Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2017, deel 3, de LM GTE-Pro klasse.

Na een jaar lang wachten en aftellen is het weer zover. Op 17 en 18 Juni wordt de endurance klassieker, de 24 uur van Le Mans, weer verreden. Inmiddels is de grootste race ter wereld al weer toe aan de 85ste editie. Ongeveer 300.000 autosport liefhebbers zullen vanuit de hele wereld samenkomen bij het Franse Le Mans, op het legendarische Circuit de La Sarthe, om deze uitputtingsslag voor mens en machine live mee te gaan maken. Met 60 wagens en de daarbij behorende 180 coureurs op de startlijst hoeft niets een mooie en spannende wedstrijd in de weg te staan. In totaal staan er vijf Nederlanders op de lijst, en voor het eerst sinds lange tijd weer een Nederlands team. Bij Racing Team Nederland vinden we Jan Lammers en Frist van Eerd terug. De andere drie zijn Ho-Pin Tung (Jackie Chan Racing), Jeroen Bleekemolen (Keating Motorsports) en Rik Breukers ARC Bratislava). We zullen met de deelnemerslijst in de hand in vier afleveringen vooruit kijken naar de 24 uur van Le Mans van 2017. Vandaag, in deel drie, is de LM GTE-Pro klasse aan de beurt. Gisteren en eergisteren keken we naar de LM  P2 en de LM GTE-Am klasse. Morgen volgt het laatste deel over de LM P1 klasse.

 

De GTE klasse is al sinds enkele jaren verdeeld in de Pro en de Am klasse. De Pro klasse is voor professionele coureurs en bestaat dit jaar uit 13 deelnemers en dat is er helaas één minder dan in 2016. De deelnemende merken zijn dit jaar het zelfde als in 2016, wel is al bekend dat in 2018 BMW ook weer in deze klasse, met de M8, gaat meerijden. De verdeling dit jaar ziet er als volgt uit: Ford GT (4x), Ferrari 488 (3x) en de Corvette C7-R de Porsche 911 RSR en de Aston Martin Vantage GTE zullen alle drie met twee auto’s aan de start verschijnen. Er rijden in deze klasse 8 teams mee in de WEC en de overige 5 teams rijden in Verenigde Staten mee in het United Sportscar Championship.

De complete top drie van deze klasse eindigde in 2016 in dezelfde ronde en het bleef dus ongemeen spannend tot het einde van de race. De winnaar van vorig jaar was de Ford GT met nummer 68 die er 340 ronden voor nodig had om de race te winnen gevolgd door een Ferrari 488 en als derde weer een Ford GT. Het Amerikaanse Chip Ganassi Team zal ook dit jaar met 4 auto’s (Ford GT) aanwezig zijn om o.a de strijd met de Ferrari’s aan te gaan. De Ford GT wist dit jaar de 24 uur van Daytona te winnen maar het was de Corvette CR-7 die de 12 uur van Sebring wist te winnen. Het zal dus weer tot het einde een zeer spannende race worden in de klasse.

 

 

51. AF Corse – Ferrari 488 GTE

James Calado – Groot Brittannië

Alessandro Pier Guidi – Italië

Lucas di Grassi – Brazilië

 

Het Italiaanse team van  AF Corsa rijd ook dit jaar weer met twee Ferrari’s mee in deze editie van de 24 uur van Le Mans. In 2016 moest deze auto de race na 143 ronden helaas beëindigen. Zowel James Calado als Alessandro Pier Guidi zat beide op deze auto in 2016 dus ervaring genoeg. Beide coureurs rijden ook het hele seizoen mee in de FIA WEC. Lucas di Grassi rijd als sinds 2013 mee in de 24 uur van Le Mans en deed dit voor het team van Audi in de LMP1 klasse met een tweede plek als beste resultaat in 2014.

