Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2015, deel 4, LM P1 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

logo Le Mans 2015We hebben er alweer een jaar op moeten wachten, maar nu is het bijna zover. Het Franse Le Mans is in Juni het autosport centrum van de wereld als daar het circus neerstrijkt rondom de 24 uur van Le Mans, die wordt verreden op 13 en 14 Juni. De endurance klassieker is inmiddels toe aan de 83ste editie, en vanuit de hele wereld zullen autosport fans toestromen om hun favorieten aan te moedigen. Op de deelnemerslijst staan 56 auto’s en de daarbij behorende 168 coureurs verdeeld over de vier Prototype en GT klassen. In een 24 uur durende slijtageslag zullen ze strijden om de overall, en klasse overwinningen. Evenals voorgaande jaren zullen we in een serie van vier artikelen, waarin iedere klasse aan bod komt, vooruit kijken naar de 24 uur van Le Mans van 2015. Vandaag, In dit vierde en laatste deel van onze voorbeschouwingen, kijken we naar de LM P1 klasse. Eerder keken we naar de LM GTE-Pro, de LM P2 en de LM GTE-Am klasse.

 

 

Op de startlijst voor de LM P1 klasse staan 14 deelnemers. Op drie auto’s na zijn het fabrieks teams. Zowel team ByKolles als Rebellion Racing maken gebruik van AER motoren. Vanwege de late overstap deze winter van Rebellion Racing was de auto niet op tijd klaar voor de eerste twee races. Team ByKolles was er wel bij, maar kon geen potten breken. Net voor de testdag waren de Rebellions voor het eerst te zien. Op de testdag was de snelste Rebellion 8 seconden sneller dan de Kolles CLM P1, terwijl de Kolles wagen geen tijd heeft neergezet in de tweede sessie. Maar ook bij Rebellion moet nog wel wat gebeuren, het verschil in rondetijd tussen de twee auto’s is ongeveer 10 seconden.

Het is lang geleden dat er zoveel fabrikanten zo prominent aanwezig waren in de hoogste klasse, de LM P1. Van de vier fabrikanten, Audi, Porsche, Toyota en Nissan, kiest Toyota er als enige voor om met twee wagens te komen. Een keuze die de kansen op een overwinning behoorlijk verkleint. Een derde wagen bied zoveel meer kansen om strategisch een voordeel te behalen. Nissan heeft er, ondanks de ‘aanloop problemen’ die er zijn in het eerste jaar, wel voor gekozen om met drie auto’s te komen. Maar bij ‘nieuwkomer’ Nissan zijn er genoeg andere problemen. De met veel bombarie aangekondigde revolutionaire auto, voorwiel aangedreven, motor voorin, ‘low drag’ door Ben Bowlby ontworpen GT-R LM NISMO, was er niet op tijd, en werd geplaagd door problemen. Het project wordt gerund vanuit Amerika met een beperkt budget, en al bij de eerste testen waren er problemen met het hybride systeem en was de auto veel langzamer dan de concurrenten.

En er zijn meer problemen voor Toyota. Als we ervan uit gaan dat ze zich niet ‘verstoppen’, en dat lijkt niet zo, dan missen ze behoorlijk wat snelheid dit jaar. De FIA WEC kampioen van vorig seizoen kwam er niet aan te pas in de eerste twee races van dit seizoen. Dat was Audi. Met de vernieuwde R18, die dit jaar rijd in de 4MJ klasse, wonnen ze de eerste twee races. En het ziet er naar uit dart Audi niet de snelste wagen heeft. Dat is Porsche. Ondanks de favorietenrol van Audi zou het zomaar kunnen zijn dat Porsche al in het tweede jaar dat ze terugkeren de overwinning pakt.

Wat wel interessant was om te zien is dat tijdens de testdag Nissan bij de speedtrap de hoogste topsnelheid liet noteren. Dus de snelheid is er wel, maar mogelijke problemen met het hybride systeem zorgen er voor dat er geen goede tijden kunnen worden gereden.

Als we kijken naar de tijden die tijdens de testdag gereden zijn, dan belooft het een hele snelle Le Mans te gaan worden, in meerdere opzichten. Al in de ochtendsessie van de testdag werd het ronderecord gebroken door Porsche, en aan het einde va de dag stond er een tijd van 3:21.061 op de klok, sneller dan de 3:22 van Peugeot uit 2008 op de testdag. Dat belooft nog wat voor de race.

