Het weekend van 16 en 17 Juni staat voor de deur. Een weekend waar door autosport liefhebbers wereldwijd een jaar naar is uitgekeken. Een jaar lang is er afgeteld naar de belangrijkste autosport race van het jaar, en van over de hele wereld zullen mensen naar het legendarische Circuit de La Sarthe komen voor de 24 uur van Le Mans, om live aanwezig te zijn bij de 86ste editie van deze endurance klassieker. Met 60 auto’s en 180 coureurs verdeeld over vier klassen met geavanceerde en indrukwekkende sportscars en GT bolides belooft het weer een geweldig spektakel te worden, een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Met de deelnemerslijst erbij kijken we vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2018 in een serie van vier afleveringen. Vandaag, in het eerste deel, kijken we naar de LM GTE Am klasse. Morgen en de dagen daarna volgen nog de LM P2, de LM GTE Pro en de LM P1 klasse.
In de GTE Am klasse staan dit jaar dertien wagens op de startlijst. Porsche heeft met zes deelnemende wagens het grootste aandeel, gevolgd door vijf Ferrari’s. Het veld wordt compleet gemaakt door twee Aston Martins. Opvallend is dat er maar liefst negen deelnemers zijn die uitkomen in het FIA World Endurance Championship. Uit de European Le Mans Series zijn drie auto’s aanwezig, en er is één auto uit het Amerikaanse WeatherTech Sportscar Championship.
De winnaar in deze klasse van de 24 uur van Le Mans 2017, JMW Motorsport, is dit jaar ook weer aanwezig maar dan wel met een hele andere rijdersbezetting. Het podium van vorig jaar werd geheel in beslag genomen door teams met een Ferrari 488 GTE, of het Italiaanse merk dat dit jaar weer gaat lukken is nog maar de vraag. Tijdens de eerste race van het WEC, de 6 uur van Spa Franchorchamps was de Aston Martin Vantage GTE van Aston Martin Racing de grote winnaar in deze klasse. Deze auto wordt gereden door Matthias Lauda (de zoon van), Pedro Lamy en Paul Dalla Lana.
Dit jaar is er één Nederlander in deze klasse. Jeroen Bleekemolen deelt de no. 85 Ferrari 488 GTE met Luca Stolz en team eigenaar van Keating Motorsports, Ben Keating. De wagen wordt overigens gerund en ondersteund door Risi Competizione. Jeroen die dit jaar zijn dertiende 24 uur van Le Mans rijd, was vorig jaar nog te zien in de LMP2 klasse in een Riley MK 30 en eindigde toen 47ste plek algemeen en 20ste in de klasse. Het team van Dempsey-Proton Racing is dit jaar het enige team in deze klasse dat met twee auto’s (Porsche 911 RSR) aan de start zal verschijnen. In 2017 reed het team maar met 1 auto en eindigde toen op een 6de plek in de Am klasse.
Het uit Ierland afkomstige Ebimotors rijd dit jaar voor het eerst mee en dankt zijn uitnodiging door het winnen van de Michelin Le Mans Cup GT3 2017. Christina Nielsen is de enige vrouwelijk coureur tijdens deze 24 uur van Le Mans. In 2017 reed Christina haar eerste Le Mans toen ook in een Ferrari 488 GTE maar toen voor het team van Scuderia Corsa met een 44ste plek als eindresultaat. Het Japanse MR Racing is ook een nieuw team op de startgrid van de 24 uur van Le Mans. Het team rijd met volle ondersteuning van het AF Corse team en zal dit hele WEC seizoen aanwezig zijn. Olivier Beretta is één van de drie coureurs op de Ferrari 488 GTE. Olivier zal dit jaar zijn 22ste Le Mans rijden en wist deze race al 6 keer te winnen in een GT klasse. Het Zwitserse Spirit Of Race team staat dit jaar maar met één auto op de startgrid en met 1 auto op de reserve lijst. Het is de nr 54 Ferrari 488 GTE die samen met o.a. Giancarlo Fisichella (8x Le Mans ) het goede resultaat van 2017 (2 plek in de AM klasse) moet proberen te verbeteren.
De AM klasse zorgt altijd voor een hoop spanning op de baan zeker omdat er altijd een hoop onbekende en minder ervaren coureurs meerijden. Het aantal uitvallers was echter tijdens de race in 2017 uit deze klasse slechts één van de in totaal 11 die de finish niet haalden.
54. Spirit of Race – Ferrari 488 GTE Thomas Flohr – Zwitserland Giancarlo Fisichella – Italië Francesco Castellacci – Italië
|
|
56. Team Project 1 – Porsche 911 RSR Jörg Bergmeister – Duitsland Patrick Lindsey – Verenigde Staten Egidio Perfetti – Noorwegen
|
|
61. Clearwater Racing – Ferrari 488 GTE Weng Sun Mok – Maleisië Matt Griffin – Ierland Keita Sawa – Japan
|
|
70. MR Racing – Ferrari 488 GTE Motoaki Ishikawa – Japan Olivier Beretta – Monaco Eddie Cheever III – Italië
|
|
77. Dempsey Proton Racing – Porsche 911 RSR Matt Campbell – Australië Julien Andlauer – Frankrijk Christian Ried – Duitsland
|
|
80. Ebimotors – Porsche 911 RSR Fabio Babini – Italië Christina Nielsen – Denemarken Erik Maris – Frankrijk
|
|
84. JMW Motorsport – Ferrari 488 GTE Liam Griffin – Groot Brittannië Cooper MacNeil – Verenigde Staten Jeff Segal – Verenigde Staten
|
|
85. Keating Motorsports – Ferrari 488 GTE Ben Keating – Verenigde Staten Jeroen Bleekemolen – Nederland Luca Stolz – Duitsland
|
|
86. Gulf Racing – Porsche 911 RSR Michael Wainwright – Groot Brittannië Ben Barker – Groot Brittannië Alex Davidson – Australië
|
|
88. Proton Competition – Porsche 911 RSR Matteo Cairoli – Italië Khalid Al Qubaisi – Verenigde Arabische Emiraten Giorgio Roda – Italië
|
|
90. TF Sport – Aston Martin Vantage GTE Salih Yoluc – Turkije Euan Hankey – Groot Brittannië Charlie Eastwood – Ierland
|
|
98. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage GTE Paul Dalla Lana – Canada Pedro Lamy – Portugal Mathias Lauda – Oostenrijk
|
|
99. Proton Competition – Porsche 911 RSR Patrick Long – Verenigde Staten Tim Pappas – Verenigde Staten Spencer Pumpelly – Verenigde Staten
|
Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 80 (c) Ebimotors, no. 85 (c) Risi Competizione en no. 99 (c) Michel Faust.
3 thoughts on “Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2018, deel 1, LM GTE Am klasse.”
Comments are closed.