Anthony Davidsons, Nicolas Lapierre en Sebastien Buemi hebben met hun no. 8 Toyota TS040 hybride na de 6 uur van Silverstone nu ook de 6 uur van Spa-Francorchamps, de tweede race van het FIA World Endurance Championship, gewonnen. De tweede plaats was voor de no. 1 Audi R18 e-tron quattro van Lucas Di Grassi, Tom Kristensen en Loic Duval, en de derde plaats ging naar de no.7 Toyota van Alexander Wurz, Kazuki Nakajima en Stéphane Sarrazin. In de LM P2 klasse ging de overwinning voor de tweede maal op rij naar de G-Drive Racing Morgan Nissan van Roman Rusinov, Olivier Pla en Julien Canal. Zowel de GTE Pro als GTE Am klasse werd gewonnen door de Ferrari’s van AF Corse. In de Pro klasse ging de overwinning naar Gianmaria Bruni en Toni Vilander met de no. 51 Ferrari terwijl de no. 61 AF Corse Ferrari 458 van Marco Cioci, Mirko Venturi en Luis Perez-Companc de overwinning pakte in de Am klasse.
Bij de kwalificatie op vrijdag avond was het de Porsche no. 14 van Neel Jani, Marc Lieb en Romain Dumas die de snelste tijd op de klok winst te zetten. De start verliep probleemloos voor de Porsches, maar al snel moest de no. 20 Porsche 919 van Timo Bernhard, Mark webber en Brandon Hartley naar binnen voor problemen met de schokbrekers en later ook een aandrijfas probleem. Ze vielen ver terug en finishte op 23 ronden achter de winnaar op de 23ste positie.
Ondertussen ging de no. 14 Porsche aan de leiding. Maar de pitstop verliep niet helemaal vlekkeloos, problemen met elektrische systemen maakten een reset noodzakelijk wat Romain Dumas nogal wat tijd koste. De Porsche zakte terug tot net naast het podium op de vierde plaats. De no. 8 Toyota TS040 hybrid van Anthony Davidsons, Nicolas Lapierre en Sebastien Buemi kwam aan de leiding en gaf die niet meer uit handen. De winnende Toyota werd op de tweede plaats gevolgd door de no. 1 Audi R18 e-tron quattro van Lucas di Grassi, Tom Kristensen en Loic Duval. Een late snelle pitstop zorgde ervoor dat Loic Duval voor de no.7 Toyota terecht kwam en op de finishlijn iets minder dan 7 seconden voorsprong had. De no. 2 Audi van Benoit Treluyer, Andre Lotterer en Marcel Fassler finishte op de vijfde plaats, nog voor de no.3 Audi die reed met Le Mans aerodynamica settings.
De nieuwe Rebellion R-One kende niet geheel onverwacht de nodige problemen, maar het team wist met de no. 12 wagen van Nicolas Prost, Mathias Beche en Nick Heidfeld de race uit te rijden en als zevende te finishen op 10 ronden achter de winnaar. Met de no 13 werd helaas maar 47 ronden gereden. Er is nog wel wat huiswerk te doen o.a. bij Rebellion Racing.
De LM P2 klasse werd voor de tweede maal op rij gewonnen door de G-Drive Racing Morgan Nissan van Roman Rusinov, Olivier Pla en Julien Canal. In de eerste bocht na de start ging de wagen nog wat wijd, maar al snel waren ze weer vooraan het veld te vinden. Ook de reparatie van een koplamp kon het team niet stoppen. In het begin van de race ging de van pole gestarte no. 47 KCMG Oreca Nissan van Matthew Howson, Richard Bradley en Alexandre Imperitori aan de leiding, maar later zakte het team terug vanwege schade aan voorkant van de wagen, door op de baan liggende rommel, waardoor de rijders problemen met de wegligging kregen. Ze finishte als derde op een ronde achter de Jota Sport Zytek Z11SN Nissan van Simon Dolan, Harry Tincknell en Marc Gene.
In de zowel de LM GTE-Pro als de LM GTE-Am klasse ging de overwinning naar AF Corse met de Ferrari’s 458 Italia. In de Pro klasse ging de overwinning naar Gianmaria Bruni en Toni Vilander met de no. 51 Ferrari. Een 1-2 finish zat er net niet in. In de laatste fase van de race was het Patrick Pilet die met de no. 91 Porsche Team Manthey Porsche 911 RSR met versere banden de tweede plaats kon overnemen van Davide Rigon in de no. 71 AF Corse Ferrari.