Favoriet voor de eindzege is Audi, maar vlak Porsche nooit uit. Ze staan klaar om hun kans te pakken mocht die zich voordoen.

 

no 1 Toyota

1. Toyota Racing – Toyota TS040 Hybrid

Anthony Davidson – Groot Brittannië

Sebastien Buemi – Zwitserland

Kazuki Nakajima – Japan

 

Vanwege het behalen van het FIA WEC kampioenschap heeft Toyota dit jaar de nummers 1 en 2 op de auto. Op de no. 1 wagen vinden we Davidson en Buemi terug van de no. 8 wagen van vorig jaar en Kazuki Nakajima van de no. 7 wagen. Voor Davidson wordt dit z’n vierde jaar voor Toyota. Hij debuteerde in 2003 en reed in 2009 samen met o.a. Jos Verstappen in de Lola Aston Martin LM P1 wagen. Z’n beste resultaat is de 2de plaats in 2013 met Buemi en Stephane Sarrazin. Voor oud Formule 1 coureur Buemi wordt dit z’n vierde Le Mans en ook z’n vierde jaar voor Toyota. Al die tijd was hij teamgenoot van Davisdon. Ook voor Nakajima wordt dit z’n vierde jaar voor Toyota. Nakajima crashte zwaar in de vrije trainingen voor de 6 uur van Spa-Francorchamps, en brak daarbij een rugwervel. Hij werkte hard aan z’n herstel en het lang onduidelijk of hij op tijd voor de 24 uur van Le Mans herstelt zou zijn. Reserve rijder Kamui Kobayashi stond al in de startblokken om hem te vervangen, maar Nakajima was op tijd hersteld.

 

no 2 Toyota

2. Toyota Racing – Toyota TS040 Hybrid

Alexander Wurz – Oostenrijk

Stephane Sarrazin – Frankrijk

Mike Conway – Groot Brittannië

 

Wurz en Sarrazin deelde vorig jaar ook de auto, toen met Nakajima, die nu op de no.1 auto zit. Wurz staat nog altijd in de recordboeken als jongste winnaar. Dat was in 1996 met de Joest Racing TWR Porsche. Na 7 seizoenen Formule 1 kwam Wurz in 2008 terug naar Le Mans, en in 2009 won hij voor de tweede maal de 24 uur van Le Mans, nu met de Peugeot 908 HDi FAP. Inmiddels heeft hij 8 keer aan de 24 uur van Le Mans mee gedaan. Sarrazin reed ook voor Peugeot, waar hij in 2008 een team vormde met o.a. Wurz. Sarrazin is een veelzijdig coureur, en heeft o.a. rally’s en Formule 3000 gereden en komt inmiddels voor de 14de keer naar Le Mans. Conway komt uit de formule racerij en heeft o.a IndyCars gereden. Sinds 2013 rijd hij in sportscars, het eerste jaar voor G-Drive Racing en daarna voor Toyota. Dit wordt z’n tweede 24 uur van Le Mans.

 

 no 4 Kolles c Kolles Racing

4. Team ByKolles – CLM P1/01 AER

Simon Trummer – Zwitserland

Pierre Kaffer – Duitsland

Tiago Monteiro – Portugal

 

Vorig jaar was er de late afzegging van het door Kolles gerunde Lotus, en dit jaar komt Kolles onder z’n eigen naam naar Le Mans. In de eerste twee races maakte het team nog geen beste indruk. Simon Trummer komt uit de formuleracerij, en reed vorig jaar één race voor Lotus. Dit wordt z’n Le Mans debuut. Hij heeft de finish nog niet gezien met de Lotus en dit jaar met de CLM P1/01. Voor Pierre Kaffer wordt dit de negende Le Mans deelname. Hij debuteerde in 2004 voor Audi in de LM P1 klasse en heeft daarna vooral GT’s en LM P2 gereden, met als beste resultaat de overwinning in 2009 in de GT2 klasse. Voor voormalig Formule 1 coureur Tiago Monteiro wordt dit z’n vijfde Le Mans. Hij debuteerde in 1999 voor Paul Belmondo Racing in een Viper GTS-R.

