24 uur van Le Mans 2014, voorbeschouwing deel 2, de LM P2 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

logo 24 uur van le mans 2014Nog even en dan is het weer zover. Een jaar lang aftellen en wachten komt dan weer ten einde als de grootste autorace ter wereld, 24 uur van Le Mans, van start gaat op 14 juni. We zijn inmiddels toe aan de 82ste editie van deze legendarische endurance klassieker op het Franse Circuit de La Sarthe nabij Le Mans. Een week lang zal Le Mans in het teken staan van autosport als de vele toeschouwers van over de hele wereld komen om de race, en alle erom heen live mee te maken, en velen anderen die de race zullen volgen via tv en internet. Het centrum van de wereld wordt een week lang gevormd door de 56 auto’s, hun 168 coureurs en de teams daaromheen. Verdeeld over vier verschuilende prototype en GT klassen zullen ze in een 24 uur durende uitputtingsslag strijden om de overwinning. Evenals voorgaande jaren zullen we aan de hand van de deelnemerslijst in een serie van vier artikelen vooruitkijken naar de 24 uur van Le Mans 2014. In ieder artikel zullen we één van de klassen nader bekijken. Vandaag kijken we naar de LM P2 klasse. Gisteren hebben we de LM GTE-Am klasse bekeken en morgen en overmorgen volgen dan nog de LM GTE-Pro en LM P1 klasse.

 

Op de deelnemerslijst staan 18 wagens. De LM P2 klasse is daarmee na  de LM GTE-Am met 19 deelnemers de tweede klasse in aantal deelnemers. De LM P2 klasse kent een kostenplafond voor de auto en motor. Blijkbaar spreekt het idee van een relatief goedkope deelname, waarbij de auto’s min of meer gelijkwaardig zijn, de deelnemers aan, en dan natuurlijk de gentlemen drivers die (een deel van) de rekeningen betalen. Voor de toeschouwers, wij dus, levert het in ieder geval mooie races op.

Vroeger was het nog vaak zo dat het grootste deel van de auto’s de finish eenvoudigweg niet haalde, maar gelukkig is de laatste jaren de betrouwbaarheid sterk verbeterd, niet in de laatste plaats door Nissan als motor leverancier. Nissan is dan ook grootleverancier, met maar liefst 14 wagens die van de Japanse krachtbron zijn voorzien. Naast Nissan rijden er drie wagens met een Judd Motor en één met een HPD (Honda) motor.

Een paar dagen voor de testdag op 1 Juni werd bekent gemaakt dat Strakka Racing er niet bij zal zijn. Het team dat met een nieuwe auto aan de start zou verschijnen, een Dome S013, maakte al de nodige tegenslag mee dit seizoen en moest de eerste twee races al aan zich voorbij laten gaan. De laatste tegenslag, een crash op Spa-Francorchamps waar het team aan het oefenen was, maakt helaas meteen een einde aan het Le Mans avontuur. In de plaats van Strakka Racing komt nu Krohn Racing met de Ferrari 458 in GTE-Am klasse aan de start.

Dit jaar zien we de terugkeer van Ligier, een legendarische naam in de autosport. Het Ligier chassis is een coupe, iets waar de ACO graag naartoe zou willen, en wat in een later stadium hoogstwaarschijnlijk verplicht wordt voor alle prototypen. Nu is dat al zo voor de LM P1 wagens.

 Het zal interessant zijn om te zien hoe het de Ligiers vergaat op Le Mans. Het wordt hun eerste echte race. In de European Le Mans Series rijden OAK Racing en Thiriet nog met de modellen van vorig jaar, zodat het lastig vergelijken is.

Het is bij de LM P2 klasse altijd lastig om favorieten aan te wijzen, juist omdat de verschillende deelnemers zo aan elkaar gewaagd zijn. Maar ook omdat er bij de 6 uur van Spa-Francorchamps maar weinig deelnemers waren, mede omdat een aantal teams had gekozen voor deelname aan de 4 uur van Imola van de European Le Mans Series. G-Drive Racing is in de eerste twee races op Silverstone en Spa-Francorchamps als winnaar uit de strijd gekomen en met de testdag hebben ze een goed indruk achter gelaten. Maar ook teams als Jota Sport, Greaves Motorsport en OAK Racing mogen we niet uitvlakken.

