Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2017, deel 1, de LM GTE-Am klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Na een jaar lang wachten en aftellen is het weer zover. Op 17 en 18 Juni wordt de endurance klassieker, de 24 uur van Le Mans, weer verreden. Inmiddels is de grootste race ter wereld al weer toe aan de 85ste editie. Ongeveer 300.000 autosport liefhebbers zullen vanuit de hele wereld samenkomen bij het Franse Le Mans, op het legendarische Circuit de La Sarthe, om deze uitputtingsslag voor mens en machine live mee te gaan maken. Met 60 wagens en de daarbij behorende 180 coureurs op de startlijst hoeft niets een mooie en spannende wedstrijd in de weg te staan. In totaal staan er vijf Nederlanders op de lijst, en voor het eerst sinds lange tijd weer een Nederlands team. Bij Racing Team Nederland vinden we Jan Lammers en Frist van Eerd terug. De andere drie zijn Ho-Pin Tung (Jackie Chan Racing), Jeroen Bleekemolen (Keating Motorsports) en Rik Breukers ARC Bratislava). We zullen met de deelnemerslijst in de hand in vier afleveringen vooruit kijken naar de 24 uur van Le Mans van 2017. Vandaag, in het eerste deel, kijken we naar de LM GTE-Am klasse. Morgen volgt dan de LM P2 klasse en in de dagen erna de LM GTE-Pro en de LM P1 klasse.

 

Van de 60 deelnemende wagens komen er 29 uit in de LM GTE klasse, welke weer wordt onderverdeeld in twee klassen, de GTE Pro en de GTE Am met respectievelijk 13 en 16 deelnemers. In de Pro en Am mag met dezelfde auto’s gereden worden, maar in de Am, amateur klasse, worden wel restricties opgelegd voor de coureurs. De Am klasse is de plek waar de gentlemen rijders hun kunsten kunnen laten zien, en vooral hun geld komen uitgeven. Er moet in ieder geval één bronzen rijder zijn of een brons en zilveren rijder. Voor de brons/zilver ingedeelde coureurs gelden minimale rijtijden. Een gouden of Platina coureur in de Am klasse mag ook, maar dan gelden er maximale rijtijden.

Van de 16 deelnemers komen er maar liefst acht met een Ferrari naar Le Mans. Daarnaast zijn er vier Porsches, drie Aston Martins en de welbekende Chevrolet Corvette van Larbre Competition.

De 24 uur van Le Mans maakt deel uit van het FIA World Endurance Championship (WEC). Het is de belangrijkste en langste race, en een race die volledig op zichzelf staat. Er worden voor het FIA WEC dubbele punten verdient, maar niet alle deelnemers komen uit in het gehele kampioenschap. Sterker nog, de meeste deelnemers komen uit andere kampioenschappen. Er komen vijf deelnemers uit het WEC, daarnaast komen er zes uit de European Le Mans Series (ELMS), twee uit de Amerikaanse WeatherTech SportsCar Championship en twee uit de Aziatische Le Mans Series.

Zowel in hert FIA WEC als in de ELMS zijn tot nog toe pas twee races geweest, dus daar valt nog niet zoveel over te zeggen. Na de tweede plaats op Silverstone voor de no.98 Aston Martin, werd op Spa-Francorchamps gewonnen. In het FIA WEC kampioenschap gaan ze aan de leiding gevolgd door de no. 61 Clearwater Ferrari. In de European Le Mans Series is TF Sport met hun Aston Martin lekker op weg. Na winst op Silverstone en een tweede plaats op Monza gaat het team aan de leiding in het kampioenschap, gevolgd door JMW dat op Monza wist te winnen. De Beechdean Aston Martin staat na twee derde plaatsen ook derde in het kampioenschap.

In de andere twee kampioenschappen rijden de hier deelnemende wagens in andere klassen, waardoor het lastig is om vergelijkingen te maken. En voor zover er iets duidelijk geworden is na de testdag is het wel dat het weer een spannende race gaat worden waarbij de verschillen klein zullen zijn. Wij kijken er in ieder geval weer naar uit.

 

50. Larbre Competition – Corvette C7.R

Fernando Reese – Brazilië

Christian Philippon – Frankrijk

Romain Brandela – Frankrijk

 

Het in 1988 opgerichte team Larbre Competition is er natuurlijk ook weer bij. Sinds 2011 rijden ze met Chevrolette Corvette, eerst de C6 en later de C7. Er was één tussenjaar in de LM P2 klasse toen de C7 nog niet beschikbaar was voor de Am klasse. Het Larbre team wist Le Mans al vijf keer eerder in hun klasse te winnen. Hun laatste Le Mans overwinning was in 2012 in de Am klasse en in 2016 werden ze achtste. Fernando Reese was in 2016 nog voor Aston Martin Racing in de Pro klasse actief waar hij als zesde wist te finishen. Romain Brandela heeft sinds 2005 veel ervaring opgedaan in diverse GT klassen in Frankrijk maar ook de 24 uur van Spa en Le Mans heeft hij al eerder gereden. Christian Philippon is de coureur met de minste ervaring op deze auto, hij reed in 2016 nog wel de Le Mans Cup op Le Mans voor het team van Larbre.

