24 uur van Le Mans 2014, voorbeschouwing deel 4, de LM P1 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

logo 24 uur van le mans 2014Nog even en dan is het weer zover. Een jaar lang aftellen en wachten komt dan weer ten einde als de grootste autorace ter wereld, 24 uur van Le Mans, van start gaat op 14 juni. We zijn inmiddels toe aan de 82ste editie van deze legendarische endurance klassieker op het Franse Circuit de La Sarthe nabij Le Mans. Een week lang zal Le Mans in het teken staan van autosport als de vele toeschouwers van over de hele wereld komen om de race, en alle erom heen live mee te maken, en velen anderen die de race zullen volgen via tv en internet. Het centrum van de wereld wordt een week lang gevormd door de 56 auto’s, hun 168 coureurs en de teams daaromheen. Verdeeld over vier verschuilende prototype en GT klassen zullen ze in een 24 uur durende uitputtingsslag strijden om de overwinning. Evenals voorgaande jaren zullen we aan de hand van de deelnemerslijst in een serie van vier artikelen vooruitkijken naar de 24 uur van Le Mans 2014. In ieder artikel zullen we één van de klassen nader bekijken. Vandaag is het laatste deel van onze serie, de LM P1 klasse. Eerder hebben we gekeken naar de LM GTE-Am, de LM P2 en de LM GTE-Pro klasse.

 

Op de startlijst van de LM P1 klasse staan 9 deelnemers na de laatste afzegging van Lotus. Tot kort voor de race stond Lotus nog op de deelnemerslijst, voor de Nederlanders interessant omdat Christijan Albers als eerste coureur was aangewezen. Geruchten waren er al, o.a. dat het programma niet zo lekker op schema lag, maar na afzeggingen voor de eerste twee races op Silverstone en Spa-Francorchamps, kwamen die pas echt op gang. En nu heeft Lotus dan inderdaad laten weten dat ze er niet bij zullen zijn op Le Mans, bizar genoeg heel snel na het bekendmaken van de twee coureurs die naast Albers mee zouden rijden, namelijk Christophe Bouchut en Pierre Kaffer. Voor Lotus in de plaats is Millenium Racing aan de lijst toegevoegd in de LM P2 klasse. En het laatste nieuws daar is dat nu ook Millenium Racing zich heeft terug getrokken. 

De no. 56 Nissan Zeod is een soort van buitencategorie, die tellen we niet mee bij de LMP deelnemers. De LM P1 blijft daarmee samen met de LM GTE-Pro de kleinste klasse. Binnen de LM P1 klasse maken we nog weer onderscheid tussen de LM P1-H en LM P1-L (sub)klasse of categorie.

De LM P1-L klasse, of de Light klasse, is voor de privateer teams. Ze hoeven geen dure investeringen te doen voor hybride systemen. Voor de L categorie geld wel een maximale motorinhoud van 5,5 l. De wagen mag 20 kg lichter zijn, 850 kg t.o.v. 870 kg voor de fabrieks teams. In deze categorie rijd dit jaar alleen Rebellion Racing met twee wagens, de hagelnieuwe Rebellion R-One.

De LM P1-H klasse is voor de fabrikanten, en de H staat voor Hybride. Fabrieks teams rijden verplicht met hybride motoren, en kunnen dan kiezen uit vier categorieën: tot 2, 4, 6 of 8 MJ teruggewonnen energie per ronde. De hoeveelheid brandstof die dan mag worden meegenomen is voor benzine 66,9 l en voor diesel 54,8 l. De fuelflow is per klasse verschillend waardoor de totale hoeveelheid energie die een wagen mag gebruiken per ronde vastligt. Zo wordt het in de race belangrijk wie er efficiënt met de toegewezen energie omgaat. De motorinhoud is verder vrij voor de fabrikanten. Turbo motoren mogen een maximale druk hebben van 4 bar.  In de H klasse zijn drie fabrikanten actief. Audi dat al jaren meedraait en de afgelopen jaren heeft gewonnen. Maar de laatste twee jaar voelen ze steeds meer de hete adem van Toyota in hun nek. En nu is daar dan ook Porsche bijgekomen dat dit jaar na een lange afwezigheid debuteert met de Porsche 919 Hybrid.

Toyota lijkt vooralsnog de beste papieren te hebben. De eerste twee races van het FIA World Endurance Championship werden gewonnen onder wisselende omstandigheden, veel regen op Silverstone en een droge 6 uur van Spa-Francorchamps. Maar Le Mans is anders. Het is een zware wedstrijd en de druk is hoog. Één race kan het hele seizoen succesvol maken. Bij Audi kan men daar mee omgaan. Het is vaker voorgekomen dat Audi er niet zo goed bij leek te zitten in de voorafgaande races, maar er met Le Mans helemaal stond. Toyota rijd nu een aantal jaar mee, met ervaren coureurs, en het team met Hugh de Chaunac aan het roer weet intussen ook heel goed hoe je een Le Mans rijd. Van Porsche wordt natuurlijk heel veel verwacht, en ze zullen zich, bewust van de verwachtingen, goed voorbereid hebben. Al met al belooft het een mooie 24 uur van Le Mans te worden.