In de LM GTE-AM klasse was het de van pole gestarte no. 61 AF Corse Ferrari 458 van Marco Cioci, Mirko Venturi en Luis Perez-Companc die de overwinning wist te pakken, na bijna de gehele race aan de leiding te hebben gereden. De plaatsen twee en drie gingen naar de no. 95 en no. 98 Aston Martins. Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson en Richie Stanaway konden de tweede plaats pakken met de no. 95 Aston Martin Vantage V8 nadat de no. 98 nog voor een splash ‘n dash naar binnen moest en en zodoende op de derde positie terecht kwam.
UITSLAG:
1. 8. Toyota Racing, DAVIDSON / LAPIERRE / BUEMI, Toyota TS 040 – Hybrid, 171 ronden in 6:01’31.675
2. 1. Audi Sport Team Joest, DI GRASSI / DUVAL / KRISTENSEN, Audi R18 e-tron quattro, op 1’13.926
3. 7 Toyota Racing, WURZ / SARRAZIN / NAKAJIMA, Toyota TS 040 – Hybrid, op 1’20.861
4. 14. Porsche Team, DUMAS / JANI / LIEB, Porsche 919 Hybrid, op 1 ronde
5. 2. Audi Sport Team Joest, FÄSSLER / LOTTERER / TRÉLUYER, Audi R18 e-tron quattro, op 1 ronde
6. 3. Audi Sport Team Joest, ALBUQUERQUE / BONANOMI, Audi R18 e-tron quattro, op 2 ronden
7. 12. Rebellion Racing, PROST / HEIDFELD / BECHE, Rebellion R-One – Toyota, op 10 ronden
8. 26. G-Drive Racing. RUSINOV / PLA / CANAL, Morgan – Nissan, op 11 ronden (1ste LM P2)
9. 38. Jota Sport, DOLAN / TINCKNELL / GENÉ, Zytek Z11SN – Nissan, op 11 ronden (2de LM P2)
10. 47. KCMG, HOWSON / BRADLEY / IMPERATORI, Oreca 03 – Nissan, op 12 ronden (3de LM P2)
11. 37. SMP Racing, LADYGIN / SHAITAR / LADYGIN, Oreca 03 – Nissan, op 13 ronden
12. 27. SMP Racing, ZLOBIN / MINASSIAN / MEDIANI, Oreca 03 – Nissan, op 13 ronden
13. 51. AF Corse, BRUNI / VILANDER, Ferrari F458 Italia, op 19 ronden (1ste LM GTE-Pro)
14. 91. Porsche Team Manthey, PILET / BERGMEISTER, Porsche 911 RSR, op 20 ronden (2de LM GTE-Pro)
15. 71. AF Corse, RIGON / CALADO, Ferrari F458 Italia, op 20 ronden (3de LM GTE Pro)
16. 97. Aston Martin Racing, TURNER / MÜCKE / SENNA, Aston Martin Vantage V8, op 20 ronden
17. 99. Aston Martin Racing, MACDOWALL / O’YOUNG / REES, Aston Martin Vantage V8, op 21 ronden
18. 61. AF Corse, PEREZ-COMPANC / CIOCI / VENTURI, Ferrari F458 Italia, op 22 ronden (1ste LM GTE-Am)
19. 95. Aston Martin Racing, POULSEN / HEINEMEIR HANSSON / STANAWAY, Aston Martin Vantage V8, op 22 ronden (2de LM GTE-Am)
20. 98. Aston Martin Racing, DALLA LANA / LAMY / NYGAARD, Aston Martin Vantage V8, op 22 ronden (3de LM GTE-Am)
21. 92. Porsche Team Manthey, HOLZER / MAKOWIECKI, Porsche 911 RSR, op 23 ronden
22. 88. Proton Competition, RIED / BACHLER / AL QUBAISI, Porsche 911 RSR, op 23 ronden
23. 20. Porsche Team, BERNHARD / WEBBER / HARTLEY, Porsche 919 Hybrid, op 23 ronden
24. 81. AF Corse, WYATT / RUGOLO / BERTOLINI, Ferrari F458 Italia, op 23 ronden
25. 75. Prospeed Competition, PERRODO / COLLARD / VAXIVIÈRE, Porsche 911 GT3 RSR, op 25 ronden
26. 60. AF Corse, MANN / GIAMMARIA / CASÉ, Ferrari F458 Italia, op 26 ronden
27. 90. 8 Star Motorsports, POTOLICCHIO / RODA / RUBERTI, Ferrari F458 Italia, op 29 ronden
Niet geklasseerd:
13. Rebellion Racing, KRAIHAMER / BELICCHI / LEIMER, Rebellion R-One – Toyota, 47 ronden afgelegd
De volgende race van het FIA World Endurance Championship is de 24 uur van Le Mans op 14 en 15 juni.
One thought on “FIA WEC, Toyota wint de 6 uur van Spa-Francorchamps.”
Comments are closed.