 

54. Spirit of Race – Ferrari 488 GTE

Thomas Flohr – Zwitserland

Francesco Castelacci – Italië

Olivier Beretta – Monaco

 

Spirit of Race is één van de vele namen die door AF Corse wordt gebruikt. Officieel komt het team uit Zwitserland, waar het is opgericht door Amato Ferrari, tevens de oprichter van AF Forse. Flohr en Castelacci hebben een stapje omhoog gemaakt na hun deelname aan de Michelin GT3 Le Mans Cup vorig jaar. Castelacci reed éénmaal eerder de 24 uur van Le Mans, in 2015 wist hij niet te finishen met de no. 95 Aston Martin (GTE Am klasse). De Monegask Beretta reed al in 1996 z’n eerste Le Mans. Hij reed o.a. voor Oreca, Corvette Racing en AF Corse. Zes maal ging hij naar huis met een klasse winst, waarbij hij o.a. driemaal op rij wist te winnen met de Corvette samen met Jan Magnussen en Oliver Gavin (2004, 2005 en 2006).

 

55. Spirit of Race – Ferrari 488 GTE

Duncan Cameron – Groot Brittannië

Aaron Scott – Groot Brittannië

Marco Cioci – Italië

 

Vorig jaar was Duncan Cameron, die niet alleen de rekening betaald, maar ook de eigenaar van de auto is, erbij onder de vlag van AF Corse. Dit jaar rijd de no. 55 met de naam Spirit of Race op de auto, één van de vele andere namen die AF Corse gebruikt. Brits GT coureur Scott maakte vorig jaar z’n Le Mans debuut, ook op de no. 55 auto. Hij is vooral te vinden in de Britse GT racerij waar hij bijvoorbeeld in 2011 het Britcar Endurance Championship won. De ervaren Italiaan Cioci is een vaste kracht bij het team AF Corse. In 2014 was hij er voor het laatst bij op Le Mans. Dit word z’n vijfde deelname.

 

 60. Clearwater Racing – Ferrari 488 GTE

Richard Wee – Singapore

Alvaro Parente – Portugal

Hiroki Katoh – Japan

 

Clearwater Racing, een team gerund door AF Corse komt dit jaar met twee auto’s. Vorig jaar kwam Clearwater naar Le Mans na de winst in het Aziatische Le Mans Series GT kampioenschap. Wee heeft de afgelopen jaren vooral gereden in de Asia GT Series. Parente, regerend kampioen in de Pirelli World Challenge, komt voor de tweede keer naar Le Mans. In 2014 deelde hij de RAM Racing Ferrari met Matt Griffin, die dit jaar de no. 61 wagen rijd. Katoh was eenmaal eerder op Le Mans. In 2008 reed hij met de Terramos Courage LC70 mee in de LM P1 klasse.

 

61. Clearwater Racing – Ferrari 488 GTE

Weng Sun Mok – Maleisië

Matthew Griffin – Ierland

Keita Sawa – Japan

 

Deze tweede wagen van Clearwater Racing was er vorig jaar ook. Sun Mok en Sawa, die vooral bekend zijn van Aziatische kampioenschappen, maakten vorig jaar hun debuut met deze wagen. Griffin was toen te vinden op de no 55 AF Corse Ferrari met Duncan Cameron. Met Cameron won hij o.a. de 24 uur van Spa-Francorchamps. Griffin maakte in 2014 z’n Le Mans debuut met de RAM Racing Ferrari die hij o.a. deelde met Alvaro Parente. Dit wordt z’n vierde Le Mans.

 

62. Scuderia Corsa – Ferrari 488 GTE

Cooper MacNeil – Verenigde Staten

Bill Sweedler – Verenigde Staten

Townsend Bell – Verenigde Staten

 

Anders dan de naam doet vermoeden is Scuderia Corsa een Amerikaans team. Het team is in 2012 opgericht en maakte z’n debuut op Le Mans in 2015. Bij het debuut gingen ze met de derde plaats naar huis en vorig jaar werd de GTE Am klasse gewonnen door Sweedler en Bell met teamgenoot Segal. Dit jaar is MacNeil hun teamgenoot. MacNeil is een ervaren GT coureur, maar heeft maar tweemaal eerder de 24 uur van Le Mans gereden, in 2013 bij Larbre Competition en in 2014 als teamgenoot van Jeroen Bleekemolen op de Prospeed Porsche. Ze moesten toen noodgedwongen met z’n tweeën meedoen in de GTE Pro klasse nadat Bret Curtis kort voor de race ziek uitviel.

