24 uur van Le Mans 2016: voorbeschouwing deel 2, de LM P2 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

logo 24 uur van Le Mans 2016-2Na alweer bijna een jaar wachten en aftellen is het binnenkort weer zover. Le Mans is een week lang het centrum van de autosport wereld, met als hoogtepunt de 84ste 24 uur van Le Mans op 18 en 19 Juni. Deze race is tevens de belangrijkste race van het FIA World Endurance Championship. Voor het eerst in de geschiedenis van de 24 uur van Le Mans zullen er 60 wagens aan de start verschijnen. 180 coureurs uit 27 verschillende landen vertegenwoordigen teams van 19 verschillende nationaliteiten. Verdeeld over de vier verschillende prototype en GT klassen zal gestreden worden om overall en klasse overwinningen. Voor het FIA WEC kunnen dubbele punten verdient worden. Evenals in voorgaande jaren zullen we in een serie van vier artikelen vooruitblikken op de 84ste 24 uur van Le Mans. Gisteren hebben we gekeken naar de LM GTE Am klasse. Vandaag in het tweede deel bekijken we de LM P2 klasse. Morgen volgt dan de LM GTE Pro klasse en overmorgen het laatste van de vier delen, de LM P1 klasse.

 

De LMP2 klasse telt dit jaar 23 deelnemers en is hiermee de grootste groep van het totale startveld. Totaal rijden er binnen deze klasse 11 auto’s mee in de European Le Mans Series en 10 rijden er het hele seizoen mee in het FIA World Endurance Championship. De winnaars van de 24 uur van Le Mans 2015, KCMG, is natuurlijk ook weer aanwezig met hun Oreca 05-Nissan. Het meest voorkomende chassis is die van Ligier (9x) gevolgd door de Oreca 05 en 03 (7x) de overige merken zijn die van BR Engineering BR01, Alpine A460 , Gibson 015S en de Morgan LM P2. De meest voorkomende motor die in deze klasse wordt gebruikt is die, net als vorig jaar, van Nissan. Nissan levert aan totaal 20 auto’s hun kracht bron en de overige drie auto’s zijn voorzien van een Judd of Honda motor.

De winnaar van de 24 uur van Le Mans 2015 in deze klasse, KCMG, had er vorig jaar totaal 358 ronden voor nodig terwijl de nummers twee (Jota Sport) en drie (G-Drive Racing) in dezelfde ronde eindigde en dat na 24 uur racen, dat belooft weer wat voor dit jaar. In deze drukke klasse zien we ook vier Nederlandse coureurs rijden te weten: Ho-Pin Tung (Baxi DC Racing Alpine), Nick de Bruijn (Eurasia Motorsport), Guido van der Garde (G-Drive Racing) en natuurlijk Jeroen Bleekemolen (Murphy Prototypes). De eerste twee races in de WEC en de European Le Mans Series zijn inmiddels al verreden. In de WEC gaat het Mexicaanse RGR Sport by Morand aan de leiding en in de European Le Mans series is het G-Drive Racing, met o.a. Giedo v/d Garde,  die de meeste punten heeft. 

 

 no 22 SO24 by Lombard c elms AdrenalMedia com

22. SO24 by Lombard Racing – Ligier JS P2 Judd

Vincent Capillaire – Frankrijk

Olivier Lombard – Frankrijk

Jonathan Coleman – Groot Brittannië

 

Het team van SO24 (Sarthe Obejective 24) by Lombard Racing is in 2015 opgericht en heeft Le Mans als hun thuisbasis. Deze auto, een Ligier JS P2 – Judd, rijd dit jaar ook mee in de European Le Mans Series en staat na twee races op een zesde plaats. De 24 jarige Olivier Lombard rijd dit jaar voor de vierde keer Le Mans en wist de race in deze klasse in 2011 te winnen voor het team van Graves Motorsport. Voor Jonathan Coleman wordt het zijn eerste 24 uur van Le Mans nadat hij in 2014/15 actief was in de ELMS voor Pegagus Racing. De Fransman Vincent Capillaire reed in 2015 deze 24 uurs race in de mooie Alpine A450b voor het team van Signatech Alpine maar kwamen helaas niet verder dan ronde 110.

