24 uur van Le Mans 2016: voorbeschouwing deel 1, de LM GTE Am klasse.

Print Friendly, PDF & Email

logo 24 uur van Le Mans 2016-2Na alweer bijna een jaar wachten en aftellen is het binnenkort weer zover. Le Mans is een week lang het centrum van de autosport wereld, met als hoogtepunt de 84ste 24 uur van Le Mans op 18 en 19 Juni. Deze race is tevens de belangrijkste race van het FIA World Endurance Championship. Voor het eerst in de geschiedenis van de 24 uur van Le Mans zullen er 60 wagens aan de start verschijnen. 180 coureurs uit 27 verschillende landen vertegenwoordigen teams van 19 verschillende nationaliteiten. Verdeeld over de vier verschillende prototype en GT klassen zal gestreden worden om overall en klasse overwinningen. Voor het FIA WEC kunnen dubbele punten verdient worden. Evenals in voorgaande jaren zullen we in een serie van vier artikelen vooruitblikken op de 84ste 24 uur van Le Mans. Vandaag beginnen we met het eerste van vier delen, de LM GTE Am klasse. Morgen volgt de LM P2 klasse en de dagen erna daarna de LM GTE Pro en LM P1 klasse.

 

De LM GTE categorie bestaat uit twee klassen, een Pro klasse en een Am klasse. In de Pro klasse is de keuze voor de coureurs helemaal vrij, terwijl in de Am klasse de zogenaamde amateur of gentleman rijders een plekje vinden. Er moet één Bronzen rijder zijn, en één Brons of Zilveren rijder. Er kan ook één Platina of Gouden coureurs worden ingezet, maar er gelden regels voor de maximale rijtijd, en voor de minimale rijtijd van de Bronzen/Zilveren rijders. De wagens zijn minstens van een jaar eerder dan die in de Pro klasse.

In de LM GTE Am klasse staan 13 wagens op de startlijst, waarvan vijf Ferrari’s. In deze klasse zijn nog geen 488 GTE’s te zien, maar de wagen van vorig jaar de 458 Italia GT2. Ook Porsche is goed vertegenwoordigd, zijn zijn er met vier wagens. Het veld wordt compleet gemaakt met twee Corvette’s en twee Aston Martins.

De Corvette van Team AAI is een opvallende. Vorig jaar kwam het Taiwanese team aan de start met een door Prospeed gerunde Porsche. In de Aziatische Le Mans Series heeft het team deelname verdient, maar een geschikte auto was er niet, en Prospeed bood uitkomst. Ook dit jaar is Prospeed betrokken, maar heeft het tea de beschikking over een Corvette C7.R. Corvette heeft wel wat invloed in dit team, wat ook al wel te zien is aan de samenstelling met o.a. O’Connell in de line-up.

Zoiezo is wel te zien dat in deze klasse o.i.v. geld her en der met rijders wordt geschoven. Zo wordt de KCMG Porsche gerund door Proton, team eigenaar Ried heeft daar een zitje, en de no. 89 Proton Porsche is feitelijk een Alex Job Racing WeatherTech Porsche geworden.

Op de startlijst staan geen Nederlanders in deze klasse. De Riley Motorsports Dodge Viper stond in eerste instantie op een vrij kansloze positie op de reservelijst. De Viper werd teruggetrokken van de lijst en de coureurs vonden een mooi zitje bij Murphy Prototypes in de LM P2 klasse.

Zes van de dertien deelnemers rijden het hele FIA WEC seizoen, en vier deelnemers zijn het hele seizoen actief in de European Le Mans Series. In het FIA WEC kampioenschap gaat de no. 98 Aston Martin aan de leiding, gevolgd door de no. 83 AF Corse. Beiden wisten een race te winnen. Larbre Competition neemt na twee derde plaatsen in de races, de derde plaats in in het kampioenschap. Het wordt lastig om kanshebber aan te wijzen in deze klasse, en dan hebben we nog niet gekeken naar de ranglijst bij de ELMS. Daar gaat de no. 99 Aston Martin aan de leiding na één overwinning en een vijfde plaats. De volgende deelnemer die ook de 24 uur van Le Mans rijd is de nummer vier op de ranglijst, de no 55 AF Corse.

Aston Martin staat er tot nog toe goed voor dit seizoen, nipt gevolgd door AF Corse. Beiden behoren toto de kanshebbers. Ook beide Corvette’s behoren zeker tot de kanshebbers. Team AAI hebben we nog niet in actie gezien en zou voor een verassing kunnen zorgen, hoewel ze bij de testdag nog niet de snelheid lijken te hebben. Bij Larbre Competition hebben ze een vervanger moeten zoeken voor de gecrashte Paolo Ruberti. Bij de testdag was invaller Nick Catsburg de snelste, niet alleen op de Larbre Corvette, maar voor de hele GTE Am klasse. Helaas gaat de voorkeur uit naar de Fransman Jean-Philippe Belloc.