 

 

63. Corvette Racing – GM – Corvette C7.R

Jan Magnussen  – Denemarken

Antonio Garcia – Spanje

Jordan Taylor – Verenigde Staten

 

Corvette Racing mag natuurlijk niet ontbreken en is ook dit jaar weer met twee auto’s aanwezig op Le Mans. De beide auto’s rijden ook het hele seizoen in het United Sportcar Championship en doen daar tot nu toe goede zaken. De nr 63 eindigde in 2016 redelijk kansloos op een zevende plaats in het Pro klassement. Jan Magnussen rijd dit jaar zijn 19de Le Mans en doet dit, zeer succesvol, voor Corvette sinds 2004. Antonio Garcia rijd sinds 2009 voor Corvette Racing en zal dit jaar, met drie klasse overwinningen, zijn 12de Le Mans rijden. Jordan Taylor (broer van Ricky Taylor die in de LMP2 klasse rijd) zal dit jaar zijn 6de Le Mans voor het team rijden en wist in 2015 de overwinning in deze Pro klasse te behalen.

 

 

64. Corvette Racing – GM – Corvette C7.R

Oliver Gavin – Groot Brittannië

Tommy Milner – Verenigde Staten

Marcel Fässler – Zwitserland

 

Corvette Racing is voor mij persoonlijk al jaren lang de smaakmaker in de GTE Pro klasse. Ze hebben een fantastische auto qua uitstraling en geluid en is iedere jaar weer een genot om naar te kijken en vooral te luisteren. De wagen met nr:64 viel in 2016 na 219 ronde uit en wist zodoende de finish niet te bereiken. Oliver Gavin en Tommy Milner zaten vorig jaar ook in deze auto. Gavin heeft met 16 Le Mans deelnames en 5 klasse overwinningen natuurlijk iets mee ervaring als Tommy die met 8 deelnames en 2 overwinningen het ook niet slecht doet. Marcel Fässler heeft 11 keer Le Mans gereden waarvan 7 jaar voor het Audi LM P1 team en daar wist hij 3 keer de eindoverwinning mee te behalen. Op deze auto zit dus heel veel Le Mans ervaring met heel veel overwinningen.

 

 

66. Ford Chip Ganassi Racing Team UK Ford GT

Stefan Mücke – Duitsland

Olivier Pla – Frankrijk

Billy Johnson – Verenigde Staten

 

Ford komt ook dit jaar weer met vier auto’s naar Le Mans. In 2016 was het Ford die de eerste en de derde plek in de GTE-Pro klasse wist te behalen. De nummer 66 werd vorig jaar vierde in de klasse en 21ste algemeen. De Ford met nummer 66 wist dit jaar al de 24 uur van Daytona op hun naam te schrijven. De coureurs in deze Ford GT zijn dezelfde als die in 2016 achter het stuur zaten. Stefan Mücke en Olivier Pla zijn ieder goed voor een negende keer deelname terwijl het voor de Amerikaan Billy Johnson de tweede keer wordt.

 

 

67. Ford Chip Ganassi Racing Team UK – Ford GT

Andy Priaulx – Groot Brittannië

Harry Thincknell – Groot Brittannië

Pipo Derani – Brazilië

 

De mooie Ford GT met nummer 67 is de net als de nr 66 het hele seizoen te zien in het FIA World Endurance Championship. Deze auto eindigde tijdens de 24 uur van Le Mans in 2016 op een tiende plek in het PRO klassement. Dit jaar moest de auto ook genoegen nemen met een 10 plek tijdens de 24 uur van Daytona. Andy Priaulx en Harry Thincknell waren vorig jaar tijdens de Franse 24 uurs race ook al in deze auto te vinden. De uit Brazilië afkomstige Pipo Derani was de afgelopen twee jaar in de LMP2 klasse te vinden maar dit jaar dus de LM GTE Pro klasse om zijn geluk te proberen. 

