Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2018, deel 1, LM GTE Am klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Het weekend van 16 en 17 Juni staat voor de deur. Een weekend waar door autosport liefhebbers wereldwijd een jaar naar is uitgekeken. Een jaar lang is er afgeteld naar de belangrijkste autosport race van het jaar, en van over de hele wereld zullen mensen naar het legendarische Circuit de La Sarthe komen voor de 24 uur van Le Mans, om live aanwezig te zijn bij de 86ste editie van deze endurance klassieker. Met 60 auto’s en 180 coureurs verdeeld over vier klassen met geavanceerde en indrukwekkende sportscars en GT bolides belooft het weer een geweldig spektakel te worden, een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Met de deelnemerslijst erbij kijken we vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2018 in een serie van vier afleveringen. Vandaag, in het eerste deel, kijken we naar de LM GTE Am klasse. Morgen en de dagen daarna volgen nog de LM P2, de LM GTE Pro en de LM P1 klasse.

 

In de GTE Am klasse staan dit jaar dertien wagens op de startlijst. Porsche heeft met zes deelnemende wagens het grootste aandeel, gevolgd door vijf Ferrari’s. Het veld wordt compleet gemaakt door twee Aston Martins. Opvallend is dat er maar liefst negen deelnemers zijn die uitkomen in het FIA World Endurance Championship. Uit de European Le Mans Series zijn drie auto’s aanwezig, en er is één auto uit het Amerikaanse WeatherTech Sportscar Championship. 

De winnaar in deze klasse van de 24 uur van Le Mans 2017, JMW Motorsport, is dit jaar ook weer aanwezig maar dan wel met een hele andere rijdersbezetting. Het podium van vorig jaar werd geheel in beslag genomen door teams met een Ferrari 488 GTE, of het Italiaanse merk dat dit jaar weer gaat lukken is nog maar de vraag. Tijdens de eerste race van het WEC, de 6 uur van Spa Franchorchamps was de Aston Martin Vantage GTE van Aston Martin Racing de grote winnaar in deze klasse. Deze auto wordt gereden door Matthias Lauda (de zoon van), Pedro Lamy en Paul Dalla Lana. 

Dit jaar is er één Nederlander in deze klasse. Jeroen Bleekemolen deelt de no. 85 Ferrari 488 GTE met Luca Stolz en team eigenaar van Keating Motorsports, Ben Keating. De wagen wordt overigens gerund en ondersteund door Risi Competizione. Jeroen die dit jaar zijn dertiende 24 uur van Le Mans rijd, was vorig jaar nog te zien in de LMP2 klasse in een Riley MK 30 en eindigde toen 47ste plek algemeen en 20ste in de klasse. Het team van Dempsey-Proton Racing is dit jaar het enige team in deze klasse dat met twee auto’s (Porsche 911 RSR) aan de start zal verschijnen. In 2017 reed het team maar met 1 auto en eindigde toen op een 6de plek in de Am klasse. 

Het uit Ierland afkomstige Ebimotors rijd dit jaar voor het eerst mee en dankt zijn uitnodiging door het winnen van de Michelin Le Mans Cup GT3 2017. Christina Nielsen is de enige vrouwelijk coureur tijdens deze 24 uur van Le Mans. In 2017 reed Christina haar eerste Le Mans toen ook in een Ferrari 488 GTE maar toen voor het team van Scuderia Corsa met een 44ste plek als eindresultaat. Het Japanse MR Racing is ook een nieuw team op de startgrid van de 24 uur van Le Mans. Het team rijd met volle ondersteuning van het AF Corse team en zal dit hele WEC seizoen aanwezig zijn. Olivier Beretta is één van de drie coureurs op de Ferrari 488 GTE. Olivier zal dit jaar zijn 22ste Le Mans rijden en wist deze race al 6 keer te winnen in een GT klasse. Het Zwitserse Spirit Of Race team staat dit jaar maar met één auto op de startgrid en met 1 auto op de reserve lijst. Het is de nr 54 Ferrari 488 GTE die samen met o.a. Giancarlo Fisichella (8x Le Mans ) het goede resultaat van 2017 (2 plek in de AM klasse) moet proberen te verbeteren. 

De AM klasse zorgt altijd voor een hoop spanning op de baan zeker omdat er altijd een hoop onbekende en minder ervaren coureurs meerijden. Het aantal uitvallers was echter tijdens de race in 2017 uit deze klasse slechts één van de in totaal 11 die de finish niet haalden.

54. Spirit of Race – Ferrari 488 GTE

Thomas Flohr – Zwitserland

Giancarlo Fisichella – Italië

Francesco Castellacci – Italië

 

56. Team Project 1 – Porsche 911 RSR

Jörg Bergmeister – Duitsland

Patrick Lindsey – Verenigde Staten 

Egidio Perfetti – Noorwegen

 

61. Clearwater Racing – Ferrari 488 GTE

Weng Sun Mok – Maleisië

Matt Griffin – Ierland

Keita Sawa – Japan

 

70. MR Racing – Ferrari 488 GTE

Motoaki Ishikawa – Japan

Olivier Beretta – Monaco

Eddie Cheever III – Italië

 

77. Dempsey Proton Racing – Porsche 911 RSR

Matt Campbell – Australië

Julien Andlauer – Frankrijk

Christian Ried – Duitsland

 

80. Ebimotors – Porsche 911 RSR

Fabio Babini – Italië

Christina Nielsen – Denemarken

Erik Maris – Frankrijk

 

84. JMW Motorsport – Ferrari 488 GTE

Liam Griffin – Groot Brittannië

Cooper MacNeil – Verenigde Staten

Jeff Segal – Verenigde Staten

 

85. Keating Motorsports – Ferrari 488 GTE

Ben Keating – Verenigde Staten

Jeroen Bleekemolen – Nederland

Luca Stolz – Duitsland

 

86. Gulf Racing – Porsche 911 RSR

Michael Wainwright – Groot Brittannië

Ben Barker – Groot Brittannië 

Alex Davidson – Australië

 

88. Proton Competition – Porsche 911 RSR

Matteo Cairoli – Italië

Khalid Al Qubaisi – Verenigde Arabische Emiraten

Giorgio Roda – Italië

 

90. TF Sport – Aston Martin Vantage GTE

Salih Yoluc – Turkije

Euan Hankey – Groot Brittannië

Charlie Eastwood – Ierland

 

98. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage GTE

Paul Dalla Lana  – Canada

Pedro Lamy – Portugal

Mathias Lauda – Oostenrijk

 

99. Proton Competition – Porsche 911 RSR

Patrick Long – Verenigde Staten

Tim Pappas – Verenigde Staten

Spencer Pumpelly – Verenigde Staten

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 80 (c) Ebimotors, no. 85 (c) Risi Competizione en no. 99 (c) Michel Faust.

 

 

Share

3 thoughts on “Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2018, deel 1, LM GTE Am klasse.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.