 

 no 23 Panis Barthez Compettiton c Panis Barthez Competition

23. Panis Barthez Competition – Ligier JS P2 Nissan

Fabien Barthez – Frankrijk

Timothe Buret – Frankrijk

Paul-Loup Chatin – Frankrijk

 

Dit jonge Franse team is opgericht in 2015 door Olivier Panis (Ex Formule 1 rijder), Fabien Barthez en Renaud Derlot. Het team rijd dit jaar ook mee in de ELMS zowel in de LMP2  als in de nieuwe LMP3 klasse. Fabien Bartez is een bekende Franse voetballer die van 1991 tot en met 2007 actief heeft gevoetbald. Fabien heeft de 24 uur van Le Mans één keer eerder gereden en dat was in 2015 uitkomend in de AM klasse. Timothe Buret is een jonge (21 jaar) Franse coureur die ook het hele seizoen meerijd in de ELMS maar zijn eerste Le Mans rijd dit jaar. Paul-Loup Chatin wist in 2014 de European Le Mans Series te winnen en dat jaar ook als derde in de LMP2 klasse de 24 uur van Le Mans te eindigen. Zowel in 2014 als in 2015 was hij coureur bij Signatech Alpine. 

 

 no 25 Algarve Pro Racing c Algarve Pro Racing Team

25. Alagarve Pro Racing – Ligier JS P2 Nissan

Michael Munemann – Groot Brittannië

Christopher Hoy – Groot Brittannië

Andrea Pizzitola – Frankrijk

 

Dit team is in 2010 opgericht door Stewart en Samatha Cox en dankt zijn deelname aan deze race door de terugtrekking van een ander team. De auto rijd ook het hele seizoen mee in de European Le Mans Series maar ze hebben tot nu toe pas 1 punt gescoord. In 2014 reed Micheal Muneman zijn eerste Le Mans en hij rijd sinds 2015 voor dit team. Christopher (Chris) Hoy is een zeer bekende atleet die met fietsen veel Olympische medailles en wereld titels heeft gewonnen. Chris is pas twee jaar actief in de autosport en zal zijn eerste Le Mans gaan rijden. Ook Andrea Pizzitola heeft geen Le Mans ervaring maar is als coureur al wel sinds 2010 lekker bezig. 

 

no 26 G-Drive Racing 

26. G-Drive Racing – Oreca 05 Nissan

Roman Rusinov – Rusland

Will Stevens – Groot Brittannië

Rene Rast – Duitsland

 

G-Drive Racing is dit jaar met twee auto’s in deze klasse aanwezig. De tweede auto is de nr: 38 Gibson 15S Nissan die in samenwerking met het Britse Jota Sport wordt gerund en waar o.a. Giedo v/d Garde op rijd. De nummer 26 van G-Drive Racing wist in 2015 de 24 uur van Le Mans als derde in zijn klasse te eindigen. Voor de Rus Roman Rusinov is het de 7de keer dat hij Le Mans rijd. Roman was ook al in 2015 één van de coureurs op deze auto die overigens vorig jaar ook de titel in het World Endurance Championship wist te pakken. Will Stevens vervangt op het laatste moment de al eerder aangekondigde Nathanaël Berthon. Will Stevens heeft in 2014 en 2015 Formule 1 gereden en was daarvoor actief in de Formule Renault 3.5 Series.  Rene Rast was vorig jaar nog in de LMP1 klasse met een Audi R8-etron Quatro te bewonderen en eindigde op de 7de plaats.

 

 DSC05400

27. SMP Racing BR Engineering – BR01 Nissan

Nicolas Minassian – Frankrijk

Maurizio Mediani – Italië

Mikhail Aleshin – Rusland

 

SMP Racing rijd net als in 2015 met twee auto’s mee in deze LMP2 klasse en tevens zien we beide auto’s terug in het hele seizoen van het World Endurance Championship. De wagen met nr. 27 wist in 2015 als zesde in de klasse te eindigen. De Fransman Nicolas Minassian rijd dit jaar voor de derde seizoen voor dit team en hij was ook één  coureurs die ook in 2015 op deze auto reed. De 46 jarige Fransoos heeft inmiddels al 16 Le Mans deelnames achter zijn naam staan. Maurizio Mediani rijd inmiddels al weer vier jaar voor SMP Racing en rijd al sinds 2003 aktief in voornamelijk GT klasses. Mikhail Aleshin reed in 2015 zijn debuut op Le Mans in de auto met nummer 37 van SMP Racing.

