24 uur van Le Mans 2016: voorbeschouwing deel 3, de LM GTE Pro klasse.

Print Friendly, PDF & Email

logo 24 uur van Le Mans 2016-2Na alweer bijna een jaar wachten en aftellen is het binnenkort weer zover. Le Mans is een week lang het centrum van de autosport wereld, met als hoogtepunt de 84ste 24 uur van Le Mans op 18 en 19 Juni. Deze race is tevens de belangrijkste race van het FIA World Endurance Championship. Voor het eerst in de geschiedenis van de 24 uur van Le Mans zullen er 60 wagens aan de start verschijnen. 180 coureurs uit 27 verschillende landen vertegenwoordigen teams van 19 verschillende nationaliteiten. Verdeeld over de vier verschillende prototype en GT klassen zal gestreden worden om overall en klasse overwinningen. Voor het FIA WEC kunnen dubbele punten verdient worden. Evenals in voorgaande jaren zullen we in een serie van vier artikelen vooruitblikken op de 84ste 24 uur van Le Mans. In de derde aflevering van onze voorbeschouwingen kijken we naar de LM GTE Pro klasse. Eerder keken we al naar de LM GTE Am en de LM P2 klasse. Morgen volgt het vierde en laatste deel over de LM P1 klasse.

 

De GTE klasse is net als de afgelopen jaren onderverdeeld in de Pro en de AM klasse. De Pro klasse is voor professionele coureurs en die rijden in de nieuwste auto’s en dit jaar bestaat deze klasse uit 14 deelnemers en dat zijn er vijf meer dan in 2015. Opvallendste in deze klasse is de komst van de nieuwe Ford GT die maar liefst met 4 auto’s meerijd. Het bekende Amerikaanse Chip Gannassi Racing is het team wat met deze vier bloedmooie Ford GT’s mag gaan rijden. Het Italiaanse AF Corse zal dit jaar met de twee hagel nieuwe Ferrari’s 488 GTE aan de start verschijnen. De winnaars van 2015, Corvette Racing no. 64, in deze klasse is natuurlijk ook weer van de partij. Behalve de vier Ford GT’s, twee Corvette’s C7.R en twee Ferrari’s F488 zijn er ook nog drie Porsches 911 RSR en twee Aston Martin’s V8 Vantage aanwezig.

Van deze 14 deelnemers rijd de helft mee in het volledige seizoen van het World Endurance Championship waar de 24 uur van Le Mans een onderdeel van is. Winnaars van de WEC 2015 was de Porsche 911 RSR nummer 91 is dit jaar weer van de partij tijdens de 24 uur van Le Mans maar rijd niet mee in de WEC. Vijf teams, alle Amerikaans,  in deze klasse rijden het hele seizoen mee in het Amerikaanse United SportsCar Championship. Het zal weer zeer moeilijk zijn om van tevoren een winnaar aan te wijzen maar de Corvette C7.R is dit seizoen met een overwinning tijdens de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring al weer goed begonnen.

 

 no 51 Ferrari

51. AF Corse – Ferrari 488 GTE

Gianmaria Bruni – Italië

James Calado – Groot Brittannië

Alessandro Pier Guidi – Italië

 

Het Italiaanse team van Af Corse is met twee nieuwe Ferrari’s 488 GTE aanwezig in de deze Pro klasse. De nummer 51 Ferrari wist in 2015 nog derde te worden in de Pro klasse wel met een achterstand van zeven ronden op de winnende Corvette C7-R. Gianmaria Bruni is de enige coureur die vorig jaar ook in deze auto zat. Gianmaria zal dit jaar zijn 9de Le Mans rijden en heeft in deze klasse al drie keer gewonnen. James Calado rijd voor het derde jaar voor AF Corsa en was vorig jaar op nr 71 te vinden die als tweede eindigde tijdens de 24 uur van Le Mans. De Italiaan Alessandro Pier Guidi is al  sinds 2005 een GT coureur in diverse Europese GT kampioenschappen. Alessandro reed voornamelijk in een Ferrari en zal dit jaar zijn eerste Le Mans rijden.

 

 DSC00809

63. Corvette Racing GM – Chevrolet Corvette C7.R

Jan Magnussen – Denemarken

Antonia Garcia – Spanje

Ricky Taylor – Verenigde Staten

 

Corvette Racing is dit jaar er natuurlijk ook weer bij met twee auto’s in deze klasse. In 2015 crashte de Corvette met nummer 63 hard voor de race tijdens de kwalificatie en kon daardoor niet meerijden aan de 24 uurs race. Ricky Taylor rijd dit jaar zijn derde Le Mans en voor de tweede keer in een Corvette want in 2013 was hij een van de coureurs van Labre Competition die toen vijfde in de AM klasse werd. Jan Magnussen en Antonio Garcia zijn oude bekende op het Circuit de La Sarthe want beide coureurs hebben de race als drie keer gewonnen en hebben samen in totaal al  27 keer deelgenomen aan deze race. 

