Na een afwezigheid van 16 jaar kwam Porsche vorig jaar terug naar de 24 uur van Le Mans, en nu in het tweede jaar behalen ze hun 17de overwinning. Nico Hülkenberg, Nick Tandy en Earl Bamber wisten in 24 uur met hun no. 19 Porsche 919 Hybrid 395 ronden af te leggen. Mark Webber, Timo Bernhard en Brendon Hartley maakten het feest compleet door met hun no. 17 Porsche als tweede te finishen op één ronde achter de winnaars. De no. 7 Audi van Marcel Fassler, Andre Lotterer en Benoit Treluyer finishte als derde. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar de no. 47 KCMG Oreca Nissan van Matthew Howson, Richard Bradley en Nicolas Lapierre. Ho Pin Tung finishte met zijn teamgenoten met de de no. 29 Pegasus Morgan Nissan op de 9de positie. Oliver Gavin, Tommy Milner en Jordan Taylor wonnen met de no. 64 Corvette Racing Corvette C7 de LM GTE-Pro klasse. In de LM GTE-Am klasse ging de winst naar Andrea Bertolini, Victor Shaytar en Aleksei Basov met de no. 72 SMP Racing Ferrari. Xavier Maassen finishte met de Team AAI als 8ste, terwijl de Dodge Viper van Jeroen Bleekemolen uitviel.
Met 17de overall overwinning van Porsche bij de 83ste 24 uur van Le Mans zetten ze hun eigen record scherper. De laatste Porsche overwinning, de 16de, dateert van 1998. Toen waren Allan McNish, Stephane Ortelli en Laurent Aiello de snelste met hun Porsche 911 GT1. En nu in hun tweede jaar na de terugkeer is daar de 17de Porsche overwinning voor Nico Hülkenberg, Nick Tandy en Earl Bamber met de Porsche 919 Hybrid. Het is opmerkelijk dat Formule 1 coureur Hulkenberg en Bamber debutanten zijn op Le Mans, terwijl Tandy tweemaal eerder meereed in de GTE klasse. Een echte ‘rookie’ overwinning dus. De van de tweede plaats gestarte no. 17 Porsche van Mark Webber, Timo Bernhard en Brendon Hartley maakten het feest voor Porsche compleet door als tweede te finishen op een ronde achter de winnaars. Voor Audi dat, na overwinningen in de eerste twee races van het FIA World Endurance Championship, als favoriet naar Le Mans kwam was de derde plaats voor Marcel Fassler, Andre Lotterer en Benoit Treluyer met de no. 7 Audi het hoogst haalbare.
De no. 18 Porsche met Neel Jani mocht van pole starten, maar werd al in de eerste ronde ingehaald door Timo Bernhard in de no. 17 Porsche. Tegelijkertijd werd de no. 19 Porsche door de drie Audi’s ingehaald. De top 6 bleef zo redelijk dicht bij elkaar terwijl ze weg reden van de rest van het veld, inclusief de Toyota’s. De beide Toyota’s reden een vrij kleurloze race, waarbij ze niet in staat waren om mee te strijden om het podium. Ook de drie debuterende Nissan GT-R LM wagens deden nooit om de prijzen mee, iets wat van tevoren ook eigenlijk al wel bekend was. Geen van de Nissans werd geklasseerd. De no. 22 Nissan van Harry Tincknell, Michael Krumm en Alex Buncombe kwam nog wel aan de finish maar haalde niet de afstand van 70% van de winnaar.