 

no 22 Millenium Racing Oreca Nissan

22. Millennium Racing – Oreca 03 Nissan (box no. 37)

Fabien Giroix – Frankrijk

John Martin – Australië

Oliver Turvey – groot Brittannië

Millennium Racing is pas op het allerlaatste moment toegevoegd aan de deelnemerslijst, na het afzeggen van Lotus in de LM P1 klasse. Het team, dat door ADR Delta gerund wordt, moest afzeggen voor de eerste twee ronden van het FIA World Endurance Championship, vanwege het niet beschikbaar zijn van de financiën. Het geld, van de firma OMD, was er wel maar stond geblokkeerd bij een ‘grote internationale bank’ vanwege politieke redenen. Inmiddels is dat schijnbaar gladgestreken zodat het team er toch nog bij kan zijn. Teambaas Fabien Giroix gaat voor de 6de maal van start op Le Mans. Vorig jaar reed hij bij Gulf Racing Middle East in deze klasse. John Martin komt bij ADR Delta vandaan, waar hij vorig jaar meereed bij G-Drive Racing dit wordt z’n derde Le Mans. Hij reed eerder o.a. A1GP en Superleague Formula. Turvey maakte vorig jaar bij Jota Sport zijn debuut op Le Mans, hij komt uit de formule racerij.

 

no 24 Sebastian Loeb Racing

24. Sebastien Loeb Racing – Oreca 03 Nissan (box no. 16)

Rene Rast – Duitsland

Jan Charouz – Tsjechië

Vincent Capillaire – Frankrijk

Levende rally legende Sebastien Loeb rijd in 2005 en 2006 voor Pescarolo de 24 uur van Le Mans. In 2006 finisht hij als tweede. Loeb begint in 2011 met z’n eigen race team en rijd o.a. in de European Le Mans Series en de FIA GT Series. Charouz is de veteraan van het team. Zowel Rast als Capillaire maken hun debuut op Le Mans. Rast kennen we vooral uit de Porsche Super Cup, maar hij heeft ook in de Duitse Porsche Carrera Cup gereden. Capillaire heeft o.a. gereden in de Formula Le Mans en de V de V Challenge Endurance, mooie ‘instapklassen’ naar de LM P2 klasse. Voor Charouz is dit z’n 8ste deelname. In 2007 reed hij voor het eerst mee in de Charouz Racing System LM P1 Lola Judd. In 2009 won hij het Le Mans Series kampioenschap met de AMR Lola Aston Martin. Z’n beste resultaat is de tweede plaast in de LM P2 klasse met de OAK Racing Pescarolo Judd in 2010.

 

G-Drive Racing voorbeschouwing 24 uur van Le mans 2014 

26. G-Drive Racing – Morgan Nissan (box no. 27)

Roman Rusinov – Rusland

Olivier Pla – Frankrijk

Julien Canal – Frankrijk

Vorig jaar was G-Drive Racing er ook bij. Ook Roman Rusinov is weer van de partij bij dit team. Rusinov heeft eerder bij Signatech gereden, en daarvoor in de IPB Spartak Racing Lamborghini en de Team Modena Ferrari F430. Dit wordt z’n vijfde Le Mans. In tegenstelling tot vorig jaar wordt de wagen dit jaar gerund door OAK Racing en niet door Delta-ADR. En daar komt Olivier Pla vandaan. Pla heeft de laatste twee jaar bij OAK Racing gereden. Vorig jaar werd hij tweede in de klasse op Le Mans, en tweede in het FIA World Endurance Championship. Daarvoor heeft hij vier jaar voor Quifel ASM Team gereden waar hij in 2009 Le Mans Series kampioen werd. Julien Canal heeft driemaal eerder Le Mans gereden, in de LM GTE-Am klasse werd hij driemaal op rij eerste met Larbre Competition, éénmaal met de Saleen en tweemaal met de Corvette. Vorig jaar finishte het team als derde en werd toen gediskwalificeerd vanwege een niet legale benzinetank. Dit jaar zijn ze al goed onderweg. De eerste twee races van het FIA World Endurance Championship werden gewonnen.

