Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2018, deel 2, LM P2 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Het weekend van 16 en 17 Juni staat voor de deur. Een weekend waar door autosport liefhebbers wereldwijd een jaar naar is uitgekeken. Een jaar lang is er afgeteld naar de belangrijkste autosport race van het jaar, en van over de hele wereld zullen mensen naar het legendarische Circuit de La Sarthe komen voor de 24 uur van Le Mans, om live aanwezig te zijn bij de 86ste editie van deze endurance klassieker. Met 60 auto’s en 180 coureurs verdeeld over vier klassen met geavanceerde en indrukwekkende sportscars en GT bolides belooft het weer een geweldig spektakel te worden, een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Met de deelnemerslijst erbij kijken we vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2018 in een serie van vier afleveringen. Vandaag, in de tweede deel, is het tijd voor de LM P2 klasse. Gisteren hebben we naar de LM GTE Am klasse gekeken en morgen en overmorgen volgen nog de LM GTE Pro en de LM P1 klasse.

 

De LM P2 klasse bestaat dit jaar tijdens deze 86ste editie van de 24 uur van Le Mans uit 20 auto’s en dat zijn er vijf minder dan in vergelijking met de race van 2017. Alle 20 auto’s in deze klasse rijden met hetzelfde motorblok en dat is in dit geval een Gibson GK 428 4,2 liter V8. De teams kunnen  nog wel kiezen uit meerdere chassisbouwers en dit jaar rijden de volgde merken mee: Ligier (8x), Oreca (8x), Dallara (3x) en Alphine (1x). Van de 20 deelnemers rijden er 7 mee in het FIA World Endurance Championship en 10 zien we terug in de European Le Mans Series en de overige drie teams komen uit in de Asian Le Mans Series. 

De winnaar in deze klasse van 2017 was de auto met startnummer 38 van het Jackie Chan DC Racing team. Deze auto met o.a. de Nederlander Ho-Pin Tung achter het stuur eindigde met hun Oreca-07 Ligier op de tweede plek in het algemene klassement en ze zullen ook dit jaar weer proberen de P2 klasse te winnen. Jackie Chan DC Racing heeft in deze klasse totaal vier LMP2 auto op de startgrid staan verdeeld in twee Ligiers en twee Oreca 07 auto’s. Nog een Nederlandse coureur, Ate de Jong, vinden we terug bij het Portugese team van Algarve Pro Racing. Dit team eindigde in 2017 op een 32ste plek algemeen. 

Het uit Rusland afkomstige SMP Racing team rijd in deze klasse met een Dallara P217 Gibson, maar dit team zien we met twee auto’s ook nog terug in de LMP1 klasse. SMP is dit jaar niet het enige team wat in twee klassen meerijd want ook het Amerikaanse DragonSpeed zal met 1 auto in de hoogste klasse meerijden. Zowel DragonSpeed als SMP wisten in 2017, na 24 uur racen, niet in de top tien van het LMP2 klassement te eindigen. Het Russische G-Drive Racing  zal dit jaar net als in 2017 weer met twee auto’s, (Oreca 07-Gibson) aan de start verschijnen. Het team rijd seizoen 2018 mee in de European Le Mans Series waar men in 2017 goede zaken deed, maar hun prestaties tijdens de 24 uur van Le Mans vielen tot nu toe een beetje tegen. Het Franse Labre Compétition kwam in 2017 nog uit in de Am klasse met mooie Corvette C7R, maar men heeft er dit jaar voor gekozen om in de LMP2 klasse te gaan rijden met een Ligier P217. 

Voor ons is in deze klasse het Racing Team Nederland de belangrijkste deelnemer. In 2017 reed het gele team nog mee in de European Le Mans Series en voor het eerst werd met deze auto Le Mans gereden. Het mooie resultaat van de 24 uur van Le Mans 2017, een 13de plek algemeen, zal wel hebben bijgedragen om dit seizoen mee te gaan rijden in het World Endurance Championship. In 2017 was Rubens Barichello nog de derde rijder op Le Mans, maar dit jaar zal de snelle Giedo van der Garde het hele seizoen meerijden in de Dallara P217-Gibson. Tijdens de 6 uur van Spa Franchorchamps dit jaar was de snelheid van de auto al snel zichtbaar en wist het team kortstondig op kop te rijden. Jan Lammers is uiteraard ook één van de coureurs en hij zal dit jaar zijn 24ste 24 uur van Le Mans gaan rijden, wat een waanzinnige prestatie is. 

