Tudor USCC, Petit le Mans, winst voor Wayne Taylor Racing, kampioenschap voor Action Express Racing.

Print Friendly, PDF & Email

logo petit le mans 2014De 17de editie van de Petit Le Mans is gewonnen door Ricky en Jordan Taylor en Max Angelelli. Met hun Wayne Taylor Racing Corvette DP wisten ze in iets meer dan 10 uur 400 ronden af te leggen op Road Atlanta. De tweede plaats is voor Joao Barbosa, Christian Fittipaldi en Sebastien Bourdais, waarmee het rijderskampioenschap voor Barbosa en Fittipaldi is. In de Prototype Challenge klasse ging de overwinning naar Mirco Schultis, Renger van der Zande en Alex Popow met de no. 8 Starworks Motorsport Oreca FLM. Bryan Sellers, Wolf Henzler en Marco Holzer wonnen met de Team Falken Tire Porsche de GTLM klasse, en in de GTD klasse was de overwinning voor Chistopher Haase, Matt Bell en Bryce Miller met de no. 48 Paul Miller Racing Audi R8 LMS. Pech was er voor Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen. De no. 33 Dodge Viper haalde finish niet. Ook Ho Pin Tung kwam niet aan de finish, de OAK Racing Ligier viel halverwege uit.

 

De 17de editie van de Petit Le Mans is de eerste als onderdeel van het dit jaar debuterende United Sportcar Championship. De Petit Le Mans is de laatste race van het seizoen. Tevens is deze race de vierde en laatste race van die meetelt voor de North American Endurance Cup. Een aantal van de kampioenschappen zijn nog onbeslist en moeten dit weekend tot ontknoping \komen.

Bij de start kwam iedereen wonderwel goed weg. Ondanks de de enorme hoeveelheid wagens, meer dan 50, waren er geen problemen. Maar al na een kwartier in de race kwam wel al de eerste full course yellow, de eerste gele vlag situatie. De no. 25 8Star Motorsports Oreca. In totaal was er in de race maar liefst 13 keer een full course yellow. Opvallend is dat de no. 25 wagen ook verantwoordelijk was voor de laatste full course yellow.

 

start Petit Le Mans 2014

Foto: (c) imsa.com

Bij de herstart zat niet iedereen goed op te letten, waardoor er de nodige positie wisselingen waren. Ricky Taylor kon de kop overnemen. Ondertussen was Alex Brundle met de no. 42 OAK Racing Ligier, waar ook Ho Pin Tung op rijd, bezig aan z’n eigen race. Door de problemen in de kwalificatie moest Brundle achteraan starten met de Ligier.

Aan de kop blijft het stuivertje wisselen gedurende de gehele race tussen de no. 10 Wayne Taylor Racing Corvette, de no. 5 Action Express Corvette en de no. 01 Ford Ecoboost Riley. Zelfs de DeltaWing meld zich nog even aan de kop van het veld. Het zit allemaal dicht bij elkaar, maar twee en een half uur voor het einde komt Rojas op een ronde achterstand door een spin nadat hij geraakt werd door de no. 94 BMW van Dane Cameron.

Ondanks technische problemen weten Brundle, Tung en Yacaman toch naar voren te komen, tot de derde positie zelfs. Maar halverwege de race gaat het mis. Gustavo Yacaman gaat er hard vanaf in bocht één na contact met de DeltaWing, einde race voor de OAK Racing Ligier.

Na 400 ronden in iets meer dan 10 uur was het de no. 10 Wayne Taylor Racing Corvette DP van Ricky en Jordan Taylor en Max Angelelli die als eerste over de streep kwam. De tweede plaats was voor Joao Barbosa, Christian Fittipaldi en Sebastien Bourdais met de no. 5 Action Express Racing Corvette DP. Maar al bij het vallen van de groene vlag bij de start het team het kampioenschap te pakken, en na het afleggen van de minimum rijafstand van Barbosa en Fittipaldi hadden ze het rijderskampioenschap binnen. En na acht uur racen hadden ze ook voldoende punten vergaard om de North American Endurance Cup mee te mogen nemen.

Scott Pruett, Memo Rojas en Scott Dixon finishte op de derde plaats met de no. 01 Chip Ganassi Racing Ford Ecoboost/Riley op een ronde achterstand.

 

In de Prototype Challenge (PC) klasse wisten Renger van der Zande, Mirco Schultis en Alex Popow na een spannende inhaal race de overwinning te pakken met de no. 8 Starworks Motorsport Oreca. Het is hun derde overwinning dit seizoen, en lange tijd zag het er naar uit dat het ze deze race niet zou gaan lukken. In de kwalificatie waren er de nodige technische problemen waardoor van der Zande de wagen als elfde in de klasse kwalificeerde. Van der Zande nam de eerste stint voor z’n rekening, en binnen anderhalf uur was de no. 8 wagen terug te vinden op de vierde plaats in de klasse. Met nog een uur te gaan ligt van der Zande op de tweede positie achter Sean Rayhall met de no. 25 wagen, maar hij verliest wel tijd. 19 Minuten voor het einde ging Rayhall er hard af in bocht vier, waardoor de 13de yellow ontstaat. Gunnar Jeannette komt met de no. 52 PR1/Mathiasen Motorsports wagen kort aan de leiding, maar wordt al snel ingehaald door zowel Colin Braun met de no. 54 CORE Autosport wagen, als Renger van der Zande snel na de herstart. Braun finisht op 10 seconden op de tweede plaats gevolgd door Jeanette op de derde plaats op een achterstand van ongeveer 35 seconden.

Colin Braun en Jon Bennett halen met de tweede plaats het team kampioenschap binnen in de PC klasse. Eerder wonnen ze op het Circuit of the Americas ook al het rijderskampioenschap. Samen met James Gue winnen ze ook het rijders en team kampioenschap van de Patrón North American Endurance Cup.

 

GTLM klasse Ferrari Porsche Viper Corvette

Foto: (c) imsa.com

In de GTLM klasse wist Team Falken Tire met de Porsche 911 RSR voor de tweede maal op rij te winnen, zij het dat het vorig jaar de laatste race van de American Le Mans Series was en dit keer het eerste United SportsCar Championship. Bryan Sellers en Wolf Henzler, de winnaars van vorig jaar, kregen dit jaar gezelschap van Marco Holzer. De no. 912 fabrieks Porsche 911 RSR van Michael Christensen, Earl Bamber en Patrick Long finisht op de tweede plaats, op 0,9 seconde, gevolgd door de no. 91 Dodge Viper SRT van Kuno Wiitmer, Marc Goossens en Ryan Hunter-Reay op de derde plaats.

De no. 93 Dodge Viper ging met 7 punten voorsprong in het kampioenschap de laatste race in, en finishte op de zesde positie. Maar omdat de Corvette in de problemen kwam bij een incident in de pitsstraat viel die bedreiging weg. De zesde plaats was voldoende voor het team kampioenschap. Kuno Wittmer, die strategisch was geplaatst op de no. 91 wagen heeft daarmee de rijderstitel gewonnen.

Drama was er bij de no. 62 Risi Competizione Ferrari. Pierre Kaffer werd hard vanachter geraakt door Patrick Pilet met de no. 911 Porsche toen hij na een stop in de pitsstraat stond te wachten tot het licht op groen ging. Daarna was het de beurt aan Jan Magnussen met de no. 3 Corvette om de Porsche een tik te geven. Zowel de Corvette als de Porsche konden na de nodige reparaties terug de baan op.Voor het Risi Competizione team waren de druiven het zuurst. De schade, aan de op dat moment op kop liggende Ferrari, was te ernstig om verder te kunnen rijden.

 

Chistopher Haase, Matt Bell en Bryce Miller hebben zowel Paul Miller Racing als Audi de eerste overwinning bezorgd met de no. 48 Audi R8 LMS in de GTD klasse. Maar helemaal makkelijk was het niet in de laatste minuten. Bij de laatste herstart, met nog zo’n 7 minuten op de klok, moest Haase toch vooral verdedigend rijden t.o.v. Jan Heylen met de de no. 58 Dempsey Racing Porsche, Heylen finishte als tweede op iets meer dan drie seconde, gevolgd door de no. 44 Magnus Racing Porsche van Andy Lally, John Potter en Marco Seefried.

Heel veel pech was er voor de no. 33 Dodge Viper van Ben Keating en Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen. Drie en een half uur onderweg in de race, met Keating achter het stuur, werd de wagen aangetikt en ging in de rondte, door Jon Fogerty met de no. 9 Action Express Racing Corvette DP. Na reparaties kon Keating verder, maar hij was wel wat teruggevallen en de auto was zeker niet optimaal meer. Een uur later is er contact tussen Keating en Jan Heylen met de no. 58 Porsche. Keating raakt met de al beschadigde Viper van de baan en komt hard tegen de muur, de race is voorbij. Zeer jammer, want Jeroen Bleekemolen wist in zijn stint van de vierde naar de tweede plaats te rijden en Keating nam zelfs even de koppositie over. Voor Sebastiaan Bleekemolen was het helemaal zuur, hij heeft geen meter gereden met de Viper.

Het team kampioenschap ging naar Turner Motorsport met de BMW Z4, waarbij de rijderstitel voor Dane Cameron was. Het team won vier races, dit seizoen. Markus Palttala miste één race, en liep daarom de titel mis.

De team en constructeurs titel in de North American Endurance Cup gingen naar AIM Autosport en Ferrari, waarbij Bill Sweedler en Townsend Bell met het afleggen van de minimale afstand de rijderstitel pakten.

 

podium PC klasse Petit Le Mans 2014

Podium Prototype Challenge klasse met Renger van der Zande (foto: (c) imsa.com).

UITSLAG

1. 1. P. 10. (R.Taylor*)/J.Taylor/Angelelli, Corvette DP, 400 ronden in 10:01:11,256

2. 2. P. 5. (Barbosa)/Fittipaldi*/Bourdais, Corvette DP, op 11,062 sec

3. 3. P. 01. Pruett*/(Rojas)/Dixon 10:01:12.823 3 Ford EcoBoost/Riley, 1 ronde

4. 4. P. 0. Meyrick*/(Legge)/Chaves, DeltaWing DWC13, 5 ronden

5. 1. PC. 8. Schultis/(van der Zande*)/Popow, ORECA FLM09, 5 ronden

6. 2. PC. 54. Bennett/(Braun*)/Gue, ORECA FLM09, 5 ronden

7. 3. PC. 52. (Jeannette*)/Montecalvo, ORECA FLM09, 5 ronden

8. 4. PC. 08. (Hawksworth*)/Cumming/Mitchell, ORECA FLM09, 6 ronden

9. 1. GTLM. 17. Henzler/(Sellers*)/Holzer, Porsche 911 RSR, 9 ronden

10. 2. GTLM. 912. P.Long/(Christensen*)/Bamber, Porsche 911 RSR, 9 ronden

11. 3. GTLM. 91(Wittmer)/Goossens*/Hunter-Reay, Dodge Viper SRT, 9 ronden

24. 1. GTD. 48. Haase*/(B.Miller)/Ma.Bell, Audi R8 LMS, 24 ronden

25. 2. GTD. 58. Ma.Snow/(Heylen*)/Dempsey, Porsche 911 GT America, 24 ronden

26. 3. GTD. 44. (Potter)/Lally*/Seefried, Porsche 911 GT America, 24 ronden

42. 9. P. 42. Yacaman/(Brundle)/Tung, Ligier JS P2/Honda, 213 ronden

45. 17. GTD. 33. (J.Bleekemolen*)/Keating/S.Bleekemolen, Dodge Viper SRT, 234 ronden

 

De volledige uitslag is te vinden op de site van de IMSA.

 

 

Share

One thought on “Tudor USCC, Petit le Mans, winst voor Wayne Taylor Racing, kampioenschap voor Action Express Racing.

Comments are closed.