 

Audi R18 e-tron quattro 

1. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro (box no. 46)

Lucas di Grassi – Brazilië

Tom Kristensen – Denemarken

Loïc Duval – Frankrijk

Audi is weer aanwezig met drie wagens. Op de no. 1 wagen vinden we de winnaars van vorig jaar, de no. 2 wagen, zij het dat Allan McNish z’n helm aan de wilgen heeft gehangen. Voor hem in de plaats zit Lucas di Grassi in de wagen. Voor di Grassi is het z’n tweede Le Mans, vorig jaar deelde hij de Audi met Oliver Jarvis en Marc Gene. Na de overwinning vorig jaar heeft Tom Kristensen het recordaantal van 9 overwinningen op Le Mans achter z’n naam staan. Duval is bezig aan z’n derde jaar bij Audi. Daarvoor reed hij o.a. met de Peugeot 908 voor Oreca Matmut, waar hij de 12 uur van Sebring won met Nicolas Lapierre en Olivier Panis.

 

Audi R18 e-tron quattro

2. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro (box no. 45)

Marcel Fässler – Zwitserland

Andre Lotterer – Duitsland

Benoit Treluyer – Frankrijk

Het trio van de no. 1 wagen van vorig jaar zit dit jaar ongewijzigd in de no. 2 Audi. In deze samenstelling hebben ze de 24 uur gewonnen in 2011 en 2012. Vorig jaar finishte ze als vijfde achter de twee andere Audi’s en de beiden Toyota’s. Lotterer en Fässler rijden al langer voor Audi, en hebben ook met de voorgangers R10 en R15 gereden. Voor Fässler wordt dit z’n achtste Le Mans. Hij reed eerder in de DTM en is in 2006 naar sportscars geswitcht en heeft o.a. in de Le Mans Series en American Le Mans Series gereden. Lotterer begint aan z’n vijfde Le Mans. Hij heeft in 2009 voor Team Kolles met de R10 z’n eerste Le Mans gereden met teamgenoot Charles Zwolsman. Daarvoor heeft hij in Japan Super GT en Formula Nippon gereden. Treluyer heeft ook in Japan gereden, en deze kampioenschappen gewonnen. Hij heeft voor Pescarolo op Le Mans gereden en is in 2010 naar Audi gekomen. Inmiddels is dit z’n negende Le Mans deelname.

 

Audi R18 e-tron quattro

3. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro (box no. 44)

Filipe Albuquerque – Portugal

Oliver Jarvis – Groot Brittannië

Marco Bonanomi – Italië

De derde Audi is er alleen op Le Mans bij, niet in het FIA World Endurance Championship. Op Spa- Francorchamps waren ze er wel bij, als voorbereiding voor Le Mans. Filipe Albuquerque maakt z’n debuut op Le Mans. Hij had een goede voorbereiding voor Le Mans door naast de 6 uur Spa-Francorchamps te rijden, ook nog in de 4 uur van Imola (ELMS) te starten met de Jota Sport Zytek Nissan en deze ook nog te winnen met Simon Dolan en Harry Tincknell. Verder kennen we hem o.a. van de DTM en A1GP. Voor Oliver Jarvis wordt dit z’n vierde Le Mans. Hij reed tweemaal eerder voor Audi, en in 2010 reed hij voor Team Kolles in de Audi R10. Eerder heeft hij o.a ook gereden in de DTM, de A1GP, de FIA GT Series en het FIA GT1 World Championship. Bonanomi komt voor de tweede maal aan de start van de 24 uur van Le Mans. In 2012 reed hij ook al eens met Audi, en finishte toen als derde met Oliver Jarvis en Mike Rockenfeller. Eerder reed hij o.a. GP2 en Formule Renault.

 

Toyota TS 040 Hybrid

7. Toyota Racing – Toyota TS040 Hybrid (box no. 01)

Alexander Wurz – Oostenrijk

Stephane Sarrazin – Frankrijk

Kazuki Nakajima – Japan

Toyota is er net als voorgaande jaren met twee auto’s bij, dit keer met de dit jaar geïntroduceerde TS040 Hybrid. De rijders zijn dezelfde 6 als vorig jaar, maar Sarrazin en Lapierre hebben van plek gewisseld. Zowel Wurz als Sarrazin hebben voor Peugeot gereden met de 908. Sarrazin reed voor Peugeot, waar hij in 2007 terecht kwam, voor Pescarolo en Oreca. Wurz heeft de 24 uur tweemaal op z’n naam geschreven, in 2009 met Peugeot en in 1996 als jongste deelnemer met de Joest Racing TWR Porsche. Nakajima kwam in 2012 naar Toyota en rijd daar nu z’n derde Le Mans. Hij werd Formule 1 testcoureur bij Williams, toen Wurz daar in 2007 wegging, Toyota leverde toen de motoren.