 

 

68. Ford Chip Ganassi Racing Team USA – Ford GT

Joey Hand – Verenigde Staten

Tony Kanaan – Brazilië

Dirk Müller – Duitsland

 

Deze Ford GT met nummer 68 was in 2016 de winnaar in deze LM GTE Pro klasse. De auto deed de 24 uur in 340 ronden en eindigde op een 18de plek in het algemene klassement. De coureurs wisten dit jaar de 24 uur van Daytona te winnen in de Ford nr 66. Joey Hand rijd al heel wat jaren in de Verenigde Staten waar hij al heel wat belangrijke overwinningen heeft behaald, dit jaar rijd hij zijn derde Le Mans en hoopt zijn overwinning van 2016 natuurlijk te kunnen herhalen.Tony Kanaan vervangt de eerder aangekondigde Sebastian Bourdais  die met een blessure de race dit jaar niet kan rijden. Tony is in de Verenigde Staten een beroemdheid zo wist hij de Indy 500 en de 24 uur van Daytona te winnen en was hij in 2004 kampioen van de Indy Car Series maar op Le Mans is hij gewoon een rookie. Dirk Müller heeft van zijn vijf eerdere Le Mans deelnames er al drie van op het podium gestaan.

 

 

69. Ford Chip Ganassi Racing Team USA – Ford GT

Ryan Briscoe – Australië

Scott Dixon – Australië

Richard Westbrook – Groot Brittannië

 

De Ford met nummer 69 heeft het zelfde rijders trio als in 2016. Deze auto wist de Le Mans race van 2016 als derde te eindigen in hun klasse, en dat deden ze in dezelfde ronden als de nummer 1 en 2. Het was dus tot het einde een zeer spannende race in de GTE Pro klasse. Het coureurstrio heeft zeer ruime ervaring  met name in Amerika alwaar de coureurs vele malen hebben deelgenomen aan o.a de 24 uur van Daytona. Ryan Briscoe is een veelzijdige en zeer succesvolle coureur die in de VS vele successen heeft behaald. Scott Dixon is net als Ryan een zeer succesvolle Amerikaanse coureur, Scott wist al 2 keer de 24 uur van Daytona op zijn naam te schrijven. Richard Westbrook heeft veel gereden in de Porsche Supercups maar ook de 24 uur van Daytona was hij veel te zien (9x). Voor Richard wordt het, net als Ryan, zijn 7de Le Mans deelname die hij al twee keer als derde wist af te sluiten. 

 

 

71. AF Corse – Ferrari 488 GTE

Davide Rigon – Italië

Sam Bird – Groot Brittannië

Miguel Molina – Spanje

 

De  Ferrari 488 GTE met nummer 71 is de tweede auto van het AF Corse team in deze klasse. In 2016 was deze auto ook te zien tijdens de 24 uurs race maar moest de race al na 143 ronden verlaten. Dit jaar is deze auto samen met de no.51 ook het hele seizoen van de WEC te zien. Sam Bird en Davide Rigon rijden al wat jaren voor het Italiaanse team en zaten in 2016 ook op deze auto. Zowel Sam als Davide rijden dit jaar hun vierde Le Mans. Miguel Molina is zijn racecarrière begonnen in de Formule Renault om vanaf 2010 tot vorig jaar in de DTM te gaan rijden. Dit jaar rijd hij voor het eerst mee in de WEC en dus ook Le Mans.

 

 

82. Risi Competizione – Ferrari 488 GTE

Toni Vilander – Finland

Giancarlo Fisichella – Italië

Pierre Kaffer – Duitsland

 

Het uit Amerika afkomstige Risi Competizione is op Le Mans inmiddels een bekende verschijning. In 2016 eindigde dit team op een tweede plek in de klasse en net als de nummer drie was dit in dezelfde ronde als de winnaar. De coureurs Toni Vilander en Giancarlo Fisichella hebben beide deze race al twee keer gewonnen en hebben samen al 15 keer de 24 uur van Le Mans gereden. Pierre Kaffer is de enige die vorig jaar niet op deze auto reed maar kwam toen uit in de LMP1 klasse. Pierre is zeer ervaren en zal dit jaar voor de 11de keer Le Mans rijden. Een zeer ervaren team die zeker kans maakt op de overwinning in deze klasse.  

