24 uur van Le Mans 2016: voorbeschouwing deel 4, de LM P1 klasse.

logo 24 uur van Le Mans 2016-2Na alweer bijna een jaar wachten en aftellen is het binnenkort weer zover. Le Mans is een week lang het centrum van de autosport wereld, met als hoogtepunt de 84ste 24 uur van Le Mans op 18 en 19 Juni. Deze race is tevens de belangrijkste race van het FIA World Endurance Championship. Voor het eerst in de geschiedenis van de 24 uur van Le Mans zullen er 60 wagens aan de start verschijnen. 180 coureurs uit 27 verschillende landen vertegenwoordigen teams van 19 verschillende nationaliteiten. Verdeeld over de vier verschillende prototype en GT klassen zal gestreden worden om overall en klasse overwinningen. Voor het FIA WEC kunnen dubbele punten verdient worden. Evenals in voorgaande jaren zullen we in een serie van vier artikelen vooruitblikken op de 84ste 24 uur van Le Mans. Vandaag is alweer het vierde en laatste deel van onze voorbeschouwing. we zullen de LM P1 klasse nader bekijken. In de voorgaande dagen keken we naar de LM GTE Am, de LM P2 en de LM GTE Pro klasse.

 

In de LM P1 klasse, wat dan de topklasse genoemd mag worden, hebben we dit jaar het schamele aantal van negen deelnemers. Vorig jaar waren dat er nog 14. Nissan heeft zich helemaal terug getrokken na hun ‘mislukte’ Le Mans van vorig jaar. De auto zag er geweldig uit, maar miste echt de snelheid, vooral ook omdat het hybride systeem niet functioneerde. Het is jammer dat zo’n mooie fabrikant met een geweldig initiatief, de front-engined wagen, eigenlijk wel heel snel de handdoek in de ring gooit.

Audi en Porsche, vorig jaar met drie wagens aanwezig, komen dit jaar maar met twee wagens. Beide teams voelen de gevolgen van het dieselschandaal van moederbedrijf Volkswagen in hun budgetten dit jaar. Zowel Porsche als Audi hebben de line-up van twee auto’s intact gelaten en de derde wagen af laten vallen. Dit, en de clash met Formule 1, betekend helaas voor de fans ook dat het trio met de winnende Porsche, Nico Hulkenberg, Nick Tandy en Earl Bamber, dit jaar niet in staat is om de titel te verdedigen.

Kijkend naar de drie fabrieks teams van Porsche, Audie en Toyota kunnen we zien dat Toyota duidelijk sneller is dan vorig seizoen. Maar dat was dan ook wel een dramatisch seizoen, en Toyota was de eerste om dat meteen toe te geven. Dit jaar zijn ze sneller, maar of dat voldoende is voor de winst. In Silverstone finishte de no. 6 wagen op de tweede plaats, maar in Spa waren de Toyota’s niet op het podium te vinden, hoewel ze er goed bij zaten in de kwalificatie, en in het begin van de race om de koppositie mee konden racen. Toyota zou ons kunnen verassen op Le Mans. Interessant is dat Alexander Wurz, die vorig jaar zijn actieve carrière beëindigde, als reserve rijder voor Toyota is ingeschreven.

Porsche moest, kijkend naar snelheid in de kwalificatie, op Silverstone Audi nog voor laten. De race werd echter door Porsche gewonnen vanwege de diskwalificatie van de Audi no. 7. Op Spa waren de beide Porsches de snelste in de kwalificatie, hoewel je daar niet precies weet of teams iets proberen voor Le Mans of zich ‘rustig houden’ om de concurrentie niet teveel te laten weten. In de race echter waren er technische problemen bij Porsche met het hybride systeem. Dit was voor Porsche reden om terug te vallen op het batterij/hybride systeem van vorig seizoen, wat de betrouwbaarheid ten goede zou moeten komen.

Van de Privé teams heeft Rebellion duidelijk de betere papieren, al was het maar omdat ze met twee auto’s aan de start verschijnen. Beide races werden door de no. 13 Rebellion gewonnen, gevolgd door de no. 12 zuster auto. Interessant genoeg finishte de no. 13 wagen zowel Op Silverstone als op Spa-Francorchamps op het podium. Dit kan nog interessant worden op Le Mans. Als Rebellion uit de problemen weet te blijven, wat zoiezo een belangrijke factor is, zouden ze voor een verassing kunnen gaan zorgen door op het podium te finishen.

