Chip Ganassi Racing wint de Rolex 24 uur van Daytona.

Print Friendly, PDF & Email

ogo united sportscar championshipHet team van Chip Ganassi met de coureurs Tony Kanaan, Scot Dixon, Kyle Larson en Jamie McMurray zijn de grote winnaars van de 53ste editie van de Rolex 24 uur van Daytona. De Ford EcoBoost van het Ganassi team reed in totaal 740 ronden, in een tot de laatste ronde toe spannende race. Als tweede eindigde, met een achterstand van slechts 1,3 sec, de DP Corvette van Action Express Racing. In de GTLM klasse was de strijd om de eerste plaatst ook tot de laatste ronde zeer spannend, maar de winst ging uiteindelijk naar de nummer 3 Corvette C7- R van het Corvette Racing team. De deelnemende Nederlandse coureurs waren helaas minder succesvol want geen van hen eindigde op het podium.

 

Deze 24 uur van Daytona kende 18 “Cautions” waardoor er ook weer 18 herstarts plaatsvonden, iets wat iedere keer weer mooi is om te zien. De leiding in de race van de 24 uurs race is in totaal 59 keer verwisseld dat geef dus aan dat er genoeg spanning op de baan was. De Honda HPD Ligier JSP 2 van het team van Michal Shank Racing had in de kwalificaties de snelste tijd genoteerd en mocht dus van pole starten, echter werd hij al in de eerste ronde ingehaald door de 02 auto van Chip Ganassi. De strijd aan de kop van het veld ging bijna de volle 24 uur lang tussen de twee auto’s (01 en 02) van Ganassi Racing en de Corvette DP auto’s van Wayne Taylor Racing en Action Express Racing. De race werd uiteindelijk in het laatste half uur beslist doordat Wayne Taylor Racing nog een extra rijderswissel moest toepassen en zo de overwinning aan de 01 auto van Ganassi Racing gaf die vervolgens de race won  met een voorsprong van slechts 1,3 sec. op de nummer twee, de Action Express Corvette . De nummer drie werd uiteindelijk de Corvette DP van WayneTaylor Racing die nog wel in dezelfde ronde van de winnaar eindigde. 

 

Chip Ganassi Racing Ford Ecoboost DP

Foto: (c) imsa.com

In de PC klasse waren het Mike Guasch, Andrew Novich, Andrew Palmer en Tom Kimber-Smith die met hun Oreca FLM de winst voor het team van PR1/ Mathaisen Motorsport binnen wisten te halen. Ze hadden een achterstand van 26 ronden op de winnende Ganassi auto. In deze klasse reden ook Renger van der Zande en Ivo Breukers mee maar deze kenden beide geen gelukkige race en wisten door technische problemen de finish niet te halen. Groot drama was er in deze klasse ook voor Core Autosport die aan de leiding lag. Met nog 20 minuten te gaan crashte de auto, om vervolgens geheel uit te branden.

 

PR1/ Mathaisen Motorsport Oreca FLM

Foto: (c) imsa.com

De strijd in de GTLM klasse was weer ongekend spannend en werd op het laatste moment gewonnen door de nummer 3 Corvette van Corvette Racing met achter het stuur Jan Magnussen, Antonio Garcia en Ryan Briscoe. De strijd in het begin van de race ging vooral tussen de twee fabrieks Porsche’s, de Falken Tyre Porsche, de twee BMW’s en de beide Corvette’s . De twee fabrieks Porsche vallen beiden tijdelijk uit na een botsing onderling, en de Falken Tyre Porsche krijgt technische problemen. Het laatste deel van de race is een strijd tussen de no. 3 Corvette en de BMW Z4 GTE. Deze word uiteindelijk gewonnen door de Corvette met een verschil van minder dan een halve seconden op de BMW van Rayal Letterman Racing.

 

Corvette 24 uur van Daytona 2015

Foto: (c) imsa.com

De GTD klasse is gewonnen door de Dogde Viper SRT nummer 93 van het Riley Motorsports Team met achter het stuur Ben Keating, Dominik Farnbacher, Al Carter, Kuno Wittmer en Cameron Lawrence. De Porsche 911 GT Amerika van Alex Job Racing werd mooi tweede op een achterstand van slechts 7 sec. Ook in deze klasse was er 24 uur lang een felle strijd tussen de deelnemers. Helaas werd de Viper nummer 33 van o.a. Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen door technische problemen halverwege de race ver terug geworpen in het klassement. De Viper had absoluut de snelheid en lag vele ronden aan de leiding maar helaas moest een tijd stilstaan voor reparatie en kwamen zodoende niet verder dan een negende plek in de GTD klasse. 

 

Share