24 uur van Le Mans 2014, voorbeschouwing deel 1, de LM GTE-Am klasse.

Print Friendly, PDF & Email

logo 24 uur van le mans 2014Nog even en dan is het weer zover. Een jaar lang aftellen en wachten komt dan weer ten einde als de grootste autorace ter wereld, 24 uur van Le Mans, van start gaat op 14 juni. We zijn inmiddels toe aan de 82ste editie van deze legendarische endurance klassieker op het Franse Circuit de La Sarthe nabij Le Mans. Een week lang zal Le Mans in het teken staan van autosport als de vele toeschouwers van over de hele wereld komen om de race, en alle erom heen live mee te maken, en velen anderen die de race zullen volgen via tv en internet. Het centrum van de wereld wordt een week lang gevormd door de 56 auto’s, hun 168 coureurs en de teams daaromheen. Verdeeld over vier verschuilende prototype en GT klassen zullen ze in een 24 uur durende uitputtingsslag strijden om de overwinning. Evenals voorgaande jaren zullen we aan de hand van de deelnemerslijst in een serie van vier artikelen vooruitkijken naar de 24 uur van Le Mans 2014. In ieder artikel zullen we één van de klassen nader bekijken. Vandaag beginnen we met deel 1, de LM GTE-Am klasse, morgen volgt dan deel 2, de LM P2 klasse en daarna komen nog de LM GTE-Pro en LM P1 klasse aan bod.

 

De LM GTE-Am klasse is net als vorig jaar de grootste van de twee GTE klassen. De LM GTE-Am klasse telt dit jaar dan ook 19 deelnemers en dat zijn er 4 meer dan vorig jaar tijdens deze mooie 24 uurs race. In 2013 reden er nog vier merken auto’s mee maar dit jaar zijn dat er maar drie, helaas is Corvette  niet meer in deze klasse aanwezig en is dat merk alleen in de Pro klasse te bewonderen. De verdeling van de drie merken ziet er als volgt uit: Ferrari (11x), Porsche (6x), Aston Martin (2x).

Opvallend in deze klasse is het grote aantal Ferrari’s, want die verschijnen er met maar liefst tien 458 Italia’s aan de start. Van deze 10 zijn er maar liefst 4 voor het Italiaanse AF Corse die in totaal zes auto’s heeft rijden deze 24 uur van Le Mans. Het merk Porsche is met 6 stuks 911 GT3 RSR aanwezig waarvan er twee van het Belgische Prospeed zijn. Het is wagen met no. 79 waar we de enige Nederlander in kunnen zien en dat is Jeroen Bleekemolen, die na terugtrekking van de Vipers in de Pro klasse toch nog een zitje heeft kunnen bemachtigen. Aston Martin heeft in deze klasse ook twee Vantage’s GTE rijden al waren dat er in eerste instantie vier. 

De winnaar van de LM GTE Am klasse van 2013 is ook nu weer aanwezig en dat is de Porsche 911 GT3 RSR van het team van IMSA Performance Matmut. De nummers twee en drie van 2013 waren beide Ferrari’s van AF Corse en dit team is ook dit jaar weer ruimschoots vertegenwoordigd. Van de 19 deelnemers in deze Am klasse rijden er 8 het hele seizoen mee in de WEC en kunnen nu dus dubbele punten scoren voor het kampioenschap die na twee races geleid wordt door het team van Aston Martin Racing. Het is lastig om nu al aan te geven wie deze klasse gaat winnen want betrouwbaarheid van de auto en de ervaring van de coureurs is met deze 24 uurs race wel heel erg belangrijk.