 

65. Scuderia Corsa – Ferrari 488 GTE

Christina Nielsen – Denemarken

Allessandro Balzan – Italië

Bret Curtis – Verenigde Staten

 

De Ferrari 488 GTE met startnummer 65 is de tweede auto van het Amerikaanse Scuderia Corsa team. De Deense Christina Nielsen wist in 2016 met dit team kampioen in de GTD klasse van het UnitedSportscar Championship te worden en ze reed vorig jaar ook in de Am klasse haar eerste Le Mans. Bret Curtis is sinds 2009 erg actief in de Verenigde Staten en vooral in de GT series. In 2014 reed hij zijn eerste Le Mans met o.a. Jeroen Bleekemolen als teamgenoot. Allessandro Balzan heeft ook al heel wat ervaring opgedaan in de Verenigde Staten waar hij in 2016 samen met Christina in dezelfde auto zat, echter hij is dit jaar wel een Le Mans rookie.

 

77. Dempsey Proton Racing – Porsche 911 RSR

Christian Ried – Duitsland

Marvin Dienst – Duitsland

Matteo Cairoli – Italië

 

Na een uitstapje vorig jaar naar de GTE Pro klasse is de Dempsey Proton Porsche nu weer terug in de Am klasse. En wel met een nieuwe line-up. Ried reed vorig jaar in de KCMG Porsche, die toen zijn team Proton werd gerund. Inmiddels is dit z’n achtste Le Mans. Dienst en Cairoli maken hun debuut. Cairoli, die bij het Porsche junior programma zit, komt uit de Porsche Super Cup. Hij won het Italiaanse Porsche Carrera Cup kampioenschap in 2014 en werd tweede in het Porsche Super Cup kampioenschap vorig jaar. Dienst heeft het Duitse F4 kampioenschap gewonnen in 2015, en vorig jaar reed hij met een Porsche GT3 in het ADAC GT kampioenschap.

 

83. DH Racing – Ferrari 488 GTE

Tracy Krohn – Verenigde Staten

Niclas Jöhnsson – Zweden

Andrea Bertolini – Italië

 

DH Racing uit Hong Kong heeft zijn uitnodiging voor deze editie van de 24 uur van Le Mans te danken aan het feit dat het team vorig seizoen de Asian Le Mans Series in de GT klasse wist te winnen. Tracy Krohn van o.a. Krohn Racing heeft zich op één of andere manier in het team ingekocht en zal dit jaar dus zijn twaalfde Le Mans gaan rijden. Niclas Jöhnsson is samen met Tracy de laatste 12 jaar altijd een vast duo geweest op o.a. Le Mans. Andrea Bertolini was in 2015 één van de coureurs op de SMP Ferrari in de Am klasse die de overwinning wist te behalen tijdens Le Mans.

 

84. JMW Motorsport – Ferrari 488 GTE

Robert Smith – Groot Brittannië

William Stevens – Groot Brittannië 

Dries Vanthoor – België

 

JMW Motorsport gaat ook al weer heel wat jaartjes mee in de motorsport, en ze zijn regelmatig op Le Mans te zien. Door een tweede plek in het eindklassement van 2016 in de ELMS kreeg het team dit jaar een uitnodiging. Robert Smith is een coureur met weinig of geen ervaring en reed alleen in 2016 enkele GT races. Ook de Belg Dries Vanthoor heeft weinig ervaring, maar in 2016 heeft hij wel mooie dingen laten zien in de Blancpain Series. William Stevens is de man met veel ervaring op deze auto ook al wordt het pas zijn tweede Le Mans. William begon in 2008 en kwam via de Formule Renault in de Formule 1 terecht waar hij 18 keer aan de start verscheen. In 2016 reed William Le Mans nog voor G-Drive in de LMP2 alwaar de auto als tweede eindigde.

 

86. Gulf Racing UK – Porsche 911 RSR

Michael Wainwright – Groot Brittannië

Ben Barker – Groot Brittannië

Nick Foster – Australië

 

Het Britse race team Gulf Racing UK was tijdens de 24 uur van Le Mans 2016 ook in deze klasse aanwezig en wisten toen als vijfde te eindigen. De auto rijd het hele seizoen mee in de FIA WEC maar ze wisten alleen op Silverstone punten te scoren. Michael Wainwright rijd sinds 2010 in diverse GT auto’s hoofdzakelijk in de ELMS. In 2016 reed hij het hele seizoen mee in de WEC en dus ook op Le Mans. Ben Barker zat in 2016 ook in deze auto maar meer als drie jaar GT ervaring heeft hij nog niet. Nick Foster is dit jaar voor het eerst op Le Mans en heeft verder weinig jaren race ervaring. 

