Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2017, deel 2, de LM P2 klasse.

Na een jaar lang wachten en aftellen is het weer zover. Op 17 en 18 Juni wordt de endurance klassieker, de 24 uur van Le Mans, weer verreden. Inmiddels is de grootste race ter wereld al weer toe aan de 85ste editie. Ongeveer 300.000 autosport liefhebbers zullen vanuit de hele wereld samenkomen bij het Franse Le Mans, op het legendarische Circuit de La Sarthe, om deze uitputtingsslag voor mens en machine live mee te gaan maken. Met 60 wagens en de daarbij behorende 180 coureurs op de startlijst hoeft niets een mooie en spannende wedstrijd in de weg te staan. In totaal staan er vijf Nederlanders op de lijst, en voor het eerst sinds lange tijd weer een Nederlands team. Bij Racing Team Nederland vinden we Jan Lammers en Frist van Eerd terug. De andere drie zijn Ho-Pin Tung (Jackie Chan Racing), Jeroen Bleekemolen (Keating Motorsports) en Rik Breukers ARC Bratislava). We zullen met de deelnemerslijst in de hand in vier afleveringen vooruit kijken naar de 24 uur van Le Mans van 2017. Vandaag, in deel twee, kijken we nader naar de LM P2 klasse. Gisteren is de LM GTE-Am klasse bekeken, en morgen en overmorgen volgen nog de LM GTE-Pro en de LM P1 klasse.

 

 

Aan de start van deze 85ste editie van de 24 uur van Le Mans rijden in totaal 60 auto’s mee waarvan 25 in deze LM P2 klasse. In 2016 waren dat er nog 23 auto’s. Van de 25 deelnemers in deze klasse rijden er 10 mee de FIA World Endurance Championship, 12 deelnemers zien we ook terug in de European Le Mans Series en 1 deelnemers in de Asian Le Mans Series. De LM P2 auto’s zijn allemaal voorzien van een Gibson GK428 4,2 V8 motorblok. Er rijden totaal 12 Oreca 07 auto’s mee, en de Ligier JS P217 zal met 7 auto’s zijn. Overige chassis waarmee gereden gaat worden zijn: Dallara P217 (3x),  Alpine A470 (2x), en er rijd 1 Riley Mk. 30. Er zal dit jaar voor het eerst alleen met gesloten auto’s worden gereden, de open LM P2 auto’s behoren helaas tot de verleden tijd.

De LM P2 winnaar van 2016, Signatech Alpine no. 36, zal dit jaar natuurlijk ook aanwezig zijn om de titel te verdedigen. De nummer twee uit 2016, G-Drive Racing, zal dit jaar de titel willen pakken want vorig jaar eindigde ze, na 24 uur racen, in de zelfde ronde als de nummer 1. In de LM P2 klasse rijden dit jaar vijf Nederlandse coureurs mee en voor het eerst sinds lange tijd ook weer een Nederlands team. Het team van eigen bodem is Racing Team Nederland met een knal gele Dallara P217 met o.a Jan Lammers en Frits van Eerd achter het stuur. Jeroen Bleekemolen vinden we deze 24 uur van Le Mans terug in een Riley Mk. 30 voor Keating Motorsport. Ho-Pin Tung rijd in één van de twee Oreca’s van het team van Jackie Chang DC Racing. Tenslotte is de jonge Rick Breukers te bewonderen in een Ligier PS 217 voor het Tsjechische  team van ARC Bratislava.

 

13. Vaillante Rebellion – Oreca 07

Nelson Piquet Jr. – Brazilië

Mathias Beche – Zwitserland

David Heinemeier Hansson – Denemarken

 

Het Vaillante Rebellion Team is dit jaar met twee nieuwe Oreca auto’s aanwezig in de LM P2 klasse. De jaren hiervoor waren ze altijd in de LM P1 klasse te vinden. De auto met nummer 13 moest de race in 2016 al na 200 ronden opgeven. Nelson Piquet Jr. reed in 2016 ook voor Rebellion maar toen in de andere auto van het team. Voor Piquet wordt het zijn derde deelname aan deze 24 uurs race. Mathias Beche heeft 4 keer eerder deelgenomen aan deze race waarvan drie keer voor dit team met als beste resultaat een 1ste plaats in de LMP1-L klasse in 2014. David Heinemeier Hansson zat in 2016 nog in een Porsche 911 RSR uitkomend in de Am klasse en werd toen derde in de klasse. Zijn beste resultaat was in 2014, met een eerste plek in de Am klasse uitkomend voor Aston Martin Racing.

