United Sportscar Championship, Chip Ganassi Racing wint Lone Star Le Mans, winst voor Jeroen Bleekemolen in GTD klasse.

Print Friendly, PDF & Email

ogo united sportscar championshipOp het Circuit of the Americas in Austin, Texas stond dit weekend de Lone Star Le Mans op het programma, met een mooi weekend vol autosport. Naast de vierde race van het FIA World Endurance Championship stond er ook een race van het Tudor United SportsCar Championship op het programma. Deze 2:45 uur durende race werd door Scott Pruett en Memo Rojas met de Ford Ecoboost Riley gewonnen. Het was de derde overwinning dit seizoen van de Chip Ganassi Racing no. 01 auto. Viper was succesvol in beide GT klassen. De GTLM klasse werd met een 1 – 2 gewonnen waarbij de equipe Bomarito/Wittmer aan het langste eind trok. In de GTD klasse ging de winst naar Jeroen Bleekemolen en Ben Keating met de Viper. Voor Renger van der Zande was er een mooie derde plaats in de PC klasse.

 

De Lone Star Le Mans op het Circuit of the Americas in Austin, Texas is het  twaalfde en één na laatste race weekend van het United Sportscar Championship. In hetzelfde weekend werd er ook een race van het FIA World Endurance Championship verreden.

 

USC start 2014 COTA

Foto: (c) imsa.com

In de Prototype klasse ging de overwinning naar Scott Preutt en Memo Rojas met de no. 01 Chip Ganassi Racing Ford Ecoboost Riley DP. Maar gemakkelijk ging het niet. Pruett kon de leiding over nemen met nog ongeveer een half uur te gaan,  maar hij kreeg ook al snel te horen dat hij brandstof moest sparen. En dat viel niet mee met de hete adem in de nek van twee achtervolgende wagens. Achter Pruett streden Alex Brundle met de no. 42 OAK Racing Ligier en Joao Barbosa met de no. 5 Action Express Corvette DP om de tweede plaats. Brundle wist in een wat rommelige fase met veel GT verkeer Barbosa te passeren. Barbosa probeert nog terug te komen, maar komt net tekort. Barbosa finisht op de derde plaats, op 9 seconden achter Brundle. Brundle weet de marge met Pruett nog wel te verkleinen tot iets meer dan twee seconden, maar kan hem niet meer bijhalen.

Gustavo Yacaman en Alex Brundle sluiten het debuut weekend van de OAK Racing Ligier JS P2 succesvol af met de tweede plaats. In de eerste bocht na de start was er nog wel even een momentje toen Ricky Tayler wat meer ruimte nodig had met de Wayne Taylor Corvette en Yacaman licht toucheerde. Ook was er nog de spin na contact met Michael Valiante met de no. 90 Corvette DP bij de herstart na de enige full course yellow van de race.

Joao Barbosa en Christian Fittipaldi vergroten met de derde plaats hun voorsprong in het kampioenschap. Ze hebben nu een voorsprong van 22 punten op Ricky en Jordan Taylor bij het ingaan van de laatste race van het seizoen, Petit Le Mans op Road Atlanta.

 

USC COTA 2014

Foto: (c) imsa.com

In de beide GT klassen ging de overwinning naar de Dodge Vipers, in de GTLM klasse zelfs met een mooie 1 – 2. In de GTD klasse was de winst voor de no. 33 Viper SRT van Ben Keating en Jeroen Bleekemolen. Keating, die een goede race reed, had problemen met de bandenspanning waardoor hij terug viel. Bleekemolen nam de wagen over vanaf de zesde plaats en begon vanaf daar aan een inhaalrace. Met iets minder dan een uur op de klok was hij opgeklommen naar positie drie. Met nog een half uur te rijden wist Bleekemolen de koppositie over te nemen van Dane Cameron in de Turner Motorsport BMW Z4, om deze niet meer uit handen te geven. Cameron verliest nog een plek aan de no. 44 Porsche van Andy Lally en John Potter, en verliest ook bijna de wagen als hij op het vuile deel van de baan komt. Voor Bleekemolen en Keating was het het derde podium in de laatste vier races. Helaas kenden ze een onfortuinlijke seizoensstart met o.a. een uitgebrande auto bij de 12 uur van Sebring, waardoor ze niet meer om het kampioenschap meestrijden.

In de GTLM klasse is het Jonathan Bomarito die de winnende no. 93 Viper SRT over de finish mag sturen, op minder dan twee seconden gevolgd door Marc Goossens met de no. 91 wagen. Bomarito en Wittmer profiteerde van problemen bij de no. 911 Porsche North America Porsche 911 RSR van Nick Tandy en Jörg Bergmeister. Met nog 18 minuten te gaan vielen ze uit met een kapotte aandrijving. Na deze tweede overwinning gaan Bomarito en Wittmer nu aan de leiding van het GTLM kampioenschap met 7 punten voorsprong op Antonio Garcia (Corvette Racing).

Op 20 seconden achter de no. 91 Viper van Marc Goossens en Dominik Farnbacher, finishte Patrick Long en Michael Christensen met de no. 912 Porsche North America Porsche 911 RSR op de derde plaats.

In de PC klasse ging de strijd om de winst tussen de no. 25 8Star Motorsports ORECA FLM09 van Sean Rayhall en Luis Diaz, en de no. 54 CORE autosport ORECA FLM09 van Colin Braun en Jon Bennett. Rayhall spinde met nog een uur te gaan terwijl hij aan de leiding lag, en Braun kreeg daar een drive-through penalty voor. Jack Hawksworth kwam aan de leiding met de no. 08 RSR Racing wagen, maar hij kon de koppositie niet verzilveren, omdat hij stilviel zonder benzine bij het binnenkomen in de pits.

Inmiddels was Rayhall van de vijfde plaats weer terug gekomen in leidende positie, om deze niet meer uit handen te geven. Voor Rayhall en Diaz was het de tweede overwinning op rij. Colin Braun en Jon Bennett finishte op de tweede plaats en behaalden daar genoeg punten mee om het kampioenschap bij de rijders te winnen. CORE Autosport gaat met 11 punten voorsprong naar de laatste race van het seizoen.

Een mooie derde plaats was er voor Renger van der Zande en Mirco Schultis met de no. 8 Starworks Martini Oreca FLM. Voor de race was er (met veel rekenwerk) nog een kans op de titel. Maar de derde plaats was daarvoor niet voldoende.

 

podium COTA USC 2014

Foto: (c) imsa.com

De uitslag is te vinden op de Tudor United SportsCar Championship website.

De laatste race van het United SportsCar Championship is de Petit Le Mans op 4 Oktober op het circuit Road Atlanta. Deze race is ook de laatste race van de vier races tellendeTequila Patrón North American Endurance Cup, de vier langere endurance races van het United Sportscar Championship (24 uur van Daytona, 12 uur van Sebring, 6 uur van de Glen en Petit Le Mans).

 

 

Share