Alle deelnemers in deze klasse rijden het volledige seizoen van het FIA World Endurance Championship (FIA WEC). Op Le Mans zijn voor het kampioenschap dubbele punten te verdienen. Porsche gaat daar aan de leiding, maar de verschillen zijn nu nog te klein om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar wie hier wint kan een (flink) gat slaan naar de concurrenten.

 

 no 1 Porsche c ultimatecarblog com

1. Porsche Team – Porsche 919 Hybrid

Timo Bernhard – Duitsland

Mark Webber – Australië

Brendon Hartley – Nieuw Zeeland

 

Porsche, dat dit jaar met twee wagens aan de start verschijnt, heeft de line-up intact gelaten. Voor dit trio wordt dit hun derde jaar voor Porsche. De no. 1 wagen is de wagen die het FIA WEC kampioenschap heeft gewonnen. Bij de de 24 uur van Le Mans finishte ze als tweede. Bernhard maakte in 2002 z’n debuut en won toen gelijk de GT klasse met de TRG Porsche. Met de Audi R15 TDi won hij in 2010 de LM P1 klasse met o. a Romain Dumas als teamgenoot. Webber reed tweemaal eerder voordat hij bij Porsche kwam al de 24 uur van Le Mans, tenminste, hij verscheen aan de start. In 1998 kwam hij met z’n Mercedes niet verder dan 19 ronden en in 1999 ging hij niet eens van start. De wagen ging al voor de start, vanwege een ontwerpfout, tweemaal over de kop. Hartley komt voor de vijfde keer aan de start. Hij reed eerder tweemaal voor Murphy Prototypes in de LM P2 klasse.

 

DSC05465

2. Porsche Team – Porsche 919 Hybrid

Romain Dumas – Frankrijk

Marc Lieb – Duitsland

Neel Jani – Zwitserland

 

Ook de tweede Porsche kent dezelfde line-up als vorig jaar. Ze finishten vorig jaar als vijfde. Dumas debuteerde in 2001 met een tweede plaats in de GT klasse met de Freisinger Motorsport Porsche. In 2010 won hij de 24 uur van Le Mans met de Audi R15 TDi met o.a. Timo Bernhard als teamgenoot, en in 2013 won hij met de Porsche 911 de GTE Pro klasse. Inmiddels is dit de 16de keer dat Dumas aan de start verschijnt. Lieb, die de GTE Pro klasse samen met Dumas won in 2013, maakte z’n debuut in 2003 reed al die tijd met Porsche. Hij heeft drie overwinningen op z’n naam staan in de GT2 en GTE Pro klasse. Jani is zeven keer van start gegaan op Le Mans. Voor Porsche reed hij voor Rebellion  Racing en de voorloper Speedy Racing Team Sebah. In 2011 was Jeroen Bleekemolen zijn teamgenoot, ze finishte toen op de zesde plaats. In het seizoen 2007-2008 won hij het A1GP kampioenschap voor Zwitserland.

 

DSC05361

4. ByKolles Racing Team – CLM P1/01 AER

Simon Trummer – Zwitserland

Pierre Kaffer – Duitsland

Oliver Webb – Groot Brittannië

 

Dit is het tweede jaar dat ByKolles naar Le Mans komt met de CLM P1/01 AER. Het Lotus project daarvoor van Kolles was niet zo succesvol, Le Mans werd zelf vrij laat afgezegd. Vorig jaar was een dramatische race, eerst werden ze niet geklasseerd vanwege het niet halen van de minimale afstand van 70% en later werden ze gediskwalificeerd vanwege problemen met het minimale gewicht. Trummer en Kaffer reden vorig jaar ook met deze auto, toen samen met Tiago Montero. Nu is Oliver Webb hun teamgenoot. Webb heeft tweemaal eerder Le Mans gereden. In 2013 werd hij bij zijn debuut derde met de Signatech Alpine in de LM P2 klasse. Voor Trummer wordt dit z’n tweede Le Mans, terwijl Kaffer al voor de tiende maal aan de start verschijnt. Z’n beste resultaat is de overwinning in de GT2 klasse in 2009 met de Risi Competizione Ferrari F430

 

