Audi is met een 1 – 2 overwinning de grote overwinnaar van vierde race in het FIA World Endurance Championship op het Circuit of the Americas in Austin, Texas. De Audi nummer twee met achter het stuur Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler hadden er 157 ronden voor nodig om deze race te winnen met slechts 53,016 sec. voorsprong op de nummer twee, de Audi nummer 1. Toyota no. 8 eindigde teleurstellend op een derde plek. In de LMP2 klasse was het de auto van KCMG die er met de winst van door ging. In zowel de LMGTE-Pro als in de LMGTE-Am was het een auto van Aston Martin Racing die als eerste in zijn klasse eindigde.
De Toyota no. 8 met Anthony Davidson, Nicolas Lapierre en Sebastien Buemi mocht van pole vertrekken en wist de eerste 1,5 half uur een aardige voorsprong te nemen op de rest van het veld. De voorsprong bedroeg ruim 30 seconden toen het noodlot in het tweede uur van de race toesloeg. Een wolkbreuk boven het circuit zorgde ervoor dat de beide Toyota’s in de grindbak belande en de voorsprong verdwenen was. De raceleiding besloot tot het staken van de race (code rood) omdat er veel meer auto’s van de baan af gleden en het erg gevaarlijk werd door de hevige regenval. Na de herstart lagen de Audi’s en de Porsches wisselend aan de kop van het veld maar het waren uiteindelijk na 6 uur racen de beide Audi’s die als 1ste en tweede wisten te eindigen. De Toyota no. 8 werd na 6 uur rijden nog netjes derde en kon zo de schade in het klassement beperkt houden. In de LMP1-L klasse was de Rebellion no. 12 die als eerste in hun klasse eindigde gevolgd door de debuterende Lotus/AER die echter wel een achterstand had van 17 ronden op de winnende Audi.
In de LMP2 klasse waren het Richard Bradley, Matt Howson en Tsugio Matsuda van het KCMG racing team die van pole mochten vertrekken en ook als eerste 6 uur later over de finish kwamen. Voor het het uit China afkomstige team is het de eerste overwinning, hun achterstand op de winnende Audi bedroeg 12 ronden. De hele race door moest het KCMG team vechten om de leiding met de andere LMP2 teams. Als tweede in deze klasse, maar in de zelfde ronde als het KCMG team, eindigde de Oreca Nissan van het SMP team en de derde plek werd ingenomen door voor deze gelegenheid uit de United Sportscars Series overgekomen team van Scott Sharp, Extreme Speed Motorsport. Dit team verklaarde voor de start van deze race dat ze in 2015 het hele seizoen gaan meerijden in de LMP2 klasse van het FIA World Endurance Championship.
In de LM GTE-Pro klasse waren het Darren Turner en Stefan Mucke die met hun Aston Martin Vantage V8 van pole mochten vertrekken en hun voorsprong tot de eerste pitstop was niet groot genoeg om de sneller stoppende Ferrari van Af Corse achter zich te houden. Na de herstart namen de twee Porsche van Team Manthey de leiding over want die waren op de natte baan sneller dan de Ferrari en de Aston Martin. Aan het einde van de race begint de baan op te drogen en hervind de Aston Martin van Mucke en Turner de snelheid en weten alsnog de finish na 6 uur als eerste te bereiken. Als tweede in deze klasse eindigt de Porsche met no. 92 vanTeam Manthey en de Ferrari no. 5 van AF Corse Racing wordt derde, alle drie in de zelfde ronde.
De LM GTE-Am klasse wordt gewonnen door Pedro Lamy, Paul Dalla Lana en Christoffer Nygaard in hun Aston Martin Vantage V8. De Aston Martin no. 95 wordt in deze klasse tweede en de derde plek is deze klasse is voor het team van Proton Competition met hun Porsche 911 RSR. De twee extra auto’s in de GTE klasse die voor deze race waren toegevoegd eindigde in beide klassen teleurstellend. De Ferrari van Krohn Racing kwam in de Am klasse niet verder dan een zesde plek, en de Corvette C7-R van Corvette Racing kwam als laatste in de Pro klasse over de finish.
Door hun knappe 1-2 overwinning heeft Audi nu de leiding in het algemeen klassement overgenomen van Toyota, hun voorsprong is nu 28 punten. In de LMP2 klasse is het nog steeds SMP Racing die aan de leiding gaat, terwijl in het LM GTE-Pro klassement AF Corse nog aan de leiding gaat maar in de LM GTE-Am is het Aston Martin Racing die bovenaan staat.
De volgende race in het World Endurance Championship is op 12 oktober met de 6 uur van Fuji, Japan.
One thought on “Audi wint de 6 uur race in het WEC op het Circuit of Americas.”
Comments are closed.