 

SMP Racing Oreca Nissan

27. SMP Racing – Oreca 03 Nissan (box no. 7)

Sergey Zlobin – Rusland

Mika Salo – Finland

Anton Ladygin – Rusland

SMP Racing is een redelijk nieuw team dat zich in verschillende race series manifesteert. Het team krijgt ondersteuning van de Russische SMP bank. Het Italiaanse AF Corse runt het SMP team. Naast twee auto’s in de LM P2 klasse rijd er ook een auto in de LM GTE-Am klasse. Het team heeft nog wel wat problemen gehad rondom de sancties tegen Russische instellingen vanwege de problemen in Oekraïne. Sergey Zlobin is naast coureur ook de sport directeur van het team, en dit wordt z’n Le Mans debuut. Er zijn nog wat last minute aanpassingen gedaan aan de rijders samenstelling. Mika Salo, consultant van SMP Racing, is op het laatst toegevoegd aan de line-up, terwijl Victor Shaitar van wagen 37 naar de no.  72 wagen in de GTE Am klasse is gegaan. Zlobin heeft met Mediani, die nu op wagen no. 37 rijd, vorig seizoen al een aantal races van de European Le Mans Series gereden, en maakt nu de stap naar het FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans. Salo kennen we natuurlijk vooral uit de Formule 1. In 2003 maakte hij zijn debuut op Le Mans met een Audi R8. Dan zien we hem pas weer terug in 2007 bij Risi Competizione in de GT2 klasse, welke hij in 2008 en 2009 wint. In 2010 ging hij niet van start, de wagen crashte in de training en kon niet meer gemaakt worden voor de race. Ladygin maakt z’n debuut op Le Mans, vorig jaar reed hij wel in de European Le Mans Series en de Blancpain Endurance Series in een Ferrari 458.

 

no 29 Pegasus Racing

29. Pegasus Racing – Morgan Nissan (box no. 53)

Julien Schell – Frankrijk

Nicolas Leutwiler – Zwitserland

Leo Roussel – Frankrijk

Het Pegasus Racing team maakt een soort come back. In 2010 was het team ook op Le Mans aanwezig, toen met de gloednieuwe Norma M200. Julien Schell, team manager en coureur, was er toen ook bij. Het team is opgericht in 1998, en was in z’n vroege jaren actief in de Formule Ford en later in de VdeV. In 2010 is het team naast Le Mans ook in de Le Mans Series actief. Na een afwezigheid van drie jaar is Pegasus dit jaar ook weer aanwezig in de Euroepean Le Mans Series met een LM P2 wagen. Op het laatste moment is Leo Roussel aan de line-up toegevoegd ten koste van Stephane Raffin. Roussel komt uit de VdeV Endurance Series waar hij rijd bij Extreme Limite, het team waar zijn oom Patrice Roussel technisch directeur is. Leutwiler gaat al wat langer mee, hij heeft o.a. de 12 uur van Bathurst gereden in 1993 en 1994. In 2002 rijd hij de 24 uur van de Nürburgring en in 2005 vinden we hem terug in de GT2 klasse in de Le Mans Series. Sinds vorig jaar rijd hij bij Pegasus Racing.