 DSC05394

5. Toyota Gazoo Racing – Toyota TS050 Hybrid

Anthony Davidson – Groot Brittannië

Sébastien Buemi – Zwitserland

Kazuki Nakajima – Japan

 

De line-up van de no. 5 wagen is identiek aan vorig jaar. Toen reden ze met no. 1 vanwege het winnen van het FIA WEC kampioenschap. Alle drie de coureurs hebben Formule 1 gereden. Davidson is inmiddels bezig aan z’n vijfde jaar bij Toyota. Hij debuteerde in 2003, en dit wordt z’n 9de Le Mans. In 2009 reed hij met Jos Verstappen in de Lola Aston Martin LM P1, en in 2013 haalde hij zijn beste resultaat met een tweede plaats samen met Stephane Sarrazin en Sebastien Buemi in de Toyota TS 030. Ook Buemi is bezig met z’n met z’n vijfde jaar, al die tijd is hij teamgenoot van Davidson. Nakajima, die ook aan z’n vijfde jaar bezig is heeft o.a samen geren met Alexander Wurz en Nicolas Lapierre.

 

 DSC05382

6. Toyota Gazoo Racing – Toyota TS050 Hybrid

Stephane Sarrazin – Frankrijk

Mike Conway – Groot Brittannië

Kamui Kobayashi – Japan

 

Sarrazin en Conway vormden vorig jaar een team samen met Alexander Wurz. Wurz heeft z’n helm aan de wilgen gehangen, en z’n plaats is overgenomen door Kobayashi, vorig jaar nog reserve rijder voor Toyota. Sarrazin is bezig aan z’n vijfde seizoen voor Toyota. Eerder reed hij o.a. voor Peugeot en Pescarolo. Hij debuteerde in 2001 en komt inmiddels voor de 15de keer naar Le Mans. Z’n beste resultaat is driemaal een tweede plaats, tweemaal met Peugeot en in 2013 met Toyota. Conway komt uit de formule racerij en heeft zes jaar IndyCar gereden. In 2013 rijd hij voor G-Drive de 24 uur voor Le Mans en het FIA WEC in de LM P2 klasse, ze werden toen gediskwalificeerd bij de 24 uur van Le Mans. In het kampioenschap werden ze derde. In 2014 komt hij naar Toyota en rijd daar dat jaar het FIA WEC, en vanaf vorig jaar rijd hij ook de 24 uur van Le Mans. Vorig jaar finishten ze als 6de.

 

 DSC05434

7. Audi Sport Team Joest – Audi R18

Marcel Fässler – Zwitserland

André Lotterer – Duitsland

Benoit Tréluyer – Frankrijk

 

Ook bij Audi zijn zoals eerder gezegd de line-ups van de wagens ongewijzigd t.o.v. vorig jaar. Alle drie de rijders kwamen in 2010 naar Audi, sindsdien rijden ze in deze line-up, en daarmee wonnen ze de 24 uur in 2011, 2012 en 2014. Vorig jaar finishten ze als derde, ze moesten ze de no. 19 en no. 17 Porsche voor zich laten. Lotterer reed in 2009 eenmaal voor Kolles met de Audi R10, waar Charles Zwolsman zijn teamgenoot was. Fässler reed in 2006 zijn eerste Le Mans, terwijl Tréluyer in 2002 debuteerde. Dit seizoen kende een lastige start, bij de race in Silverstone werden ze gediskwalificeerd vanwege problemen met de bodemplaat, en bij de tweede race op Spa-Francorchamps vielen ze net buiten het podium, op de vijfde plaats.

 

 DSC05354

8. Audi Sport Team Joest – Audi R18

Lucas di Grassi – Brazilië

Loïc Duval – Frankrijk

Oliver Jarvis – Groot Brittannië

 

Ook de no. 8 Audi heeft dezelfde line-up als vorig jaar. Duval rijd vanaf 2012 voor Audi, daarvoor heeft hij driemaal voor Oreca-Matmut gereden. Zijn beste resultaat behaalt hij in 2013. Met Tom Kristensen en Allan McNish wint hij de 24 uur van Le Mans, en in hetzelfde jaar winnen ze ook het FIA WEC kampioenschap. Voor di Grassi wordt dit z’n vierde Le Mans, al die tijd voor Audi. De tweede plaats in 2014 is z’n beste resultaat. Jarvis debuteerde in 2010 met de Kolles Audi R10, waar hij Christijan Albers als teamgenoot heeft. In 2012 komt hij naar Audi waarmee hij meteen tweemaal op rij als derde finisht. Dit jaar komt hij voor de vijfde keer aan de start. Dit seizoen zijn ze redelijk van start in het FIA WEC. Op SIlverstone zagen ze de finish niet, maar de 6 uur van Spa-Francorchamps werd gewonnen.

