United SportsCar Championship: Extreme Speed Motorsport wint 12 uur van Sebring.

Print Friendly, PDF & Email

logo IMSA 12 uur van Sebring 2016De 64ste editie van de 12 uur van Sebring is gewonnen door Scott Sharp, Ed Brown, Johannes van Overbeek en Pipo Derani met de Tequila Patron Extreme Speed Motorsport Ligier JS PS-2. In de Prototype Challenge klasse ging de overwinning naar de CORE Autosport ORECA FLM van Jon Bennet, Colin Braun en Mark Wilkins. Renger van der Zande finishte op de derde plaats in de PC klasse. Tommy Milner, Oliver Gavin en Marcel Fässler finishten met hun no. 4 Corvette C7.R op de eerste plaats in de GTLM klasse. De overwinning in de GTD klasse was voor de van pole vertrokken no. 63 Scuderia Corsa Ferrari 488 GT van Christina Nielsen, Alessandro Balzan en Jeff Segal. Jeroen Bleekemolen en Nick Catsburg finishten op respectievelijk de 12de en 13de plaats.

 

Het Tequila Patron Extreme Speed Motorsport Honda team pakt met het winnen van de 64ste 12 uur van Sebring, na de 24 uur van Daytona de tweede overwinning in het IMSA WeatherTech United SportsCar Championship op rij. De endurance klassieker, de 12 uur van Sebring, is de tweede race van het  kampioenschap, en tevens de tweede race van het North American Endurance Championship.

In het North American Endurance Championship gingen de punten van de eerste twee segmenten, na vier uur en na 8 uur, naar de no. 5 Action Express Mustang Sampling Corvette van Christian Fittipaldi, Joao Barbosa en Filipe Albuquerque. Ze finishten uiteindelijk als derde achter de no. 31 Action Express Corvette DP van Dane Cameron, Eric Curran en Scott Pruett. de overwinning ging zoals gezegd naar Scott Sharp, Ed Brown, Johannes van Overbeek en Pipo Derani met de Extreme Speed Motorsport Ligier.

 

Winnaar Sebring 2016 ESM Ligier Honda

Foto: (c) imsa.com

In de kwalificatie moest Pipo Derani de Michael Shank Racing Ligier van Olivier Pla nog voor zich dulden, maar in de race was het Derani die, met name in het laatste deel van de race, de hoofdrol voor zich opeiste. Met nog ongeveer een kwartier te gaan kwam Derani de pits uit op de vierde positie na de laatste full course yellow. Derani had meer tijd nodig omdat ook de beide linkerbanden werden vervangen terwijl de concurrentie alleen benzine meenam. De keuze voor nieuw rubber bleek de goede te zijn. Derani ging als een speer en met nog vijf minuten op de klok passeerde hij Dane Cameron en kwam hij op de koppositie terecht.

Eerder in de race werd voor de meeste teams de strategie aardig door de war gegooid. De dreiging van regen was er als vroeg in de race, maar de grote hoeveelheden regen in combinatie met onweer zorgde voor de rode vlag, de race werd 2 uur en een kwartier stil gelegd, en hervat met nog zes en een half uur te gaan. De laatste keer dat de race stil gelegd werd vanwege regen was in 1995.

 

In de Prototype Challenge (PC) klasse ging de overwinning naar de CORE Autosport ORECA FLM van Jon Bennet, Colin Braun en Mark Wilkins. Ongeveer halverwege de race kwam Colin Braun aan de leiding met de no. 54 wagen, om de tweede helft van de race te domineren. Alleen de no. 52 PR1/Mathiasen Motorsports ORECA FLM09 van Tom Kimber-Smith, Robert Alon en Jose Gutierrezkon nog enigzins in de buurt blijven, met Kimber-Smith achter het stuur. Kort voor het einde van de race ging Kimber-Smith aan de leiding, maar net voor de laatste full course yellow wist Braun hem te passeren voor de overwinning. Kimber-Smith finishte als tweede op 1,2 seconde achterstand. Renger van der Zande, Alex Popow en David Heinemeier Hansson kenden met hun no. 8 Starworks Motorsport ORECA FLM09 de nodige problemen met een gebroken wielophanging vroeg in de race. O.a. door een geweldige laatste stint van Renger van der Zande wist het team toch nog als derde te finishen.

 

In de GTLM klasse was er ook voor Corvette Racing de tweede overwinning op rij. wederom finishen Tommy Milner, Oliver Gavin en Marcel Fässler met hun no. 4 Corvette C7.R op de eerste plaats net als eerder bij de 24 uur van Daytona. Het verschil met de no. 3 Corvette was ditmaal wel opvallend veel groter. Jan Magnussen kwam in de eerste bocht in aanraking met Kevin Estre met de no. 911 Porsche RSR terwijl ze streden om de koppositie. Ze gingen er hard af, wat zorgde voor een full course yellow.

