Dit weekend wordt op het Belgische Ardennen circuit Spa-Francorchamps de 6 uur van Spa-Francorchamps verreden. Deze race is de tweede race van het FIA World Endurance Championship (FIA-WEC) na de 6 uur van Silverstone eerder in April. Voor veel teams is deze race, op één van de mooiste circuits ter wereld, de laatste serieuze test voor de 24 uur van Le Mans, en voor sommigen zelfs de enige test. Op de deelnemerslijst voor deze race staan inmiddels nog 28 wagens, het seizoen begon met 31 deelnemers, verdeeld over vier klassen. De LM P1 klasse, waar de fabrieksteams met hun prototypen in uitkomen, is de grootste in aantal met 9 wagens.
Evenals de 24 uur van Le Mans heeft ook de 6 uur van Spa-Francorchamps te maken met teams die zich terug trekken uit de race. Het blijkt toch lastig voor veel teams om voldoende financiële middelen los te krijgen. Voor de 24 uur van Le Mans heeft dat ervoor gezorgd dat er inmiddels geen reservelijst meer is. O.a. Lotus en Strakka Racing hebben verstek moeten laten gaan voor deze race op Spa-Francorchamps. Op de startlijst zoals die er nu ligt staan 28 wagens over de vier klassen verdeeld, terwijl het seizoen begon met 31 wagens. In een aantal gevallen hebben ander deelnemers de gaten kunnen opvullen.
De LM P1 klasse is de grootste in aantal met negen deelnemers. Bij de fabrieksteams komt Audi met drie wagens en Toyota en Porsche met ieder twee wagens. Het is voor Audi te hopen dat deze race op Spa beter verloopt dan op Silverstone. Na de nodige incidenten waren toen beide Audi’s kansloos voor de overwinning. De best geklasseerde Audi finishte op 73 ronden achter de winnende no. 8 Toyota TS040. Toyota pakte de overwinning met een 1 -2 en de derde plaats was voor de debuterende no. 20 Porsche 919. Alle drie de fabrikanten zullen aan elkaar gewaagd zijn op Spa, waarbij naast de voorbereiding voor Le Mans de winst in de race toch ook heel zwaar zal meetellen.
Het privé team Rebellion Racing is het enige privé team, na het afhaken van Lotus. het late wisselen van motor leverancier zorgt voor achterstand in het programma, maar bij de 24 uur van le mans zouden ze er wel ‘gewoon’ bij moeten zijn met de Lotus T129 AER. Rebellion Racing kwam naar Silverstone nog met de oude Lola coupé, maar nu is de door Oreca gebouwde Rebellion R-One klaar voor de eerste race. Rebelion zelf ziet de race op Spa als een testsessie.
LM P1
1. AUDI SPORT TEAM JOEST. AUDI R18 e-tron quattro. Lucas DI GRASSI, Loïc DUVAL, Tom KRISTENSEN
2. AUDI SPORT TEAM JOEST. AUDI R18 e-tron quattro. Marcel FÄSSLER, André LOTTERER, Benoît TRÉLUYER
3. AUDI SPORT TEAM JOEST. AUDI R18 e-tron quattro. Filipe ALBUQUERQUE, Marco BONANOMI
7. TOYOTA RACING. TOYOTA TS 040 – Hybrid. Alexander WURZ, Stéphane SARRAZIN, Kazuki NAKAJIMA
8. TOYOTA RACING. TOYOTA TS 040 – Hybrid. Anthony DAVIDSON, Nicolas LAPIERRE, Sébastien BUEMI
12. REBELLION RACING. REBELLION R-One – Toyota. Nicolas PROST, Nick HEIDFELD, Mathias BECHE
13. REBELLION RACING. REBELLION R-One – Toyota. Dominik KRAIHAMER, Andrea BELICCHI, Fabio LEIMER
14. PORSCHE TEAM. PORSCHE 919 Hybrid. Romain DUMAS, Neel JANI, Marc LIEB
20. PORSCHE TEAM. PORSCHE 919 Hybrid. Timo BERNHARD, Mark WEBBER, Brendon HARTLEY
De LM P2 klasse is met 5 deelnemers de kleinste klasse. Millenium Racing, dat met twee Oreca-Nissans het hele seizoen zou deelnemen, trok zich al eerder terug, en later werd bekend dat ook Strakka Racing met de Dome er niet bij zou zijn in de eerste twee races van het seizoen. Ten opzichte van de eerste race op Silverstone is JOTA Sport er bij gekomen. JOTA is ook terug te vinden op de deelnemerslijst voor de European Le Mans Series. Jota heeft duidelijk gekozen voor deze race in aanloop naar de 24 ur van Le Mans. Op Silverstone ging de overwinning naar de G-Drive Racing Morgan-Nissan. Ze hebben duidelijk een goede combinatie van team, wagen en coureurs en ook vorig seizoen zaten ze er geregeld vooraan bij.
