De ACO, de Automobile Club de l’Ouest, maakte op 5 februari j.l. via een persconferentie in Parijs de deelnemerslijst van o.a. de 24 uur van Le Mans bekend. Deze mooie lijst bevat weer 56 auto’s die allemaal één ding gemeen hebben en dat is het willen winnen van de 24 uur van Le Mans. De 56 deelnemers zijn verdeeld over 4 klassen te weten de de LM P1 (14 deelnemers), LM P2 (20 deelnemers), LM GTE-Pro (9 deelnemers) en de LM GTE-Am (13 deelnemers). Er is ook een reservelijst en daar staan 7 deelnemers op uit diverse klassen. Er staat helaas pas één Nederlandse coureur op de officiële lijst en dat is Ho-Pin Tung. Jeroen Bleekemolen staat met een Dogde Viper GTS-R als 1ste op de reservelijst.
De LM P1 klasse is natuurlijk de klasse waar de snelste auto’s in rijden en waar dus ook de winnaar algemeen uit voort komt. Het aantal deelnemers is groter als in 2014 toen er maar 9 LM P1 auto aan de start verschenen. Het is natuurlijk weer de vraag of het Audi dit jaar weer gaat lukken om de race te winnen zeker nu er weer meer concurrentie is bijgekomen. Er rijden totaal 11 hybride auto’s mee waarvan Nissan met drie GT-R LM Nismo auto’s de opvallende nieuwkomer is in deze klasse. Porsche gaat editie van de 24 uur van Le mans rijden met drie compleet vernieuwde Porsches 919 Hybrid en Audi is ook dit jaar weer met drie auto’s aanwezig. Toyota die in 2014 het World Endurance Championship wist te winnen is nog steeds op zoek naar hun eerste overwinning op Le Mans en zal dat dit jaar ook weer gaan proberen met twee auto’s.
Rebellion Racing is ook weer met twee auto’s aanwezig en zal het dit jaar met een ander motorenleverancier (AER) gaan rijden. Rebellion Racing zal het in deze klasse moeten gaan opnemen tegen de CLM P1/01 AER van Team BYKolles (in 2014 was dit team Lotus) .
De LM P2 klasse is met 20 auto’s de grootste klasse van het startveld. Nissan is verreweg de grootste motoren leverancier want het Japanse merk voorziet maar liefst 15 teams van hun motoren. Opvallend is de deelname van de nieuwe HPD ARX-4b van Extreme Speed Motorsport, dit Amerikaanse team zal ook het hele jaar deelnemen aan de World Endurance Championship. Ook het Japanse Sard Racing is weer sinds lange tijd aanwezig op Le Mans en doen dit door deelname van twee auto’s. Sard Racing zal in deze klasse in nauwe samenwerking rijden met het Zwitserse Morand Racing. De winnaar in de LMP2 klasse van 2014, Jota Sport, is er dit jaar ook weer bij.
In 2014 reed het team in een Zytek Z11SN, dit jaar verschijnen ze in de opvolger de Gibson 015S Nissan. Nieuw in deze klasse zijn de BR 01 auto’s van SMP Racing die ontworpen zijn door Paolo Cantone, voormalig ontwerper bij Peugeot, en de auto wordt gemaakt door BR Engineering in Zuid Frankrijk.Ook zijn we erg benieuwd naar de Strakka Dome van het Britse team van Strakka Racing die dit jaar, met een jaar vertraging, debuteert in de WEC. De LMP2 klasse is een mooi veld met auto’s zeker nu er dit jaar ook vijf Ligiers van o.a. G-Drive racing, OAK Racing en het Amerikaanse Krohn Racing te bewonderen zijn. Voor het team van OAK Racing rijd tot nu nu de enige Nederlander (Chinees) mee en dat is Ho-Pin Tung. Ho-Pin Tung was in 2014 samen met David Cheng kampioen in de Asian Le Mans Series.
De LM GTE Pro klasse is, net als 2014, met 9 deelnemers de kleinste klasse maar zeker niet de minste. De winnaar van 2014 in de Pro klasse, de Ferrari F458 Italia van AF Corsa, is er dit jaar natuurlijk ook weer bij. Af Corsa heeft behalve twee auto’s in deze klasse ook nog drie auto’s in de Am klasse rijden. Behalve Ferrari zijn er nog drie fabrikanten aanwezig te weten Porsche, Aston Martin en natuurlijk Corvette. Aston Martin Racing zal het dit jaar met drie Aston Martin Vantage GTE auto’s weer proberen om de overwinning in deze klasse naar zich toe te halen. De overige drie merken verschijnen met ieder twee auto’s aan de start. De klasse is dan wel de kleinste van de vier maar de strijd zal zeker net als voor gaande jaren tot het bittere einde zeer hevig worden.
De LM GTE-Am klasse zal dit jaar uit dertien deelnemers bestaan en dat zijn er zes minder dan in 2014. De winnaars van 2014, de Aston Martin no. 95, is naar de GTE Pro klasse verhuisd om het daar te proberen. Aston Martin Racing is in deze klasse met twee auto’s aanwezig, de Ferrari F458 Italia zien we 6 keer terug. Opvallend is de aanwezigheid van het Taiwanese team van AAI. Dit team is door de winst in 2014 in de Aisan Le Mans Series met twee deelnames uitgenodigd. Het team had echter geen geschikte auto die op Le Mans mocht rijden en is daarom een samenwerking aangegaan met het Belgische Prospeed alwaar ze materiaal en kennis van zullen ontvangen. Het AAI team rijd met twee Porsches 911 RSR GT3 mee.
De terugkeer van het Franse Larbre Competition in de Am klasse is ook zeer prettig te noemen, want het team reed in 2014 een kleurloze 24 uur van Le Mans in de LM P2 klasse, maar dit jaar zullen ze het met een Chevrolet Corvette C7-R zeker beter gaan doen en weer volop meevechten voor de overwinning in deze klasse.
De lijst met de deelnemers van de 24 uur van Le Mans ziet er weer mooi uit met veel verschillende deelnemers. De lijst is echter nog niet definitief er kunnen nog altijd teams door verschillende omstandigheden afvallen en daarom is er de reservelijst. Als eerste op de reservelijst vinden we het Amerikaanse Riley Motorsports die met een Viper, en Jeroen Bleekemolen als eerste coureur in de Am klasse willen rijden. De rest van de 7 tellende reservelijst is verdeeld in teams voor de LMP2 en de LM GTE-Am klasse.