 

no 33 OAK Racing Ligier

33. OAK Racing Team Asia – Ligier JS P2 HPD (box no. 29)

David Cheng – Verenigde Staten

Ho-Pin Tung – Nederland

Adderly Fong – Canada

OAK Racing komt met twee wagens uit in de LM P2 klasse. Het Morgan chassis is ‘ingeruild’ voor het nieuwe Ligier chassis. Het OAK Racing Team Asia kent een volledig Chinese line-up, voor de eerste maal in de geschiedenis van Le Mans, maar wij zien Ho-Pin Tung natuurlijk als Nederlander. De ander twee rijders hebben eveneens een ander nationaliteit op de lijst. Vorig jaar reed Tung voor het Chinese team KCMG in een Morgan-Nissan. Helaas wisten ze niet te finishen. Fong maakt zijn debuut op Le Mans en in sportscars. Eerder reed hij F3 in Azië en vorig jaar won hij de Audi R8 LMS Cup. Tung en Cheng, die vorig jaar het Asian Le Mans Series kampioenschap wonnen, gaan na Le Mans terug naar de Morgan-Judd om het kampioenschap te verdedigen. 

 

no 34 Race Performance Oreca Judd

34. Race Performance – Oreca 03 Judd (box no. 50)

Michel Frey – Zwitserland

Franck Mailleux – Frankrijk

Jon Lancaster – Groot Brittannië

Race Performance draait al een aantal jaar mee op Le Mans met als vaste kracht Michel Frey. Vorig jaar reed Jeroen Bleekemolen bij dit team, dat toen vrij laat vanaf de reservelijst werd toegevoegd. Ze finishten toen als 9de in de klasse. Dit jaar wordt Frey vergezeld door Mailleux en Lancaster. Voor Mailleux, die eerder voor Signature en Signatech reed, is dit z’n 6de Le Mans. Vorig jaar reed hij voor Morand Racing waarmee hij 5de werd. Lancaster maakt z’n debuut op Le Mans. Hij komt uit de formule racerij en o.a. Formule Renault en GP2.

 

no 35 OAK G Drive Racing Ligier

35. OAK Racing – Ligier JS P2 Nissan (box no. 28)

Alex Brundle – Groot Brittannië

Jann Mardenborough – Groot Brittannië

Mark Shulzhitskiy – Rusland

De no. 35 is de tweede OAK Racing wagen op de lijst. In tegenstelling tot de no. 33 OAK Racing Team Asia wagen is de no. 35 Ligier voorzien van een Nissan krachtbron. Voor Alex Brundle wordt dit de derde Le Mans. Hij was er vorig jaar ook bij, toen op de no. 24 OAK Racing wagen, die als tweede finishte in de LM P2 klasse. Jann Mardenborough finishte toen als derde met de Greaves Motorsport Zytek Nissan. Mardenborough is de winnaar van de Nissan GT Academy in 2011, en heeft o.a. gereden in het Brits GT en de Blancpain Endurance Series. Ook Shulzhitskiy komt voort uit de Nissan GT Academy. Hij was de eerste Russische kampioen in 2012. In 2013 heeft hij voor Greaves Motorsport in het FIA World Endurance Championship gereden, en hij reed ook in de Blancpain Endurance Series en de FIA GT Series.

 

Signatech Alpine Nissan

36. Signatech Alpine – Alpine A450 Nissan (box no. 4)

Paul-Loup Chatin – Frankrijk

Nelson Panciatici – Frankrijk

Oliver Webb – Groot Brittannië

Dit is het tweede jaar dat Signatech (Signature Team) zich heeft verbonden met Renault Alpine. Het team verdedigd dit jaar de titel in de European Le Mans Series. Ook Panciatici was er vorig jaar bij, in de toen volledige Franse line-up. Voor Panciatici is dit z’n derde Le Mans.  Daarvoor heeft hij gereden in de Sportscar Winter Series, in een Formula Le Mans wagen van DAMS. Paul-Loup Chatin was vorig jaar reserve bij het team, en won de titel in de LMPC klasse van de European Le Mans Series. Ook reed hij in de Franse Porsche Carrera Cup. De Brit Oliver Webb is debutant, bij het team en op Le Mans. Hij heeft al wel gereden met eenzitters, o.a. Formule Renault 3.5 en Indy Lights.