 

 DSC05414

50. Larbre Competition – Chevrolet Corvette C7.R

Yutaka Yamagishi – Japan

Pierre Ragues – Frankrijk

Jean-Philippe Belloc – Frankrijk

 

Uiteraard is Larbre Compettiton er weer bij. na hun uitstapje twee jaar geleden is dit het tweede jaar dat ze de beschikking hebben over een Corvette C7. Ragues keert dit jaar terug bij Larbre, hij reed in 2014 voor Larbre met de LM P2 wagen. Dit wordt z’n tiende Le Mans.  Yamagishi is vier keer eerder gestart op Le Mans, maar is toch vooral bekend van de Japans GT racerij. Met deze veranderde line-up ten opzichte van vorig jaar probeert het team zich voor te bereiden deelname aan de GTE Pro klasse volgend jaar. Het team is in ieder geval goed aan dit seizoen begonnen, zowel in Silverstone als in Spa haalden ze het podium. Tot voor een week stond Paolo Ruberti bij de line-up. Het zou z’n tweede jaar bij Larbre, en z’n zevende deelname in totaal zijn. Bij een ongeval op Hockenheim maakte hij als rijder/coach een zware crash mee, waarbij hij enkele wervels brak. Hij zal er derhalve niet bij zijn deze Le Mans. Op Moment van schrijven is de vervanger nog niet bekend, maar de voorkeur lijkt uit te gaan naar Jean-Philippe Belloc. Vandaag, 9 juni, is inderdaad bekend gemaakt dat Belloc de plaats inneemt van Ruberti.

 

 DSC00813

55. AF Corse – Ferrari F458 Italia

Duncan Cameron – Groot Brittannië

Matthew Griffin – Ierland

Aaron Scott – Groot Brittannië

 

Net als vorig jaar is de no. 55 Ferrari van Duncan Cameron er weer bij. Cameron is succesvol zakenman en gentleman driver. Het opmerkelijke is wel dat hij niet alleen de rekening betaald maar tevens eigenaar is van de auto. Cameron en Griffin vormen al langer een team. ze wonnen o.a. de 24 uur van Spa-Francorchamps in 2013. Als teamgenoten wordt dit hun tweede Le Mans. Vorig jaar werden ze niet geklasseerd. Griffin reed daarvoor al eenmaal eerder Le Mans, in 2014 voor RAM Racing. Scott komt voor de eerste keer naar Le Mans. Hij is vooral te vinden in de (Britse) GT racerij. In 2011 won hij het Britcar MSA British Endurance Championship.

 

 no 57 team AAI Corvette c Team AAI

57. Team AAI – Chevrolet Corvette C7.R

Johnny O’Connell – Verenigde Staten

Oliver Bryant – Groot Brittannië

Mark Patterson – Verenigde Staten

 

De tweede Corvette in deze klasse is van Team AAI. Het is interessant om te zien dat het rijderstrio een Brit/Amerikaanse combinatie is. De eerder op de lijst vermelde Jun-San Chen (Taiwan), oprichter en eigenaar van Team IAA, is van de lijst. Ook dit jaar wordt het team gerund door Prospeed, maar dus niet met een Porsche, maar Corvette. Het team heeft de beschikking over het winnende GTE Pro chassis van vorig jaar. Mark Pattterson is de gentleman driver en investeerder. Vorig jaar reed hij in de LM P2 klasse met Murphy Prototypes z’n derde Le Mans. Bryant maakt dit jaar z’n debuut op Le Mans. Hij komt uit het Brits GT kampioenschap waar hij zeer veel ervaring heeft opgebouwd. O’Connel is de veteraan van het team. De Corvette fabrieks rijder komt voor de 15de keer naar Le Mans, de laatste keer is al wel weer even geleden, in 2010.

 

 no 60 Formula Racing c elms AdrenalMedia

60. Formula Racing – Ferrari F458 Italia GT2

Johnny Laursen – Denemarken

Christina Nielsen – Denemarken

Mikkel Mac – Denemarken

 

Het Deense team Formula Racing komt met een complete Deense line-up naar Le Mans. Het team wordt gerund door AF Corse, en heeft z’n startplaats verdient met het behalen van het GTE kampioenschap in de European Le Mans Series vorig seizoen. Mac en Laursen reden toen ook voor het team. Alle drie de rijders maken hun debuut op Le Mans, Nielsen is de eerste Deense vrouw die Le Mans gaat rijden. Vorig jaar reed ze in het United SportsCar Championship, en ook dit jaar zal ze daar te zien zijn, maar dan met de Scuderia Forsa Ferrari. Ze krijgt het druk dit jaar want het Team Formula Racing zal ook uitkomen in de European Le Mans Series.

