Komend weekend wordt op Road Atlanta de Petit Le Mans verreden. Petit Le Mans is de laatste race van het dit jaar debuterende United SportsCar Championship. Petit Le Mans is ook de vierde en laatste race van de North American Endurance Cup. Op de start lijst staan meer dan 50 wagens verdeeld over de vier verschillende klassen. De GTD klasse is de grootste met 21 deelnemers. Veel kampioenschappen moeten beslist gaan worden in deze laatste race van het seizoen. Op de lijst zijn vier Nederlander te vinden. Jeroen Bleekemolen die dit seizoen met de Viper in de GTD klasse rijd krijgt gezelschap van broer Sebastiaan. In de PC klasse is Renger van der Zande bezig aan een goed seizoen en in de OAK Racing Ligier (P klasse) is Ho Pin Tung aan de line up toegevoegd.
Petit Le Mans is pas toe aan de 17de editie, maar inmiddels al wel een klassieker op de kalender. De eerste Petit Le Mans werd verreden op 10 Oktober 1998, als onderdeel van de IMSA kalender, en in 1999 was de race een onderdeel van de American Le Mans Series.
De 10 uurs race op Road Atlanta is de laatste race van het United SportsCar Championship seizoen en van de North American Endurance Cup. Het kampioenschap maakt dit jaar zijn debuut, en is een samenvoeging van de Grand Am en de American Le Mans Series. Ondanks de nodige (opstart) problemen hebben we als fans een mooi seizoen gezien, waarbij we dus nu al toe zijn aan de seizoensafsluiter.
Eén van de meest in het oog springende problemen is de Balance of Performance (BoP) in de Prototype (P) klasse. In de P klasse zijn de Daytona Prototype (DP) wagens uit de Grand Am en de LM P2 wagens uit de ALMS samengevoegd. Dit is een politieke keuze geweest, maar wel één die verkeerd uitpakt vanwege de grote verschillen tussen de twee soorten wagens.
In de Prototype (P) klasse staan 11 wagens op de startlijst. Zeven wagens zijn Daytona Prototypes en er zijn 3 LMP wagens, waarbij gezegd moet worden dat de Mazda eigenlijk niet serieus meedoet. In, wat hun debuut/test seizoen is laten ze weinig progressie zien over gehele seizoen bekeken. De DeltaWing is ook ingedeeld bij de Prototype klasse.
Toen we het seizoen begonnen met de 24 uur van Daytona hadden we nog 18 deelnemers in de P klasse. Inmiddels is Muscle Milk Picket Racing helemaal gestopt en heeft Extreme Speed Motorsports haar inspanningen verlegd naar het FIA World Endurance Championship, om zoals Scott Sharp het zegt: “..op het podium te finishen.”, en met succes, bij de 6 uur van Circuit of the Americas finishte ze als derde in de LM P2 klasse. Het team zal weer te zien zijn bij de 6 uur van Shanghai. En zo is de OAK Racing Ligier de enige serieuze LM P2 wagen op de lijst.
Action Express Racing wint de team titel als de no. 5 wagen van start gaat, waarbij Christian Fittipaldi en Joao Barbosa bij de rijders het kampioenschap winnen als ze de minimale tijd van 45 minuten hebben gereden. De constructeurs titel is voor Chevrolet als één van de Corvettes van start gaat. Mocht de no. 5 wagen het af laten weten dan is er nog een kleine kans voor Gustavo Yacaman en OAK Racing. Voor deze race is Ho Pin Tung aan de line up van de OAK Racing Ligier toegevoegd. Het zou toch mooi zijn als ze het podium weten te bereiken.
Prototype (P) klasse.