United SportsCar Championship, Action Express Racing wint de 12 uur van Sebring.

Print Friendly, PDF & Email

logo 63ste 12 uur van Sebring 2015Action Express Racing heeft de 63ste 12 uur van Sebring gewonnen. Joao Barbosa, Christian Fittipaldi en Sebatien Bourdais wisten met hun no. 5 Corvette DP 340 ronden af te leggen. Op een ronde achterstand volgden Ricky en Jordan Taylor en Max Angelelli met de no. 10 Wayne Taylor Racing Corvette DP, en Mike Rockenfeller, Richard Westbrook en Michel Valiante maakten met hun no. 90 VisitFlorida Corvette DP het Corvette succes compleet dit weekend. In de Prototype Challengen (PC) klasse ging de overwinning naar de no. 52 PR1 / Mathiasen Motorsport Oreca van Mike Guasch, Andrew Palmer en Tom Kimber-Smith. Jan Magnussen, Antonio Garcia en Ryan Briscoe pakten met de no. 3 Corvette de overwinning in de GTLM klasse. De winst in de GTD klasse ging naar de no. 23 Alex Job Racing Porsche van Ian James, Alex Riberas en Mario Farnbacher. Jeroen Bleekemolen viel helaas uit in de laatste minuten van de race.

 

 

start 12 uur van Sebring 2015

foto: (c) imsa.com

De race ging van start zonder incidenten. Olivier Pla kon met de no. 57 Krohn Racing Ligier de leiding behouden. Als na ongeveer 50 minuten de eerste pitstops zijn, komen de Ligier en de Extreme Speed HPD als eerste binnen, de Daytona Prototypes kunnen een rondje langer door. De Krohn Racing wagen kon goed aan de leiding blijven, maar later in de race was er wat schade aan de wagen waardoor reparaties nodig waren. De wagen viel terug en finishte uiteindelijk als achtste. Het was wel de enige LMP2 wagen die de finish haalde. De beide Mazda’s hadden vanaf het begin al problemen. Oswaldo Negri maakte een zware crash mee met de Michael Shank Racing Ligier en kon zodoende niet meer verder. De beide Extreme Speed Motorsports HPD’s kregen later in de race technische problemen met respectievelijk stuur en motorproblemen.

In de tweede helft van de race kwam de no. 5 Action Express Corvette DP aan de leiding en vocht daar de nodige duels uit met o.a. de no. 01 Chip Ganassi Racing Ford Ecoboost Riley. Ondertussen kwamen de no. 90 VisitFlorida Corvette van Richard Westbrook, Michael Valiante en Mike Rockenfeller en de no. 10 Wayne Taylor Racing Corvette van Ricky en Jordan Taylor en Max Angelelli naar voren. De Wayne Taylor Racing Corvette wist nog een plaatsje te klimmen, en toen de no. 01 Chip Ganassi wagen terug viel in het laatste uur lagen ze op de tweede plaats gevolgd door de no. 90 Vist Florida Corvette.  De no. 5 Action Express Corvette had inmiddels een ronde voorsprong genomen en was buiten bereik voor de achtervolgers, en zo kwamen ze over de finish na iets meer dan 12 uur racen, hebben we drie Corvette DP’s op het podium.

In de Prototype Challengen (PC) klasse ging de overwinning naar de no. 52 PR1 / Mathiasen Motorsport Oreca van Mike Guasch, Andrew Palmer en Tom Kimber-Smith, nadat ze het gehele tweede deel van de race aan de kop hadden gereden. Niet ver daarachter finishte de no. 54 CORE Autosport Oreca van Jon Bennett, Colin  Braun en James Gue op de tweede plaats. Op een ronde daarachter, finishte op de derde plaats de no. 38 Performance Tech Motorsports Oreca van Jerome Mee, James French en Conor Daly.

Renger van der Zande en teamgenoten Alex Popov en Mirco Schultis kwamen er helaas niet aan te pas dit weekend. Popov, die de auto gekwalificeerd had op de 7de plaats, werd al in de opwarmronde aangetikt en moest zodoende de race beginnen met een beschadigde auto. Toen later onder geel nogmaals de auto vanachter werd aangereden was de wegligging zodanig slecht geworden dat een goede klassering niet meer mogelijk was. Uiteindelijk finishten ze als vijfde in de klasse.