 

SMP Racing Oreca Nissan

37. SMP Racing – Oreca 03 Nissan (box no. 8)

Kirill Ladygin – Rusland

Nicolas Minassian – Frankrijk

Maurizio Mediani – Italië

De tweede SMP Racing Oreca zou in eerste instantie een volledige Russische line-up hebben, maar daar is op het laatst toch nog wat geschoven. Kirill Ladygin is de broer van Anton op de no. 27 SMP wagen. Kirill heeft o.a. gereden in het FIA GT3 European Championship, en in het WTCC.  Hij maakt dit jaar z’n debuut op Le Mans. Mediani heeft vooral veel ervaring in Formule wagens en de GT wagens. Hij rijd dit jaar ook in het United Sportscar Championship. Dit wordt z’n tweede Le Mans na vorig jaar mee te hebben gereden met de Krohn Racing Ferrari in de LM GTE-Am klasse. Minassian is de veteraan van het team. Hij reed in 1994 voor de eerste maal op Le Mans, voor het team Roland Bassaler in een Alpa LM-Ford Cosworth (LM P1 C90). Inmiddels is dit z’n 15de deelname. Vorig jaar reed hij bij Pecom Racing. Daarvoor heeft hij o.a. gereden voor Oreca, Pescarolo en Peugeot waar hij z’n beste resultaat behaalde, de 2de positie in 2008.

 

JOTA Sport Zytek Nissan

38. Jota Sport – Zytek Z11SN Nissan (box no. 47)

Simon Dolan – Groot Brittannië

Harry Tincknell – Groot Brittannië

Marc Gené – Spanje

Jota Sport draait al weer een aardige tijd mee op Le Mans. Het team rijd alweer een jaar of drie met de Zytek Nissan. Op Imola werd de laatste race voor Le Mans gewonnen. Op Spa-Francorchamps (FIA World Endurance Championship) waren ze tweede in de klasse. Daarbij was Filipe Albuquerque één van de coureurs. Op Le Mans zal Albuquerque, die dan voor Audi start, worden vervangen door Marc Gené. Oud Formule 1 coureur Gené rijd van 2007 t/m 2011 voor Peugeot waar hij in 2009 met David Brabham en Alexander Wurz de 24 uur van Le Mans wint. De afgelopen twee jaar reed hij voor Audi, waarmee hij vorig jaar derde werd. Simon Dolan, eigenaar van o.a. Jota Aviation en Jota Sport, heeft het team opgericht in 2008. In 2011 rijd hij voor het eerst op Le Mans, in de Aston Martin Vantage V8. Tincknell maakte dit jaar de switch naar sportscars en rijd voor Jota naast Le Mans ook in de European Le Mans Series. Hij komt uit de Formule racerij en reed o.a. in de Formule 3 en Formule Renault.

 

Greaves Motorsport

41. Greaves Motorsport – Zytek Z11SN Nissan (box no. 54)

Michael Munemann – Groot Brittannië

Allessandro Latif – Groot Brittannië 

James Winslow – Groot Brittannië

Evenals vorig jaar is Greaves Motorsport weer aanwezig met twee Zytek-Nissans. Dit jaar is de no. 42 wagen de Caterham inschrijving. Greaves Motorsport doet ook met twee wagens mee aan de European Le Mans Series. Op Imola, de laatste race voor Le Mans werden ze vierde met de no. 41 wagen. Op de eerste Greaves Motorsport wagen, zitten drie Le Mans debutanten. Latif reed formule wagens en stapte in 2012 over naar sportscars, en werd de jongste winnaar van een VdeV race. Dit jaar reed hij voor Flying Lizard Motorsports de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring met een Audi R8 LMS (GTD klasse). In de Blancpain Sprint Series rijd hij voor Phoeniox Racing, ook met een Audi R8 LMS. Winslow komt ook uit de formule wagens en reed o.a in de A1GP en de Indy Lights. In 2012 won hij het Australische Formule 3 kampioenschap met het record aantal van 12 raceoverwinningen in één seizoen. Munemann reed eerder o.a. het Portugese GT, en werd in 2012 tweede in de 24 uur van Barcelona in de SP2 klasse met een Renault Megane.