 

no 53 RAM Racing Ferrari

53. Ram Racing – Ferrari F458 Italia (box no. 49)

Johnny Mowlem- Groot Brittannië

Mark Patterson – Verenigde Staten

Archie Hamilton – Verenigde Staten

Het Britste RAM Racing team is opgericht in 1975 en heeft in het verleden diverse raceklassen gereden waaronder Formule 1 in begin jaren tachtig. Het team zou het hele seizoen meerijden in de WEC maar heeft dat tot nu toe alleen gedaan tijdens de 6 uur van Silverstone alwaar het vijfde in de klasse eindigde. In 2013 was RAM Racing winnaar in de GTE klasse van de European Le Mans Series. Johnny Mowlem rijd sinds 2013 voor het team van RAM Racing en hij heeft al 11 keer eerder de 24 uur van Le Mans gereden, in 2013 nog voor HVM Racing in de LMP2 klasse. Het beste resultaat voor Johnny was 2006 een 11de plek algemeen en hij deed dat in een Saleen S7-R in de LM GT1 klasse. Voor Archie Hamilton wordt dit jaar zijn tweede keer dat hij deze legendarische 24 uurs race rijd. Hij debuteerde in 2013 voor het team van Delta ADR in de LMP2 klasse maar de auto wist de finish niet te bereiken. Mark Patterson is al sinds 2004 actief in de autosport en is al acht keer aan de start verschenen van de 24 uur van Daytona. Le Mans heeft Mark vorig jaar voor de eerste keer gereden en deed dat in de LMP2 klasse voor Murphy Prototypes en werd toen twaalfde algemeen.

 

Krohn Racing Ferrari 458

57 Krohn Racing – Ferrari F458 Italia (box no. 3)

Tracy Krohn – Verenigde Staten

Niclas Jönsson – Zweden

Ben Collins – Groot Brittannië

Het uit Amerika afkomstige Krohn Racing is dit jaar op het laatste moment toegevoegd aan de lijst van deelnemers dit i.v.m. het wegvallen van de Dome van Strakka Racing die tijdens testritten op het circuit van Spa-Franchorchamps te zwaar beschadigd raakte. Krohn Racing is geen onbekende op Le Mans zo wisten ze in 2012 nog als derde in de Am klasse te eindigen maar in 2013 hadden ze minder geluk en was hun race na 111 ronden voorbij. Krohn Racing is het derde Amerikaanse team binnen deze klasse de andere twee zijn Dempsey-Proton Racing en 8Star Motorsport. Tracy Krohn is eigenaar en coureur van het team en is al sinds 2006 aanwezig tijdens de 24 uur van Le Mans. Vaak heeft Tracy gereden in combinatie met Risi Competizione en zijn beste resultaat heeft hij gehaald in 2007 een tweede plek in de GT2 klasse. Niclas Jönsson rijd al sinds 2006 mee en doet dit altijd als vaste tweede coureur naast Tracy. Ben Collins staat bekend als de Stig van het populaire programma Top Gear. Ben rijd dit keer voor de vierde keer aan de 24 uur van Le Mans. 

 

no 58 Team Sofrev ASP Ferrari

58. Team Sofrev ASP – Ferrari F458 Italia (box no. 15)

Fabien Barthez – Frankrijk

Anthony Pons – Frankrijk

Soheil Ayari – Frankrijk

Dit Franse team is al sinds 1999 actief in de autosport en heeft sinds die tijd in diverse raceklassen succesvol gereden zoals de Porsche Carrera Cup Frankrijk, Blancpain Series en de Franse GT series. Dit jaar rijd het team het hele seizoen mee in de European Le Mans Series ( staan ze na twee races 7de ) en de Franse GT series. Het coureurs trio bestaat uit drie Franse coureurs. Fabien Barthez rijd al drie jaar voor dit team en rijd dit jaar voor het eerst de 24 uur van Le Mans, verder rijd hij ook het hele seizoen in de Ferrari tijdens de races in de European Le Mans Series. Voor Anthony Pons wordt dit het derde jaar dat hij rijd in de ELMS en hij zal voor de tweede keer mee rijden op het circuit van Le Mans. In 2012 reed hij mee in een Porsche voor IMSA Performance Matmut en werd toen tweede in de LM GTE-Am klasse. Soheil Ayari is de meest ervaren coureur van de drie, hij neemt dit jaar voor de tiende keer deel aan de 24 uur van Le Mans, en zijn beste resultaat was in 2012 waar uitkwam voor het team Oreca Matmut en hij als vierde eindigde.