Na de eerste safetycar, na een uur, omdat de no. 92 GT Porsche olie verloor en in brand vloog, wist Andre Lottterer met de Audi no. 7 de kop over te nemen. Lange tijd was het stuivertje wisselen aan de kop tussen de no. 17 Porsche en de no. 7 Audi en later de no. 9 Audi. De no. 9 Audi viel later terug, en finishte als zevende, omdat er wat bezoekjes aan de pits nodig waren vanwege problemen met o.a. het hybride systeem. De no. 7 Audi was de snelste van de Audi’s, en Andre Lotterer reed zelfs de snelste ronden in de race, maar een lekke band en het verliezen van bodywork koste de nodige tijd voor reparaties, waardoor het zicht op de winst steeds verder weg leek. Loic Duval had zichzelf met de no. 8 Audi buiten spel gezet door bij een slow zone in problemen te komen met een groepje GTE’s en in de vangrail te eindigen. Na reparaties kon de wagen z’n weg vervolgen om uiteindelijk als vierde te finishen.
Voor de no. 17 Porsche was er een 1 minuut stop & go penalty voor inhalen onder geel, waarna de no. 19 Porsche de kop kon overnemen. De no. 7 Audi was nog wel een tijdje in de buurt, maar vanaf ronde 253 reed alleen Porsche no. 19 nog aan de leiding. De Porsches no. 19 en 17 kenden weinig tot geen problemen resulterend in de 1 – 2. Voor de van pole gestarte no. 18 Porsche van Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani verliep de race wat moeizamer, er waren de nodige uitstapjes en wat technische problemen, waardoor ze als vijfde finishten op 4 ronden achter de winnende Porsche.
Rebelllion Racing wist de race uit te rijden met hun R-One met de nieuwe AER motor. Dat ze daarmee de privateer klasse wonnen is minder opmerkelijk, daar de enige concurrentie kwam van de no.4 ByKolles CLM P1/01. Zij waren eerst niet geklasseerd voor het niet behalen van de 70% afstand, en later uit de uitslag gehaald vanwege gewichts-problemen.
In de stand om het kampioenschap gaat Porsche nu aan de leiding met 140 punten, 16 meer dan Audi. Toyota volgt met 71 punten. Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler behouden de leiding bij de rijders met 80 punten. Nick Tandy volgt met 60 punten. Naast de punten van dit weekend heeft hij ook punten gescoord in Silverstone met KCMG en in Spa-Francorchamps met Porsche.
In de LM P2 klasse ging de overwinning naar de no. 47 KCMG Oreca Nissan van Matthew Howson, Richard Bradley en Nicolas Lapierre. Nicolas Lapierre bewees z’n waarde voor het team door in de kwalificaties de pole te rijden, en ook in de race was hij duidelijk de snelste. Van de 358 afgelegde ronden reed de KCMG er 349 aan de kop, maar de voorsprong op de nummer twee, de no. 38 JOTA Sport Gibson Nissan van Simon Dolan, Oliver Turvey en Mitch Evans, was aan de finish nog maar 48 seconden.
De KCMG Oreca ging laat in de race nog even van de baan, en er was ook nog een drive through penalty voor het verwisselen van het stuur tegelijk met het tanken. De no. 48 Murphy Prototype Oreca Nissan mocht heel vroeg in de race even 1 ronde aan kop, en zou later als vijfde finishen. Ook no. 46 Thiriet by TDS Oreca Nissan kwam vroeg in de race even aan de leiding. Later zouden ze uitvallen vanaf de tweede positie. De wagen werd in de eerste chicane op de Hunaudieres (Mulsanne straight) geraakt door een Aston Martin, die niet op tijd kon remmen, en eindigde in het grind. De no. 26 G-Drive Ligier van Sam Bird, Roman Rusinov en Julien Canal nam de tweede plaats over, en finishte later als derde op ongeveer een minuut achter de JOTA Sport Gibson.
Ho-Pin Tung finishte met team genoten Léo Roussel en David Cheng met de de no. 29 Pegasus Morgan Nissan op de 9de positie in de LM P2 klasse.
In het kampioenschap gaat KCMG aan de leiding met vier punten voorsprong op de no. 28 G-Drive Ligier. Bij de rijders hebben Matthew Howson en Richard Bradle dezelfde vier punten voorsprong op Gustavo Yacaman, Pippo Derani en Ricardo Gonzalez.