 

Toyota TS 040 Hybrid

8. Toyota Racing – Toyota TS040 Hybrid (box no. 02)

Anthony Davidson – Groot Brittannië

Nicolas Lapierre – Frankrijk

Sebastien Buemi – Zwitserland

Op de tweede Toyota vinden we nu dus Nicolas Lapierre. Lapierre reed z’n eerste Le Mans in 2007 voor Team Oreca met de Saleen S7-R. Dit wordt z’n derde Le Mans voor Toyota, waarmee hij vorig jaar z’n beste finish haalde met een vierde plaats. Davidson en Buemi reden vorig jaar ook op de no. 8 Toyota. Oud Formule 1 coureur Davidson maakte zijn Le Mans debuut in 2003, en keerde daarna pas in 2009 terug, toen met de Lola Aston Martin die hij deelde met Jos Verstappen en Darren Turner. Hij reed ook nog twee jaar voor Peugeot. Dit jaar wordt zijn derde jaar bij Toyota en z’n zevende Le Mans. Voor oud Formule 1 coureur Buemi is dit z’n derde Le Mans. Vorig jaar finishte hij en Davidson met team genoot Stéphane Sarrazin als tweede.

 

Porsche 919 Hybrid

14. Porsche Team – Porsche 919 Hybrid (box no. 24)

Romain Dumas – Frankrijk

Marc Lieb – Duitsland

Neel Jani – Zwitserland

Porsche is terug op Le Mans in de LM P1 klasse, en dat doen ze met twee wagens. Neel Jani heeft ‘promotie’ gemaakt. Voorgaande jaren reed Jani voor Rebellion Racing met de LolaB12/60 wagen. Ook kennen we hem o.a. uit de A1GP waar hij het kampioenschap wist te winnen voor Zwitserland. Jani reed in 2009 z’n eerste Le Mans voor Speedy Racing Team Sebah, de voorloper van Rebellion Racing. In  de jaren die volgde reed hij voor Rebellion waar hij in 2010 Jeroen Bleekemolen als teamgenoot had. Zijn beste resultaat was de vierde plaats in 2011. Dumas maakte zijn Le Mans debuut in 2001 in een Porsche 911 bij Freisinger Motorsport. Hij finishte toen meteen als tweede in de GT klasse. Intussen is hij toe aan z’n 14de deelname. De afgelopen jaren heeft o.a. gereden voor IMSA Performance, Pescarolo en Audi, waarmee hij in 2010 wist te winnen met de Audi R15 samen met Timo Bernhard en Mike Rockenfeller. Vorig jaar won hij met Richard Lietz en Marc Lieb met de Porsche Team Manthey Porsche 997 de GTE-Pro klasse. Lieb gaat dit jaar voor de negende keer van start. Al die jaren reed hij met Porsches 911 (997). In al die jaren wist hij driemaal z’n klasse te winnen, vorig jaar zoals gezegd met  samen met Dumas, in 2010 met de Felbermayr-Proton Porsche en in 2005 met de Alex Job Racing Porsche.

 

Porsche 919 Hybrid

20. Porsche Team – Porsche 919 Hybrid (box no. 25)

Timo Bernhard – Duitsland

Mark Webber – Australië

Brendon Hartley – Nieuw Zeeland

Op de tweede Porsche 919 is de meest opvallende naam natuurlijk die van oud Formule 1 coureur Mark Webber. Webber was tweemaal eerder bij de 24 uur van Le Mans, beide keren met Mercedes. In 1998 kwam het team niet verder dan 19 ronden en in 1999 gingen ze niet eens van start. Webber ging tweemaal in de trainingen over de kop met de wagen, en Peter Dumbreck deed dat met de zusterwagen in de race vanwege een ontwerpfout in de wagen. Brendon Hartley reed de afgelopen twee jaar voor Murphy Prototypes in de LM P2 klasse. Daarvoor hij Formule Renault en GP2 gereden, en was hij Formule 1 testrijder voor Red Bull en Toro Rosso. Bernhard komt voor de 8ste keer aan de start van Le Mans. Bij zijn debuut in 2002 won hij met de TRG Porsche de GT klasse. Hij reed driemaal voor Audi, waar hij in 2010 won met de Audi R15 TDI PLus samen met Romain Dumas en Mike Rockenfeller. Vorig jaar werd hij tweede met de Porsche Team Manthey Porsche 911 in de GTE-Pro klasse.

