Na een dramatische ontknoping in de laatste ronde, waarbij de aan de leiding liggende Toyota TS050 no. 5 uitviel, is de 84ste 24 uur van Le Mans gewonnen door Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani met hun no.2 Porsche 919. Op de tweede plaats finishte de no. 6 Toyota TS050 van Stéphane Sarrazin, Mike Conway en Kamui Kobayashi. Loïc Duval, Lucas di Grassi en Oliver Jarvis moesten met hun no. 8 Audi R18 genoegen nemen met de derde plaats. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes en Stéphane Richelmi met de no. 36 Signatech Alpine A460-Nissan. De overwinning in de LM GTE-Pro klasse ging naar Joey Hand, Dirk Müller en Sébastien Bourdais met de no. 68 Chip Ganassi Ford GT. De best geklasseerde Nederlander is Nick de Bruijn. Met de no. 33 Eurasia Motorsport Oreca Nissan finishte hij met z’n team op de 9de positie, goed voor de 5de plaats in de LM P2 klasse.

Foto: Marco van de Bildt
De race ging om 15:00 uur van start vanachter de safetycar, vanwege de regen. De dreiging van regen bleef nog wel even, maar de rest van de race verliep droog. Eerder was er ook al de nodige regen gevallen tijdens de kwalificaties op donderdag. Voor een aantal teams betekende dit een start achteraan het veld omdat rijders ofwel de benodigde rondes in het donker niet hadden afgelegd danwel dat de tijd uitkwam boven 110% van de klasse pole tijd. Vanachter de safetycar duurde het uiteraard veel te lang, volgens het publiek, voordat het veld losgelaten werd.

Foto: Marco van de Bildt
De uiteindelijke ‘start’ van de race verliep zonder problemen, waarna zich een mooie strijd ontvouwde om de kopposities, alsof het om een sprintrace van een klein uurtje ging. Gaandeweg werd duidelijk dat de Audi’s de snelheid enigzins miste, en de strijd zou gaan tussen Toyota en Porsche. De Porsche no. 1 kreeg al redelijk snel te maken met technische problemen en viel terug. Uiteindelijk finishten Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber op de 13de plaats op 38 ronden achterstand. Ook bij de no. 7 Audi van André Lotterer, Marcel Fässler en Benoît Tréluyer waren er technische problemen zodat de achterstand opliep en al snel niet meer overbrugbaar leek. Nadat er bij de Audi no. 8 problemen waren werd een reparatie eerst op de no. 7 wagen ‘getest’, waarna bij de no. 8 wagen de reparatie sneller kon worden uitgevoerd.

De nummers 1, 2 en 3 in één beeld na 20 uur (Foto: Marco van de Bildt).
Vooraan aan de kop van het veld waren de verschillen klein tussen de beide Toyota’s en de Porsche no. 2 van Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani. De no. 5 Toyota Gazoo Racing TS050 bolide van Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima lag lange tijd aan de kop en allen de no. 2 Porsche kon volgen in dezelfde ronde. Toyota kon een groot voordeel halen uit de 14 ronden die ze in een stint konden rijden, terwijl de Porsche vaak eerder de pits moest opzoeken voor brandstof. Ongeveer en half uur voor het einde maakten beide auto’s een pitstop, die beter door Toyota werd gedaan. Banden werden er niet gewisseld, waarbij de banden van de Porsche een stint ouder waren. Het verschil tussen Kazuki Nakajima op de eerste plaats en Neel Jani op de tweede plaats was nu ongeveer 30 seconden en Toyota leek onderweg naar een overwinning.