 

 DSC00809

64. Corvette Racing GM – Chevrolet Corvette C7.R

 Oliver Gavin – Groot Brittannië

Tommy Milner – Verenigde Staten

Jordan Taylor – Verenigde Staten

 

De Corvette met startnummer 64 wist in 2015 de 24 uur van Le Mans te winnen in deze Pro klasse. Het was voor de Brit Oliver Gavin zijn vijfde keer dat hij deze race wist te winnen voor het Corvette Racing . Tommy Milner rijd al weer voor de vijfde keer mee aan deze race en was vorig jaar net als Jordan Taylor een van de coureurs op deze winnende auto uit 2015. Corvette Racing maakte al een zeer goede seizoensstart door de 24 uur van Daytona met een één / twee te winnen en ook de 12 uur van Sebring op hun naam te schrijven.

 

no 66 Ford GT 

66. Ford Chip Ganassi Racing Team UK – Ford GT

Oliver Pla – Frankrijk

Stefan Mücke – Duitsland

Billy Johnson – Verenigde Staten

 

Ford pakt dit jaar groots uit met maar liefst 4 auto’s in deze klasse, met op iedere auto zeer ervaren coureurs. Deze Ford heeft ook de 12 uur van Sebring gereden maar eindigde toen op een teleurstellende 8ste plaats in de klasse. Oliver Pla rijd dit jaar zijn 9de Le Mans en voor de eerste keer in de GTE klasse. Oliver reed de afgelopen 8 jaar in de LMP2 en de LMP1 klasse en was vorig jaar nog te bewonderen in de Nissan GT-R LM Nismo. Stefan Mücke heeft ook al heel was ervaring op Le Mans en in de GT klasse. Stefan reed totaal al 8 keer voor het team van Aston Martin Racing en heeft dit jaar dus een overstap gemaakt naar Ford. Billy Johnson is de coureur met de minste ervaring , reed hiervoor voornamelijk in de VS voor BMW en zal dit jaar zijn Le Mans debuut maken.

 

 DSC05240

67. Ford Chip Ganassi Racing Team UK – Ford GT

Marino Franchitti – Groot Brittannië

Andy Priaulx – Groot Brittannië

Harry Tincknell – Groot Brittannië

 

De Ford GT met startnummer 67 bezorgde het Chip Ganassi Team de eerste overwinning met Ford en dat was tijdens de race op Laguna Seca in het United SportCar ChampionShip. Deze auto heeft ook een zeer ervaren rijdersbeztting. Marino Franchitti reed al 10 keer de 12 uur van Sebring en wist deze race twee te winnen, Le Mans echter wist hij na vijf deelnames nog niet te winnen. Andy Priaulx is een zeer ervaren coureur en reed hoofdzakelijk in een BMW. Le Mans reed hij echter pas twee keer maar hij was ook veelvuldig te zien in de V8 Supercar Series. Harry Tincknell is de jongste van de drie coureurs maar is ook erg snel zo wist hij in 2014 de LMP2 klasse te winnen met Jota Sport en vorig jaar was hij te zien in een Nismo GT-R LM Nismo.

 

 no 66 Ford GT

68. Ford Chip Ganassi Racing Team USA – Ford GT

Joey Hand – Verenigde Staten

Dirk Müller – Duitsland

Sébastien Bourdais – Frankrijk

 

De Ford GT met nr 68 heeft ook een drietal zeer ervaren coureurs aan boord. Joey Hand en Dirk Müller zijn beide echte BMW rijders en hebben veel races gereden in de American Le Mans Series en de United Sportcar Championship en vaak samen op één auto. Sébastien Bourdais is al sinds 1999 actief in de autosport en in dat jaar reed hij ook al zijn eerste 24 uur van Le Mans. Sébastien heeft totaal al 10 keer deelgenomen aan deze 24 uurs race en dit was in de meeste gevallen voor het LMP1 team van Peugeot. In 2012 was hij voor het laatst te zien in deze 24 uurs race.