 

17. IDEC Sport Racing – Ligier JS P217

Patrice Lafargue – Frankrijk

Paul Lafargue – Frankrijk

David Zollinger – Frankrijk

 

Het IDEC Sport Racing team is een jong nieuw raceteam wat behalve het hele seizoen rijd in de ELMS ook nog deelneemt in de 24 H series en de VdeV series. Bij hun eerste race in de ELMS op het circuit van Silverstone werd het team achtste met de Ligier JSP 217. Patrice Lafarque was in 2016 ook al één van de coureurs van dit team die alleen deelnam in de ELMS, zijn enige Le Mans race die hij gereden heeft was in 2011 voor het team van OAK Racing met een 25ste plek algemeen als resultaat. Paul Lafarque, de zoon van Patrice, zal dit jaar zijn eerste Le Mans rijden en was net als zijn vader in 2016 in de ELMS te vinden op deze auto. David Zollinger heeft in 2009 een jaar gereden in de FLM klasse en reed in 2010 zijn enige Le Mans voor het team van Pegasus Racing maar zonder de finish te halen. Een team met veel ambitie maar weinig ervaring.

 

21. DragonSpeed – 10 Star – Oreca 07

Henrik Hedman – Zweden

Ben Hanley – Groot Brittannië

Felix Rosenqvist – Zweden

 

DragonSpeed – 10Star is opgericht in 2007 door de coureur Elton Julian en het team is sindsdien in vele klassen te vinden zoals:ALMS, Grand-Am series, Blancpain Lamborghini Super Trofeo, Ferrari Challenge en Rolex 24 uur van Daytona. Hendrik Hedman is sinds 2015 actief binnen het team en reed in 2016 het hele jaar mee in de European Le mans Series met een eerste plek tijdens de 4 uur van Spa. Ben Hanley was vorig jaar ook bij dit team en daarvoor vooral actief in de F3 en de GP2 series. Felix Rosenqvist is al sinds 2007 actief in de autosport en dan vooral in de Formule auto’s en in 2016 de DTM en de Blancpain GT series. Alle drie de coureurs op deze Oreca 07 LM P2 auto zullen dit jaar hun eerste 24 uur van Le Mans rijden.  

 

22. G-Drive Racing – Oreca 07

Memo Rojas – Mexico

Ryõ Hirakawa – Japan

Josè Gutierrez – Mexico

 

G-Drive Racing is dit jaar met twee auto’s actief tijdens de 24 uur van Le Mans. Deze auto met nummer 22 rijd het hele seizoen mee in de ELMS en staat na twee gereden races op een eerste plaats in het klassement. Memo Rojas gaat al een tijdje mee als coureur, hij begon in 1998 en heeft sindsdien hoofdzakelijk gereden in de Verenigde Staten waar hij drie keer de 24 uur van Daytona wist te winnen. Memo reed vorig jaar zijn eerste Le Mans voor het team van Greaves Motorsport en werd toen 6de in de klasse. De uit Japan afkomstige Ryõ Hirakawa heeft veel in Japanse GT klassen gereden en was in 2016 te zien in de LM P2 auto van Thiriet By TDS Racing. Josè Gutierrez was in 2016 het hele seizoen te zien in een Oreca FLM 09 uitkomend in de PC klasse van het Amerikaanse United SportsCar Championship en zal dit jaar zijn eerste Le Mans rijden.

 

23. Panis Barthez Competition – Ligier JS P217 

Fabien Barthez – Frankrijk

Timothé Buret – Frankrijk

Nathanaël Berthon – Frankrijk

 

Het Franse team van Panis Barthez Competion, met als mede eigenaar de ex F1 coureur Olivier Panis, was ook in 2016 aanwezig tijdens deze 24 uurs race en eindigde toen op een 8ste plaats in de LM P2 klasse. Fabien Barthez, ex prof voetballer, zat ook in 2016 bij het team en zal dit jaar zijn derde Le Mans rijden. Timothe Buret reed vorig jaar zijn eerste seizoen als coureur bij dit team en heeft dus nog weinig Le Mans ervaring. Nathanaël Berthon maakt het Franse rijderstrio compleet maar hij is degene met de meeste rijders ervaring. Hij begon in 2008 in Formule Renault en via de GP2 series is hij in deze klasse terechtgekomen. In 2016 reed Nathanaël nog mee voor het team van Greaves Motorsport en zal dit jaar zijn vierde Le Mans rijden.