 

 DSC00826

28. Pegasus Racing – Morgan Nissan

Inès Taittinger – Frankrijk

Leo Roussel – Frankrijk

Rèmy Striebig – Frankrijk

 

Het Franse team is al sinds 2000 actief in de autosport. Sinds 2009 rijd het regelmatig mee in de European Le Mans Series en heeft al drie keer eerder de 24 uur van Le Mans gereden met in 2014 een 8ste plaats als beste resultaat. Van de drie Franse coureurs op deze auto is Leo Roussel degene met de meeste ervaring hij heeft met dit team al twee keer eerder Le Mans gereden, en was vorig jaar ook de teamgenoot van Ho Pin Tung. Remy Striebig en zijn vrouwelijke collega Ines Tattingenr zullen beide Le Mans voor de eerste keer rijden en hebben beide niet al te veel ervaring.

 

 DSC05352

30. Extreme Speed Motorsports – Ligier JS P2 Nissan

Scott Sharp – Verenigde Staten

Johannes van Overbeek – Verenigde Staten

Ed Brown – Verenigde Staten

 

Het Amerikaanse Extreme Speed Motorsport komt net als in 2015 met twee auto’s naar de 24 uur van Le Mans. Beide auto’s haalde vorig de finish en de no. 30 auto eindigde met een achterstand van 66 ronden op de winnende Porsche. Scott Sharp is in het verleden vooral actief geweest in de IndyCar Series en natuurlijk de Indy 500 waar hij 15 keer aan de start verschenen is, echter de 24 uur van Le Mans rijd hij pas voor de derde keer. Johannes van Overbeek en Ed Brown rijden het hele seizoen voor ESM en wisten eerder dit jaar al de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring te winnen in de no. 31 auto van het team. 

 

 DSC05453

31. Extreme Speed Motorsports – Ligier JS P2 Nissan

Chris Cumming – Canada

Rayan Dalziel – Groot Brittanië

Pipo Derani – Brazilië

 

Beide auto’s van Extreme Speed Motorsport zie we dit jaar terug in het World Endurance Championship. Het team is ook met 1 auto actief in de North American Endurance Cup (NAEC) en wisten daar dit jaar zowel de 24 uur van Daytona als de 12 uur van Sebring te winnen. In 2015 eindigde deze auto op een 7de plek tijdens de 24 uur van Le Mans. Pipo Derani zijn echte naam is eigenlijk Luis Felipe Derani en hij was vorig jaar tijdens Le Mans nog te zien in een Ligier JS P2-Nissan van het team van G-Drive Racing en werd nog knap 4de in de LMP2 klasse. Rayan Dalziel was in 2012 winnaar in de LM P2 klasse tijdens de 24 uur van Le Mans en hij deed dit voor het team van Starworks Motorsports in een HPD ARX –  03b. Chris Cumming reed in 2015 mee in een Ligier JS P2 HPD en deed dit voor het team van OAK Racing.

 

 no 33 Eurasia Motorsports Oreca 05 Nissan c Eurasia Motorsport

33. Eurasia Motorsport – Oreca 05 Nissan

Pu Jun Jin – China

Tristan Gommendy – Frankrijk

Nick de Bruijn – Nederland

 

Eurasia Motorsport bestaat 2003 en is sinds de oprichting al in vele series actief geweest zoals: Formule 3, BMW Pasific Series, Formule Master China series en in 2014 en 2015 in de Asian Le Mans Series. Dit jaar rijd het team mee in de ELMS maar tijdens de eerste race op Silverstone was het na 11 ronden al einde verhaal. Tristan Gommendy is de coureur met de meeste Le Mans ervaring hij reed deze race al zes keer eerder met in 2014 een 2de plek als beste resultaat. Pu Jun Jin en de Nederlander Nick de Bruijn rijden beide dit jaar hun eerste 24 uur van Le Mans race. Beide coureurs reden in 2015 ook al voor dit team in de European Le Mans Series en de Asian Le Mans series.