 

Rebelliion R-One Toyota

12. Rebellion Racing – Rebellion R-One Toyota (box no. 12)

Nicolas Prost – Frankrijk

Nick Heidfeld – Duitsland

Mathias Beche – Zwitserland

Rebellion Racing komt met de nieuwe Rebellion R-One aan de start. Helemaal vlekkeloos verliep de voorbereiding niet. Bij de eerste FIA World Endurance Champiosnhip race op Silverstone moest het team het noodgedwongen doen met de oude Lola van vorig jaar. Vorig jaar deelde Prost en Heidfeld ook de auto, toen met Neel Jani, die de overstap heeft gemaakt naar Porsche. Dit jaar is Mathias Beche, die vorig jaar in de no. 13 wagen reed, aan de line-up van de no. 12 wagen toegevoegd. Voor Beche wordt dit z’n derde Le Mans. Dit wordt Heidfeld z’n derde jaar bij Rebellion Racing, en z’n vierde Le Mans. Zijn debuut op Le Mans was met de Mercedes Benz CLR in 1999. Ze vielen uit toen Peter Dumbreck met de wagen ging vliegen en aan de verkeerde kant van de barrière terecht kwam. Prost rijd al langer voor Rebellion Racing en heeft eerder ook voor de voorloper, Speedy Racing Team Sebah, gereden.

 

Rebelliion R-One Toyota

13. Rebellion Racing – Rebellion R-One Toyota (box no. 13)

Dominik Kraihamer – Oostenrijk

Andrea Belicchi – Italië

Fabio Leimer – Zwitserland

De tweede Rebellion R-One kende de nodige problemen tijdens de 6 uur van Spa-Franorchamps. Belicchi is de veteraan van het team. Hij rijd al zes jaar voor Rebellion Racing en de voorloper (in naam) Speedy Racing Team. Hij maakte in 2007 z’n debuut bij Spyker in de GT2 klasse. Z’n beste resultaat is de 7de plaats in 2007 samen met Jeroen Bleekemolen en Harold Primat. Kraihamer is al drie keer eerder van start gegaan, maar wist alle drie de keer niet te finishen. Leimer is de debutant. Dit jaar is z’n eerste seizoen in de sportscars. Hij heeft vooral gereden in de GP2 series.

 

Nissan ZEOD 1  24 uur van Le mans 2014

GARAGE 56 (box no. 56)

0 – Nissan Motorsports Global – Nissan ZEOD RC

Lucas Ordonez – Spanje

Wolfgang Reip – België

Satoshi Motoyama – Japan

Het Garage 56 project, voor vernieuwende technologieën, wordt dit jaar ingevuld door Nissan met de ZEOD RC (Zero Emission On Demand Racing Car). En als je dan denkt: wat lijkt hij op de Deltawing, dan kan dat kloppen want dezelfde ontwerper, Ben Bowlby, is (mede) verantwoordelijke voor zowel de Deltawing als de ZEOD RC. Zowel Ordonez als Reip zijn Nisaan GT Academy winnaars. Reip won in 2012 en Ordonez was de eerste winnaar in 2008. In 2011 reed hij voor de eerste keer de 24 uur van Le Mans, en finishte hij met de Signatech Oreca Nissan op het podium (2de plaats) van de LM P2 klasse. Motoyama is de veteraan van het team. Hij rijd al sinds 1996 in de Japanse JCGT, Super GT en Formula Nippon. In 1998 reed hij z’n eerste Le Mans met de Nissan R390 GT1, en in 2012 reed hij met de DeltaWing. Dit wordt z’n vierde Le Mans.

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 0 (c) nissan-global.com.

 

Dit is het laatste deel van onze vierdelige serie van voorbeschouwingen. We begonnen met de LM GTE-Am klasse, daarna volgde de LM P2 klasse en gisteren bekeken we de LM GTE-Pro klasse.

 

 

 

 

Share

One thought on “24 uur van Le Mans 2014, voorbeschouwing deel 4, de LM P1 klasse.

  1. Hallo Marco en Frank.

    Bedankt voor julie tips en reactie op mijn vragen ( een tijdje geleden alweer ). Wij vertrekken morgen ook naar Le Mans en verheugen ons allemaal op een mooie week. Het wordt mooi weer ( voor zover het betrouwbaar is ). Ik heb net jullie 4 voorbeschouwingen uit geprint, uitstekende informatie en nu kunnen we elke auto makkelijk herkennen. Nog even de laatste voorbereidingen doen, en morgen vroeg weg.
    Ik wens jullie een fijn race-weekend toe en misschien zien we jullie nog in Le Mans. ( Maar het schijnt daar best druk te zijn deze week ;) dus waarschijnlijk niet ) Veel succes.
    De groeten, Patrick

Comments are closed.