 

24. CEFC Manor TRS Racing – Oreca 07 

Tor Graves – Groot Brittannië

Jonathan Hirschi – Zwitserland

Jean-Eric Vergne – Frankrijk

 

Het team van CEFC Manor TR Racing was in 2016 aanwezig tijdens de 24 uur van Le Mans met de nummer 44 auto, een Oreca 05, en moest deze race in de 283ste ronden opgeven. Tor Graves die al sinds 1993 actief bezig is in de autosport rijd sinds 2012 mee in het World Endurance championship en zal dit jaar zijn 4de Le mans rijden, zijn beste resultaat in in 2012 met een zesde plek in de LMP2 klasse. Jonathan Hirschi is sinds 2010 actief in de autosport en heeft inmiddels 4 x Le Mans gereden. Jean Eric Vergne die vooral bekend is van zijn jaren in de Formule 1 is al sinds 2007 al coureur te vinden in diverse Formule klassen maar heeft dit jaar zijn overstap naar het WEC gemaakt en is dus een Le Mans rookie.

 

25. CEFC Manor TRS Racing – Oreca 07

Roberto Gonzalez – Mexico

Simon Trummer – Zwitserland

Vitaly Petrov – Rusland

 

De tweede auto van dit Manor team was in 2016 de nummer 45 auto maar door de late aanmelding wel het hele seizoen actief in de WEC maar was niet uitgenodigd voor de 24 uur van Le Mans. Roberto Gonzalez heeft in 2003 en 2004 in de Champcars gereden en daarna een aantal races in de American Le Mans Series, en dit jaar voor de eerste keer Le Mans. Simon Trummer rijd dit jaar voor de vierde keer mee in het FIA WEC. Simon reed in 2015 en 2016 voor het team van By Kolles in de LM P1 klasse maar zonder noemenswaardig resultaat. Vitaly Petrov is vooral bekend als Formule 1 coureur maar heeft ook in series als  DTM , GP2 en Formule Renault gereden. Dit jaar wordt het voor Vitaly zijn derde Le Mans, vorig jaar werd hij nog derde in deze klasse voor SMP Racing.

 

26. G-Drive Racing – Oreca 07  

Roman Rusinov – Rusland

Pierre Thiriet – Frankrijk

Alex Lynn – Groot Brittannië

 

De tweede auto van G-Drive Racing rijd het hele seizoen in de WEC, deze auto eindigde in 2016 op een tweede plek tijdens de 24 uur van Le Mans maar wel in de zelfde ronde als de winnaar in de LMP2  klasse. Roman Rusinov is inmiddels een vaste coureur binnen het team en rijd dit jaar zijn 8ste Le Mans waarvan hij er al vier voor dit team heeft gereden, alleen winnen in deze klasse op Le Mans is hem nog niet gelukt. Pierre Thiriet was 5 jaar lang mede eigenaar van het Thiriet by TDS Racing Team maar stapt dit jaar voor het eerst in bij G-Drive Racing hopend op een beter eind resultaat want ook hij is in de 6 jaar dat hij Le Mans heeft gereden nog niet hoger geëindigd dan een tweede plek in de klasse. Alex Lynn rijd dit jaar zijn eerste Le Mans en was in 2016 een aantal races coureur bij het team van Manor Racing.

 

27. SMP Racing – Dallara P217

Mikhail Aleshin – Rusland

Sergey Sirotkin – Rusland

Viktor Shaitar – Rusland

 

Het uit Rusland afkomstige team SMP Racing heeft dit jaar 1 auto aan de start staan van de 24 uur van Le Mans. In 2016 wist het team een 7de plek te behalen in het LMP2 klassement. De coureurs zijn alle drie afkomstig uit Rusland. Mikhail Aleshin heeft al heel wat ervaring opgedaan in diverse series en races zoals: A1 GP, IndyCar, Formule Renault 3,5, GP2, 24 uur van Daytona, Indy 500 en European Le Mans Series. Mikhail zal dit jaar zijn derde Le Mans rijden voor het SMP. Sergey Sirotkin komt als coureur uit de GP2 en de Formule Renault 3.5 en zal dit jaar als een rookie op Le Mans starten. Viktor Shaitar is sinds 2013 vaste coureur voor SMP Racing en zal dit jaar zijn vierde Le Mans gaan rijden voor SMP Racing. 