 

 no 34 Race Performance Oreca Judd c Race Performance Wolfgang Koepp

34. Race Peformance – Oreca 03R Judd

Nicolas Leutwiler – Zwitserland

James Winslow – Groot Brittannië

Shinji Nakano – Japan

 

Het uit Zwitserland afkomstige team is de enige in deze klasse die dit jaar met een Judd motor rijd. Het team dank zijn deelname door hun eerste plek in deze klasse tijdens het vorige seizoen van de Asian Le Mans Series. Het team reed al vaker in deze 24 uurs race mee, zo ook in 2013 met toen o.a Jeroen Bleekemolen als één van de coureurs. Nicolas Leutwiler reed in 2014 zijn eerste Le Mans voor het team van Pegasus Racing en eindigde toen op een 18 plek. Sinds 2015 racet Nicolas voor Race Performance. James Winslow rijd al 2004 en in 2014 was zijn eerste Le Mans voor het Engelse Greaves Motorsport. Shinji Nakano is al sinds 1992 actief in de autosport en heeft al 8 keer eerder mee gereden in de 24 uur van Le Mans met een 14de plek algemeen als beste resultaat. 

 

 DSC05360

35. Baxi DC Racing Alpine – Alpine A460 Nissan

David Cheng – Verenigde Staten

Ho Pin Tung – Nederland

Nelson Panciatici – Frankrijk

 

Het team van Baxi DC Racing Alpine is dit jaar een samenwerking aangegaan  met het Franse Signatech Alphine. Het team was de winnaar van de Asian Le Mans Series 2015/2016 in de LMP3 klasse en rijd dit jaar het hele seizoen mee in de WEC. David Cheng is sinds 2009 coureur en rijd de laatste paar jaar veel samen met Ho-Pin Tung. Voor de veelzijdige coureur Ho-Pin Tung is het al weer de vierde keer dat hij aan deze 24 uurs race deelneemt. Zijn beste resultaat  is in 2014, een 7de plek in de LMP2 klasse. De Fransman Nelson Panciatici is in 2005 zijn carrière begonnen in o.a Formule Renault 2.0 France. Nelson reed vier keer eerder Le Mans en deed dat voor het team van Signatech met in 2014 een derde plek in de LMP2 klasse als beste resultaat. 

 

 DSC05374

36. Signatech Alpine – A460 Nissan

Gustavo Menezes – Verenigde Staten

Nicolas Lapierre – Frankrijk

Stephane Richelmi – Monaco

 

Signatech Alpine reed in 2015 met dit nummer ook mee tijdens de 24 uur van Le Mans maar moest toen de race na 110 ronden verlaten. In 2015 reden ze met een open A450B,  terwijl het dit jaar een gesloten A460 model wordt. Gustavo Menezes rijd dit jaar zijn eerste Le Mans en heeft in 2014 en 2015 voornamelijk gereden in Amerika en in de Europese Formule 3 kampioenschap uitkomend voor het uit Nederland afkomstige team Van Amersfoort Racing. De coureur Stephane Richelmi zal net als Gustavo zijn eerste Le Mans rijden en hij is al sinds 2006 actief in diverse GT en Formule kampioenschappen. Nicolas Lapierre is de ervaren kracht binnen dit team hij zal dit jaar zijn 9de Le Mans rijden met in 2015 een eerste plek in deze klasse als beste resultaat. Nicolas reed in 2012 t/m 2014 in de LM P1 klasse voor Toyota.