De winnende Porsche no. 2 (Foto: Marco van de Bildt).
Maar toen sloeg het noodlot toe, in de een na laatste ronde zakte het tempo van de Toyota, en Nakajima viel stil, waarschijnlijk met turbo problemen, net voorbij de finish lijn aan het begin van de laatste ronde. Neel Jani kwam voorbij en pakte zodoende in de laatste ronde de koppositie en de overwinning voor Porsche. Nakajima wist nog de ronde af te maken op de elektrische motor, maar met 11 minuten was dit te langzaam, waardoor no. 5 Toyota niet eens geklasseerd werd. De no. 6 Toyota van Stéphane Sarrazin, Mike Conway en Kamui Kobayashi finishte als tweede achter de winnende Porsche 919. De derde plaats ging naar de no. 8 Audi R18 van Loïc Duval, Lucas di Grassi en Oliver Jarvis, op een achterstand van 12 ronden. Een schrale troost voor Audi dat er dit weekend eigenlijk niet aan te pas kwam.
Voor het FIA WEC kampioenschap werden dit weekend dubbele punten verdient. Porsche coureurs Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani vergroten hun voorsprong in het rijders kampioenschap. Ze hebben nu 94 punten tegen 55 voor Audi’s Loïc Duval, Lucas di Grassi en Oliver Jarvis. Het Toyota trio Stéphane Sarrazin, Mike Conway en Kamui Kobayashi volgen met 54 punten op de derde plaats. Bij de fabrikanten gaat Porsche aan de leiding met 32 punten voorsprong op Audi.
In de privateer klasse ging de eerste plaats naar Nicolas Prost, Nick Heidfeld en Nelson Piquet, Jr. met de no. 12 Rebellion Racing R-One met een 29ste plaats algemeen. De no. 13 wagen viel uit en ook de no. 4 ByKolles wagen zag de finish niet vanwege een flink aantal problemen, waaronder enkele brandjes. Over het geheel genomen waren er weinig uitvallers dit jaar. Van de 60 gestarte wagens wisten 44 zich te klasseren. Er zijn jaren geweest dat dat wel eens anders is.

Foto: Marco van de Bildt
In de LM P2 klasse ging de overwinning naar Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes en Stéphane Richelmi met de no. 36 Signatech Alpine A460-Nissan. Roman Rusinov, Will Stevens en René Rast finishten op de tweede plaats met de no. 26 G-Drive Racing Oreca, gevolgd door de no. 37 SMP Racing-BR01 van Vitaly Petrov, Victor Shaytar en Kiryl Ladygin op de derde plaats.

Nick de Bruijn’s Eurasia Motorsport Oreca Nissan en de G-Drive Racing Gibson Nissan van Giedo van der Garde (Foto: Marco van de Bildt).
Nick de Bruijn finishte met teamgenoten Pu Jun Jin en Tristan Gommendy met de no. 33 Eurasia Motorsport Oreca Nissan op vijfde plaats in de klasse waarmee hij de best geklasseerde Nederlander was. Jeroen Bleekemolen en teamgenoten Marc Goossens en Ben Keating kwamen als 15de in de klasse over de streep met de no. 48 Murphy Prototypes Oreca Nissan. Al vroeg in de race maakte het team de nodige (elektronische) problemen mee met de wagen, waardoor een goede klassering als snel niet meer mogelijk was. Dat Keating ook nog een keer in de rondte ging en de grindbak in had verder geen invloed op de race. Zowel Ho-Pin Tung als Giedo van der Garde kwamen niet aan de finish met respectievelijk de no. 35 Baxi Racing Alpine Nissan en de no. 38 G-Drive Racing Gibson Nissan.

Foto: Marco van de Bildt
In de LM GTE-Pro klasse gingen de overwinning en de derde plaats met overmacht naar de dit jaar terugkerende Ford GT’s. De no. 82 Risi Competizione Ferrari 488 van Giancarlo Fisichella, Toni Vilander en Matteo Malucelli finishte op de tweede plaats achter Joey Hand, Dirk Müller en Sébastien Bourdais met de no. 68 Chip Ganassi Ford GT. De derde plaats was voor Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Scott Dixon met de no. 69 Ford GT. Ook de vierde plaats werd ingenomen door een Ford GT (no. 66, Olivier Pla, Stefan Mücke en Billy Johnson).
Het is wel een overwinning waarover het laatste woord nog niet gezegd/geschreven is. Kritiek was er vooral op de Balance of Performance (BoP). Eerder bleef Ford achter bij de rest in de races tot nu toe en de Le Mans testdag, waarna er veranderingen in de BoP werden doorgevoerd. Al bij de eerste trainingen op Le Mans, waarbij de Ford’s een voorsprong bleken te hebben van vijf seconden op de concurrentie was de kritiek niet mals. Ford werd beschuldigd van ‘sandbagging’ en de ACO het verwijt dat geprobeerd werd om op een klassieke Ferrari vs. Ford strijd aan te sturen; Ferrari was de enige die de Ford’s kon bijbenen. Op een vrijdag voor de race werd zelfs nog een aanpassing in de BoP doorgevoerd, iets wat nooit eerder is vertoond. Na afloop van de race waren er over en weer protesten van Ford en Ferrari rondom niet functionerende leaderligths en prestaties die niet binnen bepaalde marges vielen. Een en ander is afgehandeld, er zijn wat straffen uitgedeeld, maar de volgorde van de klassering is ongewijzigd. Een ander punt van kritiek wat weer terug kwam was het feit dat Ford bevoordeeld zou zijn bij toelating tot Le Mans, de Ford GT was er wel als racewagen, maar een straat versie bestond nog niet ten tijde, en is ook nu feitelijk niet te koop.