 

 DSC05240

69. Ford Chip Ganassi Racing Team USA – Ford GT

Ryan Briscoe – Australië

Richard Westbroek – Groot Brittannië

Scott Dixon – Nieuw Zeeland

 

Ook de Ford GT met nummer 69 kent alleen maar zeer ervaren coureurs. Ryan Briscoe is actief in de autosport sinds begin 2000 en heeft sinds die tijd veel gereden en successen behaald in series zoals: IndyCar, Rolex Sportcars Series, V8 Supercars, American Le Mans Series en acht deelnames aan de 24 uur van Daytona maar pas twee de 24 uur van Le Mans. Richard Westbroek heeft al 9 keer de 24 uur van Daytona gereden en 4 keer de 24 uur van Le Mans waarvan de laatste vier keer voor Corvette Racing. Scott Dixon is een echte Amerikaanse racelegende die al heel veel successen heeft gehad in zoals 4 x 1ste in de Indycar series, 2 x de 24 uur van Daytona gewonnen en ook 1 x de Indy 500. Een auto met genoeg ervaring dus.  

 

 DSC05366

71. AF Corse – Ferrari 488 GTE

Davide Rigon – Italië

Sam Bird – Groot Brittannië

Andrea Bertolini – Italië

 

De nummer 71 Ferrari van AF Corse wist in 2015 nog als tweede in de GTE Pro klasse te eindigen tijdens de 24 uur van Le Mans, echter toen was het een Ferrari 458. Deze Ferrari 488 GTE auto rijd ook het hele jaar mee in de WEC waar het de eerste twee races wist te winnen en nu dus aan kop van het GTE Pro klassement rijd. Davide Rigon is één van de coureurs die in 2015 ook op deze auto reed en dit jaar al weer zijn derde Le Mans rijd voor het team AF Corse. Sam Bird reed in 2015 voor het team van G-Drive Racing en werd toen derde in de LMP2 klasse, ook voor Sam wordt het zijn derde deelname aan Le Mans. Andrea Bertolini was in 2015 te zien in de Ferrari 458 van SMP Racing in de GTE-Am klasse en werd toen met die auto eerste in de klasse. Dit jaar is hij na 4 jaar Le Mans rijden dus gepromoveerd naar de Pro klasse.  

 

DSC05418

77. Dempsey Proton Racing – Porsche 911 RSR

Richard Lietz – Oostenrijk

Michael Christensen – Denemarken

Philipp Eng – Oostenrijk

 

Deze Porsche 911 RSR van het Dempsey Proton Racing Team reed in 2015 nog in de LM GTE-Am klasse en wisten toen mooi op de tweede plek te eindigen. De bekende Amerikaanse acteur Patrick Dempsey die in 2015 zelf nog achter het stuur zat van deze auto, heeft aangegeven voorlopig te stoppen met racen. Deze Porsche 911 RSR zal ook het hele seizoen meerijden in het World Endurance Championship (WEC). De Oosterijker Richard Lietz rijd dit jaar zijn 10de Le Mans en hij wist deze race al drie keer eerder te winnen in een Porsche 911. Michael Christensen reed in 2015 voor de eerste keer mee aan de 24 uur van Le Mans en dat was toen ook in een Porsche 911 van het Team Manthey. Philipp Eng is de laatste jaren vooral actief in de GT autosport en de meeste tijd in een Porsche, de enige 24 uur race ervaring die hij heeft is twee keer een deelname aan de 24 uur van Dubai.

 

no 82 Risi Competizione Ferrari c Risi Competizione

82. Risi Competizione – Ferrari 488 GTE

Giancarlo Fisichella – Italië

Toni Vilander – Finland

Matteo Malucelli – Italië

 

Het Italiaans/Amerikaanse Ferrari team van Risi Competizione rijd dit jaar natuurlijk ook in een nieuwe Ferrari F488 op Le Mans. Het team rijd dit jaar ook mee in de United Sportcar  Championship waar het op dit moment vijfde in het klassement staat. Giancarlo Fisichella en Toni Vilander hebben op Le Mans al vijf keer samen in dezelfde Ferrari gereden en deze ook al twee keer gewonnen. In 2015 werden ze derde in de Pro klasse met de Ferrari nr 51 van AF Corse. Matteo Malucelli heeft zes keer eerder een poging gedaan om de 24 uur van Le Mans te winnen, waarvan de meeste keer in een Ferrari, maar is daar niet in geslaagd. Zijn laatste Le Mans was in 2013 ook voor het team van AF Corse samen met Giancarlo en Toni  maar toen met een zesde plek als eindresultaat.