 

no 7 Audi

7. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro

Marcel Fassler – Zwitserland

Andre Lotterer – Duitsland

Benoit Treluyer – Frankrijk

 

De winnaars van de 24 uur van Le Mans van 2014 delen dit jaar de no. 7 wagen. In deze samenstelling wonnen ze ook de 24 uur van Le Mans in 2011 en 2012. En ook dit seizoen verloopt vooralsnog voorspoedig voor dit trio. De eerste twee races van het FIA WEC op Silverstone en Spa-Francorchamps werden gewonnen. Treluyer reed eerder voor Pescarolo, waar hij zwaar crashte met de Peugeot 908 in 2009. In 2010 komt hij naar Audi. Ook Lotterer en Fässler komen in 2010 naar Audi, en sinds die tijd deelt dit drietal de auto op Le Mans.

 

no 8 Audi

8. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro

Lucas di Grassi – Brazilië

Oliver Jarvis – Groot Brittannië

Loïc Duval – Frankrijk

 

Lucas di Grassi en Loïc Duval vormen dit jaar een team met Oliver Jarvis, die de vorig jaar gestopte Tom Kristensen vervangt. Di Grassi komt dit jaar voor de derde maal aan de start voor Audi, en vorig jaar reed hij voor Audi het hele seizoen FIA WEC. Voorheen reed hij vooral Formule wagens. Voor Duval wordt dit z’n vierde jaar bij Audi, waarmee hij in 2013 won met teamgenoten Tom Kristensen en Allan McNish. Daarvoor heeft hij drie maal Le Mans gereden gereden voor Oreca Matmut. Vorig jaar ging Duval niet van start na een zware crash in de eerste vrije training. Oliver Jarvis reed driemaal eerder Le Mans voor Audi. Hij debuteerde in 2010 met de Kolles Audi R10 TDI samen met Christijan Albers en Christian Bakkerud. Daarvoor reed hij o.a. DTM en Super GT.

 

no 9 Audi

9. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro

Filipe Albuquerque – Portugal

Marco Bonanomi – Italië

René Rast – Duitsland

 

De derde Audi, rijd niet het hele FIA WEC. Op Spa-Francorchamps waren ze er wel bij als voorbereiding voor Le Mans. Albuquerque en Bonanomi deelde vorig jaar ook al de auto, toen met Oliver Jarvis. Ze haalden toen de finish niet. Bonanomi, reed al een keer eerder voor Audi in  2012, en finishte toen als derde. Hij reed daarvoor voorla formule wagens, o.a. Formule Renault en GP2. Albuquerque reed eerder o.a. A1GP en DTM. Rene Rast is debutant in de Audi LM P1. Het is al wel z’n tweede Le Mans deelname. Vorig jaar reed hij voor Sebatien Loeb Racing in de LM P2 klasse, waar hij als vierde in de klasse finishte. Eerder reed hij Porsche Carrera Cup en Porsche Supercup waar hij vanaf 2010 driemaal op rij het kampioenschap won.

 

no 12 Rebellion

12. Rebellion Racing – Rebellion R-One AER

Nicolas Prost – Frankrijk

Nick Heidfeld – Duitsland

Mathias Beche – Zwitserland

 

Op de eerste Rebellion R-One vinden we hetzelfde rijders trio als vorig jaar. Prost en Heidfeld deelden de auto al langer, vanaf 2012. Voor voormalig Formule 1 coureur Heidfeld was dat z’n tweede Le Mans. Z’n debuut was in 1999 in de Mecedes Benz CLR waarmee Peter Dumbreck over de kop ging. Prost reed al langer voor Rebellion en voorloper Speedy Racing Team Sebah. In 2010 deelde hij de auto met Jeroen Bleekemolen en Neel Jani. Beche kwam in 2013 naar Rebellion Racing. Hij debuteerde het jaar daarvoor bij Thiriet by TDS Racing. De rommelige start van vorig jaar lijkt zich te herhalen, o.a. vanwege de overstap naar de AER motoren. Pas bij de testdag was de Rebellion R-One voor het eerst dit seizoen in actie te zien.

 

no 13 Rebellion

13. Rebellion Racing – Rebellion R-One AER

Dominik Kraihamer – Oostenrijk

Alexandre Imperatori – Zwitserland

Daniel Abt – Duitsland

 

Van dit minder ervaren drietal op de tweede Rebellion wagen heeft Kraihamer de meeste ervaring. Abt komt uit de formule racerij en maakt dit jaar z’n debuut op Le Mans. Imperatori reed de afgelopen twee jaar voor KCMG in de LM P2 klasse, maar wist geen een keer de finish te halen. Ook was hij o.a. te zien in de Japanse Super GT en de Aziatische Porsche Carrera Cup. Voor Kraihamer wordt dit z’n vijfde start op Le Mans. Ook hij heeft in de voorgaande vier maal de finish niet gehaald.

