’s in de PRO klasse verdubbeld van twee naar vier. In 2017 eindigde de nummer 91 Porsche op een vierde plek in het Pro klassement op slecht 1 ronden achterstand op de top drie van deze klasse. De rijders van Porsche zijn voor een deel dezelfde als vorig jaar de uit België afkomstige Laurens Vanthoor is wel als nieuw toegevoegd. BMW is dit jaar nieuw in deze klasse en rijd ook het hele seizoen met twee auto’s mee in de WEC. De zes coureurs van BMW zijn voor een deel afkomstig uit de DTM maar ook uit andere internationale raceklassen. De Nederlander Nicky Catsburg is één van de gelukkige rijders van het BMW team. Nicky die dit jaar zijn Le Mans debuut gaat maken heeft de afgelopen paar jaar WTCC en Blancpain geracet, maar was ook te zien in diverse 24 uurs races. 

Het uit Italië afkomstige team van AF Corse zal dit jaar met drie auto’s aan de start verschijnen. De auto’s waar de coureurs mee gaan rijden is de vernieuwde Ferrari 488 GTE Evo (Evoluzione). De negen coureurs op deze drie auto’s zijn allemaal ervaren en hebben op Antonio Giovinazzi na al deze 24 uursrace op het Circuit de La Sarthe gereden. De Fin Toni Villander is binnen het AF Corse team degene met de meeste Le Mans ervaring en hij wist deze race al twee keer te winnen in de GT Pro klasse. Het winnende team was in 2017 Aston Martin Racing die met een Aston Martin Vantage GTE de race na 340 slopende ronden wist te winnen. Darren Turner zit ook dit jaar weer achter het stuur van de winnende Aston Martin van 2017 en is met zijn 16de Le Mans deelname toch wel de coureur met de meeste Le Mans ervaring. De overige Aston Martin coureurs gaan ook al meerdere jaren mee. Er zit dus weer genoeg ervaring in dit mooie Britse team. 

Corvette Racing is er natuurlijk ook dit jaar weer met twee auto’s bij. De Chevrolet Corvette C7.R is voor het team al zeer succesvol geweest en gaat ook al weer wat jaartjes mee. De zes coureurs op deze twee auto’s hebben wel heel veel ervaring op de mooie circuit en wisten deze race ook al meerdere keren te winnen. Samen hebben de zes coureurs 77 x Le Mans gereden en wisten ze 19 keer de 24 uur van Le Mans te winnen, dat is een zeer ervaren team met voor mij persoonlijk de mooiste auto van het deelnemersveld. En nu maar hopen dat de strijd in deze klasse net als in 2017 spannend is tot de laatste ronde.

51. AF Corse – Ferrari 488 GTE

Alessandro Pier Guidi – Italië

James Calado – Groot Brittannië

Daniel Serra  – Brazilië

 

52. AF Corse – Ferrari 488 GTE

Toni Vilander –  Finland

Pipo Derani – Brazilië

Antonio Giovinazzi – Italië

 

63. Corvette Racing – Corvette C7.R

Jan Magnussen – Denemarken

Antonio Garcia – Spanje

Mike Rockenfeller – Duitsland

 

64. Corvette Racing – Corvette C7.R

Oliver Gavin – Groot Brittannië

Marcel Fässler – Zwitserland

Tommy Milner – Verenigde Staten

 

66. Ford Chip Ganassi Racing Team UK – Ford GT

Stefan Mücke – Duitsland

Olivier Pla – Frankrijk

Billy Johnson – Verenigde Staten

 

67. Ford Chip Ganassi Racing Team UK – Ford GT

Andy Priaulx – Groot Brittannië

Harry Tincknell – Groot Brittannië

Tony Kanaan – Brazilië

 

68. Ford Chip Ganassi Racing Team USA – Ford GT

Joey Hand – Verenigde Staten

Dirk Müller – Duitsland

Sébastien Bourdais – Frankrijk

 

69. Ford Chip Ganassi Racing Team USA – Ford GT

Ryan Briscoe – Australië

Richard Westbrook – Groot Brittannië

Scott Dixon – Nieuw Zeeland

 

71. AF Corse – Ferrari 488 GTE

Davide Rigon – Italië

Sam Bird – Groot Brittannië

Miguel Molina – Spanje

 

81. BMW Team MTEK – BMW M8 GTE

Martin Tomczyk – Duitsland

Nicky Catsburg – Nederland

Philipp Eng – Oostenrijk

 

82. BMW Team MTEK – BMW M8 GTE

Augusto Farfus – Brazilië

António Félix da Costa – Portugal

Alexander Sims – Groot Brittannië

 

91. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Richard Lietz – Oostenrijk

Gianmaria Bruni – Italië

Frédéric Makowiecki – Frankrijk

 

92. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Michael Christensen – Denemarken

Kevin Estre – Frankrijk

Laurens Vanthoor – België

 

93. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Patrick Pilet – Frankrijk

Nick Tandy – Groot Brittannië

Earl Bamber – Australië

 

94. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Romain Dumas – Frankrijk

Timo Bernhard – Duitsland

Sven Müller – Duitsland

 

95. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage

Marco Sorensen – Denemarken

Nicki Thijm – Denemarken

Darren Turner – Groot Brittannië

 

97. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage

Alex Lynn – Groot Brittannië

Maxime Martin – België

Jonathan Adam – Groot Brittannië

 

 Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 93 (c) Michel Faust.

 

 

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.