 

28. TDS Racing – Oreca 07

Francois Perrodo – Frankrijk

Emmanuel Collard – Frankrijk

Matthieu Vaxiviere – Frankrijk

 

Het team van TDS (Top Drive Services) is opgericht in 2005 en zal dit jaar voor het eerst zonder Thiriet deelnemen in de WEC en aan de 24 uur van Le Mans. De door hun nieuw gekochte Oreca 07 heeft een geheel Franse rijders bezetting. Francois Perrodo rijd dit jaar voor het eerst mee in de LM P2 klasse. De jaren hiervoor was Francois veel te zien in de AM klasse van de WEC en wist vorig jaar in een AF Corse Ferrari de tweede plek op Le Mans te behalen. Emmanuel Collard is met 22 Le Mans deelnames een zeer ervaren coureur voor het team. Collard die in alle klassen al deelgenomen heeft en 2 keer Le Mans gewonnen en is ook twee keer als 2de geëindigd. Matthieu Vaxiviere is degene binnen dit team met de minste ervaring. Matthieu heeft drie jaar gereden in de Formule V8 3,5 series en zal Le Mans dit jaar voor de eerste keer rijden.

 

29. Racing Team Nederland – Dallara P217

Jan Lammers – Nederland

Rubens Barichello – Brazilië

Frits van Eerd – Nederland

 

We hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk is er weer een Nederlandse Team dat meerijd in deze mooie endurance race. Racing Team Nederland rijd het hele jaar mee in de European Le Mans Series. Het team is één van de drie deelnemers in deze klasse die met een Dallara P217 aan de start verschijnt. Jan Lammers is behalve coureur ook teambaas en zal dit jaar zijn 23ste 24 uur van Le Mans rijden. Jan zijn beste resultaat is natuurlijk een de overwinning van de 24 uur van Le Mans 1988 en dat deed hij in een mooie en snelle Jaguar XJR 9LM. Frits van Eerd is behalve de directeur van de supermarktketen Jumbo ook nog een fanatieke racecoureur. Frits is al vroeg begonnen met racen maar we kennen hem de laatste jaren van o.a. deelname aan Le Dakar en dit jaar het hele seizen met Jan in de ELMS. Rubens Barichello zal op Le Mans als derde coureur toegevoegd worden aan het team en zal hopelijk een hoop snelheid meenemen. Rubens is de coureur met de meeste Formule 1 ervaring (322 keer gestart) en is de laatste jaren vooral actief in StockCar Brasil en heeft ook al drie keer deelgenomen aan de 24 uur van Daytona maar het wordt wel zijn eerste Le Mans.

 

31. Vaillante Rebellion – Oreca 07

Nicolas Prost – Frankrijk

Bruno Senna – Brazilië

Julien Canal – Frankrijk

 

Beide auto’s van het ervaren Vaillante Rebellion team rijden ook mee in het hele seizoen van de FIA WEC. Deze nummer 31 auto staat op dit moment met 36 punten op een derde plaats in het kampioensschap. Nicolas Prost (de zoon van F1 coureur Allan Prost) zal dit jaar jaar zijn 10de Le Mans rijden waarvan hij er al zeven voor het Rebellion Team heeft volbracht. Bruno Senna (neef van F1 coureur Ayrton Senna) is al sinds 2004 als coureur actief in de diverse klassen. Bruno zal dit jaar zijn vijfde Le Mans rijden hij was ook al te zien in de LMP1 en de GTE Pro klasse. Julien Canal heeft de 24 uur van Le Mans 3 keer weten te winnen en dat was voor Larbre Competion in de jaren 2010/2011/2012. Dit jaar rijd hij voor de 8ste keer mee en doet in voor de vierde keer in deze LMP2 klasse.

 

32. United Autosports – Ligier JS P217

William Owen – Verenigde Staten

Hugo de Sadeleer – Zwitserland

Filipe Albuquerque – Portugal

 

Het Amerikaanse/Britse team van United Autosports in 2009 opgericht door Zak Brown en Richard Dean. Het team heeft in diverse raceklassen meegereden en doet dit jaar mee in zowel de LMP2 als de LMP3 klasse van de ELMS. De 22 jarige William Owen is pas sinds 2013 als coureur actief en zal dit jaar zijn eerste Le Mans rijden. Hugo Sandeleer is ook pas 2012 als coureur actief en was te zien de de Formule 2.0 Series. Hij rijd dit jaar ook het hele seizoen voor dit team. Filipe Albuquerque is binnen het team de coureur met de meeste ervaring hij rijd al sinds 2005 en heeft sindsdien gereden in o.a. GP2, A1 GP, DTM en ELMS. Filipe rijd dit jaar zijn vierde Le Mans en heeft twee keer in de LM P1 auto van Audi gereden.

