Christian Fittipaldi heeft de Action Express Corvette DP op pole gekwalificeerd voor de 17de editie van de Petit Le Mans. De gehele top drie op de grid wordt ingenomen door Corvette’s. Achter de Corvette van Fittipaldi, Barbosa en Bourdais mag de Wayne Taylor Corvette van Ricky Taylor, Jordan Taylor en Max Angelelli van de tweede plaats vertrekken. De derde startplaats op de grid is voor Richard Westbrook, Michael Valiante en Mike Rockenfeller met de vistflorida.com Racing Corvette DP. Bij de Prototype Challenge (PC) klasse liet Jack Hawksworth de snelste tijd noteren met de RSR Racing Oreca FLM. Nick Tandy is met de no. 911 Porsche de snelste in de GTLM klasse. James Davison mag van pole vertrekken in de GTD klasse met de TRG Aston Martin V12 Vantage.
De kwalificatie van de Prototype (P) klasse kende een chaotisch verloop met tweemaal een rode vlag. Als in de opwarm ronde moest Alex Brundle de no. 42 OAK Racing Ligier langs de kant parkeren met een motorprobleem. Hij weet dan ook geen tijd neer te zetten in de kwalificatie. Eerder waren er ook al motorproblemen in de vrije trainingen. De tweede rode vlag is er als Brian Friselle met de no. 9 Action Express Corvette DP de van de baan gespinde no. 07 Mazda vol in de zijkant raakt.
De klok wordt gecorrigeerd om te zorgen voor de minimale tien minuten kwalificatie tijd voor de rijders. Christian Fittipaldi zet de snelste tijde neer, gevolgd door Ricky Taylor. Katherine Legge weet met de Delta Wing verrassend een derde tijd te rijden, maar wordt al snel ingehaald door Richard Westbrook met de Corvette DP en even later gaat ook Scott Pruett er voorbij met de no. 01 Chip Ganassi Racing Ford Ecoboost Riley DP.
De drie wagens die de rode vlag hebben veroorzaakt raken hun snelste tijd kwijt. Praktisch gezien betekend dit dat ze achteraan moeten starten.
De pole in de Prototype Challenge (PC) klasse is voor James Hawksworth met de no. 08 RSR Racing Oreca FLM09. Eerder in de kwalificatie was het Tom Kimber-Smith die de snelste tijd reed met de 8Star Motorsport wagen. Ook Gunnar Jeanette pakte nog even de koppositie met de no. 52 PR1/Mathiasen Motorsports Oreca.
Met nog 6 minuten te gaan zet Hawksworth de snelste tijd neer. Kimber-Smith weet nog eenmaal een snellere rondetijd te laten noteren, maar Hawksworth stel orde op zaken en rijd er nog drie tiende van een seconde af. Ook Bruno Junqueira kan nog een snelle ronde rijden, plaatst de no. 09 RSR Oreca op de tweede plaats op de grid op tweetiende van een seconde achter Hawksworth.
Renger van der Zande kende een moeizame kwalificatie training. Van der Zande reed met z’n no.8 Starworks Oreca tijden die vier seconden langzamer waren dan de pole tijd. De waren kwam de pits in maakte de kwalificatie niet af. Van der Zande, Schultis en Popow starten van de 11de plaats in de klasse, plaats 30 op de grid.
Al vroeg in de kwalificatie van de GTLM klasse is het Nick Tandy die de snelste tijd laat noteren met de no. 911 Porsche 911 RSR, en Jonathan Bomarito naar de tweede plaats verdringt. Niemand kan meer aan de tijd van Tandy komen.
Giancarlo Fisichella, die een goede kwalificatie rijd, weet na een aantal keertje stuivertje wisselen met Bomarito, de tweede plaats veilig te stellen met de Risi Competizione Ferrari 458. Aan het einde van de kwalificatie rijd Bryan Sellers met de Team Falken Tire Porsche naar de derde plaats, waardoor Bomarito nog een plaatje zakt.
In de GTD klasse was het James Davison die de pole op de klok zette met de TRG Aston Martin V12 Vantage. Een opmerkelijke prestatie, daar Davison eerder deze week een zware crash meemaakte met een Aston Martin Vantage GT4 in een testdag voor de Continental Tire SportsCar Challenge.
In het begin van de training was Dane Cameron met de Turner Motorsport BMW de snelste op de baan, gevolgd door Jeroen Bleekemolen met de Riley Motorsport Viper. Bleekemolen weet nog wel de snelste tijd te laten noteren, maar zakt even later op de ranglijst.
Het blijft stuivertje wisselen aan de kop, maar met nog 6 minuten op de klok staan zet James Davison de snelste tijd neer. De top 6 zit binnen met acht tiende van een seconde verschil wel heel dicht bij elkaar. Met nog drie minuten te gaan probeert Bleekemolen het nogmaals, maar de wegligging van de auto lijkt niet goed, de Viper glijd en glibbert.
Davison is inmiddels met de auto terug in de pits als Jan Heylen nog een poging waagt, en in de laatste ronde, als de vlag al uithangt, komt hij tot op een tiende achter Davison op de tweede plaats terecht. Bleekemolen weet zich nog te verbeteren en kwalificeert de Viper op de vierde plaats.
In de GTD klasse zijn er uiteindelijk 18 wagens die een tijd neer weten te zetten.
UITSLAG KWALIFICATIE
1. 1. 5. P. Barbosa/Fittipaldi/Bourdais, 1:14.508, Corvette DP
2. 2. 10. P. R.Taylor/J.Taylor/Angelelli, 1:14.797, Corvette DP
3. 3. 90. P. Westbrook/Valiante/Rockenfeller, 1:14.920, Corvette DP
4. 4. 01. P. Pruett/Rojas/Dixon, 1:15.224, Ford EcoBoost/Riley
5. 5. 0. P. Meyrick/Legge/Chaves, 1:15.317, DeltaWing DWC13
6. 6. 60. P. Negri Jr./Pew, 1:15.346, Ford EcoBoost/Riley
7. 7. 31. P. Curran/Said/Papis, 1:16.052, Corvette DP
8. 1. 08. PC. Hawksworth/Cumming/Mitchell, 1:16.210, ORECA FLM09
9. 2. 09. PC. Ende/Junqueira/Heinemeier Hansson, 1:16.471, ORECA FLM09
10. 3. 25. PC. Rayhall/Lux/Kimber-Smith, 1:16.599, ORECA FLM092.091 12
17. 1. 911. GTLM. Tandy/Bergmeister/Pilet/Christensen, 1:18.350, Porsche 911 RSR
19. 2. 62. GTLM. Fisichella/Kaffer/Beretta, 1:18.687, Ferrari F458 Italia
20. 3. 17. GTLM. Henzler/Sellers/Holzer, 1:18.707, Porsche 911 RSR
30. 11. 8. PC. Schultis/van der Zande/Popow, 1:20.665ORECA FLM09
31. 1. 007. GTD. J.Davison/Nielsen/Block, 1:22.254, Aston Martin V12 Vantage
32. 2. 58. GTD. Ma.Snow/Heylen/Dempsey, 1:22.395, Porsche 911 GT America
33. 3. 73. GTD. Lindsey/Siedler/Estre/Skeen, 1:22.471, Porsche 911 GT America
34. 4. 33. GTD. J.Bleekemolen/Keating/S.Bleekemolen, 1:22.579, Dodge Viper SRT
51. 11. 42. P Yacaman/Brundle/Tung, -, Ligier JS P2/Honda
One thought on “Petit Le Mans, pole voor Christian Fittipaldi met de Action Express Corvette.”
Comments are closed.