Nu de deelnemers aan de 86ste editie van de 24 uur van Le Mans bekend zijn gemaakt is het aftellen pas echt begonnen. Ook tijdens deze editie zien we weer het maximale aantal deelnemers van 60 stuks aan de start van deze 24 uurs race verschijnen. De verdeling over de vier verschillende klasses is als volgt: LMP1, (10x) LMP2 (20x), LM GTE-Pro (17x) en de LM GTE-Am (13x). De lijst met reservedeelnemers is met 9 stuks opvallend hoog te noemen. Op de inschrijflijsten staan nu al zeven Nederlandse coureurs genoteerd en kan dus alleen maar meer worden. De bekendste is natuurlijk Jan Lammers die dit jaar weer rijd voor het Racing Team Nederland en hier voor de 24ste keer aan de start van de 24 uur van Le Mans verschijnt. Geweldig.
De LMP1 klasse is met 10 auto’s dit jaar aanzienlijk groter dan 2017. Toyota is, na het verlaten van Porsche in 2017, met twee auto’s het enige team en fabrikant dat in deze klasse met een hybride systeem rijd. Rebellion keert dit jaar met twee auto’s terug in deze klasse na in 2017 kampioen te zijn geworden in de LMP2 klasse van het WEC. Nieuw in deze klasse zijn: Manor Motorsport met twee Ginetta G60-LT-P1 auto’s, SMP Racing met twee BR1 Engineering auto’s en ook het Amerikaanse Dragon Speed Racing zal met één BR1 auto aan de start verschijnen. Het team By Kolles dat al sinds 2012 meerijd in de LMP1 klasse van het WEC zal ook dit jaar weer met een auto aan de start verschijnen. De privateer teams maken dit jaar gebruik van 4 verschillende chasis (Oreca/Rebellion, Enso CLM P1, Ginetta en BR Engineering) en 4 verschillende krachtbronnen (Gibson, AER, Nismo en Mecachrome).
Samen met Toyota is er in deze klasse dit jaar een grote diversiteit aan teams en materiaal iets wat de 24 uurs race zeker ten goede komt. Toyota is er ook in geslaagd om de Formule 1 coureur Fernando Alonso voor het hele seizoen voor het team te laten rijden. De privateers krijgen dit jaar meer vrijheid met de aerodynamica en met het brandstofverbruik. Ook de hoeveelheid brandstof die meegenomen mag worden verschilt aanzienlijk, zo mag Toyota maximaal 35 kilo aan brandstof meenemen en dat is 54 kilo voor de privateerteams. In deze klasse zien we de Nederlander Renger van der Zande terug bij het team van Dragon Speed Racing, er bestaat dus een kans sinds lange tijd dat er dit jaar een Nederlander de 24 uur van Le Mans kan winnen.
De LMP2 klasse is met 20 deelnemers ook dit jaar weer de grootste klasse al zijn het wel auto’s minder dan in 2017. Er wordt gebruik gemaakt van vier verschillende chassisbouwer te weten: Oreca 07 (7x), Ligier JS PS 217 (9x), Dallara P217 (3x) en de Alpine A 470 (1x). Er mag in deze klasse slechts met 1 merk/type krachtbron gereden worden en dat is net al vorig jaar de betrouwbare Gibson GK 428 4,2 liter V8. Een aantal teams zijn dit jaar i.p.v. LMP2 in de LMP1 klasse gaan rijden zoals Rebellion en SMP racing. Net als in 2017 zien we dit jaar ook weer terug Racing Team Nederland van eigenaar/coureur Frits van Eerd die samen met Jan Lammers en ex F1 coureur Giedo van der Garde in de Dallara P217 gaan rijden. Van de 20 deelnemers rijden er 7 het hele seizoen mee in de WEC en 10 auto’s zien we terug in de European Le Mans Series, en 1 auto is afkomstig uit de Asian Le Mans Series. Jackie Chan DC Racing is als enige team in deze klasse met vier auto’s aanwezig. De LMP2 winnaar van 2017 was ook een auto van Jackie Chan DC Racing die samen met de Nederlander Ho-Pin Tung ook dit jaar weer aan de start verchijnt. De LMP2 klasse zal net als in 2017 weer zeer spannend worden met vele gevechten en hopen natuurlijk net als in 2017 op een Hollands succesje.
De LM GTE-Pro klasse bestaat dit jaar uit 17 deelnemers waarvan ook dit jaar weer het grootste deel uit de Verenigde Staten afkomstig is. Dit jaar komt BMW weer terug in deze klasse en dat doen ze met twee BMW’s M8 GTE. Ze worden gerund door het team BMW MTEK en de Nederlander Nicky Catsburg is één van de vaste coureurs dit jaar. Behalve de BMW M8 GTE rijden er dit jaar mee: Ferrari 488 GTE Evo (3x), Ford GT (4x), Porsche 911 RSR (4x), Aston Martin Vantage AMR (2x) en natuurlijk de mooie en snelle Chevrolet Corvette C7.R (2x). Van de deelnemers zijn er elf afkomstig uit de WEC en zes uit het United Sportscar Championship. De winnaar uit 2017, de Aston Martin Vantage met nummer 97 van Aston Martin Racing, zal uiteraard ook dit jaar weer aan de start verschijnen. Vorig jaar was de finish is deze klasse tot het laatste half uur van de race zeer spannend en de top drie eindigde na 24 uur racen in de zelfde ronden.
De LM GTE-Am klasse bestaat dit jaar uit 13 auto’s en dat zijn er drie minder dan in 2017. De winnaar in deze klasse van vorig jaar was het Britse team van JMW Motorsport en die zien we dit jaar ook weer terug op de startlijst met een Ferrari 488 GTE. Negen deelnemers uit deze klasse rijden mee dit seizoen in het WEC en drie deelnemers zijn te volgen in de European Le Mans Series. De merken auto’s die meerijden zijn dit jaar: Ferrari F488 GTE (5x), Porsche 911 RSR (6x) en natuurlijk ook de Aston Martin Vantage (2x). Keating Racing heeft zijn uitnodiging te danken aan zijn prestaties in het United Sportscar Championship 2017. Hij rijd o.a. samen met Jeroen Bleekemolen in een door Risi Competizione geleverde en ondersteunde Ferrari F488 GTE. Helaas zullen we in deze klasse de Corvette C7.R van Larbre Competition moeten missen, het Franse team rijd dit jaar mee in de LMP2 klasse in een Ligier JS P217-Gibson.
Op de reservelijst voor de deelnemers voor deze 24 uur van Le Mans staan dit jaar nog negen namen waarvan ik Krohn Racing de opvallendste vind, het team heeft al vele Le Mans deelnames op zijn naam staan. De lijst bestaat uit nog zes LMP2 deelnemers en drie LM GTE Am auto’s. Wie van deze 9 deelnemers daadwerkelijk aan de start van de 24 uur van Le Mans zullen mogen verschijnen hangt af van de eventuele afmeldingen.
Prachtige overzichtelijk site zeer uitgebreid met veel informatie