 

33. Eurasia Motorsport – Ligier JS P217

Jacques Nicolet – Frankrijk

Pierre Nicolet – Frankrijk

Erik Maris – Frankrijk

 

Het team van Eurasia Motorsport reed in 2016 ook mee tijdens de 24 uur van Le Mans en wist toen een mooie vijfde plek in het LM P2 klassement te bereiken. De Nederlander Nick de Bruijn was toen één van de coureurs. Jacques Nicolet heeft al 8 keer deze race gereden waarvan zes keer met zijn eigen team, OAK Racing met als beste resultaat een derde plek in 2009. Pierre Nicolet, de zoon van Jacques, heeft weinig race ervaring. Pierre reed in 2016 het hele seizoen voor OAK Racing in de ELMS in een Ligier JS P3. Erik Maris heeft Le Mans  twee keer gereden en zat in 2016 voor OAK Racing ook in een Ligier JS P3 uitkomend in de European Le Mans Series.

 

34. Tockwith Motorsport – Ligier JS P217

Philip Hanson – Groot Brittannië

Nigel Moore – Groot Brittannië

Karun Chandok – India

 

Tockwith Motorsport is in 1970 opgericht door Reg Moore om jongeren onder 17 jaar te leren rijden maar is nu uitgegroeid tot een allround racing team. Het team rijd met een nieuwe Ligier JS P217 het hele seizoen mee in de European Le Mans Series. Philip Hanson en Nigel Moore hebben beide weinig race ervaring en waren alle twee in 2016 actief in een Ligier JSP3. Nigel heeft in 2009 nog de 24 uur van Le Mans gereden in de LMP1 klasse voor het team van LNT. Karun Chandok heeft behalve Formule 1 ook gereden in series zoals GP2, A1 en Formule Renault. Karun rijd dit jaar zijn vijfde Le Mans en was drie jaar lang een coureur voor het Ierse Murphy Prototypes.

 

35. Signatech Alpine Matmut – Alpine A470

Nelson Panciatici – Frankrijk

Pierre Raguas – Frankrijk

Andre Negrão – Brazilië

 

Signatech Alpine Matmut is dit jaar met twee auto’s van het type Alpine A470 aanwezig op Le Mans. Beide auto’s zijn dit jaar ook actief in de WEC. Nelson Panciatici is net als vele coureurs begonnen in de Formule Renault 2.0. Nelson zat in 2016 ook in deze auto samen met o.a Ho Ping Tung. Het beste resultaat in zijn vijf Le Mans starts is een derde plek in 2014. Pierre Raquas rijd dit jaar zijn elfde Le Mans met in 2008 een derde plek zijn beste resultaat in een Pescarolo 01-Judd. De Braziliaan Andre Negrao is 24 jaar en begon zijn race carrière in de Formule Formule Renault 2.0 om vervolgens GP2 te gaan rijden. Andre zal dit jaar zijn Le Mans debuut maken.

 

36. Signatech Alpine Matmut – Alpine A470

Romain Dumas – Frankrijk

Gustavo Menezes – Verenigde Staten

Matt Rao – Groot Brittannië

 

De tweede auto van Signatech Alpine wist in 2016 de 24 uur van Le Mans in deze klasse na 357 ronden te winnen en staat nu, na twee races, vierde in het WEC kampioenschap. Roman Dumas is een zeer ervaren coureur op Le Mans en hij wist deze race maar liefst 3 keer te winnen. In 2016 won hij deze race in de LMP1 klasse voor het team van Porsche. Gustavo Menezes zat in 2016 ook op deze auto en wist dus in zijn Le Mans debuut jaar gelijk te winnen. Matt Rao reed net als Gustavo in 2016 zijn eerste Le Mans. Matt kwam toen uit voor het team van Manor maar haalde de finish niet.

 

37. Jackie Chan DC Racing – Oreca 07

David Cheng – Verenigde Staten

Tristan Gommendy – Frankrijk.