In de LMP1 klasse rijden twee Formule 1 (Jenson Button, Fernando Alonso) beroemdheden mee, maar in de LMP2 klasse gaat Juan Pablo Montoya (winnaar van GP Monaco en 2x de Indy 500) het rijderstrio van United Autosport versterken. Het uit Amerika afkomstige team zal dit jaar met twee auto’s in deze klasse te zien zijn. Dit team rijd, met deze twee auto’s, het hele seizoen 2018 mee in de European le Mans series waar ze in 2017 eerste werden in de LMP3 klasse. Het Franse Signatech Alpine, derde in de LMP2 klasse tijdens Le Mans 2017, is maar met één auto aanwezig op Le Mans maar wel met Le Mans routinier Nicolas Lapierre. 

De Franse teams, PanisBarthez Competition, IDEC Sport en TDS Racing zijn ook dit jaar alle drie weer van de partij om in deze klasse de Franse eer hoog te houden. Deze 86ste editie van de 24 uur van Le Mans beloofd net als in 2017 weer bijzonder spannend te worden in deze klasse zeker omdat er zulke bekende en onbekende coureurs meerijden, en niet op de laatste plaats omdat er vijf Nederlandse coureurs meerijden die hoog kunnen eindigen in het LMP2 klassement.

22. United Autosports – Ligier JS P217

Phil Hanson – Groot Brittannië

Filipe Albuquerque – Portugal

Paul di Resta – Groot Brittannië

 

23. Panis Barthez Competition – Ligier JS P217

Timothé Buret – Frankrijk

Julien Canal – Frankrijk

Will Stevens – Groot Brittannië

 

25. Algarve Pro Racing – Ligier JS P217

Mark Patterson – Verenigde Staten

Ate de Jong – Nederland

Tacksung Kim – Zuid Korea

 

26. G-Drive Racing – Oreca 07

Roman Rusinov – Rusland

Jean-Éric Vergne – Frankrijk

Andrea Pizzitola – Frankrijk

 

28. TDS Racing – Oreca 07

François Perrodo – Frankrijk

Matthieu Vaxiviere – Frankrijk

Loïc Duval – Frankrijk

 

29. Racing Team Nederland – Dallara P217

Frits van Eerd – Nederland

Jan Lammers -Nederland

Giedo van der Garde – Nederland

 

31. DragonSpeed – Oreca 07

Roberto Gonzalez – Mexico

Pastor Maldonado – Venezuela

Nathanaël Berthon – Frankrijk

 

32. United Autosports – Ligier JS P217

Hugo de Sadeleer – Zwitserland

Will Owen – Verenigde Staten

Juan Pablo Montoya – Colombia

 

33. Jackie Chan DC Racing – Ligier JS P217

David Cheng – China

Nicholas Boulle – Verenigde Staten

Pierre Nicolet – Frankrijk

 

34. Jackie Chan DC Racing – Ligier JS P217

Ricky Taylor – Verenigde Staten

Côme Ledogar – Frankrijk

David Heinemeier Hansson – Denemarken

 

35. SMP Racing – Dallara P217

Victor Shaitar – Rusland

Harrison Newey – Groot Brittannië

Norman Nato – Frankrijk

 

36. Signatech Alpine Matmut – Alpine A470

Nicolas Lapierre – Frankrijk

Andrè Negräo – Brazilië

Pierre Thiriet – Frankrijk

 

37. Jackie Chan DC Racing – Oreca 07

Jazeman Jafaar – Maleisië

Weiron Tan – Maleisië

Nabil Jeffri – Maleisië

 

38. Jackie Chan DC Racing – Oreca 07

Ho-Pin Tung – Nederland

Gabriel Aubry – Frankrijk

Stephane Richelmi – Monaco

 

39. Graff-SO24 – Oreca 07

Vincent Capillaire – Frankrijk

Jonathan Hirschi -Zwitserland

Tristan Gommendy – Frankrijk

 

40. G-Drive Racing – Oreca 07

James Allen – Australië

Enzo Guibbert – Frankrijk

Jose Gutiérrez – Mexico

 

44. Eurasia Motorsport – Ligier JS P217

Andrea Bertolini – Italië

Niclas Jönsson – Zweden

Tracy Krohn – Verenigde Staten

 

47. Cetilar Villorba Corse – Dallara P217

Roberto Lacorte – Italië

Giorgio Sernagiotto – Italië

Felipe Nasr – Brazilië

 

48. IDEC Sport – Ligier JS P217

Paul Lafargue – Frankrijk

Paul-Loup Chatin – Frankrijk

Memo Rojas – Mexico

 

50. Larbre Competition – Ligier JS P217

Erwin Creed – Frankrijk

Romano Ricci – Frankrijk

Thomas Dagoneau – Frankrijk

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 22, 44 en 48 (c) Michel Faust, no. 35 en no. 39 (c) 24 heures du mans (FB).

 

 

Share