In de beide LM GTE klassen was er, zoals zo vaak, een geweldige strijd om de overwinning die de gehele race doorging. En in beide klassen waren er de nodige drama’s laat in de race waarbij de leidende wagens betrokken waren.
De leidende no. 51 AF Corse Ferrari van Gianmaria Bruni, Toni Vilander en Giancarlo Fisichella leek net als vorig jaar in de LM GTE-Pro klasse op weg naar de overwinning, maar het noodlot sloeg toe in de eindfase. Maar met nog twee uur te gaan moest de leidende Ferrari met versnellingsbak problemen de pits opzoeken, waarmee de kansen op een overwinning waren verkeken. Na een half uur durende reparaties kon de race worden voortgezet. De no. 51 wagen finishte op de derde plaats achter de AF Corse no. 71 zusterauto van Davide Rigon, James Calado en Olivier Beretta.
De overwinning ging naar de no. 64 Corvette Racing Corvette C7 van Oliver Gavin, Tommy Milner en Jordan Taylor. De no. 64 wagen had als 9de gekwalificeerd, maar wist vanaf de start toch redelijk snel naar voren te komen om daar gedurende de gehele race mee te strijden om de overwinning. Een mooie opsteker na een beroerde start van het team eerder die week. Jan Magnussen was in de kwalificatie zwaar gecrasht met de no. 63 Corvette, waarna het team genoodzaakt was de wagen uit de race terug te trekken. Raparaties bleken niet mogelijk op zo’n korte termijn. Later werd zelfs bekend dat het chassis van Larbre door Corvette gebruikt zal worden in de eerstvolgende race van het United SportsCar Championship omdat er geen reserve chassis is.
De no. 98 Aston Martin Vantage V8 van Fernando Rees, Alex MacDowall en Richie Stanaway, die lange tijd aan de leiding ging had de pech om in aanraking te komen met één van de LM P2 wagens. Rees kon nog terug naar de pits, maar was veel tijd kwijt met reparatie. Ze finishten als zesde en laatste in de klasse.
Voor de no. 92 Porsche kwam het einde al snel in de race. De wagen vloog met Patrick Pilet aan het stuur in brand bij de eerste chicane en zorgde voor de eerste safetycar. Opvallend genoeg was ook bij de no. 88 Abu Dhabi Proton Porsche een brand iets later in de race wat leidde tot het uitvallen van de wagen. In de kwalificatie eerder die week was er ook al brand bij de no. 67 Team AAI Porsche brand, maar die auto, met o.a. Xavier Maassen bij de line-up, kon gelukkig worden hersteld voor de race.
In de LM GTE-Am klasse gingen de winnaars van de eerste twee races aan de leiding, Pedro Lamy, Paul Dalla Lana, Mathias Lauda met de no. 98 Aston Martin Vantage. Ze gingen van pole van start en waren de hele race in het bovenste deel van de ranglijst te vinden. Maar drie kwartier voor het einde sloeg het noodlot toe. Dalla Lana crashte zwaar met de wagen in de laatste bocht voor start-finish. Eerder al was de Roald Goethe met de no. 96 Aston Martin uitgevallen na en zware crash waarbij hij naar het ziekenhuis werd vervoerd.
Andrea Bertolini, Victor Shaytar en Aleksei Basov met de no. 72 SMP Racing Ferrari konden profiteren. Ze pakten de overwinning met een ronde voorsprong op de no. 77 Dempsey Proton Porsche 911 RSR van Patrick Dempsey, Patrick Long en Marco Seefried. Voor Seefried was het z’n debuut op Le Mans en voor Dempsey was het z’n eerste podium. Op de derde plaats finishte de no. 62 Scuderia Corse Ferrari van Bill Sweedler, Townsend Bell en Jeff Segal.