Alex Brundle –  Groot Brittannië

 

Jackie Chan DC Racing rijd dit jaar met twee auto’s mee in deze klasse. Het team heeft nauwe banden met het Britse Jota Sport die o.a. technische ondersteuning bied. David Cheng debuteert in 2013 en rijd zijn eerste Le Mans in 2014 met o.a. Ho Pin Tung. Vorig jaar zat hij in een Alphine A460 maar wist toen de finish van deze 24 uurs race niet te halen. Tristan Gommendy begon zijn Le Mans carrière in 2003 voor het team van Racing voor Holland en zat in 2016 bij het team van Eurasia Motorsport. Het beste resultaat op Le Mans was voor Tristan in 2014 en werd hier toen tweede in deze klasse voor het team van Thiriet by TDS Racing. Alex Brundle rijd dit jaar voor de vierde keer mee en had als beste resultaat een tweede plek in 2013 met het team van OAK Racing.

 

38. Jackie Chan DC Racing – Oreca 07

Ho-Pin Tung – Nederland

Thomas Laurent – Frankrijk

Olivier Jarvis – Groot Brittannië

 

De tweede auto van Jackie Chan DC Racing team met startnummer 38 staat na twee races aan kop in het WEC klassement. Het team wist de 6 uur van Silverstone te winnen en werd derde op het circuit van Spa. De Nederlander Ho-Pin Tung rijd dit jaar alweer zijn 5de Le Mans met een 7de plek in 2017 als beste resultaat. In 2016 viel de auto waar hij in zat helaas uit dus dit jaar hopen we op een podium plek voor de nederlander. De fransman Thomas Laurent debuteert dit jaar op Le Mans en zat in 2016 nog in een Ligier JS P3 in de LMP3 klasse. Olivier Jarvis is met zeven deelnames de coureur met de meeste Le Mans ervaring in deze auto. Olivier reed 6 jaar mee in de LMP1 auto’s van Audi en wist drie keer als derde te eindigen.

 

39. GRAFF Racing – Oreca 07

Eric Trouillet – Frankrijk

Enzo Guibbert – Frankrijk

James Winslow – Groot Brittannië

 

Het Franse GRAFF Racing is al bijna 30 jaar actief in de autosport en heeft in diverse series meegereden en successen behaald. Het team was actief in o.a. Formule Ford, Formule Renault, Formule 3 en diverse GT series. Eric Trouillet rijd al sinds 2013 voor het team en in 2016 reed hij mee in de LM P3 klasse van de ELMS. Enzo Guibbert heeft drie jaar gereden in Franse GT series alvorens in 2016 de overstap te maken naar de LM P3 klasse. Zowel Enzo als Eric rijden dit jaar voor de eerste keer de 24 uur van Le Mans. James Winslow heeft meer ervaring en is al in diverse race klasses actief geweest. James zal voor de derde keer meerijden in deze 24 uurs race.

 

40. GRAFF Racing – Oreca 07

James Allen – Australië

Richard Bradley – Groot Brittannië

Franck Matelli – Frankrijk

 

Het team van Graff Racing rijd het hele seizoen ook mee met twee auto’s in de European Le Mans Series. De auto’s liggen, na twee races, op de 5de en 7de plaats in het LM P2 klassement. James Allen komt vanuit de Formule Renault 2.0 waar hij sinds 2014 in meeracet. Franck Matelli komt F4 series en heeft in 2016 1 race in de LMP3 gereden. Zowel Franck als James zijn beide rookies tijdens de 24 uur van Le Mans. Richard Bradley heeft de afgelopen drie 24 uur van Le Mans races gereden voor het team van KCMG en die wisten in 2015 de klasse te winnen. Richard is dus de man met ervaring op deze auto. 

 

43. Keating Motorsports – Riley Mk. 30

Ben Keating – Vereingde Staten

Jeroen Bleekemolen – Nederland

Ricky Taylor – Verenigde Staten

 

Ben Keating is behalve eigenaar ook coureur bij het team van Keating Motorsport. Tijdens deze 24 uur van Le Mans rijd het team mee in de LM P2 klasse maar de rest van het seizoen is het team actief in de GTD klasse van het United Sportcar Championship. Het team rijd dus voorlopig maar 1 race met een splinternieuwe Riley Mk.30. Ben Keating is al heel wat jaren aktief in de motorsport o.a. met ViperExchange.com, The Racers Group en Riley Motorsports. Ben die in 2016 voor Murphy Prototypes reed zal dit jaar voor de derde keer aan de start van deze race verschijnen. Jeroen Bleekemolen hoort gewoon op de startgrid van de 24 uur van Le Mans te staan waar hij, samen met o.a. Jos Verstappen, al een keer eerste wist te worden. Nog niet zoveel deelnames als Jan Lammers maar voor de 12de keer deelnemen is ook al mooi. Ricky Taylor is vooral in Amerika actief in het team van Wayne Taylor Racing, het team van zijn vader, en hij rijd daar samen met zijn broer Jordan Taylor in de P2 klasse van het United Sportscar Championship. Ricky zal deze race voor de vierde keer rijden. 