 

AF Corse Ferrari 458

60. AF Corse – Ferrari F458 Italia (box no. 18)

Peter Ashley Mann – Verenigde Staten

Lorenzo Casè – Italië

Raffaele Giammaria – Italië

Het Italiaanse AF Corse had in 2013 nog twee auto meerijden maar dit jaar doen er in deze Am klasse vier rode Ferrari’s F458 Italia mee voor dit team. De auto met nummer 60 wordt bestuurd door Peter Ashley Mann, Lorenzo Casè en Raffaele Giammaria. De Brit Peter Ashley Mann rijd pas sinds 2013 en heeft alleen vorig jaar een aantal races gereden voor AF Corse, en dit jaar wordt zijn eerste race op circuit van La Sarthe. Lorenzo Casè rijd sinds 2003 voornamelijk GT races in Italië en dat vooral in een Ferrari. In 2013 rijd hij zijn eerste 24 uur van Le Mans in een AF Corse auto met nummer 55 en werd hij tweede in de Am klasse. Raffaele Giammaria rijd net als Lorenzo Casè voornamelijk in het GT Open kampioenschap, maar dit jaar voor het eerst met AF Corse in o.a. European Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans.

 

AF Corse Ferrari 458

61. AF Corse – Ferrari F458 Italia (box no. 21)

Luis Perez Companc – Argentinië

Marco Cioci – Italië

Mirko Venturi – Italië

De nummer 61 Ferrari van AF Corse reed ook in 2013 mee aan de 24 uur van Le Mans en wist toen de race als derde in zijn klasse te eindigen. Ook dit jaar is deze auto met z’n drie coureur s terug te vinden in het hele seizoen van de WEC. De tweede race in het kampioenschap op Spa-Franchorchamps werd door dit rijders trio met winst afgesloten. De Argentijn Luis Perez Companc reed in 2013 nog voor Pecom Racing in de LMP2 klasse en heeft al vier keer deze 24 uurs race eerder gereden. De 39 jarige Italiaan Marco Cioci was ook in 2013 één van de coureurs op deze auto en is voor het AF Corse team geen onbekende want hij rijd al vele jaren voor dit team. Mirko Venturi heeft sinds 2011 veel ervaring opgedaan in diverse GT races in Italië en voor hem zal het zijn eerste deelname aan deze 24 uurs race zijn.

 

AF Corse Ferrari 458

62. AF Corse – Ferrari F458 Italia (box no. 17)

Yannick Mallegol- Frankrijk

Howard Blank – Verenigde Staten

Jean-Marc Bachelier – Frankrijk

De Ferrari met nummers 62 rijd ook het hele seizoen mee in de GTC klasse van de European Le Mans Series. De rijdersbezetting op Le Mans is hetzelfde als het ELMS seizoen en dit trio was in 2013 ook al op Le Mans  in een Ferrari te bewonderen. De leeftijd van de drie coureurs is vrij hoog namelijk 46, 57 en 66 jaar. Yannick Mallegol uit Frankrijk is de jongste en rijd sinds 2011 in dienst van het team. In 2013 reed hij ook mee maar toen wist en ze de finish niet te halen. Howard Bank zal met zijn 66 jarige leeftijd wel één van de oudere deelnemers zijn en zal dit jaar voor de tweede keer aan de start verschijnen. Jean-Marc Bachelier is sinds 2011 een vaste coureur van AF Corse en rijd net als Howard zijn tweede Le Mans race.

 

JMW Motorsport Ferrari

66. JMW Motorsport – Ferrari F458 Italia (box no. 26)

Abdulaziz Al-faisal – Saoedi Arabië

Seth Neiman – Verenigde Staten

Spencer Pumpelly – Verenigde Staten

De Ferrari met nummer 66 van het Britse JMW Motorsport reed ook in 2013 mee, maar deed dat toen in de Pro klasse. In 2013 wist het team als 10de in de Pro klassement te eindigen en hoopt dat dit jaar beter te doen in de Am klasse. Abdulaziz Al-faisal zal dit jaar voor de tweede keer deelnemen aan de 24 uur van Le Mans en was ook in 2013 één van de coureurs van het team. Seth Neiman neemt dit jaar voor de negende keer deel aan deze 24 uurs race. Seth heeft altijd Porsche gereden en deed dat in de VS en dan hoofdzakelijk voor het team van Flying Lizard. Spencer Pumpelley is een oude rot in het vak en heeft voornamelijk in de VS geracet in een Porsche voor o.a. TRG en Flying Lizard. Vreemd genoeg is het voor Spencer pas zijn derde deelname aan deze race.

 

IMSA Performance Matmut Porsche 911 RSR

67. Imsa Performance Matmut – Porsche 911 GT3 RSR (box no. 32)

Erik Maris – Frankrijk

Jean-Marc Merlin -Frankrijk

Eric Helary – Frankrijk

IMSA Performance Matmut is ook dit jaar weer met twee auto’s in deze klasse ( Porsche 911 GT3 RSR) aanwezig tijdens de start van de 24 uur van Le Mans. De no. 67 Porsche rijd dit jaar ook mee in de European Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans 2013 is er met deze auto een zevende plaatst in de Am klasse gescoord. Erik Maris rijd dit jaar mee in de ELMS en heeft in 2013 gereden voor OAK Racing in een Morgan LM P2 auto maar heeft verder weinig ervaring. Jean-Marc Merlin reed in 2013 in een Morgan LM P2 auto voor het team van OAK Racing maar haalde de finish van zijn eerste Le Mans niet. Eric Helary is de meest ervaren coureur van de drie want hij reed in 1993 al zijn eerste Le Mans race en werd toen in zijn Peugeot 905 gelijk eerste algemeen. Hij heeft sindsdien nog tien keer meegereden aan de 24 uur van Le Mans en kwam uit voor o.a. Pescarolo, Toyota, Viper en BMW/McLaren. Een zeer ervaren rijder dus.

 

no 70 Taisan Ferrari

70. Team Taisan – Ferrari F458 Italia (box no. 14)

James Rossiter – Groot Brittannië

Martin Rich – Groot Brittannië

Pierre Ehret – Duitsland

Team Taisan is een zeer bekend raceteam uit Japan dat is opgericht in 1984. Het team heeft vele overwinningen behaald in hoofdzakelijk Japanse raceseries. De laatste overwinning was in 2012, het winnen van het Japans GT300  kampioenschap. Het team reed voornamelijk met Porsche’s maar zijn in 2013 overgestapt naar Ferrari alwaar ze Asian Le Mans series mee wisten te winnen. Hun laatste deelname aan de 24 uur van Le Mans is in 2006 en het team eindigde toen als vijfde in de GT2 klasse. James Rossiter is sinds 2002 actief in de autosport en tot 2010 hoofdzakelijk in Formule auto’s. Hij is twee keer aan de start van de 24 uur van Le Mans verschenen, in 2013 nog in een Lotus T128. Martin Rich rijd sinds 2005 veel GT races waaronder ook de 24 uur van Spa-Franchorchamp (6x) maar op het circuit de La Sarthe zal hij dit jaar zijn Le Mans debuut maken. Voor de Duitser Pierre Ehret zal het de achtste keer zijn dat hij aan de start van de 24 uur van Le Mans zal verschijnen en tot nu toe met wisselende resultaten, 2012 was zijn laatste Le Mans race toen voor het team van Luxury Racing.

 

no 72 SMP Racing Ferrari

72. SMP Racing – Ferrari F458 Italia (box no. 9)

Andrea Bertolini – Italië

Victor Shaitar – Rusland

Aleksey Basov – Rusland

De SMP Racing Ferrari F458 rijd het hele seizoen mee in de European Le Mans Series en ze doen dat zeer verdienstelijk. Het uit Rusland afkomstig team staat na twee races bovenaan in het klassement dankzij een twee plek en pole op Silverstone en een overwinning op het circuit van Imola. Dus dit team moeten we beslist in de gaten gaan houden. Andrea Bertolini rijd al GT auto’s sinds 2008 heeft in 2010 in een Maserati het FIA GT1 wereld kampioenschap gewonnen  en heeft twee Le Mans gereden en beide keren in een Ferrari. Victor Shaitar rijd sinds vorig jaar voor het team van SMP, dit jaar rijd hij zowel de FIA World Endurance Championship als de European Le Mans Series. Aleksey Basov is sinds 2010 actief in de GT races en heeft vorig jaar de European Le Mans Series voor het team van SMP gereden. Beide coureurs uit Rusland gaan dit jaar voor de eerste keer de 24 uur van Le Mans rijden.