 

 DSC05373

37. SMP Racing BR Engineering – BR01 Nissan

Vitaly Petrov – Rusland

Viktor Shaitar – Rusland

Kirill  Ladygin – Rusland

 

De nummer 37 auto en tevens de tweede auto van SMP Racing eindigde tijdens 24 uur van Le Mans in 2015 op de 13de plek. SMP Racing was vorig jaar ook terug te vinden in de GTE Am klasse.  De coureurs op deze BR01 Nissan zijn net als in 2015 alle afkomstig uit Rusland. Vitaly Petrov is al sinds begin 2000 actief in verschillende takken van de autosport maar kwam in 2015 na o.a. vijf jaar GP2 Series en drie jaar Formule 1 in de WEC terecht en zal dit jaar zijn tweede Le Mans rijden. Viktor Shaitar reed vorig jaar in de LM GTE-Am klasse mee in de WEC en wist toen in een Ferrari F458 Italia voor het SMP team de 24 uur van Le Mans te winnen. Kirill Ladygin is de coureur met de minste race ervaring, wel zal hij voor het derde opvolgende jaar  in deze klasse deelnemen voor het SMP team.

 

 DSC05372

38. G-Drive Racing – Gibson 015S Nissan

Simon Dolan – Groot Brittannië

Giedo van der Garde – Nederland

Jake Dennis – Groot Brittannië

 

De tweede auto van G-Drive Racing is een Gibson 015S – Nissan die op deze plek meerijd in nauwe samenwerking met succesvolle Britse Jota Sport. Deze auto rijd het hele seizoen mee in de European Le Mans Series en wisten de eerste race op het circuit van Silverstone met grote overmacht te winnen. Simon Dolan is oprichter en eigenaar van Jota Sport en heeft met dit team al vijf keer eerder Le Mans gereden met als beste resultaat een eerste plek in 2014 en in 2015 een tweede plek in de LMP2 klasse. Giedo van der Garde is bekend van o.a. zijn korte carrière in de Formule 1 maar heeft zijn beste resultaten geboekt in de jaren daarvoor in diverse GP2 series. Het mooie resultaat op Silverstone smaakt naar meer en zeker op Le Mans waar hij voor de eerste keer aan de start zal verschijnen. Jake Dennis zal net als Giedo zijn eerste Le Mans rijden zijn ervaring komt vooral uit zijn Formule 3 races in de jaren hiervoor.

 

 DSC00806

40. Krohn Racing – Ligier JS P2 Nissan

Tracy Krohn – Verenigde Staten

Niclas Jönsson – Zweden

Joao Barbosa – Portugal

 

Het Amerikaanse Krohn Racing rijd dit jaar al weer voor de 11 keer mee aan deze legendarische race. Krohn Racing is met hun opvallend groene Ligier JS P2, dit hele seizoen ook te bewonderen in de European Le Mans Series. Teameigenaar en coureur Tracy Krohn zal dit jaar het beste Le Mans resultaat, 2de plek in 2007, proberen te verbeteren en doet dit samen met zijn vaste tweede coureur de Zweed Niclas Jönson. Dit duo heeft dus al heel wat jaren ervaring op het Circuit de La Sarthe. Joao Barbosa is de laatste jaren vooral actief in het United SportCar Championship maar heeft tot nu toe al 14 keer deelgenomen aan de 24 uur van Daytona welke hij ook al drie keer wist te winnen. In 2015 reed hij ook al mee voor Krohn Racing maar eindigde toen zijn race op de 12 positie in de LMP2 klasse. Ervaring genoeg in deze snelle groene auto.

 

 no 41 Greaves Motorsport  Ligier Nissan c Greaves Motorsport

41. Greaves Motorsport – Ligier JS P2 Nissan

Memo Rojas – Mexico

Julien Canal – Frankrijk

Nathanaël Berthon – Frankrijk

 

Greaves Motorsport is de winnaar van de European Le Mans Series 2015 en heeft zodoende een uitnodiging voor de 24 uur van Le Mans 2016 gekregen. Greaves rijd dit jaar in een nieuwe Ligier JS P2  Nissan maar moest vorig jaar al na 71 ronden de 24 uurs race verlaten. Memo Rojas is een coureur met heel veel ervaring voornamelijk opgedaan in Amerika zo rijd hij al sinds 2007 de 24 uur van Daytona en heeft deze al drie keer gewonnen, maar Le Mans rijd hij dit jaar pas voor de eerste keer. Julien Canal wist Le Mans al drie keer te winnen te weten van 2010 t/m 2012 en dat was steeds voor het team van Labre Competition in de GTE klasse. Nathanaël Berthon was in 2014 en 2015 één van de coureurs voor het team van Murphy Prototypes met als beste finish een 5de plek in 2015. Dit rijd hij ook de eerste twee races in de WEC voor het team van G-Drive Racing en staan daar nu vierde mee in het klassement.