 

Greaves Caterham Racing

42. Caterham Racing – Zytek Z11SN Nissan (box no. 55)

Tom Kimber-Smith – Groot Brittannië

Chris Dyson – Verenigde Staten

Matthew McMurry – Verenigde Staten

De no. 42 wagens stond in eerste instantie op de reservelijst, waarna Caterham eruit stapte. Greaves hield de inschrijving aan en werd later aan de deelnemerslijst toegevoegd. In eerste instantie werd de no. 41 in de Caterham kleuren verwacht, vanwege Chris Dyson, maar Greaves Motorpsort heeft op het laatste moment de rijderstrio’s van de beide wagens omgewisseld. Chris Dyson reed tweemaal eerder op Le Mans, in 2004 met de Racing for Holland Dome finishte hij als zesde met Jan Lammers en Katsutomo Kaneishi. In 2009 haalde hij de finish niet met de RML Lola Mazda. Dyson werd tweemaal American Le Mans Series kampioen met Dyson Racing, het team van z’n vader. Hij is inmiddels vice president en sport directeur bij Dyson Racing. Voor Tom Kimber-Smith, drievoudig klasse winnaar, is dit z’n derde jaar bij Greaves Motorsport, met een kleine onderbreking in 2012 toen hij voor Starworks Motorsport reed. Matthew McMurry is met z’n 16 jaar de jongste deelnemer. Hij komt uit het Dyson Junior Development program, en heeft eerder al formule wagens en IMSA Lites gereden. Met 2 vierde plaatsen in de European Le Mans Series op Silverstone en Imola heeft hij indruk gemaakt.

 

Newblood by Morand Racing Morgan Judd

43. Newblood by Morand Racing – Morgan Judd (box no. 30)

Christian Klien – Oostenrijk

Gary Hirsch – Zwitserland

Romain Brandela – Frankrijk

Het Zwitserse team Morand Racing, in 2000 opgericht als Polevision Racing, gaat vanaf 2013 door het leven onder de naam Newblood  by Morand Racing. Vorig jaar finishte ze als vijfde in de LM P2 klasse. Christian Klien heeft Formule 3 en Formule 1 gereden o.a. voor Jaguar. In 2008 haalt hij met Peugeot de derde plaats bij de 24 uur van Le Mans. Het avontuur met de Aston Martin AMR-One in 2011 loopt op niks uit. De beide Aston Martin’s vallen heel erg vroeg in de race uit. Vorig jaar reed hij de European Le Mans Series voor Morand Racing. Hirsch komt uit de formule wagens, in 2011 rijd hij het FIA GT3 kampioenschap met een Mercedes SLS en in 2013 wint hij het kampioenschap in de LMPC klasse van de European Le Mans Series voor Team Oreca. De Fransman Brandela maakte vorig jaar voor DKR Engineering zijn debuut op Le Mans, en finisht als 38ste algemeen, 12de in de klasse. Hij heeft ook gereden in de Blancpain Endurance Series en het Frans GT.

 

no 46 Thiriet by TDS Racing Ligier Nissan

46. Thiriet by TDS Racing – Ligier JS P2 Nissan (box no. 36)

Pierre Thiriet – Frankrijk

Ludovic Badey – Frankrijk

Tristan Gommendy – Frankrijk

Thiriet by TDS Racing is er ook weer bij, uiteraard met Pierre Thiriet. De Oreca 03 van vorig jaar is vervangen door een Ligier. Ook Badey was er vorig jaar bij. Dit wordt z’n derde Le Mans. Vorig jaar werd er helaas niet gefinisht. Voor Gommendy is dit z’n vijfe deelname. In 2003 reed hij z’n eerste Le Mans met de Racing For Holland Dome Judd. Vorig jaar finishte hij op de zesde plaats met de Signatech-Alpine. De 4 uur van Silverstone, de eerste race van het European Le Mans Series seizoen 2014, werd door dit drietal gewonnen maar dat was met de Morgan Nissan.