 

Prospeed Competiton Porsche 911 GT3 RSR

75. Prospeed Competition – Porsche 911 GT3 RSR (box no. 42)

Francois Perrodo – Frankrijk

Markus Palttala – Finland

Emmanuel Collard – Frankrijk

Het Belgische Prospeed Competition verschijnt dit jaar met twee auto’s aan de start. In 2013 verscheen de Porsche 911 met no. 75 van Prospeed ook al aan de start om na 24 uur racen als negende in de Am klasse te eindigen. Het team rijd ook met deze auto en coureurs mee in de WEC maar hebben daar, met een 29ste plaatst algemeen op Spa, nog weinig succes gehad. Francois Perrodo reed vorig jaar in deze auto zijn eerste Le Mans race, toen ook samen met o.a. Emmanuel Collard. Markus Palttala heeft in 2013 voor het team van IMSA Performance Matmut meegereden in het WEC en zal dit jaar voor de vierde keer de 24 uur van Le Mans rijden.  Emmanuel Collard is een echte oude rot in het vak. Dit jaar zal de 41 jaar oude Fransman voor de 20ste keer meerijden in de 24 uur van Le Mans. De race die hij al twee keer eerder wist te winnen, te weten in 2003 (GT klasse) en in 2009 (LM P2 klasse).

 

IMSA Performance Matmut Porsche 911 RSR

76. Imsa Performance Matmut – Porsche 911 GT3 RSR (box no. 33)

Raymond Narac – Frankrijk

Nicolas Armindo – Frankrijk

David Hallyday – Frankrijk

Dit is de tweede auto van het Franse Imsa Performance Matmut team en ook deze auto rijd mee in de European Le Mans Series waar ze tijdens de eerste race op Silverstone een mooie derde plek wisten te behalen. Deze auto wist in 2013 de eerste plaats te behalen tijdens de 24 uur van Le Mans in de GTE-Am klasse. Raymond Narac is de enige coureur die vorig jaar ook op deze auto reed toen de eerste plaats werd binnengehaald. Nicolas Armindo is sinds 2006 coureur en dan in hoofdzaak in een Porsche, dit jaar wordt zijn derde Le Mans race en in 2012 wist hij met dit team nog een mooie tweede plek te behalen in de Am klasse. David Hallyday rijd dit jaar zijn vijfde 24 uur van Le Mans. David was hiervoor te zien in een CourageC65-CPX, Saleen S7-R, Corvette-C6R, Oreca 03 Nissan en dit jaar dus een Porsche 911 GT3 RSR.

 

Dempsey Racing Proton Porsche 911 RSR

77. Dempsey Racing-Porton – Porsche 911 RSR (box no. 10)

Patrick Dempsey – Verenigde Staten

Joe Foster – Verenigde Staten

Patrick Long – Verenigde Staten

De Porsche van Dempsey Racing-Proton reed ook in 2013 mee aan de 24 uur van Le Mans maar toen onder de naam Dempsey Del Piero Proton en kwamen toen net buiten het podium op een vierde plek terecht. De Amerikaanse filmacteur Partick Demsey rijd dit jaar al weer voor de derde keer mee op Le Mans, verder is hij veelvuldig actief in de Amerikaanse United Sportscar Series. Joe Foster rijd ook dit jaar mee voor de derde keer maar is een zeer ervaren coureur die al sinds 1998 zeer actief is in de diverse Amerikaanse raceseries. Patrick Long is een zeer ervaren Porsche rijder die dit jaar voor de elfde keer Le Mans rijd en deze race ook al twee heeft gewonnen. Eerste keer winst was in 2004 en drie jaar later nog een keer en beide keren met een Porsche in de GT klasse.