 

 no 61 Clearweater Racing Ferrari c Clearwater Racing

61. Clearwater Racing – Ferrari F458 Italia GT2

Weng Sun Mok – Maleisië

Rob Bell – Groot Brittannië

Keita Sawa – Japan

 

Ook de wagen Clearwater Racing wordt gerund door AF Corse. Het Singaporese team ontving een uitnodiging voor Le Mans vanwege de winst in het Asian Le Mans Series GT kampioenschap. Dat kampioenschap werd gewonnen met een McLaren, en die bestaat niet voor de LM GTE klasse. AF Corse voorziet het team van het winnende chassis van 2014. De line-up is hetzelfde al bij het Asian Le Mans Series kampioenschap. Bell heeft Le Mans ervaring, hij reed o.a. voor Aston Martin. Sawa en Sun Mok zijn vooral bekend van de Aziatische kampioenschappen.

 

 DSC00791

62. Scuderia Corsa – Ferrari F458 Italia

William Sweedler – Verenigde Staten

Townsend Bell – verenigde Staten

Jeff Segal – Verenigde Staten

 

De Scuderia Corsa Ferrari is er dit jaar weer bij met hetzelfde rijderstrio als vorig jaar. Toen waren ze debutanten, en zeker niet onverdienstelijk. Ze finishten als derde in de klasse. De Zakenman Sweedler en Bell hadden eerder al veel samen gereden en gewonnen, o.a. de 12 uur van Sebring in 2012 (GTC klasse) en de 24 uur van Daytona en de North American Endurance Cup in 2014 (GTD klasse). Vorig jaar werden ze kampioen in de GTD klasse van het United SportsCar Championship. Segal reed o.a. in de Rolex Sports Car Series en de Continental Tire SportsCar Challenge, en was teamgenoot van Sweedler en Bell in 2014 bij hun overwinning op Daytona.

 

 DSC05364

78. KCMG – Porsche 911 RSR

Christian Ried – Duitsland

Wolf Henzler – Duitsland

Joël Camathias – Zwitserland

 

KCMG is dit jaar voor het eerst te zien in de GTE klasse. Vorig jaar werd de LM P2 klasse gewonnen. Daarna werd aangekondigd dat het team uit de LM P2 zou vertrekken naar de GTE Am klasse. Maar ook in de LM P2 klasse is een inschrijving van KCMG te vinden. De wagen wordt gerund in samenwerking met Proton, het team van Christian Ried. Voor Ried is dit z’n 7de Le Mans. Henzler verschijnt inmiddels voor de 8ste keer op Le Mans. Eerder reed hij o.a. voor Team Felbermayer Proton waarmee hij in 2010 de GT2 klasse won. De Zwitser Camathias heeft in Amerika Champ Cars gereden. In 2994 kwam hij terug naar Europa en reed o.a. de Le Mans Series en het FIA GT kampioenschap. Hij reed eenmaal eerder op Le Mans, in 2012 met de JWA-Avila Porsche in de GTE Am klasse.

 

no 83 Ferrari

83. AF Corse – Ferrari F458 Italia

Francois Perrodo – Frankrijk

Emmanuel Collard – Frankrijk

Rui Aguas – Portugal

 

De no. 83 AF Corse Ferrari heeft hetzelfde trio als vorig jaar aan boord. Zakenman en gentleman driver Perrodo, die voor de vierde maal aan de start verschijnt, heeft wederom als teamgenoten Aguas en de zeer ervaren Collard. Eerder reed hij met Prospeed in deze klasse, waar Collard ook zijn teamgenoot was, en sinds vorig jaar met AF Corse. Vorig jaar finishte dit trio net naast het podium op de vierde plaats. Voor Aguas wordt dit zijn vijfde Le Mans. Eerder reed hij formule wagens, o.a. Formule 3000 en Formula Nissan. Collard heeft inmiddels 21 keer eerder aan de start gestaan van Le Mans. Hij debuteerde in 1995 in een Larbre Competition Porsche, en heeft twee klasse overwinningen op z’n naam staan. In 2009 won met de Team Essex Porsche RS Spyder de LM P2 klasse, en eerder in 20013 met de Alex Job Racing Porsche in de GT klasse.

 

 DSC05381

86. Gulf Racing UK – Porsche 911 RSR

Michael Wainwright – Groot Brittannië

Adam Carroll – Groot Brittannië

Ben Barker – Groot Brittannië

 

Het team Gulf Racing UK komt uit de European Le Mans Series en maakt dit jaar z’n debuut in het FIA World Endurance Championship. Wainwright heeft Gulf Racing UK in 2011 opgericht samen met Roald Goethe. In datzelfde jaar maakte hij hij z’n debuut op Le Mans met Goethe in de Gulf AMR Aston Martin Vantage. Z’n race debuut was een jaar eerder bij de 24 uur van Dubai. In 2011 Barker heeft eerder voor het team gereden in 2014, en komt nu vanuit de Porsche Supercup weer terug. Carroll kennen we vooral vanuit de GP2 en de A1GP. Ook reed hij in de Blancpain Endurance Series.