 

 DSC05396

42. Strakka Racing – Gibson 015S Nissan

Nick Leventis – Groot Brittannië

Danny Watts – Groot Brittannië

Jonny Kane – Groot Brittannië

 

Strakka Racing opgericht in 2007 rijd in 2008 zijn eerste 24 uur van Le Mans in een Aston Martin DBR9 maar vielen na 82 ronden al uit. In 2015 werd ook de finish niet gehaald. Dit jaar rijd dit Britse team ook mee in de WEC met een Gibson 15S-Nissan en wist op Silverstone nog 10 punten te pakken maar tijden de 6 uur van Spa Franchorchamp viel het team na 78 ronden uit. Het Britse rijderstrio op deze auto heeft totaal al 25 jaar Le Mans ervaring hebben al veel races met elkaar gereden. Nick Leventis is oprichter van het team en de twee andere coureurs, Danny Watts en Jonny Kane rijden ook al mee voor het team sinds de oprichting. Genoeg ervaring dus. 

 

 DSC05445

43 RGR Sport by Morand – Ligier JS P2 Nissan

Ricardo Gonzalez – Mexico

Bruno Senna – Brazilië

Filipe Albuquerque – Portugal

 

Het RGR Sport by Morand team is een rookie team wat dit jaar is opgericht door mede coureur Ricardo Gonzalez. Dit jonge team neemt dit jaar ook deel aan het FIA WEC met een Ligier JS P2, de race op Silverstone wisten ze te winnen en werden op Spa vierde en staan nu dus knap eerste in het LMP2 klassement. Ricardo Gonzalez wist in 2013 de 24 uur van Le Mans in de LMP2 klasse al te winnen en hij werd dat jaar ook al kampioen in het WEC voor het team van OAK Racing. Bruno Senna, de neef van Ayrton Senna,  zal dit jaar zijn al weer vierde Le Mans rijden. Verder is Bruno ook te zien in de FIA Formule E en de WEC. Filipe Albuquerque reed in 2014 en 2015 nog in de LMP1 klasse voor het team van Audi maar door het wegvallen van de derde Audi zal hij dit zijn derde Le Mans in de LMP2 klasse rijden. 

 

 DSC05370

44. Manor – Oreca 05 Nissan

Tor Graves – Thailand

Matthew Rao – Groot Brittannië

Roberto Mehri – Spanje

 

Het Britse Manor Motorsport in opgericht in begin jaren 90 en heeft sinds die tijd vooral in Formule auto’s gereden. Vanaf 2015 rijd het team mee in de F1 na overname van het Marussia F1 team. Het team wat nu meerijd in de WEC heeft niks te maken met het Manor F1 team. De jonge Brit Matthew Rao komt uit de Formule3  is een Le  Mans rookie. Matthew rijd ook het hele seizoen mee in de WEC waar het team nog geen goede indruk heeft achter gelaten. Tor Greaves zal zijn derde Le Mans rijden en hij heeft al vanaf 1993 veel ervaring opgedaan in vele Britse Formule en GT series. Roberto Mehri is al in vele series actief geweest zo is hij te zien geweest in: GP3, Formule 3, DTM, Formule Renault en Formule 1. Voor Roberto zal dit wel zijn eerste 24 uur van Le Mans worden.

 

 no 46 Thiriet Racing Oreca c elms AdrenalMedia

46. Thiriet by TDS Racing – Oreca 05 Nissan

Pierre Thiriet – Frankrijk

Mathias Beche -Zwitserland

Ryo Hirakawa –  Japan

 

Het is voor het Franse Thiriet by TDS Racing al weer de 5de keer dat het meerijd op Le Mans met in 2012 en 2014 een tweede plek als beste resultaat, vorig jaar was het na 208 ronden over. Dit jaar hebben ze 4 uurs race op Imola, tweede race in de ELMS, weten te winnen. Pierre Thiriet, eigenaar en coureur van het team, rijd dit jaar al weer zijn zesde Le Mans en is ook de enige van de drie die vorig jaar op deze auto reed. Mathias Beche reed van 2012 tot en met 2015 in de LMP1 klasse voor het Zwitserse Rebellion Racing. Ryo Hirakawa is een Japanse coureur die vanaf 2010 in Japanse series heeft gereden zoals Super GT, Super Formula en Japanse Formule 3. Dit jaar zal hij deelnemen aan het echte werk zoals de ELMS en natuurlijk de 24 uur van Le Mans.

