FIA World Endurance Championship, Audi wint 6 uur van Silverstone.

Print Friendly, PDF & Email

logo fia wecAudi heeft de 6 uur van Silverstone gewonnen. Marcel Fässler, Benoit Tréluyer en Andre Lotterer kwamen na iets meer dan 6 uur en 201 ronden als eerste aan de finish met de no. 7 Audi R18 e-tron quattro. Roman Rusinov, Julien Canal en Sam Bird wisten de LM P2 klasse te winnen met de no. 26 G-Drive Racing Ligier Nissan. In de LM GTE-Pro klasse ging de overwinning naar de regerend kampioenen Gianmaria Bruni en Toni Vilander met de no. 51 AF Corse Ferrari 458 terwijl in de LM GTE-Am klasse de overwinning naar de no. 98 Aston Martin Vantage van Paul Dalla Lana, Mathias Lauda en Pedro Lamy ging.

 

De 6 uur van Silverstone is de eerste race van het 2015 seizoen van het FIA World Endurance Championship. De winnaar ziet zijn naam bijgeschreven op de 110 jaar oude Tourist Trophy, de langstlopende autosport bokaal.

De start verliep zonder al teveel problemen aan de kop van het veld. Mark Webber mocht met de no. 17 Porsche 919 van pole vertrekken, en wist aan de leiding te blijven. Helaas kreeg hij na ongeveer anderhalf uur problemen met de aandrijving, waardoor ze uitvielen. De no. 7 Audi had niet zo’n goede start, maar wist dit snel recht te zetten.

Vroeg in de race was er meteen een mooie strijd om de kop tussen de Porsches en Audi’s, en vlak daarachter de Toyota’s. Na het wegvallen van de no. 17 Porsche ging de strijd verder tussen de no. 18 Porsche met achter het stuur Neel Jani en Marcel Fässler met no. 7 Audi. De Porsche was sneller op de rechte stukken, maar in de bochten kwam de Audi weer snel dichterbij.

 

Audi FIA WEC Silverstone

Foto: (c) FIA WEC

Na de pitstops  om en nabij ronde 80 kwamen de beide Toyota’s aan de kop te liggen, met daarachter Andre Lotterer met de no. 7 Audi. Lotterer wist een moordend hoog tempo uit de auto te halen, en kon een flinke voorsprong opbouwen na het overnemen van de koppositie. Een uur voor het einde nam Fässler de wagen over voor de laatste stint. Met een voorsprong van 72 seconden kreeg de no. 7 Audi een Stop&Go penalty voor het buiten de baan gaan. Na een laatste stop voor benzine en een een stop om de penalty in te lossen was de voorsprong geslonken tot 8 seconden, en Fässler had op de finish nog 4 seconden voor op de nummer twee, de no. 18 Porsche van Neel Jani. Sebastien Buemi finishte daarachter op iets minder dan 6 seconden op de derde plaats met de no. 1 Toyota TS-040.

LM P2

In de LM P2 klasse wist G-Drive Racing met een mooie 1 – 2 huiswaarts te keren. Bij de start wist Nick Tandy met de no. 47 KCMG Oreca05 Nissan de leiding over te nemen van de G-Drive Racing Ligiers die van de eerste startrij mochten beginnen. Al snel nam Sam Bird met de no. 26 G-Drive Ligier de leiding over. Tandy kon lang het tempo volgen maar moest de pits opzoeken met een kapotter radiator. Na een lange stop kwam de wagen weer terug de baan op om als vierde in de klasse te finishen.

Minder florissant verliep de race voor de no. 36 Signatech Alpine. Paul Loup Chatin ging er hard af in Copse en eindigde in de bandenstapels. De auto was te beschadigd om de race voort te kunnen zetten.

Aan de kop ging de strijd verder tussen de twee G-Drive wagens, waarbij halverwege de race Roman Rusinov met de no. 26 wagen de koppositie kon houden ten koste van Gustavo Yacaman met de no. 28 wagen. Zo bleef het de rest van de race, en de de no. 26 Ligier van Roman Rusinov, Julien Canal en Sam Bird finishte op een ronde voorsprong op de no. 28 Ligier van Gustavo Yacaman, Ricardo Gonzalez en Pipo Derani.

In eerste instantie finishte de no. 30 Tequila Patron Extreme Speed Motorsports HPD-Honda van Scott Sharp, David Heinmeier-Hansson en Ryan Dalziel op de derde plaats, maar de wagen werd uit de uitslag geschrapt na de technische keuring, de bodemplank was teveel afgesleten in de race en had niet meer de vereiste dikte van 20 mm. Zo schoof de no. 42 Strakka Racing Dome Nissan van Nick Leventis, Danny Watts en Jonny Kane op naar de derde plaats.