 

 DSC05379

88. Abu Dhabi Proton Racing – Porsche 911 RSR

Khaled Al Qubaisi – Verenigde Arabische Emiraten

Patrick Long – Verenigde Staten

David Heinemeier Hansson – Denemarken

 

De Proton gerunde Porsche heeft sinds vorig jaar de toevoeging Abu Dhabi. Qubaisi, de gentleman driver, reed vorig jaar ook op de no. 88 Porsche. Hij maakte zijn Le Mans debuut in 2013 in  de JMW Ferrari, en dit is z’n derde jaar in de Porsche. Hij heeft tweemaal de 24 uur van Dubai gewonnen. Long gaat dit jaar inmiddels voor de 13de maal van start op Le Mans, voor de vierde maal voor een Proton team. Eerder reed hij o.a. voor IMSA Performance en Flying Lizard. Vorig jaar werd hij tweede met de Dempsey Proton Porsche, en bij zijn  debuut in 2004 won hij de GT klasse met de White Lightning Porsche. Heinemeier Hansson komt voor de vijfde keer aan de start bij Le Mans. Hij maakte z’n debuut in 2012  in de LM P2 OAK Racing Morgan. In 2013 werd hij daarmee tweede in de klasse, en in 2014 won hij met Aston Martin de GTE Am klasse. Interessant detail op z’n cv is dat hij in 2005 de prijs ‘beste hacker van het jaar’ won. Naast coureur is hij ook computer programmeur.

 

 DSC01661

89. Proton Competition – Porsche 911 RSR

Cooper MacNeil – Verenigde Staten

Leh Keen – Verenigde Staten

Marc Miller – Verenigde Staten

 

In de tweede Proton Porsche in deze klasse vinden we een compleet Amerikaanse line-up. Alex Job Racing runt deze WeatherTech Porsche samen met Proton Competition. In eerste instantie was deze Proton Porsche ingeschreven met Gianluca Roda als eerste coureur. Voor Cooper Mac Neil is dit z’n derde Le Mans, In 2014 moesten hij en Jeroen Bleekemolen noodgedwongen in de Pro klasse met z’n tweeën rijden, waarbij ze als vijfde in de klasse finishte. Ook voor Keen is dit z’n derde Le Mans, hij werd tweede in de GT2 klasse in 2010. Bronzen coureur is Marc Miller. Hij maakte z’n debuut vorig jaar met de Riley Motorsports Viper, en zou ook dit jaar weer samen met Jeroen Bleekemolen met die wagen rijden. Die wagen kwam op de reservelijst en werd uit de race teruggetrokken.

 

 DSC05397

98. Aston Martin Racing – Aston Martin V8 Vantage

Paul Dalla Lana – Canada

Pedro Lamy – Portugal

Mathias Lauda – Oostenrijk

 

De no. 98 Aston Martin is wederom voor het trio Dalla Lana, Lamy en Lauda. Het wordt bijna een traditie. Dalla Lana en Lamy rijden al langer samen, en Lauda maakte vorig jaar z’n Le Mans debuut. Voor Dalla Lana is dit de vierde keer. In 2014 werd hij samen met Lamy tweede in het FIA WEC rijderskampioen in deze klasse. Lamy is de veteraan van het trio. Dit wordt de 17de keer dat hij erbij is. In 2012 won hij met Larbre Competition de GTE Am klasse en hij werd drie keer tweede. Tweemaal met Peugeot in de LM P1 klasse en in 1998 met de Team Oreca Viper werd hij tweede.

 

 no 99 AMR Aston Martin Vantage c Aston Martin Racing

99. Aston Martin Racing – Aston Martin V8 Vantage

Andrew Howard – Groot Brittannië

Liam Griffin – Groot Brittannië

Gary Hirsch – Zwitserland

 

De no. 99 Aston Martin is de Beechdean deelname. Voor teameigenaar Howard wordt dit z’n debuut op Le Mans. Ook voor Brits GT race winnaar Griffin wordt dit z’n debuut. Hij won vorig jaar wel met Howard samen het voorprogramma op Le Mans met de Aston Martin, en hij reed vorig ook enkele FIA WEC races. Tweevoudig European Le Mans Series kampioen Hirsch komt voor de derde keer aan de start bij de 24 uur. De eerste twee keer reed hij in de LM P2 klasse.

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 57 (c) Team AAI, no. 60 (c) elms/AdrenalMedia, no. 61 (c) Clearwater Racing, no. 99 (c) Aston Martin Racing.

 

 

Share