 

 DSC00800

47. KCMG – Oreca 05 Nissan

Tsugio Matsuda – Japan

Matthew Howson – Groot Brittannië

Richard Bradley – Groot Brittannië

 

KCMG (KC Motorgroup) zijn de glorieuze winnaars van de 24 uur van Le Mans 2015 in de LM P2 klasse en zodoende ook recht hebben op een startbewijs voor deelname van de 24 uur dit jaar. De auto is dit seizoen verder niet actief in de WEC of ELMS. Matthew Howson en Richard Bradley zaten beide in 2015 ook op deze winnende auto en weten dus hoe het moet.  Bradley heeft de eerste twee races in de WEC gereden voor het team van Manor.  Tsugio Matsuda heeft ruime ervaring opgedaan in de diverse Japanse series en hij reed vorig jaar zijn eerste 24 uur van Le Mans in een van de drie GT-R LM Nismo LM P1 auto’s maar deze viel helaas na 115 ronden uit de race.

 

 DSC00819

48. Murphy Prototypes – Oreca 03R Nissan

Ben Keating –  Verenigde Staten

Marc Goossens – België

Jeroen Bleekemolen – Nederland

 

Het in 2012 door Greg Murphy opgericht Murphy Prototypes rijd dit jaar al weer voor de vijfde keer mee aan de 24 uur van Le Mans met in 2015 een mooie vijfde plek in de LM P2 klasse. Het team is dit jaar min of meer voor deze race overgenomen door het Amerikaanse Riley Motorsport die in eerste instantie als zevende, kansloos, op de reservelijst stond. Ben Keating bekend als eigenaar van Viper Exchange rijd ook dit jaar met zijn Viper GTS-R rond in de GTD klasse van de United Sportscar Championship en zal dit jaar voor de tweede keer Le Mans rijden. De ervaring binnen dit team komt van Marc Goossens en natuurlijk Jeroen Bleekmolen. Samen hebben deze twee coureurs 22 jaar 24 uur van Le Mans ervaring.  

 

 no 49 Michael Shank Racing Ligier Honda c 24 heures du Mans FB

49. Michael Shank Racing – Ligier JS P2 Honda

John Pew – Verenigde Staten

Oswaldo Negri Jr. – Brazillië

Laurens Vanthoor – België

 

Het Amerikaanse Micheal Shank Racing is de winnaar van het United Sportscar Championship 2015 en kreeg zodoende een startbewijs voor deze 24 uur van Le Mans. In dit Amerikaanse kampioenschap staat dit team met op dit moment hun Ligier JS P2 op een vijfde plek. Laurens Vanthoor heeft zijn ervaring vooral opgedaan in de Formule drie en de diverse GT series in 2015 reed hij zijn eerste Le Mans voor OAK Racing. De coureurs John Pew en Oswaldo Negri Jr zijn beide zeer actief in Amerikaanse series zoals Grand Am. In 2012 zat ze beide in dezelfde auto van Shank Racing toen deze de 24 uur van Daytona won. Beide coureurs hebben echter nog nooit de 24 uur van Le Mans gereden en Oswaldo crashte hard tijdens de Le Mans testdag van 5 juni j.l. 

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 22, no. 46 (c) elms/AdrenalMedia, no. 23 (c) Panis-Barthez Competition, no. 25 (c) Algarve Pro Racing Team, no. 33 (c) Eurasia Motorsport, no. 34 (c) Wolfgang Koepp/Race Performance, no. 41 (c) Greaves Motorsport, no. 49 (c) 24hr du Mans/Facebook.

 

 

Share