 

88. Proton Competition – Porsche 911 RSR

Klaus Bachler – Oosterijk

Stéphane Lemeret – België

Khalid Al Qubaisi – Verenigde Arabische Emiraten

 

Het Proton Competition team komt dit jaar met twee auto’s aan de start van deze 24 uur van Le Mans. Deze auto wist in 2016 nog mooi als derde in deze klasse te eindigen.Klaus Bachler rijd sinds 2012 mee in de Porsche Supercup en werd in 2014 2de in de Am klasse tijdens de 24 uur van Le Mans voor het team van Proton Racing. De Belg Stéphane Lemeret is een echte GT rijder die sinds 1996 als 20 keer de 24 uur van Spa gereden heeft en zal dit jaar voor de eerste keer Le Mans gaan rijden, ervaring genoeg dus. Khalid Al Qubaisi is ook een echte Porsche rijder het wordt dit jaar zijn vijfde deelname en in 2016 zat hij ook al in deze auto. 

 

90. TF Sport – Aston Martin Vantage GTE

Salih Yoluc – Turkije

Euan Hankey – Groot Brittannië

Rob Bell – Groot Brittannië

 

TF Sport is het team van Tom Ferrier met ondersteuning van Aston Martin Racing. Ze rijden o.a. in het Britse GT Kampioenschap, waar ze in 2016 het kampioenschap wonnen met de Aston Martin Vantage GT3. Yoluc en Hankey rijden al langer samen voor TF Sport in o.a. de International GT Open en afgelopen jaar in de de GT3 Le Mans Cup. Ze wonnen in 2015 de 24 uur van Dubai in de SP3 klasse. Ze maken hun debuut op Le Mans. Bell is de man met Le Mans ervaring. Hij maakte zijn debuut in 2007, en reed tweemaal met Aston Martin in de GTE Pro klasse. Vorig jaar reed hij met de no. 61 Clearwater Racing Ferrari.

 

93. Proton Competition – Porsche 911 RSR

Patrick Long – Verenigde Staten

Abdulaziz Turki Al Faisal – Saudi Arabië

Michael Hedlund – Verenigde Staten

 

De nummer 93 Porsche is de tweede auto van het Proton Competition Team met Patrick Long als zeer ervaren coureur in deze auto. Patrick is dit jaar voor de 14de keer op Le Mans te zien. Patrick heeft al die jaren altijd in een Porsche 911 gereden en wist in 2004 de GT klasse te winnen. Abdulaziz Turki Al Faisal rijd dit jaar al weer zijn zesde Le Mans dat in tegenstelling tot Mike Hedlund die dit jaar zijn eerste Le Mans rijd. Michael heeft sinds 2012 veel in Amerika geracet in de GT klasse van het United SportsCar Championship.

 

98. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage GTE

Paul Dalla Lana – Canada

Pedro Lamy – Portugal

Mathias Lauda – Oostenrijk

 

Dit is de eerste van de twee deelnemende Aston Martin’s in de Am klasse. Daarop vinden we de oudgedienden Dalla Lana, Lamy en Lauda. Het is het derde jaar dat dit trio de auto bestuurd. Helaas wisten ze vorig jaar niet te finishen. Lamy, de veteraan van het trio, komt voor de 18de keer naar Le Mans. In 2012 won hij de Am klasse met Larbre Competition Corvette C6. In 2014 werd hij samen met Dala Lana, die voor de 5de keer start, tweede in het FIA WEC rijderskampioenschap in de GTE Am klasse. Voor Lauda is dit z’n derde Le Mans.

 

99. Beechdean AMR – Aston Martin Vantage GTE

Andrew Howard – Groot Brittannië

Ross Gunn – Groot Brittannië

Oliver Bryant – Groot Brittannië

 

Ook dit jaar is de no. 99 de Beechdean deelname, met aan boord uiteraard weer teameigenaar en mede oprichter van Beechdean Andrew Howard. Howard komt voor de tweede keer naar Le Mans. Ross Gunn rijd met Beechdean AMR in het Brits GT kampioenschap. Sinds 2015 is hij AMR fabrieksrijder na het winnen van hun ‘Evolution Academy’. Hij heeft veel ervaring de GT’s en won o.a. in 2015 het Brits GT4 kampioenschap met Beechdean. Dit wordt z’n debuut op Le Mans. Ook Bryant is een zeer ervaren GT coureur. Hij heeft al de nodige overwinningen op z’n naam o.a. in het Brits GT kampioenschap en de Blancpain Endurance Series. Hij maakte vorig jaar z’n debuut bij Team AAI in de GTE Am Corvette.

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt behalve, no. 62/65 (c) Scuderia Corsa, no. 90 (c) TF Sport, no. 54 (c) motors.all-free-photos.com.

 

 

Share

One thought on “Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2017, deel 1, de LM GTE-Am klasse.

Comments are closed.