De ACO, Automobile Club de L’Ouest, heeft op 4 februari j.l. in Parijs de deelnemers van o.a. de komende 85ste editie van de 24 uur van Le Mans bekend gemaakt. Het zijn 60 deelnemers die net als in 2016 verdeelt zijn in 4 verschillende raceklassen te weten de: LM P1 (6x), LM P2 (25x) , LM GTE-Pro (13x) en de LM GTE-Am (16x). Op de reserve deelnemerslijst staan dit jaar maar twee teams, en de “Garage 56” is dit jaar niet aanwezig. Voor het eerst in lange tijd staat er ook weer een Nederlands team op de startlijst en dat is Racing Team Nederland met o.a. Jan Lammers achter het stuur.
De LMP1 klasse is dit jaar weer kleiner geworden dan vorig jaar. Dit jaar staan er maar 6 deelnemers in deze klasse aan de start van de race. Door het stoppen van Audi in de LMP1 hybride klasse zal voor de overwinning van de 24 uur van Le Mans dit jaar gestreden worden tussen Porsche (2x) en Toyota (3x). In 2016 was het in de laatste ronde dat de Porsche nummer 2 die na 384 ronden de overwinning wist te behalen. De LMP1 privateers is met 1 deelnemer wel heel erg klein te noemen. Rebellion Racing die de voorgaande jaren ook in deze klasse aanwezig was heeft dit jaar zijn zinnen gezet op de LMP2 klasse waar ze met twee auto’s in mee zullen rijden.
De LMP2 klasse is dit jaar met 25 deelnemers wederom de grootste van de vier klassen. Dit jaar rijden er voor het eerst alleen maar gesloten prototypes mee, is het aantal chassisbouwers beperkt en is er maar één type motor (Gibson 4,2 liter V8) beschikbaar. Er wordt met vijf verschillende chassis gereden te weten: Oreca 07 (12x), Ligier JS P217 (7x), Dallara P217 (3x), Alpine 470 (2x) en Riley MK 30 (1x). De meeste deelnemers rijden het hele seizoen mee in het FIA World Endurance Championship (WEC) (10x) of de European Le Mans Series (12x). De 25 deelnemers in deze klasse zijn verdeeld over 11 verschillende nationaliteiten waarvan er sinds lange tijd nu ook een Nederlands team aan meerijd, te weten Racing Team Nederland. De winnaar van 2016, Signatech Alpine Matmut no. 36, is dit jaar natuurlijk ook weer van de partij. In deze klasse rijden tot nu toe al vier Nederlandse coureurs mee en dat zijn: Jeroen Bleekemolen (Keating Motorsports), Ho-Pin Tung (Jackie Chan DC Racing ) en natuurlijk Jan Lammers en Frits van Eerd in de knal gele Dallara P217 van het Racing Team Nederland. In deze klasse is nog ruimte genoeg voor meer coureurs van Nederlandse bodem.
De LM GTE-Pro klasse bestaat dit jaar uit 13 deelnemers en waarvan het grootste gedeelte uit de Verenigde Staten afkomstig is. De winnaar in deze klasse van 2016, de nieuwe Ford GT, is ook dit jaar weer met vier auto’s aanwezig en dit onder de vlag van het ervaren Chip Ganassi Racing. De nummer 66 Ford GT wist in januari al de 24 uur van Daytona te winnen. De Ferrari F 488 GTE zal in deze klasse drie maal aan de start verschijnen, terwijl de Aston Martin Vantage GTE, de nieuwe Porsche 911 RSR en natuurlijk de Chevrolet Corvette C7.R met ieder twee auto’s aanwezig zullen zijn. In deze klasse is ten opzichte van 2016 weinig veranderd maar als het goed is zullen we in 2018 hier ook weer het Duitse BMW zien rijden. Of de Ford GT in deze klasse dit jaar weer zo dominant kan zijn als in 2016 zal sterk afhankelijk zijn hoe de Balance of Performance op de verschillende merken wordt toegepast.
De LM GTE-Am klasse kent deze editie van de 24 uur van Le Mans 16 deelnemers, wat er drie meer zijn dan in 2016. De helft van alle deelnemers in deze klasse rijd in een Ferrari F488 GTE, deze auto was in 2016 alleen nog bestemd voor de LM GTE-Pro klasse. De Porsche 911 RSR zal met 4 auto’s, aan de start verschijnen terwijl de mooie Aston Martin Vantage GTE het er met drie moet doen. De bekende en gehoor strelende Corvette C6.R van Larbre Competition is natuurlijk ook weer van de partij. Wie er in deze klasse gaat winnen is net als in andere drie klassen een groot vraagteken want de race duurt tenslotte 24 uur en dan is snelheid alleen niet genoeg.