 

Foto: (c) imsa.com

Foto: (c) imsa.com

Het grootste deel van de race was er een mooie strijd vooraan met o.a. de Corvettes en de BMW’s. Ook de Ferrari’s en de Ford GT’s kwamen goed mee, en in de regen vielen de Porsches op in positieve zin. Op negen en een half uur in de race werd de leidende BMW van Lucas Luhr gepasseerd door Tommy Milner met de Corvette. Hij gaf de leiding niet meer uit handen, behalve rondom de pitstops. Achter de winnende Corvette kwam Dirk Werner met de van pole gestarte no. 25 BMW Team RLL BMW M6 GTLM als tweede over de streep op een achterstand van 2,9 seconde. De derde plaats was voor Earl Bamber, Frederic Makowiecki en Michael Christensen met de no. 912 Porsche 911 RSR.

 

De overwinning in de GTD klasse was voor de van pole vertrokken no. 63 Scuderia Corsa Ferrari 488 GT van Christina Nielsen, Alessandro Balzan en Jeff Segal. Negen minuiten voor de finish pakte Balzan de leiding in de race, om als eerste te finishen met een verschil van 2,3 seconde op Jens Klingmann met de no. 96 Turner Motorsport BMW GT3. De derde plaats was voor John Potter, Andy Lally en Marco Seefried met de no. 44 Magnus Racing Audi R8 LMS GT3.

De beide Nederlanders in deze klasse kenden een moeizame race. Jeroen Bleekemolen finishte met Ben Keating en Mark Miller in de no. 33 Viper als twaalfde. Al vroeg waren er problemen met tractie controle en ABS, en met Bleekemolen in de auto brak de aandrijfas. De reparaties zorgden voor een achterstand van vijf ronden, iets wat in een competitieve klasse als deze bijna niet meer goed te maken is. Op één plaats daarachter, dertiende, finishte Nick Catsburg met de no. 540 Black Swan Porsche. De wagen was door Pappas als 18de gekwalificeerd, en Pappas was ook de startende rijder. Catsburg was niet tevreden met de strategie en de beslissingen die tijdens de race werden genomen, en al in het begin van de race werd er veel tijd verloren.

De volgende race is de SportsCar Grand Prix op het straten circuit van Longbeach op 15 en 16 April.

 

podium 12 uur van Sebring 2016

Foto: (c) imsa.com

UITSLAG

1. 2. Sharp / Brown / van Overbeek / Derani. Honda HPD Ligier JS P2, 238 ronden in 12:00:59.881

2. 31. Cameron / Curran / Pruett. Chevrolet Corvette DP, op 2.926 sec

3. 5. Fittipaldi / Barbosa / Albuquerque. Chevrolet Corvette DP, op 3.940 sec

4. 81. Hedman / Lapierre / Minassian. Nissan Oreca 05, op 4.339 sec

5. 90. Dalziel / Goossens / Hunter Reay. Chevrolet Corvette DP, op 18.078 sec

6. 55. Nunez / Bomarito / Pigot. Mazda Prototype op 29.735 sec

7. 60. Pew / Negri / Pla. Honda HPD Ligier JS P2, op 1 ronde

8. 70. Long / Miller / Delvin / Ihara. Mazda Prototype, op 1 ronde

9. 54. Bennett / Braun / Wilkins. ORECA FLM09, 2 ronden (1ste PC)

10. 52. Alon / Kimber Smith / Gutierrez. ORECA FLM09, op 2 ronden (2de PC)

11. 4. Gavin /Milner / Fässler. Chevrolet Corvette C7.R, op 3 ronden (1ste GTLM)

12. 25. Auberlen / Spengler / Werner. BMW M6 GTLM, op 3 ronden (2de GTLM)

13. 912. Bamber / Makowiecki / Christensen. Porsche 911 RSR, op 3 ronden (3de GTLM)

8. Popow / van der Zande / Hansson. ORECA FLM09, op 5 ronden (3de PC)

22. 63. Nielsen / Balzan / Segal. Ferrari 488 GT3, op 9 ronden (1ste GTD)

23. 96. Curtis / Klingmann / Freiberg. BMW M6 GT3, op 9 ronden (2de GTD)

24. 44. Potter / Lally / Seefried. Audi R8 LMS GT3, op 9 ronden (3de GTD)

35. 33.  Keating / J Bleekemolen / Miller.  Dodge Viper GT3-R, op 11 ronden (12de GTD)

36. 540. Pappas / Catsburg / Pilgrim / Long. Porsche 991 GT3 R, 12 ronden (13de GTD)

 

 

 

Share