De 85ste editie van de 24 uur van Le Mans is gewonnen door Porsche. Timo Bernhard, Brendon Hartley en Earl Bamber wisten met hun no. 2 Porsche 919 Hybrid 367 ronden af te leggen in 24 uur. Ho Pin Tung werd met de Jackie Chan DC Racing Oreca tweede algemeen, en winnaar van de LM P2 klasse. Samen met teamgenoten Oliver Jarvis en Thomas Laurent finishten ze op een ronde achter de winnende Porsche. Jan Lammers, Frits van Eerd en Rubens Barichello finishte met de no. 29 Racing Team Nederland Dallara op een mooie 11de positie (13 algemeen). Na een spannende laatste paar ronden wist John Adam met de no. 97 Aston Martin de no. 63 Corvette te verschalken en zo de winst te pakken in de LM GTE-Pro klasse. In de LM GTE-Am klasse ging de overwinning naar de no. 84 JMW Motorsport Ferrari van Robert Smith, Will Stevens en Dries Vanthoor.

Foto: Marco van de Bildt
Zo onvoorspelbaar als dat deze 24 uur van Le Mans verliep kon niemand van tevoren bedenken. Als iemand verteld zou hebben dat een paar uur voor de finish de grootste kans op de overwinning voor een LM P2 team zou zijn, zou niemand dat gelooft hebben. Toch was het de no. 38 Jackie Chan DC Racing Oreca van Ho-Pin Tung, Thomas Laurent and Oliver Jarvis die op dat moment aan de leiding ging. Pas een uur voor het einde kwam de no. 2 Porsche aan de leiding, om de overwinning te pakken. Voor Porsche was deze 19de overwinning, de derde op rij. Voor Timo Berhard en Earl Bamber is dit hun tweede overwinning en voor Brendon Hartley de eerste.

Foto: Marco van de Bildt
Des te opvallender was deze overwinning omdat de no.2 Porsche 919 omdat de wagen ruim een uur in de pist was voor reparaties aan de vooras en de voorste motor van het hybride systeem. Na de lange pitsstop kon worden aangevangen met de inhaalrace vanaf de 57ste positie. De enige andere LM P1 auto die de finish zag, de no. 8 Toyota TS050 van Sébastien Buemi, Anthony Davidson en Kazuki Nakajima finishte op de 9de plaats, en schoof een plekje op na de diskwalificatie van de no. 13 Vaillante Rebellion Oreca. Ook de no. 8 Toyota kende de nodige technische problemen waarvoor reparaties in de pist nodig waren. De vier andere LM P1 auto’s haalden de finish niet. De ByKolles auto kwam snel uit de startblokken, en ging toen snel de pits in, om daarna snel uit te vallen. Officieel werden er door de ByKolles auto maar 7 ronden afgelegd. De Toyota’s no. 7 en 9 vielen 20 minuten na elkaar uit in de nacht met technische problemen, de no 7 met koppelingsproblemen en de no. 9 had een lekke band na een aanrijding met een LM P2 auto, tijdens de rit naar de pits ontstond er zoveel schade dat de pits helaas niet gehaald werd.
De meest schrijnende uitvalbeurt was voor André Lotterer met de no. 1 Porsche. De wagen viel laat in de race met motorproblemen uit na lange tijd aan de leiding te hebben gelegen. Lotterer was zelfs niet meer in staat om de pits te halen. Er leek een sensationele ontknoping van de race te volgen nadat Thomas Laurent met de no. 38 Jackie Chan DC Racing Oreca aan de leiding kwam te liggen, een overall overwinning voor een LM P2 wagen. Het zou erom gaan spannen. Laurent gaf het stuur nog over aan Ho-Pin Tung voor de laatste stint, terwijl bij Porsche geen rijderswissel meer nodig was. Slechts een uur voor het einde wist Timo Bernhard met de no. 2 Porsche 919 de leiding te pakken. Bernhard bracht de Porsche over de finish, gevolgd door de no. 38 Oreca met de Nederlander Ho-Pin Tung aan het stuur, die daarmee tevens de overwinning pakte in de LM P2 klasse . De no. 13 Vaillante Rebellion finishte op de derde plaats, maar werd later gediskwalificeerd waardoor de no. 37 Jackie Chan DC Oreca van David Cheng, Tristan Gommendy en Alex Brundle naar de derde plaats opschoof. De derde plaats in de LM P2 klasse ging naar de no. 35 Signatech Alpine A470 van Nelson Panciatici, Pierre Ragues en André Negrão.