Foto: Marco van de Bildt
De LM GTE-Am klasse werd een Ferrari feestje met een eerst en tweede plaats. De overwinning ging naar de no. 62 Scuderia Corse Ferrari van Bill Sweedler, Townsend Bell en Jeff Segal, gevolgd door de no. 83 AF Corse Ferrari van François Perrodo, Emmanuel Collard en Rui Agua. De derde plaats was voor Khaled Al Qubaisi, David Heinemeier-Hansson en Patrick Long met de no. 88 Abu Dhabi Proton Porsche op een ronde achterstand.
De volgende race van het FIA World Endurance Championship is de 6 uur van de Nürburgring van 22 t/m 24 Juli.

Het podium met de Porsche, Toyota en Audi coureurs. De winnende privateers van Rebellion Racing staan rechts (Foto: Marco van de Bildt).
UITSLAG
Pos. |
Klasse |
No. |
Team |
Coureurs |
Auto |
Ronden |
Verschil |
1 |
LM P1 |
2 |
Porsche Team |
Marc Lieb |
Porsche 919 Hybrid |
384 |
|
2 |
LM P1 |
6 |
Toyota Gazoo Racing |
Stéphane Sarrazin |
Toyota TS050 Hybrid |
381 |
3 |
3 |
LM P1 |
8 |
Audi Sport Team Joest |
Loïc Duval |
Audi R18 TDI |
372 |
12 |
4 |
LM P1 |
7 |
Audi Sport Team Joest |
André Lotterer |
Audi R18 TDI |
367 |
17 |
5 |
LM P2 |
36 |
Signatech Alpine |
Nicolas Lapierre |
Alpine A460 Nissan |
357 |
27 |
6 |
LM P2 |
26 |
G-Drive Racing |
Roman Rusinov |
Oreca 05 Nissan |
357 |
27 |
7 |
LM P2 |
37 |
SMP Racing |
Vitaly Petrov |
BR Engineering BR01 Nissan |
353 |
31 |
8 |
LM P2 |
42 |
Strakka Racing |
Nick Leventis |
Gibson 015S Nissan |
351 |
33 |
9 |
LM P2 |
33 |
Eurasia Motorsport |
Pu Jun Jin |
Oreca 05 Nissan |
348 |
36 |
10 |
LM P2 |
41 |
Greaves Motorsport |
Memo Rojas |
Ligier JS P2 Nissan |
348 |
36 |
18 |
LM GTE |
68 |
Ford Chip Ganassi Team USA |
Joey Hand |
Ford GT EcoBoost |
340 |
44 |
19 |
LM GTE |
82 |
Risi Competizione |
Giancarlo Fisichella |
Ferrari 488 GTE |
340 |
44 |
20 |
LM GTE |
69 |
Ford Chip Ganassi Team USA |
Ryan Briscoe |
Ford GT EcoBoost |
340 |
44 |
26 |
LM GTE |
62 |
Scuderia Corsa |
Bill Sweedler |
Ferrari 458 Italia GT2 |
331 |
53 |
27 |
LM GTE |
83 |
AF Corse |
François Perrodo |
Ferrari 458 Italia GT2 |
331 |
53 |
28 |
LM GTE |
88 |
Abu Dhabi-Proton Racing |
Khalid Al Qubaisi |
Porsche 911 RSR |
330 |
54 |
34 |
LM P2 |
48 |
Murphy Prototypes |
Ben Keating |
Oreca 03R Nissan |
323 |
61 |
NIET GEKLASSEERD |
|||||||
LM P1 |
5 |
Toyota Gazoo Racing*) |
Anthony Davidson |
Toyota TS050 Hybrid |
384 |
0 |
|
NIET GEFINISHT |
|||||||
|
LM P2 |
35 |
Baxi DC Racing Alpine |
David Cheng |
Alpine A460 Nissan |
234 |
150 |
|
LMP2 |
38 |
G-Drive Racing |
Simon Dolan |
Gibson 015S Nissan |
222 |
162 |
*) De no. 5 Toyota is niet geklasseerd omdat de laatste ronde (11 minuten) niet binnen de maximale tijd van 6 minuten werd afgelegd.