 

DSC00810

91. Porsche Motorsport – Porsche 911 RSR

Patrick Pilet – Frankrijk

Kevin Estre – Frankrijk

Nick Tandy – Groot Brittannië

 

Porsche Motorsport rijd dit jaar niet mee in het World Endurance Championship en is dus alleen maar deze 24 uurs race actief. De Porsche met startnummer 91 eindigde vorig jaar op een vijfde plek in het Pro klassement. Patrick Pilet zat in 2015 in de 92 Porsche maar die wist toen de finish niet te halen. Het zal Patrick zijn 8ste Le Mans deelname zijn met een tweede plek als beste resultaat in het Pro klassement. Kevin Estre zat vorig jaar, tijdens zijn eerste 24 uur van Le Mans nog in een OAK LMP2 auto maar ook hij haalde het einde van de race niet. Nick Tandy was in 2015 één van de coureurs die de race overall wist te winnen in de LMP 1 Porsche 919 Hybrid. Voor Nick zal het dit jaar zijn vierde Le Mans deelname zijn. 

 

 DSC00810

92. Porsche Motorsport – Porsche 911 RSR

Frederic Makowiecki – Frankrijk

Jörg Bermeister – Duitsland

Earl Bamber – Nieuw Zeeland

 

De Porsche 911 RSR met startnummer 92 was vorig jaar ook op Le Mans maar kwam, na een flinke brand, toen niet verder dan de 14de ronde. Frédéric Makowiecki was in 2015 ook een van de coureurs op deze auto tijdens zijn 5de Le Mans race. Het beste resultaat voor Frederic was een 2de plek in de Pro klasse in 2013 toen in een Ferrari F458 voor het team van Luxury Racing.  Jörg Bermeister is van dit rijderstrio degene met de meeste ervaring. Jörg begon zijn race carrière al in 1992 en zal dit jaar al weer zijn 15de Le Mans rijden. Jörg is altijd te vinden in een Porsche en hij won Le Mans in 2004 voor het Amerikaanse White Lightning Racing. Earl Bamber reed in 2015 zijn eerste 24 uur van Le Mans en wist deze gelijk te winnen in de LMP1 klasse met een  Porsche 919 Hybrid.

 

 no 95 AMR Aston Martin Vantage c Aston Martin Racing

95. Aston Martin Racing – Aston Martin V8 Vantage

Nicki Thiim – Denemarken

Marco Sorensen – Denemarken

Darren Turner – Groot Brittannië

 

Aston Martin Racing rijd dit jaar met twee Aston Martin  V8 Vantage mee in deze klasse en dat is er helaas 1 minder dan in 2015. De auto met startnummer 95 eindigde vorig jaar als vierde in zijn klasse met een achterstand van zeven ronden. De coureurs op deze auto zijn alle drie bekend met deze auto, zo waren Nicki Thijm en Marco Sorensen ook de coureurs op deze auto en hebben ze dus beide al eerder de 24 uur van Le Mans gereden. Darren Turner rijd dit jaar al weer voor de veertiende keer deze race waarvan hij er 12 al verreden heeft in een Aston Martin en hij wist in 2007 en in 2008 deze race te winnen met Aston Martin DBR9  in de GT1 klasse. 

 

 DSC05476

97. Aston Martin Racing – Aston Martin V8 Vantage

Richie Stanaway – Nieuw Zeeland

Jonny Adam – Groot Brittannië

Fernando Rees – Brazilië

 

De  Aston Martin V8 Vantage met startnummer 97 wist in 2015 de finish van deze 24 uurs race niet te bereiken want al na 110 ronden was het afgelopen voor deze mooie en snelle auto. Het team ligt in het WEC klassement op dit moment met 15 punten op een vijfde plek. Richie Stanaway rijd dit jaar net als de Braziliaan Fernado Rees voor de tweede keer mee voor dit team aan deze race. In 2015 werden ze  6de in deze Pro klasse met de nummer 99 Aston Martin die dit jaar niet aanwezig is. De derde coureur op deze auto is Jonny Adam die dit jaar de 24 uur van Le Mans voor het eerst zal rijden. Adam heeft al wel heel wat jaren verdienstelijk gereden in een Aston Martin in het Britste GT kampioenschap. 

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt behalve, no. 95 (c) Aston Martin Racing, no. 82 (c) Risi Competizione.

 

 

Share

One thought on “24 uur van Le Mans 2016: voorbeschouwing deel 3, de LM GTE Pro klasse.

  1. Fantastisch leuke voorbeschouwing. Ik kijk er naar uit om aanstaande zaterdag voor het eerst de klanken van de nieuwe GT40 op te vangen (luisteren niet nodig vermoedelijk ;) )
    Is er geen foto beschikbaar van de nummer 92 Porsche? Er staat nu twee keer de nummer 91 afgebeeld.

Comments are closed.