Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2015, deel 1, LM GTE-Am klasse.

Print Friendly, PDF & Email

logo Le Mans 2015We hebben er alweer een jaar op moeten wachten, maar nu is het bijna zover. Het Franse Le Mans is in Juni het autosport centrum van de wereld als daar het circus neerstrijkt rondom de 24 uur van Le Mans, die wordt verreden op 13 en 14 Juni. De endurance klassieker is inmiddels toe aan de 83ste editie, en vanuit de hele wereld zullen autosport fans toestromen om hun favorieten aan te moedigen. Op de deelnemerslijst staan 56 auto’s en de daarbij behorende 168 coureurs verdeeld over de vier Prototype en GT klassen. In een 24 uur durende slijtageslag zullen ze strijden om de overall, en klasse overwinningen. Evenals voorgaande jaren zullen we in een serie van vier artikelen, waarin iedere klasse aan bod komt, vooruit kijken naar de 24 uur van Le Mans van 2015. Vandaag, in deel 1 van onze voorbeschouwing, kijken we naar de LM GTE-Am klasse. Morgen bekijken we de LM P2 klassen en in de dagen die volgen kijken we naar de LM GTE-Pro en LM P1 klasse.

 

 

De LM GTE, de GT klasse op Le Mans, is in twee klassen onderverdeeld. De Pro klasse en de Am klasse. De Am klasse is de grotere van de twee, en is de plaats waar de gentlemen drivers te vinden zijn. De Ferrari is een populaire auto bij de, met respect, amateur rijders. Op de startlijst van de LM GTE Am klasse 6 Ferrari’s op een totaal van staan 14 deelnemers. Verder bestaat het veld uit vier Porsches, twee Aston Martins en een Corvette C7 en een SRT Dodge Viper. Van de 14 deelnemers zijn er 7 die aan het hele FIA World Endurance Championship (FIA WEC)  seizoen meedoen.

Op de lijst staan twee Nederlanders. Jeroen Bleekemolen komt uit in de no. 53 Riley Motorsports Dodge Viper. De Viper is de laatste toevoeging aan deze klasse. Ze zijn vanaf de reserve lijst toegevoegd na de terugtrekking van één van de SARD Morand Morgan LM P2 wagens. In de no. 67 Team AAI Porsche 911 komen we Xavier Maassen tegen. Hij wist o.a. door middel van een crowdfunding actie een deel van de benodigde financiën bij elkaar te krijgen. Team AAI is een grote onbekende in Europa. Ze rijden voornamelijk in Azie, en wisten daar de Asian Le Mans Series te winnen, waardoor ze twee startplaatsen kregen.

Twee van de vier Porsches zijn  van Team AAI, de andere twee worden door Proton gerund. In één van de Porsches vinden we de Amerikaanse acteur Patrick Dempsey, die z’n acteer carrière op een laag pitje heeft gezet om zich meer op het racen te concentreren. Wij juichen dat natuurlijk toe.

Aston Martin Racing zet twee wagens in in de Am klasse. De beide Aston Martin Vantages rijden ook het hele seizoen FIA WEC, en met succes. Beide races op SIlverstone en Spa-Francorchamps werden gewonnen door de no. 98 wagen. Beide keren waren de tweede en derde plaats voor de no. 83 en de no. 72 Ferrari’s van AF Corse en SMP. De wagens van het Russische SMP team wordt overigens gerund door AF Corse.

Een winnaar in deze klasse voorspellen is lastig. De Aston Martins staan er goed voor, maar ook AF Corse zit er goed bij. Wij hopen natuurlijk op een mooi resultaat voor Jeroen Bleekemolen en Xavier Maassen.

 

no 50 Larbre Corvette c Larbre Competition

50. Larbre Competition – Chevrolet Corvette C7.R

Gianluca Roda – Italië

Paolo Ruberti – Italië

Kristian Poulson – Denemarken

 

Het is goed om te zien dat Larbre Competition, na hun uitstapje naar de LM P2 klasse vorig jaar, nu weer aanwezig is in de LM GTE-Am klasse. Ze moeten de eer van Corvette hoog gaan houden in deze klasse. Gianluca Roda is vanaf 2005 actief in verschillende GT klassen en rijd dit jaar z’n vierde Le Mans. Vorig jaar deelde hij de 8Star Motorsports Ferrari met Paolo Ruberti, die dit jaar voor de zesde keer deelneemt. De Deen Kristian Poulsen reed vier maal eerder Le Mans, waarvan drie keer met de Aston Martin in de GTE-Am klasse, welke hij vorig jaar won. Bij zijn debuut in 2009 won hij samen met Casper Elgaard en Emmanuel Collard de LM P2 klasse met de Team Essex Porsche RS Spyder. In 2013 vormde hij een team met Christoffer Nygaard en Allan Simonson, waarbij Simonson in de derde ronde dodelijk verongelukte.

 

no 53 viper

53. Riley Motorsports-TI Auto – Dodge Viper GTS-R

Jeroen Bleekemolen – Nederland

Ben Keating – Verenigde Staten

Marc Miller – Verenigde Staten

 

De no. 53 Dodge Viper, de enige Viper op de lijst, is toegevoegd vanaf de reservelijst na het afvallen van één van de SARD Morand LM P2 wagens. Voor Le Mans veteraan Jeroen Bleekemolen wordt het de tiende deelname. Zijn beste resultaat was de overwinning in de LM P2 klasse in 2008. Ben Keating en Marc Miller zijn beide debutanten op Le Mans. Miller heeft inmiddels al wel wat kilometer gemaakt in het United SportsCar Championship. Keating is, naast een verdienstelijk coureur, met zijn Viperexchange.com de stuwende kracht achter het Viper project.

 

no 55 AF Corse Ferrari

55. AF Corse – Ferrari F458 Italia

Duncan Cameron – Groot Brittannië

Alex Mortimer – Groot Brittannië

Matt Griffin – Ierland

 

Duncan Cameron is een succesvol (internet) zakenman. Maar z’n hart ligt bij het racen. Cameron is niet alleen degene die de rekening betaald, maar is tevens eigenaar van de auto, wat toch nog wel ongebruikelijk is, zelfs bij gentlemen drivers. Vorig jaar reed hij alleen de Le Mans testdag om zich voor te bereiden op z’n deelname dit jaar. Griffin rijd al langer in GT’s, voornamelijk in Britse kampioenschappen. Vorig jaar reed hij bij RAM Racing met een Ferrari 458 in de LM GTE Pro klasse, hij haalde helaas de finish niet. Duncan Cameron en Matt Griffin vormen al langer een team. In 2013 wonnen ze o.a. samen met Mortimer de 24 uur van Spa-Francorchamps. Ook Mortimer rijd vooral in Britse kampioenschappen. Mortimer is een voormalig Brits GT kampioen, heeft nu een ‘reguliere’ baan, en staat in de boeken als gentlemen driver (Silver).

 

no 61 AF Corse Ferrrai

61. AF Corse – Ferrari F458 Italia

Peter Mann – Verenigde Staten

Raffaele Giammaria – Italië

Matteo Cressoni – Italië

 

Vorig jaar maakten Peter Mann en Raffaele Giammaria hun debuut op Le Mans in de no. 60 AF Corse Ferrari. Ze wisten toen helaas niet te finishen. Matteo Cressoni maakt dit jaar z’n debuut op Le Mans. Eerder reed hij o.a. al wel Italiaans Formule 3 en Le Mans Series. In 2013 won hij de Gulfs 12 Hours en de 24 uur van Barcelona (SP3 klasse).

 

n0 62 scuderia corsa Ferrari c Scuderia Corsa

62. Scuderia Corsa – Ferrari F458 Italia

Bill Sweedler – Verenigde Staten

Townsend Bell – Verenigde Staten

Jeffrey Segal – Verenigde Staten

 

Op de no. 62 Ferrari zien we drie Le Mans debutanten. Zakenman Sweedler en Bell rijden samen sinds 2012. Ze wonnen toen de GTC klasse van de 12 uur van Sebring met een Lotus Evora GTE. De ervaren Bell reed daarvoor formule wagens, vooral Indycar.  In 2014 wonnen ze de 24 uur van Daytona, en de North American Endurance Cup in de GTD klasse met respectievelijk Level 5 Motorsports en AIM Autosport. Dit jaar rijden ze het hele seizoen United Sportscar Championship met de Scuderia Corsa Ferrari 458 in de GTD klasse. Voor de 24 uur van Le Mans krijgen ze gezelschap van Segal. Segal was ook hun teamgenoot bij de overwinning in de 24 uur van Daytona in 2014. Eerder reed hij ook in de Rolex Sports Car Series (GT klasse kampioen 2010 en 2012) en de Continetal Tire SportsCar Challenge (GS klasse kampioen 2007).

 

no 66 JMW Ferrari

66. JMW Motorsports – Ferrari F458 Italia

Abdulaziz al Faisal – Saudi Arabië

Michael Avenatti – Verenigde Staten

Kuba Giermaziak – Polen

 

Het Britse team JMW Motorsports rijd niet mee in het FIA WEC, maar wel in de European Le Mans Series. In de eerste race op SIlverstone finishte ze als tweede. Ze hebben daar wel drie andere coureurs dan hier op Le Mans. Voor Abdulaziz al Faisal wordt dit z’n vierde Le Mans. Tweemaal eerder reed hij voor JMW, en hij debuteerde in 2012 bij Prospeed met een Porsche. Hij reed o.a. in de ADAC GT Masters en de 24 uur van Dubai. Michael Avenatti is jurist en gedeeltelijk eigenaar van Tully’s Coffee, dat hij samen met Patrick Dempsey kocht vanuit een faillissement. Dempsey verliet Tully’s na een rechtszaak. Beide kemphanen kunnen elkaar hier op de baan weer tegenkomen. In het United SportsCar Championship rijd Avenatti met een Porsche van GB Autosports. Giermaziak komt uit de formule racerij, en rijd sinds 2010 in de Porsche Super Cup. Ook rijd hij in het United SportsCar Championship, en dit jaar is hij te zien in de Formule E. In 2012 won hij de GTC klasse op Petit Le Mans.

 

no 67 Team AAI c Team AAI

67. Team AAI – Porsche 911 GTE RSR (997)

Jun-San Chen – Taiwan

Xavier Maassen – Nederland

Alex Kapadia – Groot Brittannië

 

Het Taiwanese Team AAI heeft de startplaatsen verdiend door de winst en de tweede plaats de Asian Le Mans Series. De GT3 wagens waarmee toen werd gereden konden niet worden gebruikt op Le Mans. Maar samenwerking met het Belgische Prospeed dat de wagens runt, zorgt ervoor dat de plaatsen op de startlijst konden worden ingenomen, met een sterk team, waarbij er zeker mogelijkheden zijn om een mooi succes te boeken. Jun-San Chen is de oprichter van het team (1991). Hij rijd sinds 2001 vooral in Azië in GT’s en Toerwagens. Zowel Jun-San Chen als Alex Kapadia maken hun debuut op Le Mans. Kapadia wist vanuit de Radicals binnen te komen in de LMPC klasse in 2011. Na een paar goede races reed hij in 2013 voor Boutsen Ginion in de ELMS twee races. Vorig jaar was hij reserve rijder bij Murphy Prototypes, waarmee hij op de testdag reed op Le Mans. De Nederlander Xavier Maassen komt voor de vierde keer naar Le Mans. Bij zijn debuut in 2009 finishte hij als tweede met de Luc Alphand Adventures Corvette C6 in de GT1 klasse. Maassen reed ook een seizoen in het FIA GT1 World Championship en het FIA GT Championship.

 

no 68 Team AAI c 24h-lemans com

68. Team AAI – Porsche 911 GTE RSR (997)

Han-chen Chen – Taiwan

Gilles Vannelet – Frankrijk

Mike Parisy – Frankrijk

 

Op de no. 68 wagen vinden we drie Le Mans debutanten. Han-chen Chen, ook bekend als Morris Chen, rijd vooral in Azië voor met de BMW Z4 voor het Team AAI. Mike Parisy en Gilles Vannelet komen het team binnen via Prospeed Competition. Parisy reed eerder in de Franse Formula Renault, waar hij de titel won in 2004. Daarna stapte hij over naar GT wagens, en reed hij o.a. in de Franse Porsche Carrera Cup en het FIA GT3 European Championship. In 2009 won hij het Frans GT kampioenschap (GT3). Vannelet reed eerder vooral GT wagens. In 2007 won hij het FIA GT3 Championship, en in 2010 de GT3 klasse van de 24 uur van Spa-Francorchamps met een Porsche 997.

 

no 72 SMP Ferrari

72. SMP Racing – Ferrari F458 Italia

Viktor Shaitar – Rusland

Aleksey Basov – Rusland

Andrea Bertolini – Italië

 

De no. 72 SMP Racing Ferrari is er dit jaar weer bij, en met hetzelfde rijders trio. Vorig jaar reden ze in de European Le Mans Series, en wisten ze niet te finishen op Le Mans. Dit jaar heeft het team heeft een stapje voorwaarts gezet en doet het hele seizoen FIA WEC. Voor Andrea Bertolini wordt dit z’n derde Le Mans. Bij zijn debuut in 2012 won hij de LM GTE Pro klasse met de AF Corse Ferrari. Hij is ook te zien in het FIA WEC sinds 2012, en in 2010 won hij het kampioenschap van het GT1 World Championship met de Vitaphone Maserati. De beide Russen Basov en Shaitar maakten vorig jaar hun debuut op Le Mans. Basov rijd al langer GT wagens, sinds 2010.

 

no 77 Dempsey Porsche

77. Dempsey – Proton Racing – Porsche 911 RSR

Patrick Dempsey – Verenigde Staten

Patrick Long – Verenigde Staten

Marco Seefried – Duitsland

 

De Amerikaanse acteur/coureur Dempsey is er voor de vierde maal bij Op Le Mans. Hij maakte z’n debuut in 2009, en de laatste twee jaar reed hij met z’n eigen team, Dempsey Del Piero Proton Racing in 2013 en Dempsey Racing Proton vorig jaar. Het team was eerder te zien in de American Le Mans Series en het United SportsCar Championship. Dit jaar rijden ze ook het gehele FIA WEC seizoen. Marco Seefried is al vanaf 2002 in GT wagens te vinden, en heeft o.a. de Porsche Supercup, Le Mans Series, ADAC GT Masters en 24 uur van de Nürburgring gereden. Seefried heeft al vele malen lange afstandsraces gereden (24 uur van Dubai, 12 uur van Sebring, 24 uur van Daytona en 24 uur van Spa), maar dit wordt z’n debuut op Le Mans. Patrick Long is de veteraan van het team. Dit wordt z’n twaalfde Le Mans start. Bij zijn debuut in 2004 won hij de GT klasse, en drie jaar later herhaalde hij dat in de GT2 klasse.

 

no 83 AF Corse Ferrari

83. AF Corse – Ferrari F458 Italia

Francois Perrodo – Frankrijk

Emmanuel Collard – Frankrijk

Rui Aguas – Portugal

 

Gentlemen driver en zakenman Perrodo komt voor de derde maal aan de start van de 24 uur. De voorgaande twee keer was met een Porsche 911 voor Prospeed, en beide keren was Collard zijn teamgenoot. De ervaring van Collard gaat verder terug. In 1995 reed hij zijn eerste 24 uur van Le Mans, toen voor Larbre Competition in ene Porsche 911 in de GT2 klasse. Hij heeft twee klasse overwinningen op z’n naam staan, in 2003 met de Alex Job Racing Porsche in de GT klasse en in 2009 met de Team Essex Porsche RS Spyder in de LM P2 klasse. Collard komt inmiddels voor de 21ste keer aan de start. Voor Rui Agas wordt dit z’n vierde Le Mans. Eerder reed hij formule wagens, o.a. Formule 3000 en Formula Nissan. Dit seizoen rijd dit trio ook het FIA WEC, en met succes, in beide races op Silverstone en Spa-Francorchamps werden ze tweede.

 

no 88 Proton Porsche

88. Abu Dhabi – Proton Racing – Porsche 911 RSR

Christian Ried – Duitsland

Khaled Al Qubaisi – Verenigde Arabische Emiraten

Klaus Bachler – Oostenrijk

 

De no. 88 is, na de 77 wagen, de tweede wagen onder de naam Proton Racing, ditmaal met de toevoeging Abu Dhabi. Ook deze wagen rijd het hele FIA WEC seizoen. De rijders samenstelling is hetzelfde als vorig jaar, toen finishten ze als tweede in de klasse. Christian Ried, zoon van team oprichter Gerold Ried, is de eigenaar. Ried rijd sinds 1999 met de Porsche, en gaat voor de zesde keer van start in de 24 uur van Le Mans. Khaled Al Qubaisi maakte z’n Le Mans debuut in 2013, in de JMW Ferrari in de GTE Pro klasse, en rijd nu voor de tweede keer in de Proton Porsche. Ook kennen we hem van de 24 uur van Dubai, die hij twee keer heeft gewonnen, samen met o.a. Jeroen Bleekemolen. Voor Klaus Bachler wordt dit z’n tweede Le Mans. Eerder reed hij o.a. in de ADAC GT Masters en het Duits F3 kampioenschap.

 

no 96 AMR Aston Martin

96. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage V8

Roald Goethe – Duitsland

Stuart Hall – Groot Brittannië

Francesco Castellacci – Italië

 

Op de eerste van de twee Aston Martins vinden we Roald Goethe, succesvol zakenman en (mede) oprichter van Gulf Racing in 2011. Hij reed tweemaal eerder de 24 uur van Le Mans, in 2011 en 2013. Voor Stuart Hall wordt dit z’n zesde Le Mans deelname. In 2007 was zijn debuut in de Pescarolo 01-Judd LM P1. De toen behaalde vierde positie is tevens zijn beste resultaat. Voor Francesco Castellacci wordt dit z’n eerste Le Mans. Hij komt uit de formule racerij en maakte in 2011 de overstap naar GT’s. Hij won dat jaar het FIA GT3 European Championship met een AF Corse Ferrari. In 2012 reed hij voor AF Corse het FIA GT1 World Championship. Dit jaar rijd hij ook in de European Le Mans Series met een AF Corse Ferrari in de GTC klasse. De beide Aston Martin’s rijden dit jaar ook mee in het FIA WEC.

 

no 98 AMR Aston Martin

98. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage V8

Paul Dalla Lana – Canada

Pedro Lamy – Portugal

Mathias Lauda – Oostenrijk

 

Op de tweede Aston Martin op de lijst vinden we Paul Dalla Lana en Pedro Lamy, die ook vorig jaar met deze auto reden. Voor Dalla Lana wordt dit z’n derde Le Mans. Vorig jaar werden hij en Pedro Lamy tweede in het FIA WEC GTE-Am rijders kampioenschap. Lamy start dit jaar aan z’n 16de Le Mans. Z’n beste resultaat is driemaal een tweede plaats met Peugeot in de LM P1 klasse (2007, 2011), en met de Team Oreca Viper GTS-R in de GT2 klasse (1998) en de GTE-Am klasse overwinning in 2012 met de Larbre Competition Corvette C6.R. Mathias Lauda maakt z’n debuut op Le Mans. Eerder reed hij o.a. Porsche Supercup en DTM. In het FIA WEC zijn ze lekker onderweg met de no. 98 wagen, de beide races op Silverstone en Spa-Francorchamps werden gewonnen.

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no 50 (c) Larbre Competition, no 53 en 68 (c) 24h-lemans.com, no 62 (c) Scuderia Corsa, no 67 (c) Team AAI.

 

 

Share

2 thoughts on “Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2015, deel 1, LM GTE-Am klasse.

Comments are closed.