 

Prospeed Competiton Porsche 911 GT3 RSR

79. Prospeed Competition – Porsche 911 GT3 RSR (box no. 43)

Jeroen Bleekemolen – Nederland

Cooper MacNeil – Verenigde Staten

Bret Curtis – Verenigde Staten

De Prospeed Porsche met no. 79 werd, door uitvallers op de lijst, op het laatste moment aan de deelnemerslijst toegevoegd. Op deze Porsche rijd Jeroen Bleekemolen mee en dat is de enige Nederlandse coureur in de GTE-Am en Pro klasse. Samen met Cooper MacNeil en Bret Curtis vormt hij een ijzersterk rijderstrio. Voor Jeroen wordt het al weer zijn negende keer Le Mans met natuurlijk als beste resultaat een eerste plek in de LM P2 klasse in 2008 toen samen met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen. Cooper MacNeil kent Jeroen vooral uit Amerika waar hij al vaak met hem heeft samen gereden en in 2013 zelfs samen kampioen werden in de GTC klasse van de American Le Mans Series. Cooper reed in 2013 met een Corvette C6-R voor Larbre Competition zijn eerste Le Mans.  Bret Curtis heeft in 2013 ook een paar races met Jeroen samen gereden maar heeft vorig jaar pas zijn eerste 24 uur van Le Mans gereden.

 

AF Corse Ferrari 458

81. AF Corse – Ferrari F458 Italia (box no.20)

Steve Wyatt – Australië

Michele Rugolo – Italië

Sam Bird – Groot Brittannië

De nummer 81 van AF Corse rijd dit jaar ook het hele seizoen mee in de WEC. Tijdens de 6 uur van Silverstone werd deze auto derde maar ze moesten genoegen nemen met een vijfde plek na de zes uur van Spa-Francorshamp. Steve Wyatt rijd het hele seizoen mee in de WEC en zal de 24 uur van Le Mans voor het eerst gaan rijden. Michele Rugolo rijd voor de vierde keer op Le Mans en werd in 2013 nog knap derde in de Am klasse samen met o.a. Tracey Krohn. Voor Sam Bird is dit jaar zijn eerste jaar als coureur maar heeft nu al aardig wat kilometers gereden zo was hij dit jaar een mede coureur met Renger van der Zande tijdens de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring.

 

Proton Competition Porsche 911 G3 RSR

88. Proton Competition – Porsche 911 RSR (box no. 11)

Christian Ried – Duitsland

Klaus Bachler – Oostenrijk

Khaled Al Qubaisi – Verenigde Arabische Emiraten

De Porsche 911 met startnummer 88 is de tweede auto van het Proton Competition team, de andere auto is de Porsche no. 77 maar die moeten ze delen met Patrick Dempsey. Deze Porsche rijd ook het hele seizoen mee in het FIA World Endurance Championship waar het tot nu toe twee keer net naast het podium op de vierde plek eindigde. Deze Porsche van Proton Competition was in 2013 ook aanwezig tijdens de 24 uur en eindigde toen op een 35ste plek algemeen en dat was een achtste plek in de GTE-Am klasse. Christian Ried is de huidige teameigenaar en de zoon van de oprichter van het team. Christian heeft dus al de nodige ervaring met het rijden in een Porsche want hij zit al sinds 1999 in auto als coureur en heeft sinds die tijd 5 keer de 24 uur van Le Mans gereden. De 23 jarige Klaus Bachler rijd dit jaar zijn eerste Le Mans en heeft hiervoor voornamelijk gereden in Formule auto’s in de diverse Duitse kampioenschappen. Khaled Al Qubaisi reed in 2013 nog mee in de Ferrari van JMW Motorsport en die kwam uit in de GTE Pro klasse. Khaled heeft ook al twee keer meegereden tijdens de 24 uur van Dubai en deze ook twee keer gewonnen.