Xavier Maassen finishte met de Team AAI Porsche als 8ste en laatste in de klasse. Meteen aan het begin kreeg de wagen al een stop & go penalty van vijf minuten voor het verwisselen van de motor na de brand in de kwalificatie. De no. 53 Dodge Viper van Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Marc Miller viel laat in de race uit met versnellingsbak problemen. Tot die tijd reed de auto redelijk goed mee en was rond de vierde/vijfe plaats te vinden. Vroeg in de race reden ze nog even aan de leiding.
De volgende race van het FIA World Endurance Championship is de 6 uur van de Nurburgring op 30 Augustus. De eerstvolgende race van de European Le Mans Series is op 12 Juli in Oostenrijk op de Red Bull Ring.
UITSLAG:
Pos. |
Klasse |
No. |
Team |
Coureurs |
Auto |
Ronden |
Verschil |
1 |
LM P1 |
19 |
Porsche Team |
Earl Bamber |
Porsche 919 Hybrid |
395 |
|
2 |
LM P1 |
17 |
Porsche Team |
Timo Bernhard |
Porsche 919 Hybrid |
394 |
1 |
3 |
LM P1 |
7 |
Audi Sport Team Joest |
André Lotterer |
Audi R18 e-tron quattro |
393 |
2 |
4 |
LM P1 |
8 |
Audi Sport Team Joest |
Loïc Duval |
Audi R18 e-tron quattro |
392 |
3 |
5 |
LM P1 |
18 |
Porsche Team |
Marc Lieb |
Porsche 919 Hybrid |
391 |
4 |
6 |
LM P1 |
2 |
Toyota Racing |
Alexander Wurz |
Toyota TS040 Hybrid |
387 |
8 |
7 |
LM P1 |
9 |
Audi Sport Team Joest |
Marco Bonanomi |
Audi R18 e-tron quattro |
387 |
8 |
8 |
LM P1 |
1 |
Toyota Racing |
Anthony Davidson |
Toyota TS040 Hybrid |
386 |
9 |
9 |
LM P2 |
47 |
KCMG |
Matthew Howson |
Oreca 05 Nissan |
358 |
37 |
10 |
LM P2 |
38 |
Jota Sport |
Simon Dolan |
Gibson 015S Nissan |
358 |
37 |
11 |
LM P2 |
26 |
G-Drive Racing |
Roman Rusinov |
Ligier JS P2 Nissan |
358 |
37 |
17 |
LM GTE Pro |
64 |
Corvette Racing-GM |
Oliver Gavin |
Chevrolet Corvette C7.R |
337 |
58 |
19 |
LM P2 |
29 |
Pegasus Racing |
Léo Roussel |
Morgan Nissan |
334 |
61 |
20 |
LM GTE Am |
72 |
SMP Racing |
Viktor Shaitar |
Ferrari 458 Italia |
332 |
63 |
21 |
LM GTE |
71 |
AF Corse |
Davide Rigon |
Ferrari 458 Italia |
332 |
63 |
22 |
LM GTE |
77 |
Dempsey-Proton Racing |
Patrick Dempsey |
Porsche 911 RSR |
331 |
64 |
24 |
LM GTE |
62 |
Scuderia Corsa |
Bill Sweedler |
Ferrari 458 Italia |
330 |
65 |
25 |
LM GTE |
51 |
AF Corse |
Gianmaria Bruni |
Ferrari 458 Italia |
330 |
65 |
37 |
LM GTE |
67 |
Team AAI |
Jun-San Chen |
Porsche 911 GT3 RSR |
316 |
79 |
NIET GEFINISHT |
|||||||
DNF |
LM GTE |
53 |
Riley Motorsports-TI Auto |
Jeroen Bleekemolen |
Dodge Viper SRT GTS-R |
304 |
De volledige uitslag is terug te vinden op onze Le Mans 2015 pagina.
One thought on “Porsche wint 24 uur van Le Mans.”
Comments are closed.