 

45. Algarve Pro Racing – Ligier JS P217

Mark Patterson – Verenigde Staten

Matt McMurry – Verenigde Staten

Vincent Capillaire – Frankrijk

 

Het Portugese Algarve Pro Racing dankt zijn deelname aan deze 24 uurs race door hun behaalde 1ste plaats in de Asian Le Mans Series 2016/2017. Het team rijd dit jaar het hele seizoen mee in de ELMS. Mark Patterson reed vorig jaar voor het team van AAI in de LM GTE Am klasse en reed toen zijn Chevrolet Corvette C-7R naar een  negende plek in de klasse. Matt McMurry heeft voor het laatst geracet in 2014 in de ELMS en IMSA Cooper Tyres Prototypes Lites serie. Dat was ook het jaar waar Matt voor de eerste keer Le Mans reed voor het team van Caterham Racing. Vincent Capillaire was in 2016 één van de coureurs op de auto van SO24! by Lombard Racing en eindigde toen zijn 4de Le Mans op een 14de plek in de LM P2 klasse.

 

47. Cetilar Villobra Corse – Dallara P217

Roberto Lacorte – Italië

Andrea Belicchi – Italië

Giorgio Sernagiotto – Italië

 

Het Italiaanse Villobra Corse team rijd dit jaar in European Le Mans Series, GT4 Series en ook de Road to Le Mans cup. In de ELMS staat het team, met een Dallara P217, na twee races momenteel met 18 punten op de zesde plek. Roberto Lacorte heeft de afgelopen twee jaar ervaring opgedaan in de LMP3 klasse en mag het dit jaar voor het eerst in een LMP2 auto gaan doen. Andrea Belicchi heeft met acht deelnames aan Le Mans een boel ervaring opgedaan. In 2012 reed hij samen met o.a. Jeroen Bleekemolen voor het team van Rebellion Racing in de LM P1 klasse. Giorgio Semagiotto is ook net als zijn teamgenoot Roberto de laatste twee jaar in de LMP3 klasse te zien geweest en zal dit jaar zijn Le Mans debuut maken.

 

49. ARC Bratislava – Oreca 07

Miroslav Konopka – Slovakije

Konstantins Calko – Letland

Rik Breukers – Nederland

 

Het uit Slowakije afkomstig team ARC Bratislava is sinds de oprichting vooral aktief geweest in diverse GT kampioenschappen en is dit jaar het hele seizoen te zien in de Asian Le Mans Series. Miroslav Konopka rijd sinds 2004 in diverse GT kampioenschappen en heeft twee keer eerder deelgenomen aan deze 24 uurs race met een 24ste plek algemeen al beste resultaat. Konstantins Calko heeft 2 jaar LMP3 ervaring achter de rug waarvan in 2016 voor dit team. De Nederlander Rik Breukers is de vijfde zeer talentvolle Nederlandse coureur  die we in deze klasse zien. De 19 jarige Rik heeft al een aantal 24 uurs races gereden en wist in 2016 al 1ste te worden in de Lamborghini Super Trofeo Middle East. 

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 13 en no. 31 (c) Vaillante Rebellion, no. 17 (c) IDEC Sport Racing, no. 21 (c) DragonSpeed.Inc., no. 28 (c) TDS Racing, no. 29 (c) Racing Team Nederland, no. 32 (c) United Autosports, no.34 (c) Tockwith Motorsports, no. 37/38 (c) motors.all-free-photos.com, no. 39/40 (c) GRAFF Racing, no. 43 (c) Jeroen Bleekemolen (Facebook), no 45 (c) Algarve Pro Racing, no. 47 (c) Cetilar Villorba Racing, no. 49 (c) 24HeuresduMans (Facebook).

 

 

Share

One thought on “Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2017, deel 2, de LM P2 klasse.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *