Marco’s top tien 2014.

Print Friendly, PDF & Email

2014-06-15 11.33.39We zijn alweer bijna aan het eind van het jaar 2014. Het is weer voorbij gevlogen. Tijd om eens terug te kijken in de vorm van een top tien lijstje, in willekeurige volgorde, naar wat het afgelopen jaar ons allemaal gebracht heeft. Mooie en minder mooie dingen, maar wat we toch vooral mee willen nemen in onze herinneringen zijn de mooie autosport momenten. Uiteraard zien we de 24 uur van Le Mans terug op onze lijst, en ook een ander evenement waar we dit jaar weer bij waren, de Historic Grand Prix Zandvoort. Opvallend dit jaar was natuurlijk de terugkeer van een oude bekende op Le Mans, Porsche. Graag maak ik gelijk van de gelegenheid gebruik om iedereen een gezond en voorspoedig 2105 toe te wensen.

 

*) Le Dakar.

Le Dakar, ooit begonnen als Parijs-Dakar, is het eerste grote evenement op de kalender. Dit jaar ging de rally op 5 januari van start in het Argentijnse Rosario om een kleine twee weken later te finishen in de Chileense stad Valparaiso. De route voerde dit jaar voor het eerst door Bolivia.

Dagsuccessen waren er voor Gerard de Rooy en zijn equipe bij de trucks. Gerard de Rooy, Tom Colsoul en Darek Rosenwald gingen met de opvallende Iveco truck zelfs lange tijd aan de leiding in het klassement, maar moesten in de laatste drie etappes de Russen Andrey Karginov, Andrey Mokeev en Igor Devyatkin met de Kamaz voor laten. De Rooy finishte heel mooi als tweede in de eindklassering.

 

Bij de quads wist Seb Husseini als derde op het podium te finishen. Eenmaal was ook de dagoverwinning voor hem. Het was een zware rally, na een paar dagen was van de 40 gestarte quads de helft al uitgevallen. Maar 15 quads kwamen aan de finish in Valparaiso

Voor Tim Coronel verliep deze Dakar niet zo heel goed. In de tiende etappe viel hij uit met technische problemen aan de buggy. Er waren al eerder problemen, maar de monteurs kregen Coronel toch nog aan de start van de etappe.

 

*) 24 uur van Le Mans.

 

DSC01538

Foto: Marco van de Bildt

De 24 uur van Le Mans kan natuurlijk niet in dit lijstje ontbreken. Le Mans kan redelijk eenvoudig worden samengevat: Voor degenen die het kennen, hoef ik niets uit te leggen, en degenen die het niet kennen kun je niets uitleggen. Kortom, je moet het meemaken, van dichtbij! En dat hebben we weer gedaan. We waren dit jaar weer vanaf woensdag op camping Tertre Rouge, en ook komend jaar zijn we er bij. Dus als je in de buurt bent kom dan vooral eens langs.

 

DSC02760

Foto: Marco van de Bildt

De sfeer was goed, het weer was goed. Afgezien van een enkel buitje toen de race zo’n anderhalf uur onderweg was, zeg maar een fikse stortbui. Het mocht de pret niet drukken, zeker niet voor de toeschouwers. Dit is Le Mans, snel wisselende omstandigheden, en er is altijd regen.

 

DSC02520

Foto: Marco van de Bildt

Het was ook een bijzondere Le Mans vanwege de terugkeer van Porsche in de LM P1 klasse. Er was lang naar uitgekeken, en nu was het zover, de verwachtingen waren hooggespannen. De Porsche was niet de snelste wagen van het veld, maar wist nog wel aan de kop te rijden. Helaas gooiden technische problemen roet in het eten voor Porsche. Toyota wist niet te profiteren van de problemen bij Audi met de turbocharger. En zo ging de winst, voor de 13de maal alweer, naar Audi.

 

DSC03076

Foto: Marco van de Bildt

 

*) Porsche.

 

Al in 2011 kondigt Porsche aan te zullen terugkeren naar de 24 uur van Le Mans in de LM P1 klasse. Ook zullen ze uitkomen in het FIA World Endurance Championship. Één van de redenen om te kiezen voor een terugkeer in 2014 is de verandering van de reglementen in dat jaar. Porsche is vanaf het begin van de ontwikkeling van de auto betrokken bij de reglementswijzigingen.

 

 

En dit jaar was het dus ver. Het lange wachten werd beloond. Porsche kon goed meekomen met de andere fabrikanten, Audi en Toyota, en wist door het hele seizoen heen de nodige podiumplaatsen te scoren, en de laatste race van het FIA WEC werd gewonnen. Bij de belangrijkste race dit jaar, uiteraard de 24 uur van Le Mans, zat het niet helemaal mee, maar dit eerste seizoen van Porsche bied perspectief voor de komende jaren. Inmiddels heeft Porsche al een nieuwe auto voor volgend seizoen gepresenteerd.

 

*) SRT Vipers, Jeroen Bleekemolen.

De SRT Vipers zouden er dit jaar weer bij zijn, voor de tweede keer na hun terugkeer. En met een Nederlands tintje, Jeroen Bleekemolen zou een van de rijders zijn bij de fabrieks Vipers. In het United SpotsCar Championship bestuurd hij de GTD Viper samen met Ben Keating, en dit zou een mooi vervolg zijn. Zou zijn, want het ging niet door. Vrij kort voor de 24 uur van Le Mans liet Viper weten niet aanwezig te zullen zijn, met als reden financiën.

 

DSC03302

De no. 79 WeatherTech Prospeed Porsche van Bleekmolen en MacNeil (Foto: Marco van de Bildt).

Jeroen Bleekemolen weet toch nog een plekje te vinden voor de 24 uur van Le Mans. Hij zal samen met Bret Curtis en Cooper MacNeil met de Prospeed/WeatherTech Porsche uitkomen in de LM GTE Am klasse. Ook dit loopt weer iets anders dan van tevoren gepland. Bret Curtis crashte zwaar in de kwalificatie, en mocht niet racen. De wagen werd weer opgebouwd en door MacNeil en Bleekemolen gereden. Door het wegvallen van Curtis mocht de Porsche niet in de Am klasse starten en kwam zo automatisch in de Pro klasse. Ze wisten daar toch nog heel knap als vijfde te finishen.

 

*) Max Verstappen.

Max Verstappen, zoon van oud Formule 1 coureur en Le Mans (klasse) winnaar Jos Verstappen, maakte de afgelopen jaren een stormachtige opmars door richting de Formule 1. Na zo’n beetje alles in het karten te hebben gewonnen kwam Verstappen dit jaar in actie in het Europees Formule 3 kampioenschap.

In Augustus werd Verstappen opgenomen in het Red Bull Junior Team, en een week later werd bekend gemaakt dat hij in 2015 in de Formule 1 zal rijden voor Torro Rosso, het satelliet team van Red Bull.

En z’n opmerkelijke prestaties zijn ook in Nederland niet onopgemerkt gebleven. Tijdens het Sportgala mocht Verstappen de Young Talent Award 2014 in ontvangst nemen.

 

*) Renger van der Zande.

Renger van der Zande leek een beetje in de nadagen van z’n professionele autosport carrière beland te zijn, maar niets is minder waar.

 

SONY DSC

SONY DSC

In 2012 duikt hij na een carrière in de formule wagens op in het FIA World Endurance Championship met Lotus in de LM P2 klasse. Hij rijd met de Lotus op Spa-Francorchamps, maar haalt de finish niet. Bij de 24 uur van Le Mans is hij testrijder en komt niet in actie. Later dat seizoen zou overigens Christijan Albers nog in de Lotus rijden.

Dit jaar maakte Renger van der Zande een fantastisch seizoen mee, vooral in Amerika. Hij reed het hele TUDOR United SportsCar Championship seizoen in de LMPC klasse voor Starworks Motorsports. Hij weet met o.a. Mirco Schultis drie races op z’n naam te schrijven waarbij vooral de laatste race van het seizoen, Petit Le Mans, in het geheugen gegrift blijft staan.

 

Starworks Motorsport LMPC Petit Le Mans

Foto: (c) Starworks Motorsport.

Het team moet achteraan van het 50 wagens tellende veld starten. In de race gaat het op en neer, maar vijf minuten voor het einde is het van der Zande die de leiding pakt en niet meer uit handen geeft. Met de overwinning op Road Atlanta stelt hij de tweede plaats in het kampioenschap veilig.

 

*) Nationale autosport.

De nationale autosport leeft. Ondanks alle economische tegenslagen van de afgelopen jaren is er in een klein land als Nederland toch heel veel autosport te bewonderen. De DNRT timmert al jaren aan de weg om autosport toegankelijk te maken en houden voor teams en rijders met een krap budget.

Op Circuit Park Zandvoort weet men toch ieder jaar een vol en veelzijdig programma samen te stellen, waar zo nu en dan heel veel mensen op af komen. Dit jaar was er, in samenwerking met Creventic, een 12 uurs race op Zandvoort, en ook komend jaar staat deze race weer op het programma.

Natuurlijk gaat niet alles goed, zoals te zien is bij het langzaam wegkwijnen van het Dutch Power Pack. Samenwerking met omringende landen is daar het toverwoord. En zo blijft het mogelijk om in Nederland o.a. races te (blijven) zien van de Clio Cup Benelux, het Formule Ford Noordzeekampioenschap en de GT4 European Series.

 

*) Historic Grand Prix Zandvoort.

 

DSC05040

Foto: Marco van de Bildt

De Historic Grand Prix Zandvoort werd dit jaar voor derde maal georganiseerd en is inmiddels één van de grootste evenementen op de kalender van Circuit Park Zandvoort. Van overal vandaan komen deelnemers met hun historische raceauto’s naar het Nederlandse duinen circuit. De combinatie van historie, autosport en de mogelijkheid voor de fans om alles goed van dichtbij te zien en te beleven is fantastisch.

 

DSC04931

Foto: Marco van de Bildt

Inmiddels staat de Historic Grand Prix alweer op de kalender voor 2015: 28, 29 en 30 Augustus, noteer het vast in je agenda!

 

*) Tom Kristensen.

Tom ‘mr. Le Mans’ Kristensen mag eenvoudig weg niet ontbreken in dit lijstje. Kristensen liet eerder dit jaar weten te zullen stoppen met de actieve racerij. De negenvoudig Le Mans winnaar reed in São Paulo zijn laatste race, de seizoensafsluiter van het FIA World Endurance Championship. Kristensen finishte als derde in deze race met teamgenoten Lucas DiGrassi en Loïc Duval. Naast zijn recordaantal Le Mans overwinningen, heeft Kristensen ook in de American Le Mans Series gereden waar hij o.a. Petit Le Mans en de 12 uur van Sebring heeft gewonnen, en in 2002 het kampioenschap. Kristensen is tevens één van de meest succesvolle coureurs in het Audi DTM team.

 

Tom Kristensen Audi R15 TDI

Tom Kristensen met de Audi R15 TDI, 24 uur van Le Mans 2010 (foto: Marco van de Bildt).

 

*) United SportsCar Championship.

Dit jaar was het debuutjaar van het United Sportscar Championship. Het nieuwe kampioenschap is ontstaan een fusie van de Grand-Am en de American Le Mans Series. Ondanks de nodige problemen met de Balance of Performance (BoP) o.a. voortvloeiend uit een aantal (politieke) keuzes gemaakt rondom de samenstelling van de verschillende klassen hebben we een mooi eerste seizoen gezien, met een aantal mooie races. Met name de Prototype klasse waarin de Daytona Prototypen en de LM P2 wagens werden samengebracht bracht de nodige discussies op gang. Ook was er nog het nodige te doen rondom de Full Course Yellows. Vooral in het begin van het seizoen waren er races waarbij veel tijd achter de safetycar werd gereden. Maar dat was redelijk op orde later in het seizoen.

Ik kijk in ieder geval uit naar het volgende seizoen, met hopelijk net als dit jaar, grote gevarieerde startvelden. De kalender is uiteraard al bekend, en die ziet er goed uit. Iets minder races dan vorig jaar, maar wel een lang seizoen dat in Januari al begint met de 24 uur van Daytona. Van een aantal deelnemers is al bekend dat ze niet meer in dit kampioenschap zullen rijden, maar een keuze hebben gemaakt voor bijvoorbeeld het FIA World Endurance Championship of de Pirellie World Series. Maar zijn ook de nodige teams die bekend hebben gemaakt zich te willen richten op het United SportsCar Championship. Een mooi voorbeeld is Krohn Racing dat met de nieuwe Ligier-Judd aan de start wil verschijnen in 2015.

 

Dit was mijn top 10 in min of meer willekeurige volgorde, maar er zijn natuurlijk veel meer gebeurtenissen opgevallen het afgelopen jaar, leuk en minder leuk, tot zelfs diep triest. Zo ontkom ik er niet aan om Michael Schumacher te noemen. De zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 kwam een jaar geleden voor de kerst 2013 zwaar ten val tijdens een ski tochtje met o.a. zijn zoon. Schumacher werd lang in een coma gehouden om z’n herstel te bevorderen en is naar verluid bezig met een langdurige moeizame revalidatie. Bij het vreemde ongeluk van Jules Bianchi tijdens de Formule 1 race van Japan, moesten we toch even aan Schumacher denken toen we hoorden van het zware hersenletsel dat Bianchi opliep. Bianchi wordt inmiddels in een Frans ziekenhuis verzorgd waarbij zijn situatie wordt omschreven als stabiel maar kritiek.

 

20090614-DSC00872

Spyker bij de 24 uur van Le Mans 2009 (foto: Marco van de Bildt).

Net voor het eind van het jaar bereikte ons ook nog het bericht van het faillissement van Spyker, helaas. Mooie auto’s maar ze werden dan toch niet goed genoeg verkocht. Hopelijk komt er een doorstart, en kunnen we te zijner tijd ook weer eens een Spyker op de circuits bewonderen.

Christijan Albers zal zich een ander autosportjaar hebben voorgesteld dan het afgelopen jaar. Het verhaal van Lotus mag inmiddels wel bekend zijn. Lotus kondigde een LM P1 wagen aan voor dit jaar, maar het zat allemaal niet mee. Op het laatste moment werd van motorenleverancier geswitcht waardoor er de eerste twee races van het FIA WEC geen Lotus was. Daarna werd de homologatie voor Le Mans niet gehaald, dus daar ook geen Lotus. In Austin kwamen ze aan de start, maar zonder Christijan Albers. De snelheid was er absoluut nog niet en daarna hadden ze nog dat brandje in Japan tijdens de FIA WEC race. Albers was ondertussen door een consortium uit Zwitserland en het Midden Oosten aan het hoofd gezet van het Caterham F1 team, maar dat duurde niet lang en binnen enkele maanden legde hij zelf zijn functie neer.

Laten we met een paar positieve berichten het nieuwe jaar ingaan. De DTM zou er dit jaar niet zijn in Nederland, maar onverwacht kwam was er door kalenderwijzigingen toch nog een DTM race Zandvoort. Voor 2015 staat Zandvoort weer gewoon op de kalender.

De European Le Mans Series, nogal wisselend begonnen, is nu dan toch een volwassen raceserie op de internationale kalender. Veel LM P2 teams kiezen voor dit kampioenschap, o.a. uit kostenoverweging, t.o.v. het FIA World Endurance Championship, en met ingang van komend seizoen is er nu de LM P3 klasse toegevoegd. En voor de winnaars ligt er een Le Mans ticket klaar aan het eind van het seizoen. En de kalender voor 2015 ziet er weer goed uit.

Rest mij niets anders dan iedereen vanaf deze plaats nog een voorspoedig en vooral gezond 2015 toe te wensen.

 

 

Share