 

 DSC05461

12. Rebellion Racing – Rebellion R-One AER

Nicolas Prost – Frankrijk

Nick Heidfeld – Duitsland

Nelson Piquet Jr. – Brazilië

 

Prost en Heidfeld deelde ook vorig jaar de wagen. Vanaf 2012 wordt de wagen al door hen gedeeld, tweemaal met Neel Jani en tweemaal met Mathias Beche. Beche heeft dit jaar plaats gemaakt voor Nelson Piquet Jr. Voor voormalig F1 coureur Heidfeld wordt dit z’n vijfde Le Mans, viermaal reed hij voor Rebellion, en z’n debuut in 1999 was met de AMG Mercedes waarmee Peter Dumbreck over de kop ging. Voor Prost wordt dit de zevende keer met de Rebellion LM P1 wagen. Daarvoor reed hij eenmaal voor de voorloper Speedy Racing Team Sebah, en hij debuteerde in 2007 met de Team Oreca Saleen in de GT1 klasse. De zeer ervaren Piquet reed eenmaal eerder op Le Mans, in 2006 met de Team Modena Aston Martin DBR9 in de GT1 klasse.

 

 DSC05353

13. Rebellion Racing – Rebellion R-One AER

Matheo Tüscher – Zwitserland

Dominik Kraihamer – Oostenrijk

Alexandre Imperatori – Zwitserland

 

Kraihamer en Imperatori reden vorig jaar ook met de no. 13 Rebellion. Imperatoiri maakte vorig jaar zijn debuut bij Rebellion, en reed eerder tweemaal voor KCMG in de LM P2 klasse. Kraihamer was een jaar eerder bij het team en komt voor de zesde keer naar Le Mans. Tüscher maakt dit jaar z’n debuut op Le Mans. Vorig jaar reed hij de laatste twee races van het FIA WEC voor Rebellion. Met twee derde plaatsen in de eerste twee races zijn ze goed aan het FIA WEC seizoen begonnen.

 

 

Garage 56 

 no 84 SRT41 OAK Racing c SRT41 Sausset Racing Team 41

84. STR41 by OAK Racing – Morgan Nissan

Frederic Sausset – Frankrijk

Christophe Tinseau – Frankrijk

Jean-Bernard Bouvet – Frankrijk

 

Na afwezigheid vorig jaar is er weer een Garage 56 deelname. Ditmaal is de ‘vernieuwende technologie’ gericht op de coureur. Sausset raakte zijn beide handen en voeten kwijt als gevolg van een bacteriële infectie. Een kleine kras op een vinger tijdens een vakantie zorgt voor de infectie. Sausset raakt in coma, en als hij bijkomt hebben de artsen z’n leven kunnen redden door beide handen en voeten te amputeren. De auto is zodanig aangepast dat hij alles kan doen wat nodig is als coureur. Maar de auto kan ook op de conventionele manier bestuurd worden door de teamgenoten van Sausset, Tinseau en Bouvet. Tinseau heeft al 11 keer eerder Le Mans gereden, de laatste keer in 2012 toen hij tweede werd in de LM P2 klasse. Ook Bouvet heeft Le Mans al meerdere malen gereden, 8 keer om precies te zijn, de laatste maal in 2006. Voor Sausset is dit z’n debuut op Le Mans. Voor de volledigheid dient nog vermeld te worden dat de wagen een aangepaste LM P2 wagen is en buiten mededinging meedoet.

 

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 1 (c) ultimatecarblog.com, no. 84 (c) SRT41 Sausset Racing Team 41.

 

Dit was het laatste deel van onze vierdelige voorbeschouwing. Als je alles nog eens terug wil lezen:

Deel 1, voorbeschouwing LM GTE Am klasse.

Deel 2, voorbeschouwing LM P2 klasse.

Deer 3, voorbeschouwing LM GTE Pro klasse.

Deel 4, dit deel, de LM P1 klasse.

 

 

 

Share