Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler hebben na de overwinning bij de zes uur van Silverstone, ook de zes uur van Spa-Francorchamps gewonnen, de tweede race van het FIA World Endurance Championship. Met hun no. 7 Audi R18 e-tron quattro hadden ze een voorsprong van iets meer dan 13 seconden op de nummer twee, de no. 18 Porsche 919 van Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb. De pole-sitters Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber kwamen als derde over de finish met de no. 17 Porsche.
De Porsches mochten van de plaatsen 1, 2 en 3 starten in de race. De start verliep zonder incidenten en de Porsches bleven aan de leiding. Maar enkele foutjes gooiden roet in het eten voor Porsche. Nick Tandy raakte met de no. 19 Porsche 919 de no. 91 Porsche van Kevin Estre bij een te haastige inhaalactie. Estre kreeg de straf voor de aanrijding, maar Tandy moest voor reparaties naar binnen. De reparaties waren met drie minuten gedaan, maar een goede klassering zat er niet meer in. De no. 19 Porsche finishte op 3 ronden achterstand op de 6de positie.
Brendon Hartley, die met de no. 17 Porsche van pole was gestart, miste z’n rempunt bij de Bus Stop chicane, en zocht z’n weg terug naar de baan via de marshal post. Hij kreeg een 15 sec Stop&Go penalty. Later waren ook nog problemen met de ophanging, waarvoor de wagen binnen moest komen. Hartley en teamgenoten Mark Webber en Timo Bernhard vochten zich knap terug om als derde te finishen op een ronde achterstand.
Vooraan ging de strijd vooral tussen de no. 7 Audi R18 e-tron quattro van Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler, en de no. 18 Porsche 919 van Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb. De auto’s wisselde geregeld van positie, en een half uur voor het einde kwam Neel Jani met de Porsche binnen voor brandstof, geen banden. Benoit Treluyer die klaagde over vibraties in de auto mocht nog niet binnenkomen. Een kwartier voor het einde werd hij binnengehaald voor brandstof, ook geen banden. Hij kwam weer op de baan met 13 seconden voorsprong op Jani, en die voorsprong kon hij vasthouden tot de finish.
De Toyota’s kwamen er niet aan te pas dit weekend. Ze misten gewoon de snelheid. De snelste Toyota kwam per ronde twee seconde tekort op de winnende Audi. In het begin van de race waren er nog wel wat gevechten tussen de no. 9 Audi van Filipe Albuquerque, Marco Bonanomi en Rene Rast, en de no. 2 Toyota TS040 van Stephane Sarrazin, Alex Wurz en Mike Conway, de no. 2 Toyota finishte uiteindelijk op de vijfde plaats op drie ronden achterstand. De no. 1 Toyota, die na de crash van Kazuki Nakajima opnieuw opgebouwd moest worden, kende de nodige technische problemen en kwam niet verder dan de achtste plaats.
Simon Dolan, Mitch Evans en Harry Tincknell wisten met de no. 38 JOTA Sport Gibson-Nissan de LM P2 race te winnen na in het begin van de race een drive-through penalty te hebben gekregen voor de vals start van Harry Tincknell. Lange tijd ging de no. 26 G-Drive Racing Ligier-Nissan van Roman Rusinov, Julien Canal en Sam Bird aan de leiding, terwijl Dolan, Evans en Tincknell bezig waren aan een indrukwekkende inhaalrace. Met nog 3,5 uur te gaan komt Mitch Evans alweer aan de leiding ten koste van de no. 26 G-Drive wagen.
Met nog iets minder dan anderhalf uur te gaan zijn er technische problemen voor de no. 26 wagen. Sam Bird komt met de wagen binnen en zal later de baan weer op komen en als 10 finishen. Voor G-Drive valt er nog wel wat te vieren als de no. 28 Ligier-Nissan van Pippo Dirani, Ricardo Gonzalez en Gustavo Yacaman als tweede finisht. De derde plaats is voor de in het FIA WEC debuterende no. 43 Team SARD Morand Morgan Evo van Pierre Ragues, Oliver Webb en Zoel Amberg.