 

 

91. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Richard Lietz – Oostenrijk

Frederic Makowiecki – Frankrijk

Patrick Pilet – Frankrijk

 

Porsche is net als in 2016 weer met twee Porsches 911 RSR aanwezig tijdens de 24 uur van Le Mans. Helaas voor Porsche in de Pro klasse vielen beide auto’s in 2016 vroegtijdig uit maar nu met een geheel nieuwe auto zijn de verwachtingen hoog gespannen. Patrick Pilet is enige van de drie coureurs die in 2016 met deze auto reed. Patrick die al sinds 2009 Le Mans rijd in een Porsche 911 behaalde in 2013 met het Team Manthey zijn beste resultaat, een tweede plek in de Pro klasse. Frederic Makowiecki zal dit jaar voor het Porsche team zijn vierde Le Mans rijden, hij reed in 2016 op de Porsche 92 van het team en wist dus ook de race niet uit te rijden. Richard Lietz is de meeste ervaren Le Mans coureur op deze auto. Richard rijd al sinds 2007 Le Mans en wist de race als drie keer te winnen.

 

 

92. Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Michael Christensen – Denemarken

Kevin Estre – Frankrijk

Dirk Werner – Duitsland

 

De beide Porsche’s in deze LM GTE-Pro klasse rijden het hele seizoen ook mee in het World Endurance Championship. Ook deze Porsche met nummer 92 kwam in 2016 niet aan de finish. Geen van de huidige drie coureurs zaten in 2016 ook op deze auto. De Deen Michael Christensen rijd dit jaar zijn derde Le Mans in een Porsche 911 en vorig jaar was dit nog bij Dempsey Proton Racing ook in Pro klasse. Kevin Estre rijd net al Michael zijn derde Le mans maar hij reed in 2016 in de Porsche met nummer 91 voor dit team. Dirk Werner reed in 2011 zijn laatste 24 uur van Le Mans en heeft in de Verenigde Staten wel al acht keer mee gereden in de 24 uur van Daytona.

 

 

95. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage

Nicki Thiim – Denemarken

Marco Sorensen – Denemarken

Richie Stanaway – Nieuw Zeeland

 

Aston Martin Racing rijd al weer heel wat jaren mee op Le Mans in o.a. de GT klasse. Ze hebben in de GT  klasse drie keer een overwinning weten te behalen. In 2007 en 2008 met een DBR9 in de GT1 klasse en in 2014 met een Vantage GTE in de GTE AM klasse. Nicki Thiim zat in 2016 ook in de auto maar kwam toen niet verder dan een vijfde plek in de klasse wel zat hij in 2014 in de winnende Aston in de AM klasse. Marco Sorensen en Richie Stanaway beide al twee jaar bij dit team gereden maar nog geen top resultaat weten te halen en zullen dus voor het podium willen gaan dit jaar.

 

 

97. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage

Darren Turner – Groot Brittannië

Jonathan Adam – Groot Brittannië

Daniel Serra – Brazilië

 

De Aston Martin Vantage met nummer 97 wist in 2016 als zesde in deze klasse te eindigen. Beide wagens van Aston Martin Racing rijden het hele seizoen mee in het FIA World Endurance Championship. Darren Turner is binnen het team, met inmiddels 14 Le Mans deelnames, de coureur met de meeste Le Mans ervaring. Ook in 2007 en 2008 zat Darren in de winnende auto van Aston Martin. Voor Jonathan Adam, die ook in 2016 in deze auto zat, zal het zijn tweede 24 uur van Le Mans worden. De Braziliaan Daniel Serra is in eigen land vooral bekend van zijn vele deelnames aan Brasil Stock Car voor het team van Red Bull Racing. Daniel zal dit jaar zijn eerste 24 uur van Le Mans gaan rijden.

 

Alle foto’s (c) Marco Van de Bildt.

 

 

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *