Audi heeft met een mooie 1 – 2 de 82ste 24 uur van Le Mans gewonnen. André Lotterer, Benoit Tréluyer en Marcel Fässler pakten een zwaarbevochten overwinning met hun no.2 Audi R18 e-tron quattro. Voor Lotterer, Tréluyer en Fässler is het de derde overwinning en voor Audi de 13de. De no. 1 Audi van Tom Kristensen, Lucas DiGrassi en Marc Gené finishte als tweede gevolgd door de no. 8 Toyota van Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Nicolas Lapierre. Toyota blijft wel aan de leiding van het FIA World Endurance Championship, zij het met maar een punt voorsprong. De debuterende Rebellion R-One wisten met de no. 12 wagen van Nicolas Prost, Nick Heidfeld en Mathias Beche als vierde de finish te halen. In de LM P2 klasse wist de no. 38 JOTA Sport Zytek Z11SN Nissan van Simon Dolan, Harry Tincknell en Oliver Turvey de overwinning te behalen. Ho-Pin Tung finishte als 7de in de klasse met de OAK Racing Team Asia Ligier. In de LM GTE-Pro klasse wisten Gianmaria Bruni,, Giancarlo Fisichella en Toni Vilander met hun no. 51 AF Corse Ferrari 458 als eerste te finishen. De no. 79 WeatherTech Prospeed Porsche 911 RSR van Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNeil finishte op de vijfde plaats in de Pro klasse. In de LM GTE-Am klasse ging de overwinning naar de ‘Deense’ no. 95 Aston Martin Vantage van Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson en Nicki Thiim. De no. 0 Nissan ZEOD RC kwam helaas niet verder dan 5 ronden in de race.

Foto: Marco van de Bildt
De overwinning voor André Lotterer, Benoît Tréluyer en Marcel Fässler met de no. 2 Audi R18 e-tron quattro betekende voor Audi de 13de overall overwinning op Le Mans. Maar een eenvoudige Le Mans missie was het zeker niet voor de Duitse fabrikant. Eerder in de week zag het er een stuk somberder uit. De vrije training op woensdag was nog niet zo heel lang onderweg toen Loïc Duval een zware crash meemaakte met de no.1 Audi. De wagen compleet afgeschreven en Duval in het ziekenhuis, slechter kon Le Mans voor Audi bijna niet beginnen. Maar de no. 1 Audi werd vanaf de grond opnieuw opgebouwd en Marc Gené werd als reserve coureur opgetrommeld, of eigenlijk ‘weggehaald’ bij JOTA Sport.
In de kwalificatie was de no. 7 Toyota van Alexander Wurz, Stéphane Sarrazin en Kazuki Nakajima het snelste gevolgd door de Porsches en de no. 8 Toyota. De eerste Audi vinden we op de vijfde plaats op de grid, de no. 3 Audi van Filipe Albuquerque, Marco Bonanomi en Oliver Jarvis, gevolgd door de no. 2 en no. 1 wagen.

Foto: Marco van de Bildt
In de race zagen we het snelle einde van de Audi no. 3 na een crash in de regen. De no. 8 Toyota kwam op veel te hoge snelheid botsend en glijdend tot stilstand, daarbij de no. 3 Audi en de no. 81 AF Corse Ferrari meenemend. De Toyota kon nog wel de pits bereiken en leek na een uur voor reparaties te hebben stil gestaan kansloos voor het podium. Ondertussen was de no. 7 Toyota bezig aan een goede race, evenals de no. 1 Audi en de no. 20 Porsche 919 Hybrid van Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley. De no. 14 Porsche kende wat problemen en kwam na reparaties op achterstand terug op de baan.
De no. 7 Toyota leek op weg naar een overwinning toen de wagen in handen van Kazuki Nakajima stilviel bij Arnage met elektrische problemen. Na turboproblemen voor de no. 2 Audi, de turbocharger moest vervangen worden, leek het onmogelijke te gaan gebeuren. De no. 1 Audi, nog niet zolang geleden herrezen uit de smeulende puinhopen, lag op kop, en Tom Kristensen leek onderweg naar z’n tiende overwinning. Kristensen viel stil met dezelfde problemen als de no.2 wagen, hij wist de pist te bereiken om eveneens de turboscharger te laten vervangen.
Op dat moment klonken op Le Mans de legendarische woorden: “Porsche is leading Le Mans”. De no. 20 Porsche ging aan de leiding van de race, maar was niet de snelste wagen. Zouden ze het volhouden tot het einde? En dan, kop? of podium? Maar het noodlot sloeg toe, de no. 14 Porsche stond al in de pits me problemen, en Mark Webber viel stil met de no. 20. Hij wist nog wel de pits te bereiken, maar de wagen kon niet meer worden gerepareerd.

Foto: Marco van de Bildt
Nu ging de Audi no. 2 (André Lotterer, Benoît Tréluyer en Marcel Fässler) aan de leiding gevolgd door de no. 1 Audi (Tom Kristensen, Lucas DiGrassi en Marc Gené), en de kansloos geachte no. 8 Toyota van Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Nicolas Lapierre. En in die volgorde kwamen ze na 24 uur over de finish. De no. 14 Porsche van Neel Jani, Marc Lieb en Romain Dumas) was na reparaties nog in staat om in ieder geval de laatste ronde te rijden en zo rijdend over de finish te komen.
De no. 12 Rebelion Racing R-One van Nicolas Prost, Nick Heidfeld en Mathias Beche kwam als vierde over de finish, zowaar niet slecht voor een nieuwe wagen waar eigenlijke niet (goed) mee was getest. De no. 13 viel helaas uit na 8 uur racen. De no. 0, garage 56, Nissan ZEOD RC kwam niet verder dan 5 ronden in de race.

Foto: Marco van de Bildt
In het FIA WEC kampioenschap gaat Toyota nog wel aan de leiding met 115 punten maar Audi is dankzij de dubbele punten van Le Mans genaderd tot op één punt. Bij de coureurs gaan Nicolas Lapierre, Sebastien Buemi en Anthony Davidson aan de leiding met een 20 punten voorsprong op Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler, die door hun overwinning opschuiven van plaats 8 naar 2.
LM P2

Foto: Marco van de Bildt
In de LM P2 klasse zagen we een mooie strijd gedurende de gehele race. Tot aan het eind werd er gestreden om de overwinning waarbij toch vooral de debuterende Ligier JS P2’s opvielen in positieve zin. De overwinning ging uiteindelijk naar de no. 38 JOTA Sport Zytek Z11SN Nissan van Simon Dolan, Harry Tincknell en Oliver Turvey met een mooie vijfde plaats algemeen. Turvey verving Marc Gené, die door Audi als vervanger werd ingezet voor Loic Duval. De tweede plaats was voor de no. 46 Thiriet by TDS Racing Ligier van Pierre Thiriet, Ludovic Badey en Tristan Gommendy. Paul-Loup Chatin, Nelson Panciatici en Oliver Webb finishten met de no. 36 Signatech Alpine A450b op de derde plaats, waarmee het podium gevuld werd met drie verschillende chassis. Ho-Pin Tung finishte als 7de in de klasse met de OAK Racing Team Asia Ligier.
Op het podium zijn louter European Le Mans Series deelnemers terug te vinden. De eerste en enige FIA World Endurance Championship deelnemer is de no. 27 SMP Racing Oreca Nissan van Mika Salo, Sergey Zlobin en Anton Ladygin op de 12de positie, 37ste overall. Zij pakken daarmee wel de volle 50 punten voor het FIA Wereld Kampioenschap. Sergey Zlobin gaat nu aan de leiding van het rijders kampioenschap.
LM GTE-Pro

Foto: Marco van de Bildt
Na een mooie strijd die bijna de gehele 24 uur doorging wisten Gianmaria Bruni,, Giancarlo Fisichella en Toni Vilander met hun no. 51 AF Corse Ferrari 458 als eerste te finishen. Maar eenvoudig was het niet. Van het begin af aan was er een strijd om de koppositie tussen de Ferrari, Corvette, Porsche en Aston Martin. In het laatste deel van de race kon Aston Martin niet meer mee komen om de podium strijd. De no. 99 Aston Martin was helaas niet aan de start van de race gekomen. In de kwalificatie op woensdag werd de wagen bij een crash te zwaar beschadigd om nog te kunnen repareren. En op het laatst viel de de nummer 97 Aston Martin van Darren Turner, Stefan Mücke en Bruno Senna ver terug na een lange pitstop met problemen met de stuurbekrachtiging.
Op een rondje achter de no. 51 Ferrari finishte de no. 73 Corvette van Jan Magnussen, Antonio Garcia en Jordan Taylor op de tweede plaats, gevolgd op weer een rondje daarachter door de no. 92 Porsche 911 RSR van Frédéric Makowiecki, Richard Lietz en Marco Holzer op de derde positie. Voor de no. 91 Porsche 911 RSR van Patrick Pilet, Jörg Bergmeister en Nick Tandy verliep de race minder florisant. Het team viel terug na problemen met de brandstof druk.

Foto: Marco van de Bildt
Op de vijfde plaats finishte de no. 79 WeatherTech Prospeed Porsche 911 RSR van Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNeil. Een geweldige prestatie voor het door pech geplaagde team. Bret Curtis was met de Porsche zwaar gecrasht tijdens de kwalificatie en liep daarbij een hersenschudding op. De auto werd opnieuw opgebouwd en pas op het laatste moment was bekend dat er gestart kon worden. Curtis kon niet starten en een vervanger kon ook niet worden gevonden waardoor McNeil en Bleekemolenn de wagen met z’n tweeën moesten thuis brengen. En omdat niet werd voldaan aan de voorwaarden voor de Am klasse moest er worden gereden in de Pro klasse.
Gianmaria Bruni en Toni Vilander gaan aan de leiding van de FIA World Endurance Cup voor GT rijders met 90 punten. Bij de fanrikanten heeft Ferrari de leiding met 135 punten.
LM GTE-Am

Foto: Marco van de Bildt
De emoties liepen hoog op in de LM GTE-Am klasse met de overwinning van de ‘Deense’ no. 95 Aston Martin Vantage van Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson en Nicki Thiim. Van het dieptepunt vorig jaar, toen teamgenoot Allan Simonson om het leven kwam bij een crash vroeg in de race, naar een hoogtepunt dit jaar met de overwinning. Voor het team is deze overwinning het volbrengen van een zelfopgelgde missie na de vorig jaar zo dramatisch verlopen race.
Op twee ronden achter de Aston Martin finishte de no. 88 Proton Competition Porsche 911 RSR van Klaus Bachler, Christian Ried en Khaled Al Qubaisi op de tweede plaats. Marco Cioci, Luis Perez Companc en Mirko Venturi finishte met de no. 61 AF Corse Ferrari 458 op de derde plaats op drie ronden achter de winnende Aston Martin.
Voor pole sitters, Sam Bird, Stephen Wyatt en Michele Rugolo met de no. 81 AF Corse Ferrari verliep de race dramatisch. Ze werden uit de race gekegeld in de regenbui waarbij ook de no. 8 Toyota en de no. 3 Audi respectievelijk flink in de problemen kwamen en uitvielen.
Kristian Poulsen en David Heinemeier-Hansson zijn na Le Mans de leiders in het FIA Endurance Trophy kampioenschap voor LM GTE-Am rijders met 93 punten, en bij de teams gaat dan dus de no. 95 Aston Martin aan de leiding.

Foto: Marco van de Bildt
UITSLAG:
Pos. | Klasse | No. | Team | Coureurs | Auto | Ronden | Verschil |
1 |
LMP1-H |
2 |
Audi Sport Team Joest |
André Lotterer |
Audi R18 e-tron quattro |
379 |
|
2 |
LMP1-H |
1 |
Audi Sport Team Joest |
Tom Kristensen |
Audi R18 e-tron quattro |
376 |
3 |
3 |
LMP1-H |
8 |
Toyota Racing |
Anthony Davidson |
Toyota TS040 Hybrid |
374 |
5 |
4 |
LMP1-L |
12 |
Rebellion Racing |
Nicolas Prost |
Rebellion R-One Toyota |
360 |
19 |
5 |
LMP2 |
38 |
Jota Sport |
Simon Dolan |
Zytek Z11SN Nissan |
356 |
23 |
6 |
LMP2 |
46 |
Thiriet by TDS Racing |
Pierre Thiriet |
Ligier JS P2 Nissan |
355 |
24 |
7 |
LMP2 |
36 |
Signatech Alpine |
Paul-Loup Chatin |
Alpine A450b Nissan |
355 |
24 |
8 |
LMP2 |
24 |
Sébastien Loeb Racing |
René Rast |
Oreca 03R Nissan |
354 |
25 |
9 |
LMP2 |
35 |
OAK Racing |
Alex Brundle |
Ligier JS P2 Nissan |
354 |
25 |
10 |
LMP2 |
43 |
Newblood by Morand Racing |
Gary Hirsch |
Morgan LMP2 Judd |
352 |
27 |
11 |
LMP1-H |
14 |
Porsche Team |
Marc Lieb |
Porsche 919 Hybrid |
348 |
31 |
12 |
LMP2 |
33 |
OAK Racing-Team Asia |
David Cheng |
Ligier JS P2 HPD (Honda) |
347 |
32 |
13 |
LMP2 |
34 |
Race Performance |
Michel Frey |
Oreca 03R Judd |
342 |
37 |
14 |
LMP2 |
50 |
Larbre Compétition |
Pierre Ragues |
Morgan LMP2 Judd |
341 |
38 |
15 |
LMGTE |
51 |
AF Corse |
Gianmaria Bruni |
Ferrari 458 Italia GT2 |
339 |
40 |
16 |
LMGTE |
73 |
Corvette Racing |
Jan Magnussen |
Chevrolet Corvette C7.R |
338 |
41 |
17 |
LMGTE |
92 |
Porsche Team Manthey |
Marco Holzer |
Porsche 911 RSR |
337 |
42 |
19 |
LMGTE |
95 |
Aston Martin Racing |
David Heinemeier Hansson |
Aston Martin V8 Vantage GTE |
334 |
45 |
21 |
LMGTE |
88 |
Proton Competition |
Christian Ried |
Porsche 911 RSR |
332 |
47 |
22 |
LMGTE |
61 |
AF Corse |
Luís Pérez Companc |
Ferrari 458 Italia GT2 |
331 |
48 |
33 |
LMGTE |
79 |
Prospeed Competition |
Jeroen Bleekemolen |
Porsche 997 GT3-RSR |
319 |
60 |
De volledige uitslag is te vinden op onze Le Mans 2014 pagina.
De volgende race van het FIA World Endurance Champiosnhip is op 20 September op het Circuit of the Americas (COTA), in Austin, Texas, Verenigde Staten.

Foto: Marco van de Bildt
One thought on “Audi wint voor de 13de maal de 24 uur van Le Mans.”
Comments are closed.