In de beide LM GTE klassen ging de overwinning naar Aston Martin. In de Pro klasse ging de strijd de gehele race door. Pas in de laatste ogenblikken viel de beslissing, waarbij de overwinning naar de no. 99 Aston Martin Vantage V8 van Fernando Rees, Alex MacDowell en Richie Stanaway ging. De tweede plaats was voor de no. 92 Porsche Team Manthey Porsche 911 van Richard Lietz en Frédéric Makowiecki op een achterstand van iets minder dan 25 seconden. Ze wisten zich goed terug te vechten nadat Lietz een straf had gekregen voor het teveel buiten de baan gaan.
Tot kort voor het einde had Fernando Rees Gianmaria Bruni in de nek hijgen met de no. no. 51 AF Corse Ferrari 458, maar na een mislukte pitstop, waarbij een wiel viel, moest Bruni een 1 minuut Stop&Go penalty inlossen. Bruni viel terug naar de vierde plaats. Hierdoor kwam ook de tweede Porsche, de no. 91 van Sven Müller en Kevin Estre op het podium terecht.
In de Am klasse ging de overwinning voor de tweede opeenvolgende keer naar de no. 98 Aston Martin van Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda. De no. 98 wagen ging het grootste deel van de race aan de leiding en wist in het laatste uur de aanvallen van de no. 83 AF Corse Ferrari van Emmanuel Collard, Rui Aguas en Francois Perrodo af te slaan, zodat de tweede plaats, eveneens voor de tweede opeenvolgende keer, voor de Ferrari was. De derde plaats ging naar de no. 72 SMP Racing Ferrari 458 van Aleksey Basov, Andrea Bertolini en Victor Shayter.
UITSLAG
1. 7. Audi Sport Team Joest, FÄSSLER / LOTTERER / TRÉLUYER, Audi R18 e-tron quattro,176 ronden in 6:01’08.896
2. 18. Porsche Team, DUMAS / JANI / LIEB, Porsche 919 Hybrid, op 13.424 seconde
3. 17. Porsche Team. BERNHARD / WEBBER / HARTLEY, Porsche 919 Hybrid, op 1 ronde
4. 9. Audi Sport Team Joest, ALBUQUERQUE / BONANOMI / RAST, Audi R18 e-tron quattro, op 2 ronden
5. 2. Toyota Racing, WURZ / SARRAZIN / CONWAY, Toyota TS 040 – Hybrid, op 3 ronden
6. 19. Porsche Team, HÜLKENBERG / BAMBER / TANDY, Porsche 919 Hybrid, op 3 ronden
7. 8. Audi Sport Team Joest, DI GRASSI / DUVAL / JARVIS, Audi R18 e-tron quattro, op 8 ronden
8. 1. Toyota Racing, DAVIDSON / BUEMI, Toyota TS 040 – Hybrid, op 14 ronden
9. 38. Jota Sport, DOLAN / EVANS / TINCKNELL, Gibson 015S – Nissan (1ste LM P2), op 15 ronden
10. 28. G-Drive Racing, YACAMAN / DERANI / GONZALEZ, Ligier JS P2 – Nissan (2de LM P2), op 16 ronden
11. 43. Team Sard Morand, RAGUES / WEBB / AMBERG, Morgan Evo – SARD (3de LM P2), op 17 ronden
16. 99. Aston Martin Racing V8, MACDOWALL / REES / STANAWAY, Aston Martin Vantage V8 (1ste LM GTE Pro), op 25 ronden
17. 92. Porsche Team Manthey, MAKOWIECKI / LIETZ, Porsche 911 RSR (2de LM GTE Pro), op 25 ronden
18. 91. Porsche Team Manthey, MÜLLER / ESTRE, Porsche 911 RSR (3de LM GTE Pro), op 25 ronden
24. 98. Aston Martin Racing, DALLA LANA / LAMY / LAUDA, Aston Martin Vantage V8, (1ste LM GTE Am) op 28 ronden
25. 83. AF Corse, PERRODO / COLLARD / AGUAS, Ferrari F458 Italia, (2de LM GTE Am) op 28 ronden
26. 72. SMP Racing, SHAYTAR / BERTOLINI / BASOV, Ferrari F458 Italia, (3de LM GTE Am) op 29 ronden