Nissan Motorsport keert in 2015 terug in de LM P1 klasse van de WEC.

Print Friendly, PDF & Email

logo nismo nissanNa een afwezigheid van 15 jaar keert  Nissan Motorsport (Nismo) terug in de LM P1 klasse, de snelste klasse van endurance racing. Nissan heeft aangekondigd dat het in 2015 het hele seizoen gaat rijden met twee auto’s in het FIA World Endurance Championship. Dit jaar reed Nissan, met de ZEOD,  nog wel mee tijdens de 24 uur van Le Mans maar dat deden ze als deelnemer van de 56ste garage en ze reden derhalve dus niet mee voor het klassement. Nissan is al actief in de autosport sinds 1968 en heeft in afgelopen periode  in vrijwel iedere klasse van de autosport gereden en we zullen ze dus in 2015 ook weer kunnen bewonderen tijdens de 83ste editie van 24 uur van Le Mans die verreden wordt op 13 en 14 juni. 

 

Het Japanse merk Nissan is al sinds 1968 zeer actief bezig in de autosport. In de begin periode werden er hoofdzakelijk races verreden in het thuisland Japan en de omringende landen. Vanaf 1984/85 werd er ook deelgenomen aan diverse kampioenschappen in de Verenigde Staten. In 1989 werd daar de 12 uur van Sebring gewonnen door een Nissan GTP ZX -T  van het team van ElectroMotive Engineering met o.a de Nederlander Arie Luyendijk achter het stuur. Vanaf 1986 werd er door Nissan ook in Europa gereden. Nissan is in Europa veel te zien in endurance races zoals o.a. de 24 uur van Le Mans, Blancpain GT Series, ADAC GT Masters en het FIA GT1 kampioenschap.

 

Nissan R88C

De eerste keer dat een auto van Nissan aan de 24 uur van Le Mans deelnam was in 1986, met twee auto’s aan de start van deze klassieker waarvan uiteindelijk de R85v als 16de over de finish kwam. De auto’s van Nissan waren van 1986 tot en met 1999 actief  tijdens de de 24 uurs race op het Franse Circuit de La Sarthe. Een  overall overwinning heeft het tot nu toe niet opgeleverd voor het merk maar ze zaten er een aantal keer dichtbij. Nissan Motorsport reed in 1989 met drie auto van het type R89C mee aan de 24 uur van Le Mans en één van de coureurs was toen Arie Luyendyk maar helaas wist geen van de drie auto’s de finish te halen. In 1990 reden totaal 7 auto’s van het Japanse merk mee in de C klasse en waren allemaal van het type R90CP. De 24 uurs race werd uiteindelijk gewonnen door een Silk Cut Jaguar van het team van Tom Walkingshaw Racing en de beste klassering van Nissan was een vijfde plek.

 

Nissan R90CK 1990

In de drie jaren die volgen rijd er geen Nissan mee op Le Mans maar in 1994 zijn ze terug met de Nissan 300 ZX Turbo. Deze auto weet de eerste plaats te behalen in de IMSA GTS klasse en eindigde als vijfde algemeen.  De Nissan VG30DET 3.0 L TurboV6 werd niet door Nissan zelf gerund maar door het Amerikaanse Clayton Cunningham Racing. In 1995 rijd NISMO (Nissan Motorsport) mee in de GT1 klasse en doen dat met een Nissan Skyline GT-R LM maar komen dan niet hoger dan een 10de plek algemeen en vijfde in de GT klasse. De jaren ’96 en ’97 rijd Nissan mee in de GT1 klasse maar beide jaren weten ze zich niet hoog te eindigen. Het jaar 1998 zal voor Nissan redelijk succesvol zijn tijdens de 24 uur van Le Mans want ze nemen met vier auto’s deel aan deze race en al vier weten ze te eindigen in de top 10 van het eindklassement met als hoogste notering een derde plek. De vier auto’s, Nissan R390 GT1 , van 1998 werden alle gerund door het Japanse Nissan en het Britse TWR wat een succesvolle combinatie bleek te zijn. Het laatste jaar, tot 2014,  dat er een Nissan reed op Le Mans was in 1999 en dat was de Nissan R 391 uitkomend in de LMP klasse maar deze wist de 24 uur niet vol te rijden. 

 

Nissan wordt vanaf 2011 leverancier van motoren voor de LM P2 klasse en zijn daarin zeer succesvol, alleen dit jaar al reden van de 18 LMP2 auto’s er 14 met een motor van Nissan. Het is dan ook niet zo vreemd dat Nissan als motoren leverancier al drie keer de overwinning in de LMP2 klasse heeft behaald. In 2013 was het ook de leverancier van de motor van de zeer opvallende DeltaWing die als deelnemer van de  garage 56 meereed. Dit jaar was Nissan Motorsport (NISMO) als fabrikant wel aanwezig tijdens de 24 uur van Le Mans, maar dit keer weer als deelnemer van garage 56. NISMO reed mee met de Nissan ZEOD (Zero Emission On Demand Racingcar) mee aan de 24 uurs race waarmee het de bedoeling was dat de ZEOD  per stint één volledige ronde elektrisch kon rijden, iets wat ze wel lukte maar daarna vielen ze al vroeg in de race uit.

 

Nissan ZEOD RC

In 2015 zal Nissan Motorsport (NISMO) dus weer opnieuw deelnemen in de snelste klasse van de 24 uur van Le Mans.  Ze zullen twee auto’s, GT-R LM Nismo, gaan deelnemen aan het hele seizoen van de WEC en op 13 en 14 juni zal Le Mans worden bezocht. De GT-R LM Nismo zal het moeten op nemen tegen de auto’s van Audi, Porsche en Toyota uit de LM P1 H klasse van het FIA World Endurance Championship, iets wat niet makkelijk zal worden voor het Japanse merk.

 

Share