Lang zag het er rooskleurig uit voor de fabrieks Porsches in de GT Le Mans (GTLM) klasse. Frederic Makowiecki mocht van pole starten met de no. 912 Porsche en Patrick Pilet van de tweede plaats met de no. 911 Porsche. De Corvettes kwamen nog wel in de buurt, maar met nog een uur te gaan lagen de beide Porsches op de plaatsen 1 en 2. En toen ging het mis, technische problemen zorgden ervoor dat de Porsches terug vielen. De no. 912 van Frederic Macowiecki, Jorg Bergmeister en Earl Bamber kwam in de problemen toen tijdens een pitstop een wielmoer niet loskwam. De wagen moest al snel een tweede keer binnenkomen en zou later uitvallen. De no. 911 ging op dat moment aan de leiding, maar kreeg problemen met de versnellingsbak in het laatste uur, waarna ze snel terugvielen. Daarmee kwam de no. 3 Corvette van Jan Magnussen, Antonio Garcia en Ryan Briscoe aan de leiding om die niet meer uit handen te geven. Op de tweede plaats volgde de no. 62 Risi Competizione Ferrari van Pierre Kaffer, Giancarlo Fisichella en Andrea Bertolini. Bryan Sellers, Wolf Henzler en Patrick Long finishten met de no. 17 Falken Tire Porsche 911 RSR.

Jeroen Bleekemolen,die met de no. 33 Dodge Viper van pole mocht starten in de GT Daytona (GTD) klasse, maakt een buitengewoon zuur einde van de race mee. Met nog ongeveer 5 minuten te gaan viel hij uit vanuit leidende positie met technische problemen. Bij de start moest Jeroen nog wel een plaatsje laten aan Mario Farnbacher met de no. 23 Alex Job Racing Porsche, maar de gehele race konden Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen en Ben Keating vooraan meestrijden om de koppositie, alle drie de rijders waren constant vooraan te vinden. Opvallend was bijvoorbeeld de gewaagde inhaalactie van Ben keating op Jon Potter met de no. 44 Magnus Racing Porsche.

Jeroen komt in de auto voor de laatste stint, nu gaat het erom. Hij kan in de laatste fase van de race vanaf de tweede plaats de marge met Mario Farnbacher kleiner maken. Als de banden en remmen van de leidende Porsche op zijn kan Bleekemolen profiteren van een klein foutje van Farnbacher en de koppositie overnemen met minder dan 10 minuten te gaan. Maar een ronde later moet Bleekemolen de Viper in de pits parkeren met een kapotte motor. Eerder is de motor zodanig beschadigd door een stuk debris op de baan dat oververhitting niet te voorkomen was. De teleurstelling bij Jeroen en de rest van het team is groot, zo dicht bij de overwinning en dan misgrijpen. Mario Farnbacher komt terug aan de leiding en weet de Porsche in leidende positie thuis te brengen, en pakt met teamgenoten Ian James en Alex Riberas de overwining.

De tweede plaats ging naar de no. 007 TRG-AMR Aston Martin Vantage V12 van Christina Nielsen, James Davison en Brandon Davis op een achterstand van bijna 9 seconden, gevolgd door de no. 63 Scuderia Corse Ferrari 458 Italia van Bill Sweedler, Townsend Bell en Anthony Lazzaro op de derde plaats op een achterstand van 18 seconden op de winnaars.

 

finish winnaars 12 uur van Sebring 2015

Foto: (c) imsa.com

UITSLAG:

1. Barbosa/Fittipaldi/Bourdais, Action Express Chevrolet DP 340 ronden

2. Taylor/Taylor/Angelelli, Wayne Taylor Corvette DP 339 ronden

3. Westbrook/Valiante/Rockenfeller, VisitFlorida Racing Riley Ford DP 339 ronden

4. Dixon/Hand/Pruett, Chip Ganassi Riley Ford DP 339 ronden

5. Curran/Cameron/Papis, Action Express Racing DP 338 ronden

6. Guasch/Kimber-S/Palmer, PR1 Mathiasen Oreca 334 ronden (1ste PC)

7. Bennett/Braun/Wilkins/Gue, CORE Autosport Oreca 334 ronden (2de PC)

8. Krohn/Pla/Jonsson, Krohn Ligier Judd 334 ronden

9. French/Mee/Daly, Performance Tech Oreca 333 ronden (3de PC)

10. Magnussen/Garcia/Briscoe, Corvette Racing C7.R 330 ronden (1ste GTLM)

11. Kaffer/Fisichella/Bertolini ITA Risi Ferrari 458 Italia 330 ronden (2de GTLM)

12. Henzler/Sellers/Long GER Falken Tire Porsche 991 RSR 329 ronden (3de GTLM)

15. James/Farnbacher/Riberas USA Alex Job Porsche 911 GT 318 ronden (1ste GTD)

16. Nielsen/Davison/Davis GBR TRG Aston Martin V12 Vantage 318 ronden (2de GTD)

18. Sweedler/Bell/Lazzarol ITA Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia 318 ronden (3de GTD)

26. Keating/Bleekemolen/Bleekemolen USA Riley Dodge Viper SRT 314 ronden (9de GTD)

30. Schultis/vd Zande/Hedlund USA Starworks Oreca 280 ronden (5de PC)

 

 

Share