Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2017, deel 4, de LM P1 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Na een jaar lang wachten en aftellen is het weer zover. Op 17 en 18 Juni wordt de endurance klassieker, de 24 uur van Le Mans, weer verreden. Inmiddels is de grootste race ter wereld al weer toe aan de 85ste editie. Ongeveer 300.000 autosport liefhebbers zullen vanuit de hele wereld samenkomen bij het Franse Le Mans, op het legendarische Circuit de La Sarthe, om deze uitputtingsslag voor mens en machine live mee te gaan maken. Met 60 wagens en de daarbij behorende 180 coureurs op de startlijst hoeft niets een mooie en spannende wedstrijd in de weg te staan. In totaal staan er vijf Nederlanders op de lijst, en voor het eerst sinds lange tijd weer een Nederlands team. Bij Racing Team Nederland vinden we Jan Lammers en Frist van Eerd terug. De andere drie zijn Ho-Pin Tung (Jackie Chan Racing), Jeroen Bleekemolen (Keating Motorsports) en Rik Breukers ARC Bratislava). We zullen met de deelnemerslijst in de hand in vier afleveringen vooruit kijken naar de 24 uur van Le Mans van 2017. Vandaag, in het vierde en laatste deel kijken we naar de LM P1 klasse. Eerder keken we naar de LM GTE-Am, de LM P2 en de LM GTE-Pro klasse.

 

De LM P1 klasse is met slechts zes wagens de kleinste klasse. Met twee Porsches en drie Toyota’s hebben we maar een veld van vijf fabrieksinschrijvingen. ByKolles is dit jaar het enige privé team.

Dat het Toyota menens is dit jaar mag duidelijk zijn. Na het laatste ronde drama van vorig jaar  zullen ze alles op alles willen zetten om dit jaar te winnen. In plaats van met twee wagens komen ze dit jaar in ieder geval al met drie wagens, met daarop een sterke line-up. De Toyota’s rijden met de nummers 7, 8 en 9 (vorig jaar 5 en 6). na alle berichten over de rijders samenstelling blijkt uiteindelijk dat Toyota de line-up van vorig jaar intact heeft gelaten, en op de derde wagen een nieuw rijderstrio heeft geplaatst.

Dat byKolles in de LM P1 klasse uitkomt mag op z’n zachts gezegd verwonderlijk genoemd worden. Als enige privé team is er van een race geen sprake. Maar schijnbaar kunnen ze de hoge kosten dragen, in ieder geval als overbrugging tot volgend jaar, waar er zicht is op meer privé teams in deze klasse. Er was wel sprake van een rommelige voorbereiding. In eerste instantie was Robert Kubica als rijder bevestigd, maar nadat bij een testdag van alles misging was Kubica weg. Dominic Kraihamer en James Rossiter werden daarna als coureurs bevestigd naast Oliver Webb. Na de afzegging van Rossiter kwam Bonanomi in beeld als derde rijder.

Bij Porsche zal men met bewondering gekeken hebben naar de snelheid die de Toyota’s hebben, zeker na de testdag waar Toyota de plaatsen 1, 2, en 3 innam. In hoeverre men bij Porsche een spelletje speelt en zich enigszins gedeisd houd zullen we gaan zien op Le Mans tijdens de kwalificatie en de race. Toyota wist dan wel de eerste twee races te winnen, maar de verschillen zijn niet onoverbrugbaar, en zeker niet op Le Mans waar veel meer factoren van belang zijn, zoals o.a. de betrouwbaarheid en het benzineverbruik.

 

1. Porsche Team – Porsche 919 Hybrid

Neel Jani – Zwitserland

Nick Tandy – Groot Brittannië

André Lotterer – Duitsland

 

Het Porsche Team komt dit jaar weer met twee auto naar Le Mans en heeft de coureurs op beide auto’s een beetje veranderd. De Zwitser Neel Jani rijd al sinds 2014 voor het team en rijd dit jaar zijn 9de Le Mans. Neel heeft altijd Le Mans gereden in de LM P1 klasse en in 2016 was hij één van de drie coureurs die op de winnende Porsche no. 2 reed. Nick Tandy is al sinds begin 2000 een professionele coureur die in het begin van zijn loopbaan veel in Formule auto’s heeft geracet en via de Porsche Supercars met endurance racing in aanraking is gekomen. Nick rijd dit jaar zijn 5de Le Mans en wist in 2015 met een LM P1 Porsche de race te winnen. André Lotterer rijd al sinds 2002 in Japan veel races in de Formule Nippon en sinds 2009 ook de 24 uur van Le Mans. André heeft zeven jaar in dienst van Audi de LM P1 gereden en wist hier drie keer mee de overwinning te behalen maar nu sinds het vertrek van Audi rijd hij voor Porsche.