Foto: Marco van de Bildt
Frits van Eerd, Jan Lammers en Rubens Barichello hebben met de Racing Team Nederland Dallara een fantastische prestatie geleverd door niet alleen de race uit te rijden, maar ook nog eens op een geweldige 11de plaats in de klasse te finishen 13de algemeen). Voor Rik Breuker en Jeroen Bleekemolen verliep de 24 uur van Le Mans niet zo goed als ze van tevoren hadden gehoopt. De no. 49 ARC Bratislava Ligier van Breukers finishte op de 19de plaats in de klasse (45 algemeen) en op 2 ronden daarachter finishte de no. 43 Keating Motorsport Riley van Jeroen Bleekemolen op de 20ste plaats (47 algemeen).
Bij de LM P1 klasse vielen maar liefst vier van de zes deelnemers uit, terwijl bij de LM P2 klasse, waar veel meer uitvaller werden verwacht, er maar vier uitvallers waren op een veld van 25 deelnemers.
Na de race (en de podium ceremonie) werd de no. 13 Vaillante Rebellion Oreca gediskwalificeerd vanwege een overtreding van het homologatie reglement. Het team had een gat in het bodywork gemaakt bij de motor, om na eerder ontstane problemen de motor makkelijker te kunnen(her)starten. Terwijl de auto in Parc Fermé stond probeerde iemand van het team het gat te dichten omdat met dit, naar eigen zeggen ‘vergeten was te doen bij de laatste pitstop’. Dat is de tweede overtreding van de reglementen, en de derde is dat de auto dus blijkbaar niet op eigen kracht gestart kon worden.

Foto: Marco van de Bildt
De strijd in de LMP1 en LMP2 klasse was dit jaar erg spannend en onvoorspelbaar maar ook in de GTE Pro klasse werd de strijd tot in de laatste ronden van de race gestreden. Het was uiteindelijk de no. 97 Aston Martin Vantage GTE met Darren Turner, Jonathan Adam en Daniel Serra die de overwinning in deze klasse wist te behalen.
Jordan Taylor lag met de Corvette no. 63 tot drie ronden voor de finish aan de leiding, maar hij werd op de hielen gezeten door John Adam. Een eerste inhaalpoging in Arnage werd door Taylor nog afgeslagen, maar er was wel contact. Blijkbaar was er toch wat schade, want in de ronde die volgde kon Taylor niet goed in de chicane op het rechte stuk insturen, en al snel wist Adam met de stabielere snellere Aston Martin de leiding te pakken. Taylor, die inmiddels ook een lekke band had, zette nog alles op alles, maar kon niet voorkomen dat ook de no. 67 Ford GT van Harry Ticnknell, Andy Priaulx en Pipo Derani van Chip Ganassi Team UK er nog voorbij ging om de tweede plek te pakken. De Corvette eindigde uiteindelijk op een derde plaats. Het hele podium van deze klasse eindigde uiteindelijk na 24 uur racen in dezelfde ronde terwijl de nummers 4, 5 en 6 in deze klasse op maar één ronde achterstand finishte. Het hele veld van de GTE Pro klasse lag zeer dicht bij elkaar en dit zorgde ervoor dat het tot de finish zeer spannend bleef.