LM P2
26. G-DRIVE RACING. MORGAN – Nissan. Roman RUSINOV, Olivier PLA, Julien CANAL
27. SMP RACING. ORECA 03 – Nissan. Sergey ZLOBIN, Nicolas MINASSIAN, Maurizio MEDIANI
37. SMP RACING. ORECA 03 – Nissan. Kirill LADYGIN, Viktor SHAITAR, Anton LADYGIN
38. JOTA SPORT. ZYTEK Z11SN – Nissan. Simon DOLAN, Harry TINCKNELL, Marc GENÉ
47. KCMG. ORECA 03 – Nissan. Matthew HOWSON, Richard BRADLEY, Alexandre IMPERATORI
Op de startlijst van de LM GTE-Pro klasse staan voor deze race 6 deelnemers. Van de seizoens inschrijvingen ontbreekt de no. 52 RAM Racing Ferrari 458 van Matt Griffin en Alvaro Parente. Verder zijn dezelfde wagens aanwezig als op Silverstone. Bruno Senna is er weer bij op de no. 97 Aston Martin Vantage. De race op Silverstone werd door Porsches gewonnen met een 1 -2, maar de verschillen waren klein, en de Aston Martin op de derde plaats zat maar een paar seconde achter de no.2. Op Spa zal er vrijwel zeker wederom een mooie strijd te zien zijn tussen de drie verschillende merken in deze klasse, waarbij de details de doorslag zullen geven.
LM GTE-Pro
51. AF CORSE. FERRARI 458 Italia. Gianmaria BRUNI, Toni VILANDER
71. AF CORSE. FERRARI F458 Italia. Davide RIGON, James CALADO
91. PORSCHE TEAM MANTHEY. PORSCHE 911 RSR. Patrick PILET, Jörg BERGMEISTER
92. PORSCHE TEAM MANTHEY. PORSCHE 911 RSR. Marco HOLZER, Frédéric MAKOWIECKI
97. ASTON MARTIN RACING. ASTON MARTIN Vantage V8. Darren TURNER, Stefan MÜCKE, Bruno SENNA
99. ASTON MARTIN RACING. ASTON MARTIN Vantage V8. Alex MACDOWALL, Darryl O’YOUNG, Fernando REES
De LM GTE-Am klasse telt 8 deelnemers. Ook in deze klasse is de RAM Racing Ferrari de afwezige. De lege plek wordt opgevuld door de no. 61 AF Corse Ferrari van Luis Perez Companc, Marco Cioci en Mirko Venturi. In de Am klasse waren het de Aston Martins die de boventoon voerde op Silverstone. Ze wisten de race met een 1 -2 te winnen, waarbij de eerstvolgende wagen, de no. 81Ferrari 458 op een ronde achterstand over de finish kwam.
LM GTE-Am
60. AF CORSE. FERRARI F458 Italia. Peter MANN, Raffaele GIAMMARIA, Lorenzo CASE
61. AF CORSE. FERRARI F458 Italia. Luis PEREZ COMPANC, Marco CIOCI, Mirko VENTURI
75. PROSPEED COMPETITION. PORSCHE 911 GT3 RSR. François PERRODO, Emmanuel COLLARD, Matthieu VAXIVIÈRE
81. AF CORSE. FERRARI F458 Italia. Stephen WYATT, Michele RUGOLO, Andrea BERTOLINI
88. PROTON COMPETITION. PORSCHE 911 RSR. Christian RIED, Klaus BACHLER, Khaled AL QUBAISI
90. 8 STAR MOTORSPORTS. FERRARI F458 Italia. Enzo POTOLICCHIO, Gianluca RODA, Paolo RUBERTI
95. ASTON MARTIN RACING. ASTON MARTIN Vantage V8. Kristian POULSEN, David HEINEMEIER HANSSON, Richie STANAWAY
98. ASTON MARTIN RACING. ASTON MARTIN Vantage V8. Paul DALLA LANA, Pedro LAMY, Christoffer NYGAARD
Op vrijdag 2 mei zijn de vrije trainingen en de kwalificatie. De start van de 6 uur durende race is op zaterdag 3 mei om half drie ‘s middags.