 

2. Porsche Team – Porsche 919 Hybrid

Timo Bernhard – Duitsland

Brendon Hartley – Nieuw Zeeland

Earl Bamber – Nieuw Zeeland

 

De Porsche nummer 2 wist in 2016 de overwinning van de 24 uur van Le Mans te behalen dit door het stilvallen van de leidende Toyota in de laatste ronde. Deze Porsche heeft ook drie andere coureurs dan in 2016. Timo Bernhard rijd dit jaar zijn 11de Le Mans en wist deze race al twee keer te winnen, echter nog niet in de LM P1 Porsche. TImo won de race in 2002 voor de Racers Group (GT klasse) en in 2010 voor Audi. Brendon Hartley is 27 jaar jong en heeft inmiddels al vijf keer deze 24 uurs race gereden met in 2015 een tweede plek als beste resultaat in een LMP1 Porsche. In 2016 reed Brendon op de no. 1 Porsche en werd vijfde. Earl Bamber rijd in 2015 in zijn Le Mans debuut jaar met zijn LMP1 Porsche gelijk naar een 1ste plaats. In 2016 reed hij in de Pro klasse met Porsche Motorsport maar wist de finish niet te bereiken. 

 

4. ByKolles Racing Team – ENSO CLM P1/01 NISMO

Oliver Webb – Groot Brittannië

Dominik Kraihamer – Oostenrijk

Marco Bonanomi – Italië

 

De byKolles wagen is de enige privé inschrijving in deze klasse, die eigenlijk voor fabrieksteams is. Als privé team rijden ze dan ook niet met een hybride motor. Het heeft lang gerommeld bij het team tijdens de voorbereiding. Pas op het laatste moment is Kraihamer toegevoegd als rijder en werd Bonanomi bevestigd als vervanger voor James Rossiter. Kraihamer reed eerder een aantal jaar voor Rebellion Racing, en dit wordt zin 7de Le Mans. Bonanomi (4de Le Mans) reed driemaal voor Audi waarbij hij in 2012 als derde finishte. Voor Webb, die viermaal eerder aan de start verscheen, is dit z’n tweede jaar bij het team.

 

7. Toyota Gazoo Racing – Toyota TS050 Hybrid

Mike Conway – Groot Brittannië

Kamui Kobayashi – Japan

Stephane Sarrazin – Frankrijk

 

Toyota komt dit jaar maar liefst met drie auto’s naar Le Mans. Ze staan tot nu toe bovenaan in het WEC kampioenschap en hopen natuurlijk, na het drama van 2016, de 24 uur van Le Mans te winnen. Mike Conway, Kamui Kobayashi en Stephane Sarrazin reden in 2016 ook al met z’n drieën in de Toyota met no. 6 op Le Mans en wisten toen netjes als tweede te eindigen met drie ronden achterstand op de winnende Porsche. Mike en Kamui liggen na twee gereden races op dit moment vierde in het klassement van de WEC. 

 

8. Toyota Gazoo Racing – Toyota TS050 Hybrid

Sebastien Buemi – Zwitserland

Anthony Davidson – Groot Brittannië

Kazuki Nakajima – Japan

 

Dit was het onfortuinlijke trio dat vorig jaar in de laatste ronde verloor doordat de auto stilviel. Door het stilvallen (en het te lang doen over de laatste ronde) werd de auto ook nog eens niet geklasseerd. Dit jaar mogen ze het opnieuw proberen, en ze zullen daarvoor tot op het bot gemotiveerd zijn. Ze zijn in ieder geval al lekker onderweg in hun voorbereiding. Ze wonnen zowel de race op Silverstone als op Spa-Francorchamps. Alle drie hebben ze voldoende ervaring op Le Mans, en rijden ze al langer als team voor Toyota. Voor Buemi en Davidson is dit hun zesde jaar samen, en met Nakajima erbij is dit hun derde jaar.

 

9. Toyota Gazoo Racing – Toyota TS050 Hybrid

Nicolas Lapierre – Frankrijk

Yuji Kunimoto – Japan

José Maria López – Argentinië

 

De nummer 9 auto van Toyota is tevens de derde die het team speciaal voor Le Mans inzet. Deze auto heeft wel al meegereden tijdens de 6 uur van Spa-Francorchamps waar ze als vijfde eindigde. Nicolas Lapierre rijd dit jaar zijn 11de Le Mans race en hij wist deze in 2015 en 2016 te winnen in de LM P2 klasse. Nicolas heeft ook al drie jaar meegereden voor Toyota met een derde plek als hoogste notering, een coureur om rekening mee te houden. Yuji Kunimoto rijd al vanaf 2009 voornamelijk in de Japanse series als de Super GT en Formula Nippon. Yuji rijd zijn eerste Le Mans dit jaar net als José Maria Lopez. José is vooral bekend van zijn races in de WTCC waar hij de afgelopen 4 jaar zeer verdienstelijk geracet heeft.  

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 1/2 (c) motors.all-free-photos.com.

 

 

Share