 

KCMG Oreca Nissan

47. KCMG – Oreca 03 Nissan (box no. 52)

Matthew Howson – Groot Brittannië

Richard Bradley – Groot Brittannië

Alexandre Imperatori – Zwitserland

Het Chinese team KCMG was vorig jaar voor de eerste maal aanwezig bij de 24 uur van Le Mans, toen o.a. met Ho-Pin Tung. Ze wisten helaas niet de finish te halen. Impereratori en Howson waren er ook vorig jaar bij. Beiden hebben daarvoor in de eenzitters gereden. Ook Bradley komt uit de formule racerij. Hij heeft de Japanse Formule 3 en voor KCMG de Japanse Super Formula gereden. Ook heeft hij vorig jaar gereden in de Asian Le Mans Series en de FIA World Endurance Championship race op Fuji waar hij vijfde werd. Zowel op Silverstone als op Spa, de eerste twee FIA-WEC races dit seizoen, wist het KCMG team een podium finish te behalen, duidelijk een team dus om rekening mee te houden.

 

Murphy Prototype Oreca Nissan

48. Murphy Prototypes – Oreca 03 Nissan (box no. 51)

Karun Chandok – India

Nathanael Berthon – Frankrijk

Rodolfo Gonzalez – Spanje

Dit is de derde maal dat Murphy Prototypes er bij is op Le Mans. Ook voor ex Formule 1 coureur Chandok is het z’n derde jaar, maar de tweede maal dat hij voor Murphy in actie komt. De eerste keer was met de LM P1 HPD ARX-03a van JRM Racing. Naast Formule 1 red hij eerder ook GP2 en A1GP. Berthon en Gonzalez zijn beiden debutanten op Le Mans. Beiden komen uit de formule racerij en hebben o.a. Formule Renault en GP2 gereden. In de Formule 1 is Gonzalez iets verder gekomen. Berthon heeft een test gedaan bij het HRT team, terwijl Gonzalez was vorig jaar testrijder bij Marussia F1.

 

no 50 Larbre Competition

50. Larbre Competition – Morgan Judd (box no. 31)

Pierre Ragues – Frankrijk

Keiko Ihara – Japan

Ricky Taylor – Verenigde Staten

Larbre Competition heeft al vele malen meegedaan op Le Mans, maar dit wordt hun debuut in de LM P2 klasse. We kennen Larbre vooral van de Corvette in de LM GTE Am klasse, waarin ze vorig jaar als vijfde finishte. In 2010 won het team de LM GT1 klasse met de Saleen S7-R. Dat jaar wonnen ze ook het Le Mans Series en Intercontinental Le Mans Cup kampioenschap. Ragues reed vorig jaar met de Signatech Alpine en heeft eerder o.a. met OAK Racing en Signature Plus gereden. Zijn eerste Le Mans was in 2006 voor Paul Belmondo Racing met de Courage C65 Mecachrome. Keiko Ihara, de dame van het team, is er voor de derde maal bij. De voorgaande jaren reed ze voor Gulf Racing Middle East. Voor Ricky Taylor wordt dit z’n tweede Le Mans. Vorig jaar reed hij ook bij Larbre, in de LM GTE-Am klasse met de Corvette. Hij heeft in de Verenigde Staten o.a. gereden in de Grand Am en dit jaar in het United SportsCar Championship met DP wagens.

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 22 (c) Motorionline, no. 24 (c) europeanlemansseries.com, no. 29 (c) pegasus-racing.com, no. 33 (c) DPPI/OAK Racing, no. 34 (c) Race Performance, no. 35 (c) G-Drive Racing, no. 46 (c) TDS Racing, no. 50 (c) DPPI/Larbre Competition.

 

 

 

Share

One thought on “24 uur van Le Mans 2014, voorbeschouwing deel 2, de LM P2 klasse.

Comments are closed.