 

no 17 Porsche

17. Porsche Team – Porsche 919 Hybrid

Timo Bernhard – Duitsland

Mark Webber – Australië

Brendon Hartley – Nieuw Zeeland

 

Op de eerste van de, drie dit jaar aanwezige Porsches vinden we hetzelfde trio dat vorig jaar de no. 20 wagen mocht besturen. Voor Timo Bernhard wordt dit z’n negende Le Mans. Hij maakte z’n debuut in 2002, en won toen meteen de GT klasse met de TRG Porsche. In 2010 won hij voor Audi met de Audi R15 TDI Plus. Oud Formule 1 coureur Mark Webber, die nu voor de tweede keer met de Porsche naar Le Mans komt, was daarvoor al tweemaal eerder aan de start verschenen. Met zijn Mercedes kwam hij in 1998 niet verder dan 19 ronden, en in 1999 ging hij niet eens van start. Vanwege een ontwerpfout ging Webber met de wagen tweemaal over de kop. Peter Dumbreck herhaalde dat kunstje met de zusterwagen heel spectaculair in de race, waarna Mercedes zich terug trok. Brendon Hartley verschijnt voor de vierde maal aan de start van Le Mans. Tweemaal reed hij voor Murphy Protottypes in de LM P2 klasse, en vorig jaar dus voor Porsche. Eerder reed hij vooral in formule wagens, en was hij o.a. testrijder voor Red Bulle en Torro Rosso.

 

no 18 Porsche

18. Porsche Team – Porsche 919 Hybrid

Romain Dumas – Frankrijk

Marc Lieb – Duitsland

Neel Jani – Zwitserland

 

Ook op de tweede Porsche zitten de zelfde coureurs al vorig jaar, toen reden ze met de no. 14 wagen. Zo finishten toen als vierde. Dumas reed z’n eerste Le Mans in 2001, hij werd toen tweede in de GT klasse met de Freisinger Motorsport Porsche. Inmiddels komt hij voor de 15de keer aan de start van Le Mans. Hij heeft de afgelopen jaren o.a. gereden voor IMSA Performance, Pescarolo en Audi. In 2010 won hij met de R15 Audi samen met Timo Bernhard en Mike Rockenfeller. In 2013 won hij de GTE Pro klasse met de Manthey Porsche 911 met o.a. Lieb als teamgenoot. Voor Lieb wordt dit z’n tiende Le Mans. Hij maakte z’n debuut in 2003 en reed al die tijd met Porsche in de GTE klasse, tot hij vorig jaar in de LM P1 wagen kwam. Hij heeft drie overwinningen behaalt in de GT2 en GTE klasse. Jani heeft zesmaal eerder Le Mans gereden. Hij reed eerder voor Rebellion Racing en voorloper Speedy Racing Team Sebah tot hij vorig jaar bij Porsche kwam. In seizoen 2007-2008 won hij het A1GP kampioenschap voor Zwitserland.

 

no 19 Porsche

19. Porsche Team – Porsche 919 Hybrid

Nico Hulkenberg – Duitsland

Earl Bamber – Nieuw Zeeland

Nick Tandy – Groot Brittannië

 

Op de derde Porsche vinden we de ‘debutanten’. Nick Tandy heeft tweemaal eerder Le Mans gereden met een Porsche in de GTE Pro klasse. Dit jaar maakt hij zijn debuut in de LM P1 klasse. Eerder reed hij o.a. in de Porsche Supercup en de Carreracup en in de International GT Open. Bamber en Formule 1 coureur Hulkenberg komen dit jaar voor het eerst naar Le Mans. Bamber heeft eerder formule wagens gereden, maar ook o.a. de Porsche Supercup. Bamber en Hulkenberg hebben beide in de A1GP gereden. Bamber werd tweede in het kampioenschap in seizoen 2007-2008 voor Nieuw Zeeland. Hulkenberg behaalde in het seizoen 2006-2007 het record aantal van negen overwinningen en het kampioenschap voor Duitsland. Daarna begon zijn  opmars richting Formule 1, waar hij bij Williams debuteerde in 2010.