LM GTE-Pro

In de LM GTE-Pro klasse ging de overwinning naar de regerend kampioenen Gianmaria Bruni en Toni Vilander met de no. 51 AF Corse Ferrari 458. maar gemakkelijk ging het allerminst dit weekend. Bruni, die met de Ferrari van start ging, moest meteen alle zeilen bij zetten om een spinnende OAK Racing Ligier te ontwijken, en de inhaalrace vanaf de laatste plaats kon beginnen.

Vilander en Bruni reden een fantastische race en wisten met een voorsprong van 10 seconden op de nummer twee, de no. 91 Porsche Team Manthey wagen van Richard Lietz en Michael Christensen. De derde plaats was voor de tweede AF Corse Ferrari, de no. 71 wagen van James Calado en Davide Rigon, na een mooie strijd met de no. 51 Ferrari.

De drie Aston Martins die in eerste instantie de plaatsen 1, 2 en 3 innamen wisten het tempo uit de kwalificatie niet vast te houden, en ze zakten terug naar de plaatsen 4, 5 en 6 op een ronde achterstand.

LM GTE-Am

In de GTE-Am klasse was er wel succes voor Aston Martin. Paul Dalla Lana, Mathias Lauda en Pedro Lamy wonnen de klasse met de no. 98 AMR Aston Martin Vantage V8. Tegenstand kwam er van de no. 83 AF Corse Ferrari van Francois Perrodo, Emmanuel Collard en Rui Aguas, die ook nog aan de leiding van de race kwam, maar uiteindelijk op 13 seconden achter de Aston Martin finishte op de tweede plaats. De derde plaast was er voor de no. 72 SMP Racing Ferrari van Victor Shaitar, Alexei Basov en Andrea Bertolini.

Al met al hebben we een hele mooie race gezien, een waardig begin van het nieuwe seizoen van het FIA World Endurance Championship. We kijken in ieder geval al uit naar de volgende race, de 6 uur van Spa-Francorchamps op 2 Mei.

 

winnaars 6 uur van Silverstone FIA WEC Tourist Trophy

Foto: (c) FIA WEC

UITSLAG

1. 7. Audi Sport Team Joest, FÄSSLER / LOTTERER / TRÉLUYER, Audi R18 e-tron quattro, 201 ronden in 6:00’30.876

2. 18. Porsche Team, DUMAS / JANI / LIEB, Porsche 919 Hybrid, op 4.610 sec

3. 1. Toyota Racing, DAVIDSON / BUEMI / NAKAJIMA, Toyota TS 040 – Hybrid, op 14.816 sec

4. 2. Toyota Racing, WURZ / SARRAZIN / CONWAY, Toyota TS 040 – Hybrid, op 1 ronde

5. 8. Audi Sport Team Joest, DI GRASSI / DUVAL / JARVIS, Audi R18 e-tron quattro, op 4 ronden

6. 26. G-Drive Racing, RUSINOV / CANAL / BIRD, Ligier JS P2 – Nissan, op 16 ronden (1ste LM P2)

7. 28. G-Drive Racing, YACAMAN / DERANI / GONZALEZ, Ligier JS P2 – Nissan, op 17 ronden (2de LM P2)

8. 42. Strakka Racing, LEVENTIS / WATTS / KANE, Dome S103 – Nissan, op 23 ronden (3de LM P2)

9. 51. AF Corse, BRUNI / VILANDER, Ferrari F458 Italia, op 29 ronden (1ste LM GTE-Pro)

10. 91. Porsche Team Manthey, LIETZ / CHRISTENSEN, Porsche 911 RSR, op 29 ronden (2de LM GTE-Pro)

11. 71. AF Corse, RIGON / CALADO, Ferrari F458 Italia, 29 ronden (3de LM GTE-Pro)

16. 98. Aston Martin Racing, DALLA LANA / LAMY / LAUDA, Aston Martin Vantage V8, op 33 ronden (1ste LM GTE-Am)

17. 83. AF Corse, PERRODO / COLLARD / AGUAS, Ferrari F458 Italia, op 33 ronden (2de LM GTE-Am)

18. 72. SMP Racing, SHAYTAR / BERTOLINI / BASOV, Ferrari F458 Italia, 33 ronden (3de LM GTE-Am)

 

 

Share