 

8Star Motorsports Ferrari 458

90. 8Star Motorsports – Ferrari F458 Italia (box no.19)

Frank Montecalvo – Verenigde Staten

Gianluca Roda – Italië

Paolo Ruberti – Italië

De 8Star Motorsport Ferrari met startnummer 90 is de winnaar van het FIA World Endurance Championship 2013 in de GTE Am klasse. Ook dit jaar rijdt het team met deze opvallende oranje Ferrari het hele seizoen mee in de WEC maar zijn daar tot nu toe nog niet echt succesvol in. De 24 uur van Le Mans 2013 werd door het team geheel uitgereden en eindigde ze als 37ste algemeen. Frank Montecalvo rijd dit jaar zijn tweede Le Mans in 2012 reed hij zijn eerste in een Ferrari voor Luxury Racing, verder is Frank veel te vinden in Amerika waar hij o.a. rijd in een Oreca FLM, en dit jaar tijdens de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring. Gianluca Roda is sinds 2005 zeer actief in de verschillende GT klasses. Hij zal dit jaar voor de derde keer Le Mans rijden zo was hij in 2012 en 2013 één van de coureurs op een Proton Competition Porche. Paolo Ruberti rijd dit jaar voor de vijfde keer de 24 uur van Le Mans, in 2013 deed hij dat net als Gianluca voor het team van Proton Competition. Al met al een auto om in de gaten te houden al was het alleen maar voor de mooie oranje kleur.

 

Aston Martin Vantage V8

95. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage GTE (box no. 40)

Kristian Poulsen – Denemarken

David Heinemeier Hansson – Denemarken

Nicki Thiim – Denemarken

Aston Martin Racing is met twee Aston Martin Vantage GTE’s aanwezig in de LM GTE Am klasse, dit waren er in eerste instantie vier. De auto nummer 95 is de Aston Martin die in 2013 vroegtijdig uitviel als gevolg van een ongeluk met dodelijke afloop voor de Deen Allan Simonson. Het rijders trio wordt weer door drie Deense coureurs gevormd te weten Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson en Nicki Tiim. Kristian Poulsen heeft drie seizoenen meegereden in het World Touring Car Championship met als beste eindklassering een 7de plaats. Le Mans heeft Kristian drie keer gereden met als beste resultaat een eerste plek in de LM P2 klasse in 2009 en dat deed hij in een Porsche RS Spyder EVO samen met o.a. Emmanuel Collard. David Heinemeijer Hansson heeft de afgelopen twee jaar gereden voor het team van OAK Racing tijdens de 24 uur van Le Mans. David reed toen in een Morgan LMP2-Nissan en wist daar vorig jaar tweede in de LM P2 klasse mee te worden. Nicki Thiim is sinds oktober vorig jaar vaste coureur op deze Vantage GTE, hij rijd het hele seizoen mee in de WEC en is sinds 2011 coureur in hoofdzakelijk Porsche’s en Aston Martins.

 

Aston Martin Vantage V8

98. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage GTE (box no. 41)

Paul Dalla Lana – Canada

Pedro Lamy – Portugal

Christoffer Nygaard – Denemarken

De Aston Martin Vantage GTE met startnummer 98 reed in 2013 ook de 24 uur van Le Mans maar deed dat toen in de LM GTE-Pro klasse. De 24 uurs race voor deze auto was na 221 ronden afgelopen wegens technische problemen. Dit jaar rijd de Aston Martin met nummer 98 in de LM GTE-Am klasse van het FIA World Endurance Championship waar ze tot nu toe als tweede en derde zijn geeindigd. Paul Dalla Lana is in 2010 begonnen en rijd hoofdzakelijk races in Amerika met een BMW en Aston Martin, vorig jaar was zijn debuut op Le Mans maar haalde helaas de finish niet. Perdo Lamy is een zeer ervaren coureur die al vijftien keer eerder de 24 uur van Le Mans heeft gereden. Pedro zijn beste resultaat was een tweede plek algemeen in 2007 en 2012 in een Peugeot 908. Christoffer Nygaard is zijn GT loopbaan begonnen in een fraaie Ford GT om een jaar later (2010) over te stappen naar Aston Martin. Hij rijd dit jaar voor de vierde keer Le Mans in een Aston Martin.

 

 Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 53 (c) ramracing.com, no. 58 (c) europeanlemansseries.com, no. 70 en no. 72 (c) 24h-lemans.com.

 

 

Share

One thought on “24 uur van Le Mans 2014, voorbeschouwing deel 1, de LM GTE-Am klasse.

Comments are closed.