 

no 21 Nissan

21. Nissan Motorsports – Nissan GT-R LM NISMO

Tsugio Matsuda – Japan

Lucas Ordonez – Spanje

Mark Shulzhitskiy – Rusland

 

Op de eerste van de drie Nissans vinden we o.a. de Spaanse coureur Lucas Ordonez, de winnaar van de eerste Playstation Nissan GT Academy in 2008. Ordonez heeft inmiddels aardig wat ervaring opgebouwd, en verschijnt voor de vijfde maal aan de start van Le Mans. De eerste keer was in 2009 toen hij tweede werd met Signatech-Nissan in de LM P2 klasse. Vorig jaar reed hij in de Nissan ZEOD RC, het garage 56 project van Nissan, waar ontwerper Ben Bowlby ook (mede)verantwoordelijk voor was. Ook Shulzhitskiy is een winnaar van de Nissan GT Academy. Hij won de wedstrijd in 2012, en een startplaats in de 24 uur van Dhubai 2013. Vorig jaar reed hij de 24 uur voor OAK Racing, en werd toen vijfde in de LM P2 klasse. De Japanner Matsuda is minder bekend in Europa, maar heeft een dijk van ervaring in Japan. Hij rijd al vanaf 1998 Formula Nippon, en heeft daar tweemaal het kampioenschap gewonnen (2007 en 2008). Sinds 2000 rijd hij het Japanse Super GT, waar hij vorig jaar het kampioenschap won. Dit wordt z’n debuut op Le Mans.

 

no 22 nissan c  motors all-free-photos com

22. Nissan Motorsports – Nissan GT-R LM NISMO

Harry Tincknell – Groot Brittannië

Michael Krumm – Duitsland

Alex Buncombe – Groot Brittannië

 

Tincknell reed vorig jaar op Le Mans bij Jota Sport, en won toen de LM P2 klasse. Dat was z’n debuutjaar in de sportscars. Daarvoor reed hij formule wagens. Krumm is als sinds de jaren 80 te vinden in formule wagens en later ook in toer wagens en GT’s. In 1998 reed hij z’n eerste Le Mans voor Nissan TWR in de GT1 klasse. Z’n beste resultaat is de derde plaats in 2002 met de Audi R8 (LMP900). Dit jaar wordt z’n zevende deelname. Alex Buncombe maakt dit jaar z’n debuut op Le Mans. Eerder reed hij o.a. het GT4 European Championship (2de plaats in 2008 en 2009), en Blancpain Endurance Series (kampioen in 2011). Ook is hij met Nissan en RJN Motorsports betrokken bij de training en opleiding van mensen die uit het GT Academy programma de racerij inkomen.

 

no 23 nissan

23. Nissan Motorsports – Nissan GT-R LM NISMO

Olivier Pla – Frankrijk

Jan Mardenborough – Groot Brittannië

Max Chilton – Groot Brittannië

 

Mardenborough komt ook uit het Nissan GT Academy programma, als winnaar in 2011. In de 24 uur van Dubai, die hij daarna mocht rijden, finishte hij als derde in z’n klasse. Sinds die tijd is hij te zien in o.a. de Blancpain Endurance Series, maar ook in de Formule 3 en de GP3. Dit jaar komt hij voor de derde maal aan de start van Le Mans. Chilton komt uit de GP2 en Formule 1 en maakt dit jaar z’n debuut op Le Mans. Hij heeft één keer eerder in sportscars gereden, in 2007 met zijn broer Tom de 1000 km van Silverstone met de Arena Motorsports Zytek 07S. Olivier Pla is de ‘veteraan’ van het team. Dit wordt z’n 8ste 24 uur van Le Mans. Z’n debuut was in 2008 met Quifel ASM, waarmee hij viermaal zou meedoen aan Le Mans. In 2009 won hij daarmee het Le Mans Series LM P2 klasse kampioenschap, en met OAK Racing werd hij tweede in de LM P2 klasse bij de 24 uur van Le Mans in 2013.

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no 4 (c) By Kolles Racing, no. 12, 13, 21, 22 en 23 (c) motors.all-free-photos.com.

 

Dit was het vierde en laatste deel van onze voorbeschouwingen voor de 83ste 24 uur van Le Mans. Eerdere delen zijn hier terug te lezen over de LM GTE-Am klasse, de LM GTE-Pro klasse en de LM P2 klasse.

 

 

Share