Foto: Marco van de Bildt
In de LM GTE-Am klasse ging de overwinning naar de no. 84 JMW Motorsport Ferrari van Robert Smith, Will Stevens en Dries Vanthoor gevolgd door Duncan Cameron, Aaron Scott en Marco Cioci met de no. 55 Spirit of Race Ferrari. De derde plaats ging naar de Scuderia Corse Ferrari van Cooper MacNeil, Bill Sweedler en Townsend Bell.
Met de overwinning van Porsche op Le Mans heeft het team zoveel punten verdient dat ze nu aan de leiding gaan in het kampioenschap. Tevens gaan Bamber, Hartley en Bernhard nu aan de leiding van het rijderskampioenschap met 83 punten.
Na hun overwinning in de LM P2 klasse zijn Jarvis, Laurent and Tung nu derde in het rijders kampioenschap met 50 punten (bij de LM P2 endurance trophy gaan aan de leiding met 90 punten).
De volgende race op de FIA World Endurance Championship (WEC) kalender is de 6 uur van de Nürburgring op 16 Juli.

Foto: Marco van de Bildt
UITSLAG
Pos. |
Klasse |
No. |
Team |
Coureurs |
Auto |
Ronden |
Verschil |
1 |
LM P1 |
2 |
Porsche LMP Team |
Timo Bernhard |
Porsche 919 Hybrid |
367 in 24:01:14.075 |
|
2 |
LM P2 |
38 |
Jackie Chan DC Racing |
Ho-Pin Tung |
Oreca 07 |
366 |
1 |
3 |
LM P2 |
37 |
Jackie Chan DC Racing |
David Cheng |
Oreca 07 |
363 |
4 |
4 |
LM P2 |
35 |
Signatech Alpine Matmut |
Nelson Panciatici |
Alpine A470 |
362 |
5 |
5 |
LM P2 |
32 |
United Autosports |
William Owen |
Ligier JS P217 |
362 |
5 |
6 |
LM P2 |
40 |
Graff |
James Allen |
Oreca 07 |
361 |
6 |
7 |
LM P2 |
24 |
CEFC Manor TRS Racing |
Tor Graves |
Oreca 07 |
360 |
7 |
8 |
LM P1 |
8 |
Toyota Gazoo Racing |
Sébastien Buemi |
Toyota TS050 Hybrid |
358 |
9 |
9 |
LM P2 |
47 |
Cetilar Villorba Corse |
Andrea Belicchi |
Dallara P217 |
353 |
14 |
10 |
LM P2 |
36 |
Signatech Alpine Matmut |
Romain Dumas |
Alpine A470 |
351 |
16 |
13 |
LM P2 |
29 |
Racing Team Nederland |
Rubens Barrichello |
Dallara P217 |
344 |
23 |
17 |
LM GTE |
97 |
Aston Martin Racing |
Darren Turner |
Aston Martin Vantage GTE |
340 |
27 |
18 |
LM GTE |
67 |
Ford Chip Ganassi Team UK |
Harry Tincknell |
Ford GT |
340 |
27 |
19 |
LM GTE |
63 |
Corvette Racing – GM |
Jan Magnussen |
Chevrolet Corvette C7.R |
340 |
27 |
26 |
LM GTE |
84 |
JMW Motorsport |
Robert Smith |
Ferrari 488 GTE |
333 |
34 |
28 |
LM GTE |
55 |
Spirit of Race |
Duncan Cameron |
Ferrari 488 GTE |
331 |
36 |
29 |
LM GTE |
62 |
Scuderia Corsa |
Cooper MacNeil |
Ferrari 488 GTE |
331 |
36 |
45 |
LM P2 |
49 |
ARC Bratislava |
Miroslav Konôpka |
Ligier JS P217 |
314 |
53 |
47 |
LM P2 |
43 |
Keating Motorsport |
Ben Keating |
Riley Mk. 30 |
312 |
55 |
GEDISKWALIFICEERD |
|||||||
LM P2 |
13 |
Vaillante Rebellion |
Nelson Piquet Jr. |
Oreca 07
|
364 |
De volledige uitslag is op onze Le Mans 2017 pagina terug te vinden.
/p>
One thought on “Porsche wint 24 uur van Le Mans, Ho Pin Tung tweede en LM P2 winnaar.”
Comments are closed.